2021-11-15, 01:29
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sado
Det är väl utrett för länge sedan att det är en kriminaltekniker på bilden.

Bilden bevisar vilket som att SEs utseende var generiskt för medelålders män 1986.
Citera
2021-11-15, 01:30
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
....

Det är bara det att få personer tror på det där.

Det finns inga vittnesmål om att han skall ha haft en revolver.

Hans fru hade vid det laget varit gift med honom i runt 20 år, och hon vittnar om inget sådant.

Teorier om att Engström gick och käkade och såg Palme är i verkligheten väldigt osannolika. Och naturligtvis också teorin om att han alltid hade en jättepuffra på sig.

De som bor i Stockholm kan testa med att gå ut på Sveavägen en fredag, och se om de ser Löfven eller Maggan.

I mitt tycke faller inga bitar på plats.

Man blir inte en mördare bara för att en stor konspiration skall ha fallerat.
Senast redigerad av goseigen 2021-11-15 kl. 01:48.
Citera
2021-11-15, 01:36
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Dörren låstes igen 23:22.
Då är dörren på larmad men larmar inte längre.

Väktaren var alltså fysiskt vid dörren 23.22 och låste den. Polisen och PH spekulerade så klart i om väktaren stått och väntat och släppt in GM genom dörren och sedan kört honom från Skandiahusets garage från platsen.

Lite Stay Behind över den teorin. Men då den inte passar in på SE som GM finns inte möjligheten att detta skett.
Citera
2021-11-15, 01:38
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Det är sant. Men fotot (eller i den upplösningen vi har sett), är ju sa pass oskarp och dålig, att det inte går att klubba, att det är (eller inte är) SE. Fotot visar en halvrisig profilbild på en farbror i rock och keps. Hade varit lättar om bilden var skarpare, och framifrån.

Fast även "utpekandet" av SE som GM är ju precis så "risigt". Ändå är det vad TP, KP och Netflix hänger upp sin teori på!
Citera
2021-11-15, 01:46
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det nämns något om fem minuters fördröjning i systemet också. Kan den då ha larmats av 23:17? Eller gällde detta enbart när larmet gick på? Det finns ett väldigt snårigt avsnitt med HO när han förklarar att de larmar av med signatur och att det var AK som gjorde det, om jag minns rätt. Fast själva dörren måste ha stängts av ALG, oklart när.

-Systemet väntade 5 min innan dörrlarmet gick om dörren var öppen.
-Dörrpassager som tog mindre än 5 min registrerades i realtid i en matrisskrivare.
-Att dörren återigen var stängd registrerades också i realtid.
-Att väktarna skulle kvittera larmen berodde på att panelen var tämligen enkel och samma summer och lampa användes till flera olika dörrar.
-Enligt logglistan stängdes dörren kl "23.22". Vad fröken ur tyckte tiden var just då förtäljer inte utredningen.
Citera
2021-11-15, 02:12
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Nu har jag läst hela tråden, precis som allt annat jag under åren kommit över om Palmemordet.

Den mest troliga förklaringen blir då att detta var ett impulsmord, någon som känt igen Palme. Någon som av av en slump såg makarna Palme där denne själv just då befann sig. Någon som hyste hat. Någon som hade tillgång till ett vapen just då.

Teorin att Stig Engström under sin kvällsmiddag på restaurang hade sett paret Palme på väg till biografen och känt stort hat och ilska är inte osannolik. Om Engström då går tillbaka till Scandiahuset och hämtar sitt vapen och beger sig till biografen för att skjuta Palme - han hinner göra det innan filmen börjar - är det mycket troligt att det är honom Mårten Palme ser utanför bion. En man som står och stirrar.

"Teorin att Stig Engström under sin kvällsmiddag på restaurang hade sett paret Palme på väg till biografen och känt stort hat och ilska är inte osannolik."
Hur menar du rent tidsmässigt att detta skulle gått till? SE kommer tillbaka till Skandia 20.10 enligt vittnet som kommer med uppgiften. Hon kopplar detta till sin ankomst till jobbet. LOP har då inte ens lämnat hemmet.

