2021-11-15, 07:49
Avslutad
Esbjörns påståenden om att hans egna advokater lurat honom kan inte stämma. Jag inte träffat Per-Hans, men hans fru. Monica Behm är en kunnig advokat med lång erfarenhet och även en oehört godhjärtad människa.
2021-11-15, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Esbjörns påståenden om att hans egna advokater lurat honom kan inte stämma. Jag inte träffat Per-Hans, men hans fru. Monica Behm är en kunnig advokat med lång erfarenhet och även en oehört godhjärtad människa.

Är det som du säger att Monica Behm är en godhjärtad människa bör hon omedelbart tillse att den inspelning kubun påstår finns, som enligt honom visar att advokaternas och Monica Pernroth –Lüllmas övertalning av Esbjörn är oklanderlig, kommer hovrätten till del. Då kan hovrätten snabbt se att ingen otillbörlig påverkan av Esbjörn skett och att förlikningen kan stadfästas och denna horribla cirkus avslutas.

Esbjörn har till dags dato skrivit på ett köpeavtal, en förlikning och ett köpebrev som alla avhänder honom hans tidigare fastigheter. Dessutom har han skrivit på en generalfullmakt, aktbilaga 40, där Pernroth-Lüllma kan sälja hans fastigheter och allt annat om hon så önskar. Dessutom har han skrivit på tre fullmakter till olika jurister (aktbilaga 6, 68 och 174), vissa är än så länge advokater, där han ger dem rätten att tala och agera i hans namn. Någon gång måste väl hans namnteckning betyda något! Han har ju trots allt papper på att han har rättshandlingsförmåga, Barrys rapport och kommentarer därtill i aktbilaga 75.
2021-11-15, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EAGLEofGOLD
Du talar för döva öron, ingen i Ebbas fan club här i tråden vill höra sanningen.
Sanningen är att Ebba är helt utan moral och helt utan samvete, hon har starka narcissistiska drag, vilka visat sej i denna affär.
Om hon blivit så av att gå i Livets Ords skola eller om hon bara är född iskall vet egentligen ingen, men mycket lutar åt att hon formats till den känslokalla människa hon är av Livets Ord!

Varför väljer du och andra förneka jordabalken och fakta?
2021-11-15, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Är det som du säger att Monica Behm är en godhjärtad människa bör hon omedelbart tillse att den inspelning kubun påstår finns, som enligt honom visar att advokaternas och Monica Pernroth –Lüllmas övertalning av Esbjörn är oklanderlig, kommer hovrätten till del. Då kan hovrätten snabbt se att ingen otillbörlig påverkan av Esbjörn skett och att förlikningen kan stadfästas och denna horribla cirkus avslutas.

Esbjörn har till dags dato skrivit på ett köpeavtal, en förlikning och ett köpebrev som alla avhänder honom hans tidigare fastigheter. Dessutom har han skrivit på en generalfullmakt, aktbilaga 40, där Pernroth-Lüllma kan sälja hans fastigheter och allt annat om hon så önskar. Dessutom har han skrivit på tre fullmakter till olika jurister (aktbilaga 6, 68 och 174), vissa är än så länge advokater, där han ger dem rätten att tala och agera i hans namn. Någon gång måste väl hans namnteckning betyda något! Han har ju trots allt papper på att han har rättshandlingsförmåga, Barrys rapport och kommentarer därtill i aktbilaga 75.
Glöm inte påskrifter på ansökan om god man och begäran att samma ansökan återtas. Även fast Västerås tingsrätt då redan hunnit avslå den med att behov inte behövdes.
2021-11-15, 09:09
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Som jag har uppfattat det så bodde inte Esbjörn i fastigheten som Ebba skulle köpa av honom, och han behövde inte heller bo där, och Ebba kunde därför flytta in omgående i fastigheten om hon ville. Då hade hon också snabbare kunnat sälja den bostad hon redan hade (om hon hade någon köpt bostad alltså), speciellt om hon redan hade en köpare på gång som behövde flytta in i hennes bostad omgående.

