2021-11-14, 17:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Jag vet inte om någon skidskytt har haft en träffprocent över 95 sett över en hel säsong, liggande och stående skytte sammantaget?

Det är möjligt.

Man kan jämföra det med en bil, som ju är byggd av en professionell tillverkare. Folk skulle aldrig acceptera om den bara fungerade 90% av tiden.
Citera
2021-11-14, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Jag vet inte om någon skidskytt har haft en träffprocent över 95 sett över en hel säsong, liggande och stående skytte sammantaget?
Var inte Simon Eder där uppe och nosade förra säsongen? Han hade iallafall 99 skott i rad utan bom och så bommade han skott 100.
Citera
2021-11-14, 18:34
Medlem
Har Torstein Stenersen lagt av??
Citera
2021-11-14, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gjgjtrjtk
Har Torstein Stenersen lagt av??

Japp. Driver nu nåt företag med Viktor Thorn.
Citera
2021-11-14, 22:14
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Var inte Simon Eder där uppe och nosade förra säsongen? Han hade iallafall 99 skott i rad utan bom och så bommade han skott 100.

Det här är herrarna med högst träffprocent (av minst 200 avfyrade skott) under en världscupsäsong:

1. Julien Robert, FRA: 357/382 = 93.46% (2005/06)
2. Simon Eder, AUT: 511/554 = 92.24% (2020/21)
3. Eder: 469/510 = 91.96% (2018/19)
4. Martin Fourcade, FRA: 372/405 = 91.85% (2019/20)
5. Frank Luck, GER: 223/243 = 91.77% (2003/04)
6. Sturla Holm Laegreid, NOR: 479/523 = 91.59% (2020/21)
7. Ivan Tcherezov, RUS: 450/493 = 91.28% (2006/07)
8. Nikolay Kruglov, RUS = 91.27% (2004/05)
9. Kruglov: 442/485 = 91.13% (2006/07)
10. Ricco Gross, GER: 349/383 = 91.12% (2005/06)
11. Jakov Fak, SLO: 416/457 = 91.03% (2017/18)
12. Viktor Maigourov, RUS: 403/443 = 90.97% (2000/01)
13. Gross: 423/465 = 90.97% (2003/04)
14. Christoph Sumann, AUT: 298/328 = 90.85% (2013/14)
15. Maxim Tsvetkov, RUS: 278/306 = 90.85% (2017/18)
16. Gross: 287/316 = 90.82% (2006/07)
Citera
2021-11-15, 00:19
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Vad har Teodor Peterson för uppdrag inom svenskt skidskytte?
Citera
2021-11-15, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Vad har Teodor Peterson för uppdrag inom svenskt skidskytte?

Det här verkar det som: https://worldchampionshipsregion.com/kontakt/

Inte säker på att jag fattar vad det är och han gör med det? Nåt med marknadsföring i relation till VC-eventen i alpint och skidskytte i jämtland/härjedalen?
Citera
2021-11-15, 16:24
Medlem
Vilka herrar det blir till WC i Östersund känns ju givet (A-landslaget helt enkelt).

Damerna är ju trixigare. Elvira, Hanna och Linn förstås givna.

Skottheim tror jag kan bli uttagen baserat på vad hon gjorde i Idre, men frågan är väl där vad tränarna har för plan för henne. Känns inte som att hon kommer tävla alla helger oavsett om hon är minst sjätte dam så att säga. Hon kanske också har större behov av träningsblock om hon legat efter under hela träningssäsongen. Det var kul att hon överraskade sig själv positivt. Jag hoppas verkligen på henne till OS-staffetten.

Stina tror jag kan bli uttagen på sin högsta nivå (sprinten i Sollefteå och åktiden på distansen i Idre) samt behov av och större potential att utvecklas med mer erfarenhet av de större tävlingarna.

Mona, Bettan, Ingela och Emma tror jag alla hade behövt prestera betydligt bättre för att vara säkra på en plats i WC-laget. Tror Anna Magnusson ligger bättre till där, men det beror ju förstås också på vad som visat sig på de interna tävlingarna i landslaget.
Citera
2021-11-15, 16:31
Medlem
Alkibiadess avatar
Östersund är väl egentligen två tävlingsveckor, kan ju hända att man byter ut lite åkare. Och kommer någon att åka i Idre först och sedan i Östersund?
Citera
2021-11-15, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Östersund är väl egentligen två tävlingsveckor, kan ju hända att man byter ut lite åkare. Och kommer någon att åka i Idre först och sedan i Östersund?

Jo, det tror jag mycket väl att man kan tänka sig. Framför allt om någon presterar väldigt bra i Idre. Skottheim om hon blir uttagen till första helgen så kan det ju ingå i hennes plan från början att bara åka en skulle jag kunna tänka mig.
Citera
2021-11-15, 19:35
Medlem
Nu när åkarna visat upp sig under rullskidsäsongen och i säsongspremiären vågar jag mig på en realistisk målbild för säsongen när det gäller A-lagsåkarna.

Hanna Öberg:
Det blir nog svårt för henne att satsa på både världscupen och OS i år, hon verkar inte riktigt tro på det själv så då gör inte jag heller det. Så totalcupen räknar jag bort lite på förhand, men med det sagt kan ju en sund prioritering före OS mynna ut i att hon står hela säsongen vilket varit svagheten, och då kan det ändå bli bra i slutändan även där. En sund ihopsamling av pallplatser och nån seger när det verkligen stämmer har jag som kravbild hursomhelst. Ska sikta på OS-guld i distansen och stafetterna.

