Citat:
Ursprungligen postat av
pg46
Noen med abonnement som kan gi en kjapp oppsumering av denne artikkelen?
https://www.allehanda.se/2022-02-28/skidskytten-belle-spets-har-tagit-stora-kliv-pa-kort-tid
Hun er et navn som jeg har bitt meg merke i i de nasjonale konkurransene men som jeg ikke vet noe om, men jeg er ikke interresert nok til å betale bare for en artikkel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hjv9
Föddes i Belgien men bor i Sverige sedan sex år tillbaka. Har tidigare sysslat med flera olika idrotter såsom, ridning, tennis, dans, friidrott och simning men numera är det skidskytte och längdskidor som gäller. Hittade till skidåkningen tack vare kompisarna Elin Näslund & Nora Westerlund och fastnade för sporten när hon deltog i Folksam cup. Pappan tyckte hon skulle söka till skidskyttegymasiet där hon nu går andra året och verkar trivas bra.
Siktar på att ta en av fyra platser till EYOF härnäst. Men innan dess Sverigecup och JSM.
Belle Spets kom in på Sollefteås skidskyttegymnasium och läser andra året på ekonomiprogrammet.
- Vi har bra lärare och vi tränar skidskytte fyra dagar i veckan. Det är stor variation på träningen och vi har mycket bra träningsmöjligheter på Hallstaberget.
Hur förklarar du dina framgångar?
- Skidåkningen har gett mig väldigt mycket. Skyttet tar ett tag att lära sig. Övning ger färdighet, men man måste träna och skjuta mycket. Det är extremt roligt att skjuta.
Vad är dina sportsliga drömmar?
- Siktar självklart på det högsta, OS, VM och världscup.
Belle Spets är noga med att fokusera på nästa tävling.
- Jag tar en helg i taget, för man ska inte stressa för mycket. Tycker jag är stark mentalt och kör på även om det blir straffrundor.
Hon har träffat Anundsjös förre skidskyttestjärna Fredrik Lindström några gånger.
- Han har tränat oss och varit med på läger. Fredrik ger mig bra tips i både skyttet och skidåkningen, säger Belle Spets.