Ebba hade därför istället kunnat köpa fastigheten av Esbjörn direkt, alltså han kunde ha skrivit över ägandet av fastigheten på henne direkt, istället för att de skrev det avtal som de gjorde och hon gav honom handpenning.
Om hon då inte kunde ge honom hela köpesumman, då hade hon kunnat låna pengar av honom, och alltså blivit skyldig honom köpesumman, plus ränta förstås. Men det hon betalade i handpenning till honom hade då istället kunnat bli den första avbetalningen av skulden, och varit ett sätt att övertyga honom om att mer pengar snart kommer till honom (om inte hennes partiledarpost i KD räckte som övertygelse för honom).
Sen kunde hon ha fixat fram resten av pengarna, på samma sätt som hon tänkte göra i den plan de hade innan Esbjörn ångrade sig.

Hon hade på så sätt inte behövt ta ett lån av banken direkt, utan hon hade kunnat vänta tills hon hade fått sålt sin andra bostad och betalat tillbaka lånet för den (alltså om hon hade någon köpt bostad och lån för den).

Och om hon då inte hade lyckats få in resten av köpesumman på den tid de hade bestämt, då hade hon kunnat sälja fastigheten, tex till Esbjörn om han ville köpa tillbaka den. Och han hade då kunnat köpa den för ett lägre pris än vad hon köpte den för av honom, så att han hade kunnat behålla den första avbetalningen som ersättning för allt besvär pga den misslyckade affären. Och allt det hade de kunnat komma överens om från början om de ville. Och alltså hade den första avbetalningen då fungerat ungefär som handpenningen.

Juridiskt ser jag inga hinder mot att göra så. Men både Ebba och Esbjörn borde förstås ha haft juridiska ombud närvarande vid varje avgörande moment i affären, eller juridiska experter som stod på bådas sida, vare sig de ville eller inte.
Det hade blivit bättre för båda troligen att göra så, speciellt eftersom vi nu vet att Ebba kunde få fram pengarna till fastigheten.

Så som de faktiskt gjorde så bäddade det för att Esbjörn skulle ångra sig, eftersom affären inte var avslutad när de hade skrivit under avtalet och hon hade gett honom handpenningen, det som återstod av affären var ju att han på tillträdesdagen skulle skriva över fastigheten på henne så att den blev hennes juridiskt.

Det känns som du går över ån efter vatten här. Ska en säljare låna pengar av en köpare, istället för av banken? Ska hela kedjan av köpare och säljare flytta samma dag mellan sina bostäder, för att det ska funka? Känns inte optimalt faktiskt.

Varför tror du en bank kräver att köparen har sålt sin befintliga bostad, innan de köper en ny? Jag väljer att tro på bankens förklaring, att det handlar om att minimera risken, för både bank och köpare. Det finns inga garantier att en bostad blir såld och att den blir såld med vinst (eller åtminstone en icke-skuld).

Den typen av bostadsaffär som Esbjörn och Ebba gjorde, en icke-mäklad sådan, är inte helt ovanlig. Såg siffror här i tråden på 8% om jag minns rätt. Oavsett om en affär är mäklad eller inte, så är den sedvanliga ordningen att man skriver kontrakt, betalar handpenning, fixar slutgiltigt lån, betalar kvarvarande summa pengar mot att man får ta över ägarskapet fullt ut. Jag tror det är extremt få bostadsaffärer som inte kör den processen och att det tar några dagar minst att genomföra den. Att Esbjörn ångrade sig, hade lika gärna kunnat ske om det hade varit en mäklad affär, då ångern kom efter kontraktsskrivningen. Enda skillnaden var att det hade inte gått att skylla på Ebba på samma sätt.
2021-11-15, 09:35
Medlem
Det här att förberedelsemötet och förlikningsmötet med påskrift skulle spelats in av advokat berg och Monica med generalfullmakten (Esbjörns egna ombud) känns inte rimligt. Även påståendet att tidigare ombud binninge skulle varit med på båda per högtalartelefon låter orimligt. Totalt 4 timmar dessutom.
Har aldrig hört talas om att man skulle spela in egna sidans möten. Om så skett så tyder det väl i så fall på att även de vet att han inte går att lita på och vill skydda sig själva för ev påståenden senare. Typ vad han påstår nu….

Och deltagande vid förlikningsmötet av ett ombud som fått skadestånd för att han väl inte kunde fortsätta i målet? Skulle verkligen Ebba och Katrin tillåta just det även på telefon av en som känt sprider tillvriden info för egen vinning? (Jag har utgått ifrån att de möttes vid påskriften men var det så egentligen?)

Om det skulle spelas in, säger om igen, så vore det väl rimligare ifall det spelades in av Katrin, ebbas advokat, som representant för motståndarsidan för att med historiken visa att han inte skrev under pga tvång.