Elvira Öberg:
Ser framför mig att hon tar betydligt fler pallplatser i år, och även första VC-segern/segrarna. Det kan ganska fort innebära att hon slåss högt upp i totalen, där jag ändå tror att hon behöver nåt års träning till, men 12:e plats ifjol ska kunna bytas ut mot topp-6/8 med en större jämnhet. Borde kunna göra kampen med syrran hyfsat hård. En individuell OS-medalj bör helt klart vara målet, så får vara lite smart så att hon främst är i toppform där, då kan det bli roligt.

Linn Persson:
Väntar ju på att det sista lilla ska lossna för Linn, men jag känner att hon fortfarande förbättrar sig stadigt. Var 14:e i totalen ifjol, kan hon förbättra sig till topp-10 är det bra. Men annars skulle en riktig fullträff i form av en VC-seger eller en OS-medalj sitta fint och det är inte orealistiskt. Ska annars vara en kugge i damstafetten.

Stina Nilsson:
Tråkiga förväntningen är att hon fortsätter förbättra sig som skidskytt överlag. Jag tycker personligen att det är skidåkningen och inte skyttet man vill se en konkret förbättring på i år, att åkningen alltid finns där blir viktigt för att hon ska ta nästa steg och ge sig fler chanser. Skjuta 0-0 i en sprint kan vara ett delmål, som antagligen i så fall också skulle rendera i en framskjuten placering. Målbilden för säsongen måste vara att knipa sista OS-platsen, vore också bra om hon börjar ta sig in i masstarter för att samla erfarenhet i den tävlingsformen som jag på sikt tror kan bli en av hennes bästa.

Johanna Skottheim:
Ser framför mig att hon tids nog tar sig tillbaka dit hon var före jul ifjol, men att det kanske dröjer till OS eller nån gång andra halvan av säsongen. I så fall ska hon slåss om pallplatser igen eller strax bakom, och definitivt vara ett huvudspår för förstasträckan. Känns som hon borde vara i laget bara hon håller sig friskt.

Anna Magnusson:
Stabilitet. Det är vad man vill se av Magnusson. Men det känns spretigt, och högstanivån har också vissa frågetecken. I stort handlar det om att behålla platsen i VC-laget i slutändan A-laget. Göra det bra när chansen ges i stafetter.

Mona Brorsson:
Bäst före passerat, eller? Ifjol bröts en trend att hon för första gången på många år stod för en försämring med många fler dåliga lopp, men man ska samtidigt notera att hon ändå gjorde det tillräckligt bra för att få åka en rad masstarter. I år känns det som all-in på att nå OS och att det kan bli sista säsongen. Är inte så hoppfull att når dit såhär inför säsong, men lite beror på vad andra presterar också.

Sebastian Samuelsson:
Ska helt klart gå för totalpallen i år. Skjuter han lika bra som ifjol är han bara en lite förbättring i spåret från att nå dit. Då kommer han börja byta pallplatser mot segrar. Har ju dessutom spurten. Så jag spår att det blir kul i år också.

Martin Ponsiluoma:
Den höga lägstanivån i skidåkningen kommer ge minst lika många chanser i år. Man skulle vilja se att han gör lite mer av jaktstarterna i år och att dom sämsta serierna reduceras, hade väl en dålig trend att skjuta bort sig redan i första skyttet ifjol. Styrkan är annars att när han väl skjuter bra, då skjuter han riktigt bra. Det är sällan mellanmjölk hela tiden. Var inte med i OS-laget för fyra år sedan så givet att det är OS-medaljer som lockar allra mest i år.

Jesper Nelin:
Till skillnad från Ponsi är skyttet mellanmjölk mest hela tiden. Att han ska gå och bli stabil tror väl ingen men topparna skulle kunna vara högre, och det känns till mer än hälften mentalt. Går fortfarande i väntan på att pricka in åkningen och skyttet samma dag. Så länge han inte tagit den där pallplatsen kommer det fortsätta vara målet. Däremellan är det stafettinsatserna som är i fokus.

Peppe Femling:
Jag skulle bli väldigt glad om Peppe kan bibehålla fjolårets nivå. Det var en gedigen nivå, och faktiskt femte året i rad han förbättrade sig i världscupen. Kommer annars i princip bara bedömas på förstasträckan i stafetterna, om han tar den platsen vilket nog känns troligt en säsong till. Allt fokus borde ligga mot OS.

Malte Stefansson:
Ifjol fick han känna på hetluften och det gick sådär. I år borde han kunna etablera sig mer på allvar i världscupen och ta upp kampen med Femling om att åka stafetterna. Börja ta lite världscuppoäng och slå sig in i OS-truppen är helt klart det som gäller. Det är stabilitet både i åkningen och skytte som behöver hittas för att det ska bli genombrott på allvar.

Oskar Brandt:
Skidskyttelandslaget lyckas rätt ofta lokalisera vilka förmågor man ska satsa på men jag ska erkänna att jag känt skepsis kring vad Brandt har att ge. Men nu har jag svängt lite och tror att han kan göra det rätt okej i år om alla bitarna faller på plats. Inga stordåd utan mer att man känner att bredden inte fullständigt störtdyker bakom dom bästa, det skulle han kunna vara med och förhindra tills dess att yngre förmågor gör entré.
Citera
2021-11-16, 10:16
Medlem
Det blir spännande att se när laguttagningen kommer idag. En inte alltför vågad gissning är att Stina kommer att vara med i medias rubriker oavsett om/till vad hon blir uttagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in