Att TP ljuger om detta i sin bok och att Netflix ljuger om detta gör det inte till en sanning.
Teorin är SE sett LOP före bion är helt osannolik.
Det är väl bara TP och Filter som är bra på att blanda bort korten i sina cirkelresonemang?

Förövrigt lyckades du kopiera den fiktiva Netflixseriens synopsis ganska hårt i ditt inlägg!
Jag noterar att både LL och KP hängde upp sina teorier på att SE sett LJ från trappkrönet och inte mordplatsen, varifrån SE också kunde se LJ i gränden, medan "denna bevisning" helt saknas i Netflix serie och i din sammanfattning av vad du sett på TV.
Senast redigerad av ursprungligen 2021-11-15 kl. 02:25.
Citera
2021-11-15, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Men då var det nog planerat i så fall och då faller det på andra saker. TP-teorin att han går till Grand för att skjuta och sen ångrar sig och går tillbaks och sen stämplar ut och får syn på LOP och då bestämmer sig för att skjuta är så fruktansvärt löjlig. Det som stör mig mest med det är att det finns absolut noll belägg för det. Det är taget ur luften. Jag tror inte du tror på det heller.

Nej jag tror på spontandåd...

Det som krävs är att Engström mår dåligt ...Kanske inte psykisk sjuk men mår dåligt o har druckit o droppen blir att han blir kränkt av just Olof ..

Jag köper att motivbilden är svag men det blir den ju på CA också då !
Citera
2021-11-15, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är bara det att få personer tror på det där.

Det finns inga vittnesmål om att han skall ha haft en revolver.

Hans fru hade vid det laget varit gift med honom i runt 20 år, och hon vittnar om inget sådant.

Teorier om att Engström gick och käkade och såg Palme är i verkligheten väldigt osannolika. Och naturligtvis också teorin om att han alltid hade en jättepuffra på sig.

De som bor i Stockholm kan testa med att gå ut på Sveavägen en fredag, och se om de ser Löfven eller Maggan.

I mitt tycke faller inga bitar på plats.

Man blir inte en mördare bara för att en stor konspiration skall ha fallerat.

Samtidigt är inte Olof enda kändisen som blir mördad av ensam GM ...

Om vi hade verkligen gått på att det inte kan vara ett spontandåd o tillfälligheter samt osannolik GM så är det planerat o beställt mord då ?

Men ändå så är inte alla mord beställda o planerade så hur vill vi eg ha det ?
Citera
2021-11-15, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Nej jag tror på spontandåd...

Det som krävs är att Engström mår dåligt ...Kanske inte psykisk sjuk men mår dåligt o har druckit o droppen blir att han blir kränkt av just Olof ..

Jag köper att motivbilden är svag men det blir den ju på CA också då !

Om han hade druckit och var berusad tror jag inte att han hade kunnat genomföra dådet.

Jag tror inte riktigt på CA heller men han var iaf en dokumenterat van och duktig skytt och en personlighetstyp som kanske skulle klara av det. Och då menar jag inte bara själva skjutandet utan också den mentala påfrestningen det skulle innebära att utföra dådet.
Citera
2021-11-15, 07:17
Avstängd
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
-Systemet väntade 5 min innan dörrlarmet gick om dörren var öppen.
-Dörrpassager som tog mindre än 5 min registrerades i realtid i en matrisskrivare.
-Att dörren återigen var stängd registrerades också i realtid.
-Att väktarna skulle kvittera larmen berodde på att panelen var tämligen enkel och samma summer och lampa användes till flera olika dörrar.
-Enligt logglistan stängdes dörren kl "23.22". Vad fröken ur tyckte tiden var just då förtäljer inte utredningen.

Ok. Tack för klargörandet. Tänkte om dörren stängdes först av den ronderade och sedan att en I receptionen återställde larmet 23:22 (d.v.s. strax efter att SE hade gått). Men så verkar inte vara fallet. Ett långskott!
Citera
2021-11-15, 08:27
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Nu har jag läst hela tråden, precis som allt annat jag under åren kommit över om Palmemordet.
Det är väldigt mycket. Jag har aldrig postat något om mordet på Palme tidigare. För jag har aldrig tidigare trott att det fanns en lösning på mordet i sikte. Men nu tillslut, efter alla år och miljoner lästa textrader, är jag faktiskt övertygad om att det nu tills slut är uppklarat.
Förklaring till varför jag tror det:

