2021-11-15, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Man kan inte få kunskap om man har kunskap innan?

Jo, det kan man. Men jag trodde du var en av dom som påstår att Eva inte hade någon kunskap alls innan hon åt av trädet.

Citat:
Hon upprepade det hon blivit tillsagd,

Som en styrd marionettdocka utan en egen fri vilja?

Citat:
betyder det att hon hade kunskap om gott och ont om hon kände till ett förbud? Det rimmar illa tycker åtminstone jag.

Jag har inte påstått det. Jag menar att Adam och Eva hade fått kunskap om många saker, berättelsen är med stor sannolikhet komprimerad. Gud hade undervisat om olika saker, t.ex. att råda över djuren, föröka sig, och vilken mat dom skulle äta.

Dom hade allt dom behövde för att ha ett tillfredsställande evigt liv, om dom lyssnade till Gud och hans undervisning. Jag förstår inte riktigt varför kunskapens träd fanns i trädgården, kanske skulle Adam och Eva få äta av det när dom blivit fullärda, men fram till dess var det inte deras träd.

Trädet representerade "kunskapen om gott och ont", och det var Gud som bestämde över det trädet. Frukten i sig hade inga magiska egenskaper, men när Adam och Eva började åtrå och vilja ha "kunskapen om gott och ont", så gjorde det något med dom, så det är inte som du påstår att jag skulle mena att inget hände. Men det som hände var inombords i deras hjärtan, när dom insåg att ormen hade lurat dom, och därför skämdes och kände sig nakna, och försökte gömma sig för Gud.

När Gud säger "Se, människan har blivit som en av oss med kunskap om gott och ont." så kan jag tolka det på två olika sätt, det ena är att Gud är ironisk, det blev inte som dom trodde, eller att dom nu får vara som "gudar" och bestämma själva över gott och ont.

Kontentan är att människan ville själva bestämma över vad som är gott och ont, och vill inte att Gud ska blanda sig i.

Citat:
Dessutom tycker jag inte berättelsen fungerar alls om man tar bort den idén.
Ungfär som hur Smeso demonstrerade att om man utesluter det från Guds påstående att människan blivit som gudarna blir det inte mycket kvar utöver att man bär skinnkläder. Jag undrar om du förstått det argumentet än.

Om argumentet är att Adam och Eva blev som gudar att själva bestämma över gott och ont, så är det inte emot min syn. Men dom blev inte magiskt gudar genom att äta frukten, det är människan fortfarande inte. Människan kan kallas för gudar, men i grunden är vanliga dödliga människor.

Förstår du nu?

Citat:
Det var ett tvärsäkert avfärdande av en av de viktigare berättelserna i GT.

Jag avfärdar inte berättelsen, jag avfärdar tolkningen av berättelsen. Adam och Eva åt ingen magisk frukt som omvandlade dom från att vara människa till att vara gudar, eller att plötsligt få kunskap. Som jag har sagt, Bibel2000 är lite missvisande när dom skriver "trädet som ger kunskap".

Citat:
Så avsaknaden av tillgång till trädet hade en definitiv fysisk effekt?

Ja, om det berodde på näringsämnen i trädet, eller om Gud gjorde något med människans kroppar har jag ingen bestämd uppfattning om. Men det innebar att deras kroppar började förfalla, och till slut dog dom.

Citat:
Möjligt. Om det nu ens var Satan och inte bara en trickster/orm i fabel-stil. Men det är en annan diskussion som inte är relevant eller on topic.

Satan är "ormen från urtiden":

"Och han, den stora draken, ormen från urtiden, han som kallas Djävul och Satan" (Upp 12:9 Bibel2000)
Citera
2021-11-15, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Ja, vad tror du själv? När du är åttiotusen miljoner miljarder år?

Så du har inget problem med att leva i sjuttioniotusen miljoner miljarder år, men när det blir åttiotusen miljoner miljarder år så är man plötsligt trött på livet?

Då låter 950 år inte så mycket, men inte ens det vill du leva?

Hur länge vill du leva egentligen, om du fick bestämma?

Du kanske är trött redan nu, och vill gå och lägga dig och inte vakna upp imorgon?
Citera
2021-11-15, 12:20
Medlem
Citat:
Fast enligt ttsp så gjorde inte frukten något. Fast kanske han anser att livets frukt fungerade?
Vi kan ju jämföra med Livets träd i Upp 22

Mitt på den stora gatan, med floden på ömse sidor, stod livets träd, som bär frukt tolv gånger om året och ger sin skörd varje månad, och trädets blad är läkemedel för folken. Upp 22

Så frukten ger liv och dess blad läkemedel, precis som i Eden. Gud begränsade människors livslängd. Människor som lever på den nya jorden kommer INTE att leva för evigt.