Jag tvivlar starkt på att det spelades in, men visa gärna att jag har fel. Det skulle i så fall ge en bättre bild av vad som verkligen hände….
2021-11-15, 09:52
Medlem
Reimers avatar
Kollade med Uppsala Tingsrätt om något nytt hänt i ärendet, t.ex om Katrin Björklund inkommit med synpunkter på överklagandet men inget har hänt, i och med att juristen från Göteborg blixtsnabbt begärde anstånd med att utveckla de skäl som E*björn/juristen anser finns så är väl hela ärendet pausat tills de skälen kommer in men jag tycker ju att Katrin Björklund borde få ge sin syn på saken dvs. om det är rimligt att E*björn får fördröja det oundvikliga en gång till, vet faktiskt inte om det är Svea Hovrätt som beviljar anståndet eller om den pucken fortfarande ligger hos Uppsala Tingsrätt.

Uppsala tingsrätt var ju trots allt rätt så restriktiva med att bevilja oändligt anstånd så min förhoppning är att de sätter ner foten nu också(om det är de som ska hantera beviljandet).

https://anonfiles.com/zbI9kcV6uc/Uppsala_TR_T_8555-20_Dagboksblad_2021-11-15_pdf
2021-11-15, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Flera hundra års fastighetsaffärer har utmynnat i den jordabalk som vi har och som reglerar fastighetsaffärer. Att säljaren skulle låna ut pengar till köparen som du föreslår är fullständigt befängt.

Att ha en säljarrevers är kanske inte jättevanligt men det förekommer.
2021-11-15, 09:59
Avstängd
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Istället för att bemöta bostadsfinansieringsprocessen (som faktiskt diskuterades) med någon slags fakta, eller ens bemöta det med något relevant så drar du in förbundskaptenen i fotboll. Måste säga att jag tror du kan bättre än så.

1. Det är enbart moderatorer och admins som kan städa i andras inlägg här på FB. Jag är inte en av dessa.

2. "Sanningens ord" borde du backa upp med verifierbar fakta. Fram tills dess är det en åsikt, likt alla andras åsikter här inne.

3. Alla människor har svårt att ta negativ kritik. En del är bara bättre på att dölja det utåt.

4. Det här är tråden om Ebba och Esbjörns fastighetsaffär. Juridiken och sanningen hänger ihop här. Det ena påverkar det andra och tvärtom. Huruvida Ebba är narcissist eller inte, har väldigt lite med vad som hänt i affären skulle jag vilja påstå.

5. Om du stör dig på mina inlägg, hoppa över dom bara. Eller om du anser jag har fel, bemöt mig i sak. Vill du diskutera ögonfärg och fotboll, finns det nog lämpligare trådar för det.

Fullt medveten om att du inte kan radera inlägg, men tydligen måste jag förklara ordagrant vad jag menar med att du städar i tråden.
Dina många och långa inlägg rensar bort kritiska inlägg om Ebba Busch från att ligga på ”sista” sidan, sen är du absolut inte ensam om detta bland Ebbas försvarare här i tråden.
Det finns dessutom annat än bara juridik som Ebba Busch har att hålla sej till i.o.m hennes ämbete som partiledare för ett riksdagsparti, men det blundar du m fl helt och hållet för!
Varför, jo därför det är ju negativt för Ebba Busch!
2021-11-15, 10:23
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EAGLEofGOLD
Fullt medveten om att du inte kan radera inlägg, men tydligen måste jag förklara ordagrant vad jag menar med att du städar i tråden.
Dina många och långa inlägg rensar bort kritiska inlägg om Ebba Busch från att ligga på ”sista” sidan, sen är du absolut inte ensam om detta bland Ebbas försvarare här i tråden.
Det finns dessutom annat än bara juridik som Ebba Busch har att hålla sej till i.o.m hennes ämbete som partiledare för ett riksdagsparti, men det blundar du m fl helt och hållet för!
Varför, jo därför det är ju negativt för Ebba Busch!

Vad gäller mina inlägg i den här tråden, så ser jag Ebba som köpare först och främst. Inte partiledare, kristen, fd sektmedlem och allt sånt där, utan hardcore, vad har hänt som faktiskt har med fastighetsaffären att göra.

