2021-11-14, 15:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Hahaha.

SE säger ju i förhör/rättegång att han bara hörde EN smäll.

Då stämmer det ju bara in ännu bättre på SE.

Tack för tipset.

Snart kommer boken "Pusslet kring Stig Engström (eller varför Stig var ett vittne)".

Som sagt. Lyssna på LAC-bandet, vrid upp volymen, lyssna två tre ggr, lyssna sedan på ljudupptagningen från tingsrätten med JA, när han uttalar skott, och pratar de inledande minuterna; råder inga tveksamheter kring, att det faktiskt ÄR JA på LAC-bandet som hörs i början.

Detta är som sagt utanför huruvida man tror på SE som GM eller inte, det är ett annat ämne. Och, det står dig fritt att tvivla på SE som GM, det gör även jag (och många andra) delvis. Men det är en annan femma. Kul, nu vet du vem mannen på LAC-bandet är. Grattis. Fundera nu istället vad du kan göra med den informationen.
Citera
2021-11-14, 15:04
Bannlyst
Citat:
JA nämner också keps.

Nä, inte i förhören mars-april. Läs om.
Citera
2021-11-14, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Nä, inte i förhören mars-april. Läs om.

1986-05-14
Citera
2021-11-14, 15:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghrister.Clenning
Kan det finns fler personer som gick ut och in genom Skandias bakdörr?
Det är väl bevisat att Stay Behind rörelsen höll till i Skandiahuset för möten.
Kan kopplingen till SE vara att han rekryterats eller använts av Stay Behind för medhjälp?
Agerandet från vissa poliserna straxt före och efter mordet är minst sagt underliga.

Det fanns väl fler dörrar än den där som larmade som SE kan ha använt om han hade en nyckel?

Beträffande stämpelklockan och SE utstämplingstid finns det väl inget som bevisar att det var SE som stämplade ut sig själv?

Teorierna och argumentation i tråden baseras på antaganden.
Citera
2021-11-14, 16:07
Medlem
Det är inte omöjligt att SE är Palmes mördare, men jag har redan från början inte förstått varför polisspåret i princips tystats ner helt.
Jag tror fortfarande att högerextrema poliser är inblandade och det är där vi hittar den verkliga mördaren, det trodde jag 1986 och det tror jag än i dag.
Det är alldeles för många tillfälligheter och misstag som inte borde kunna göras för att avfärdas.
Dessutom så skulle det bli enorma politiska konsekvenser om polisspåret visade sig vara sant.
En ensam galen mördare som dessutom nu är död är perfekt för att skylla på och är den bästa officiella lösningen för alla.
Den här tyska dokumentären stöder min linje.
Hur är det möjligt att alla dessa underliga beslut eller åtgärder som poliserna gjort under mordkvällen inte skulle ha något samband med mordet?

https://m.youtube.com/watch?v=87LEs7LbhOQ

http://www.kreaprenor.se/pdf/PALMEMORDET%20KOMMER%20ATT%20KLARAS%20UPP.pdf
Senast redigerad av Ghrister.Clenning 2021-11-14 kl. 16:12.
Citera
2021-11-14, 16:25
Medlem
ReedMes avatar
Intressanta vittnesmål från killarna som är på samma bild som kriminalteknikern som ser ut som SE:
https://www.youtube.com/watch?v=fJs87NRhil0

Brukade krimtekniker klä sig i rock o keps i jobbet på den tiden??

Sen killen i bilen i tingsrätten, 8:46; https://www.youtube.com/watch?v=CIvRG6-Kfv8
"Pratade du med nån annan person där på platsen?"
"Ja, det kommer fram nån äldre karl i i nån.. ja, lite mindre lite bastant karl, vi pratade väl också va, men vad vi pratade om det det har jag svårt att komma ihåg, vi diskuterade fram och tillbaks, jaa, sen var det väl ytterligare nån som bara helt plötsligt dök upp där som pratade väldigt mycket, tyckte jag, men vad han pratade om har jag väldigt svårt att komma ihåg va men som också sen då försvann va"...