Det finns en sak som definitivt sticker ut:

Dekorimabutiken var inte en plats som någon kunde förutse att Palme skulle passera!
Inte ens Palme själv visste mer än några minuter i förväg att han skulle gå förbi Dekorima. Han skulle gått på andra sidan den fyrfiliga gatan på en planerad väg mot tunnelbanenedgången som ligger på den sidan av Sveavägen. Han skulla aldrig egentligen befunnit sig på Dekorimasidan. Det var en impuls från Lisbeth att titta i ett skyltfönster som gjorde att de gick över Sveavägen.

Enligt samstämmiga vittnesmål kom ingen mördare heller plötsligt springande efter makarna Palme. Mördaren stod redan där och tog några steg fram när makarna Palme passerade. Ev la mördaren handen på Palmes axel. Ett vittne uppfattade också att de tre personerna, makarna Palme och mördaren, först samtalade.

Den mest troliga förklaringen blir då att detta var ett impulsmord, någon som känt igen Palme. Någon som av av en slump såg makarna Palme där denne själv just då befann sig. Någon som hyste hat. Någon som hade tillgång till ett vapen just då.

Teorin att Stig Engström under sin kvällsmiddag på restaurang hade sett paret Palme på väg till biografen och känt stort hat och ilska är inte osannolik. Om Engström då går tillbaka till Scandiahuset och hämtar sitt vapen och beger sig till biografen för att skjuta Palme - han hinner göra det innan filmen börjar - är det mycket troligt att det är honom Mårten Palme ser utanför bion. En man som står och stirrar.

Sannolikt svek modet Engström där och då, han vågade inte skjuta bland alla människor. Engström återvände till Scandiahuset, sannolikt förbannad på sig själv för sin egen svaghet.

När han sedan checkar ut för att gå hem från Scandia kl 23.19 har han fortfarande sin revolver.
Där och då på väg till sin vanliga tunnelbanenedgång passerar han makarna Palme. Han stannar upp med ryggen vänd mot Dekorima och när Palme nu passerar ropat han något till Palme. Kanske något om att han vill diskutera hur Palme förstör landet. Palme avfärdar honom med en trött ointresserad gest och kanske en kommentar, vänder ryggen till och går vidare.
Då rinner sinnet till på Engström. Engström, som deltagit i inte mindre än 11 skyttetävlingar, visserligen flera år tidigare, är väl förtrogen hur man avfyrar en revolver. Där och då skjuter han två skott.

Lisbeth Palme drabbas omvittnat av allvarlig chock. Så som ibland händer vid olyckor och katastrofer - mycket troligt att hon därför har en minneslucka kring hela händelsen inklusive minuterna före och efter. Därför kan hon inte heller peka ut Engström. Inte heller vittna om något samtal ägt rum.

Med mer tur än skicklighet blandar Engström bort korten i sina, ibland motsägelsefulla vittnesmål.
Inte skulle väl en mördare själv söka upp polisen, själv uppge att signalementet stämmer på honom, självmant kontakta journalister, låta sig fotas på mordplatsen i tidningsreportage…?
Men det är exakt det Engström gör - dels därför att han vill blanda bort korten och dels för att detta, det största, mest hemska han gjort i sitt liv äter honom inifrån.

Han bär detta ok alldeles själv, kan varken inkasserarna beröm från palmehatarna han umgåtts med eller lätta sitt samvete för någon. Engström blev omvittnat heller aldrig sig själv igen efter Palmemordet. Han kunde enligt vittnen aldrig riktigt släppa det, kunde inte låta bli att prata om det.

Hur osannolik Engström än kan framstå som en statsminister-mördare - är det nog så det egentligen har gått till. Alldeles för många bitar faller på plats. Inte heller har någon annan ur någon konspiration under alla dessa år knystat ett ord - vilket ju sannolikt hade skett om fler var invigda när en belöning på 50 miljoner hägrar.

Revolvern? Ja den ligger nog någonstans i närheten av Idre dit Engström med fru Margareta begav sig, några dagar försenade, efter mordet. Kanske i en sjö.