Långa inlägg? Det är konsekvensen av att jag försöker skriva svar där jag resonerar varför jag tycker si eller så. Många inlägg? Många frågor och påståenden som jag vill bemöta helt enkelt. Varför hänger vi alla här och skriver och/eller läser i olika hög grad?

Vad gäller sista-sidan-problematiken, så är vi uppe i snart 50 000 inlägg i den här tråden. Det ryms bara tolv inlägg på en sida i grundinställningen, så med i snitt 120 inlägg om dagen, så lever ett inlägg på sista sidan som mest några få timmar.

Jag tror att man ska satsa på kvalitétsinlägg om man vill bli "sedd". De inlägg jag kommer ihåg i den här tråden (och jag har nog läst alla inlägg), är alla de som faktiskt har kommit med hårda fakta, intressanta teorier (eller konkreta mothugg) och analyser. Att bara omge sig med ja-sägare, utvecklar inte min förståelse för vad som hänt och varför.
2021-11-15, 10:25
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Det här att förberedelsemötet och förlikningsmötet med påskrift skulle spelats in av advokat berg och Monica med generalfullmakten (Esbjörns egna ombud) känns inte rimligt. Även påståendet att tidigare ombud binninge skulle varit med på båda per högtalartelefon låter orimligt. Totalt 4 timmar dessutom.
Har aldrig hört talas om att man skulle spela in egna sidans möten. Om så skett så tyder det väl i så fall på att även de vet att han inte går att lita på och vill skydda sig själva för ev påståenden senare. Typ vad han påstår nu….

Och deltagande vid förlikningsmötet av ett ombud som fått skadestånd för att han väl inte kunde fortsätta i målet? Skulle verkligen Ebba och Katrin tillåta just det även på telefon av en som känt sprider tillvriden info för egen vinning? (Jag har utgått ifrån att de möttes vid påskriften men var det så egentligen?)

Om det skulle spelas in, säger om igen, så vore det väl rimligare ifall det spelades in av Katrin, ebbas advokat, som representant för motståndarsidan för att med historiken visa att han inte skrev under pga tvång.

Jag tvivlar starkt på att det spelades in, men visa gärna att jag har fel. Det skulle i så fall ge en bättre bild av vad som verkligen hände….

Det finns rätt så mycket som talar emot att man spelar in en förhandling, förstår inte att någon skulle gå med på detta.

Att en del utav avtalet är sekretessbelagt talar också emot att man har spelat in denna delen. Sekretessbelagda dokument bör det inte tas några kopior på eller finnas som inspelat material.
Det finns kanske någon finess med att spela in själva undertecknandet men att förhandlingarna skulle vara inspelade känns märkligt.

Känner en stor tveksamhet inför dessa uppgifter.
2021-11-15, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kollade med Uppsala Tingsrätt om något nytt hänt i ärendet, t.ex om Katrin Björklund inkommit med synpunkter på överklagandet men inget har hänt, i och med att juristen från Göteborg blixtsnabbt begärde anstånd med att utveckla de skäl som E*björn/juristen anser finns så är väl hela ärendet pausat tills de skälen kommer in men jag tycker ju att Katrin Björklund borde få ge sin syn på saken dvs. om det är rimligt att E*björn får fördröja det oundvikliga en gång till, vet faktiskt inte om det är Svea Hovrätt som beviljar anståndet eller om den pucken fortfarande ligger hos Uppsala Tingsrätt.

Uppsala tingsrätt var ju trots allt rätt så restriktiva med att bevilja oändligt anstånd så min förhoppning är att de sätter ner foten nu också(om det är de som ska hantera beviljandet).

https://anonfiles.com/zbI9kcV6uc/Uppsala_TR_T_8555-20_Dagboksblad_2021-11-15_pdf

TACK Reimer för nyanserade inlägg och det arbete du lägger ned för att ge oss andra ett bra faktaunderlag för argumentationen. Du är en klippa!

Denna fastighetsaffär är viktig för framtida fastighetsförsäljningar. Ångerrätt för säljare är fullständigt vansinnigt. Esbjörn har nu genom sin överklagan av förlikningen även skapat en situation där förlikningar i framtiden kan bli problematiska. Hans skäl till överklagan är hur hans egna Monica Pernroth-Lüllma och adv Berg har agerat vid Esbjörns påskrift av förlikningen. De har enligt Esbjörn utövar "stark påverkan" se aktbilaga 174. Skulle detta vara möjligt att ha som skäl för överklagan ställer det till STORA problem!!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in