Den som pratade mycket kan ju vara SE.
Citera
2021-11-14, 16:25
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghrister.Clenning
Det är inte omöjligt att SE är Palmes mördare, men jag har redan från början inte förstått varför polisspåret i princips tystats ner helt.
Jag tror fortfarande att högerextrema poliser är inblandade och det är där vi hittar den verkliga mördaren, det trodde jag 1986 och det tror jag än i dag.
Det är alldeles för många tillfälligheter och misstag som inte borde kunna göras för att avfärdas.
Dessutom så skulle det bli enorma politiska konsekvenser om polisspåret visade sig vara sant.
En ensam galen mördare som dessutom nu är död är perfekt för att skylla på och är den bästa officiella lösningen för alla.
Den här tyska dokumentären stöder min linje.
Hur är det möjligt att alla dessa underliga beslut eller åtgärder som poliserna gjort under mordkvällen inte skulle ha något samband med mordet?

https://m.youtube.com/watch?v=87LEs7LbhOQ

http://www.kreaprenor.se/pdf/PALMEMORDET%20KOMMER%20ATT%20KLARAS%20UPP.pdf
Tja, när man ser t.ex. hur desperat polisen försökte få bort SE från utredningen där i början, då kan man ju nästan undra om det inte måste ha varit medvetna försök att skydda den man visste (eller åtminstone misstänkte) var mördaren. Och det här skulle väl möjligen kunna vara tecken på någon sådan konspiration med kopplingar högre upp i organisationen. Men samtidigt ser man ju så enormt mycket inkompetens och slarv här att det är svårt att tänka sig att det skulle ha handlat om en medveten strategi. Jag kommer att tänka på Ockhams kompis här, Hanlon med rakkniven:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hanlons_rakkniv
Senast redigerad av Draifos 2021-11-14 kl. 16:33.
Citera
2021-11-14, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tja, när man läser t.ex. om hur desperat polisen försökte få bort SE från utredningen där i början, då kan man ju nästan undra om det inte måste ha varit medvetna försök att skydda den man visste var mördaren. Och det här skulle väl möjligen kunna vara tecken på någon sådan konspiration med kopplingar högre upp i så fall.

Men samtidigt ser man ju så enormt mycket inkompetens och slarv här att det är svårt att tänka sig att det skulle ha handlat om en medveten strategi. Jag kommer att tänka på Ockhams kompis här, Hanlon med rakkniven:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hanlons_rakkniv
Om SE var mördaren och grupperingar inom polisen eller någon annan mer ljusskygg organisation ville dölja det hade nog SE varit död för länge sen i någon alkoholrelaterad ”olycka”
Nej, jag tror mera på att SE på något sätt utnyttjades eller av misstag blev inblandad i Palmemordet.
Att han just jobbade på Skandia av alla ställen, där Stay Behind bevisligen hade möten är ett svårt att bortförklara.
Kan han ha sett någon Palmehatare från Täby societén delta i något Stay Behind möte?
Var han kanske utvald att skjuta Palme men misslyckades och någon annan utförde mordet?
Var det meningen att SE skulle vara en ”nyttig idiot” och mörda Palme så den så att den passande gärningsmannen blev en ensam galning?
Det var många Walkie Talkie gubbar i farten den kvällen, en del av dom identifierade som poliser.

Är det någon som undersökt kopplingarna mellan SE och dom högerextrema poliserna?
Nu levde dom totalt olika livsstilar, men det kanske finns någon koppling.
Citera
2021-11-14, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Krystat eller inte men:
1. Finns flera tänkbara förklaringar. En kan vara att han har nyckel till vapenhandlarens hus (för att ibland hjälpa med blomvattning o.s.v.). Han vet att familjen inte är hemma den här kvällen. Han ser OP utanför grand och åker då och hämtar vapnet. En annan förklaring är att han har sett OP i området flera gånger tidigare och skaffat vapnet I fall han skulle få tillfälle.

2: Här har jag efterlyst en fullständig analys vad SE faktiskt kommer med vid olika tidpunkter som inte är känt i media. Som jag ser det är det framförallt att han vet att poliserna startar jakten utan signalement och att det tar en stund innan det går upp för de närvarande att det är OP, som behöver förklaras. Det finns vaga antydningar åt detta håll i media tidigt, men det känns inte starkt nog som förklaring. Dessa två uppgifter behöver helt klart förklaras om SE ska anses vara sannolik GM, där håller jag med.