Där ska inte mer finnas spädbarn
som lever bara några dagar,
eller gamla män
som inte uppnår sina dagars mått.
Den som dör vid hundra års ålder
är en ung man,
och först vid hundra års ålder
ska syndaren drabbas
av förbannelsen.
21 (B) De ska bygga hus och få bo i dem,
plantera vingårdar
och äta deras frukt.
22 (C) När de bygger hus
ska andra inte bo i dem,
när de planterar något
ska andra inte äta av det.
Mitt folks ålder ska bli
som ett träds ålder,
mina utvalda ska länge få njuta
av sina händers verk. Jesaja 65

Som ett träds ålder. Därför är det inte orimligt att anta att människor kunde leva i ungefär 1000 år innan Herren begränsade vår livslängd.
Citera
2021-11-15, 12:26
Medlem
Citat:
Många människor är inte rädda för döden.

Det är inte jag heller.

Citat:
De ser tillbaka på ett rikt liv och inser ofrånkomligheten i att dö.

Men om dom fick välja, skulle dom vilja vara tillsammans med nära och kära en stund till?

Speciellt om dom är pigga och krya, vill man då bara försvinna och sluta existera?
Citera
2021-11-15, 12:44
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Det står skrivet i den Heliga Skrift.
Hur vet du att vad som påstås är sant?
Citera
2021-11-15, 12:48
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jo, det motsägs, låt oss se vart det här bär vägen, jag tror knappast på något erkännande från dig om att du har fel.

smeso motsäger W.S., detta är helt uppenbart.

W.S. var tydlig med att det inte är möjligt:

Medan smeso motvilligt säger att det inte är omöjligt, men osannolikt:

Så du förvränger W.S. påstående om att det är "omöjligt, något från sagornas värld" till att betyda "Vi känner inte till något fall av människor som levt så länge annat än i just sagornas värld".
Jag tycker du är fjantig som håller på att märka ord snarare än att diskutera sakfrågan.
Du har två teser:
"Det är omöjligt" och "Jag ser det som ytterst osannolikt".
Jag ser det bara som två olika sätt att säga ungefär samma sak.
Du vill bara tjafsa om semantik.

Finns det människor som lever 950 år? Nej, självfallet inte. Endast i berättelser.
Citera
2021-11-15, 12:49
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det är högeligen relevant. Att du inte fattar det eller låtsas att du inte fattar det är ett kardinalfel av dig, och det är synd om dig.
Berätta om ditt monster!
Nej, det är inte ett dugg relevant.
Citera
2021-11-15, 12:53
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Detta talar för sig själv:
Du ser inte skillnaden alltså? Trots att jag förklarade distinktionen.

Citat:
I det här inlägget bemöter du inte ett endaste argument, i det här inlägget fokuserar du bara på kreationisters karaktär.
Nej, det gjorde jag inte.
Jag bemötte inget argument eftersom jag kommenterade på Smesos kommentar. Inte på ett argument.
Jag fokuserade på kreationisters totala avsaknad av egna argument/bevisningar. Inte deras karaktär.
Lär dig skillnaden är allt jag kan säga.
Citera
2021-11-15, 12:53
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Redogör för hur du snickrade ihop den gyllene regeln där hemma i din filosofiska verkstad.
Här diskuterar vi Bibelns sanningshalt. Om du vill diskutera moralism utan religiös doktrin kan jag föreslå att du startar en ny tråd.
Citera
2021-11-15, 12:54
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Från Bibeln känner vi till väldigt långa livslängder jämfört med vår nuv. livslängd.
Från berättelser ja. Ingenting i verkligheten tyder på det. Försök igen.
Citera
2021-11-15, 12:59
Medlem
Citat:
Från Bibeln känner vi till väldigt långa livslängder jämfört med vår nuv. livslängd.
Vilket är rent skitsnack eller du tror på detta nonsens?
Citera
2021-11-15, 13:04
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Så du har inget problem med att leva i sjuttioniotusen miljoner miljarder år, men när det blir åttiotusen miljoner miljarder år så är man plötsligt trött på livet?
Siffrorna är bara för att du ska inse hur absurt det är. Du kan ha en siffra med miljarders miljarder nollor efter och ändå är det inte i närheten av en evighet.

Citat:
Då låter 950 år inte så mycket, men inte ens det vill du leva?

Kanske. Det beror på när jag kan pensionera mig. Jag har iaf inte lust att gå till jobbet i 900 år.

Citat:
Hur länge vill du leva egentligen, om du fick bestämma?
Du kanske är trött redan nu, och vill gå och lägga dig och inte vakna upp imorgon?

Det spelar ingen roll egentligen. Jag kan dö när som helst. Jag vill bara inte veta när.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in