Det är förbaskat synd att Engströms dator kastades utan att någon polisiär IT avdelning först gick igenom den, när Engström hittades död med datorn påslagen. Han dog 14 år efter Palme och Stig Engströms efterlämnade papper och dator borde naturligtvis undersökts eftersom han ju i högsta grad tidigare figurerat i Palmes mordutredning.

Engströms egen mor, Ruth, var vid sin död 111 år och då Sveriges äldsta invånare, 2013.
Stig Engström som var född 1934 hade således i alla fall gott genetiskt påbrå för att fortfarande kunna vara i livet idag. Det är synd att han inte är det, inte minst för att kanske kunna bekräfta att det var han.
"För jag har aldrig tidigare trott att det fanns en lösning på mordet i sikte. Men nu tillslut, efter alla år och miljoner lästa textrader, är jag faktiskt övertygad om att det nu tills slut är uppklarat. "

Ungefär så känns det för mig också. Jag hade gett upp möjligheten till en lösning när jag insåg att CP långt in på 90-talet fortfarande var det spår PU trodde på. Efter det har jag noterat nya teorier med en trött axelryckning. Inte ens när Filter presenterade sin lösning 2018 blev jag speciellt nyfiken, vid diskussioner lade jag dock in en brasklapp att om KP:s optimism hade med samma spår att göra så kanske det trots allt kunde vara nåt. Filtergänget är ju inte heller vilka som helst, Mattias Göransson hade ju fullbordat avslöjandet av Quickskandalen och har mosat Lambertz i Quickdebatter, även Dan Josefsson har gjort grejer i Filters regi.

För mig är det alltså verkligen case closed, som det verkar vara för sönerna Palme också.
Citera
2021-11-15, 08:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
"- SE är ute och äter på kvällen, på vägen tillbaka till Skandia ser han LOP utanför biografen."
SE kommer tillbaka till Skandia senast 20.20 på mordkvällen. Då är LOP inte i närheten av bion. Att TP och Netflix ljuger om detta är änmärkningsvärt. Dina spekulationer spricker redan här.

- SE är ute och äter på kvällen, på vägen tillbaka till Skandia ser han LOP utanför biografen.
- SE går in via baksidan på Skandia, plockar ihop på rummet, tar trappan ner, stämplar ut. Byter några korta artighetsfraser med väktarna.
Precis som i Netflixserien måste dörren på baksidan hindrats från att gå i lås för att dörrlarmet i receptionen skulle gå. Dessa system noterade ofta "dörrpassage" på en matrisskrivare. För att dörrlarmet skulle gå ställde man in i systemet hur många minuter dörren var tvungen att vara olåst för att larmet skulle gå.
Vad många inte förstår är det bara var att stänga dörren för att återställa larmet.
Väktarna ska kvittera när larmet gick, för att det ska synas i skrivaren att de uppmärksammat larmet och för att återställa panelen så att larmet kan gå igen på en annan dörr på bevakningsobjektet.
Det som blir ologiskt när du spekulerar i att SE gick in genom dörren är att han inte låter den slå igen normalt och därför återställt larmet själv redan innan mordet. Varför skulle SE låta dörren fortsätta att vara olåst efter att han gått in igen på Skandia? Det är direkt ologiskt.

Din teori spricker också på att NF ser en man gå bakom LOP vilket gör att du får en extra person på mordplatsen som aldrig hört av sig till polisen.

Att SE gick norrut för att ta nattbussen är orimligt då nattbussen inte ens börjat gå vid den tidpunkten.

Som sagt, det finns MÅNGA tänkbara teorier och förslag på hur det kan ha gått till med SE som GM, detta är en av många. Jag respekterar så klart vad du tror. Vad du anser ologiskt i SE's beteende, är inte värt mer än vad katten skiter i lådan. Men så klart kul, att du har en åsikt. Men försök att inte sprida desinfo, så är jag nöjd.

Orkar inte kommentera allt, eftersom jag är väl bekant ned din agenda. Nattbussen till Täby började gå 00:10 den aktuella kvällen/natten. Snälla, ge fan i att sprida medvetna felaktigheter, bara för att du vill fria SE, fria honom, kan du som sagt göra ändå (på hederligare vägar), om du tänker till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in