3: Det är inte alls ovanligt att gärningsmän tar ett varv och återvänder till den trygga plats de har. Har för mig att LGWP pratade om det i veckans brott angående dubbelmordet i linköping för länge sen. Att de iaktagelser och spår man hade pekade mot ungefär var GMs bostad fanns. Har också för mig att LGWP nämnde att det var vanligare att GM tog detta varv moturs än medurs.

4: Det är väl ganska naturligt att han gör detta om strategin är att jobba in sig som ett vittne i alla sammanhang. Han vill helt enkelt att narrativet som sprids i grannskapet ska vara "har du hört? SE var faktiskt vittne till det som hände.". Inte "SE, jobbar ju typ där, men han verkar bli nervös och undviker ämnet när man för mordet på tal."

SE återvänder till Skandia 20.10. Då var OP kvar i Gamla Stan, hur kan SE sett OP då utanför Grand?

Om man bortser från alla detaljer som det kan vända och vridas på till absurdum för att förklara hur det kan ha gått till så tycker jag att det glöms bort hur stort steget är från att ogilla OP till att faktiskt ha ihjäl honom.

Om man kollar på tex John Lennons och Anna Lindhs mördare var de psykiskt sjuka på något vis. Det finns inget som pekar på att SE skulle ha varit psykiskt sjuk. Var fanns motivet? Att han ogillade OP?
Det var många som gjorde det. Han hade inget våldskapital bakom sig.

Även om det var ett impulsdåd så är det ett stort steg att på sekunden efter att ha blivit avsnäst skjuta.

Punkt 4 tycker jag är logiskt beteende om han var ett vittne. Som jag skrev till BHJS, efter att ha genomfört ett impulsdåd måste han ha varit helt nojig och ångestfylld. Att då stå helt iskallt och säga till grannen att han kan berätta allt för han var där, den kalla personligheten tror jag inte SE hade.
Citera
2021-11-14, 17:50
Bannlyst
Citat:
1986-05-14

Du undviker frågan. Länkar istället till ett datum/förhör jag citerade.
Citera
2021-11-14, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
SE återvänder till Skandia 20.10. Då var OP kvar i Gamla Stan, hur kan SE sett OP då utanför Grand?

Om man bortser från alla detaljer som det kan vända och vridas på till absurdum för att förklara hur det kan ha gått till så tycker jag att det glöms bort hur stort steget är från att ogilla OP till att faktiskt ha ihjäl honom.

Om man kollar på tex John Lennons och Anna Lindhs mördare var de psykiskt sjuka på något vis. Det finns inget som pekar på att SE skulle ha varit psykiskt sjuk. Var fanns motivet? Att han ogillade OP?
Det var många som gjorde det. Han hade inget våldskapital bakom sig.

Även om det var ett impulsdåd så är det ett stort steg att på sekunden efter att ha blivit avsnäst skjuta.

Punkt 4 tycker jag är logiskt beteende om han var ett vittne. Som jag skrev till BHJS, efter att ha genomfört ett impulsdåd måste han ha varit helt nojig och ångestfylld. Att då stå helt iskallt och säga till grannen att han kan berätta allt för han var där, den kalla personligheten tror jag inte SE hade.

Man behöver inte iofs vara psykisk sjuk för att göra spontandåd....

Sen är det väl grader i hur sjuk man måste vara för att kunna göra denna typ av handling...!

T.ex så sker det mkt mord idag som just handlar om kränkningar o svartsjuka bland yngre män...
Citera
2021-11-14, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Man behöver inte iofs vara psykisk sjuk för att göra spontandåd....

Sen är det väl grader i hur sjuk man måste vara för att kunna göra denna typ av handling...!

T.ex så sker det mkt mord idag som just handlar om kränkningar o svartsjuka bland yngre män...

Nej jag gjorde en jämförelse bara. Sen finns det ju praktiskt taget ingenting på SE. Inget vapen, inget motiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in