2021-11-14, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Redan den 14 maj 1986 pekar JA ut SE som varande på platsen och beskriver hans beteende.

Förhör?

Länk?

Och ändå anklagar TP SE på sannolika skäl.

Varför gör inte typ Kalla Fakta eller Uppdrag Granskning en reportageserie om SE.
De lyckades ju mörsa sönder poliserna som fabricerade bevis mot CP och förhörde vittnen runt 38 gånger och ställde ledande frågor.

Detta är CP 2.0!
Citera
2021-11-14, 14:43
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Förhör?

Länk?

Varför gör inte typ Kalla Fakta eller Uppdrag Granskning en reportageserie om SE.
De lyckades ju mörsa sönder poliserna som fabricerade bevis mot CP och förhörde vittnen runt 38 gånger och ställde ledande frågor.

Detta är CP 2.0!
I förhör ja. Beskrivningen av SE:s beteende känns minst sagt träffande.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E9978-01-C
Citera
2021-11-14, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
'
Haha. Ja, tänk om SE hade varit i livet och sagt: "Ja, det är ju jag som säger det där!" Ridå för både böcker, tv-serie och den här tråden.

Tycker han uttalar "skjuten" på samma sätt i rättegången i alla fall. För ett tag sedan var det dock någon som invände att han inte skulle ha formulerat det så, med "han vart skjuten".

JA satt kvar i bilen en stund och att döma av det han säger tingsrätten var det två som kom fram. Uppenbarligen pratar han med dem genom öppen dörr eller nervevad ruta. JÅS dök upp framför bilen och SE kan ha kommit in från sidan.

SE pratade på ett ålderdomligt sätt. Växte upp i Indien. Gick på Sigtuna Gymnasium.
Citera
2021-11-14, 14:53
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
JA om mannen som kom fram till bilen och pratade (från förhöret 8 april):

Stämmer dåligt in på SE? Stämmer väldigt bra in på JÅS?

Någon annan man, nämner inte JA (förutom AB och taxichauffören)

Han som sade "Han vart skjuten" kanske var mannen med den blå täckjackan. Enligt samma förhör kom han också fram till bilen och pratade:
Senast redigerad av Draifos 2021-11-14 kl. 14:58.
Citera
2021-11-14, 14:53
Medlem
ReedMes avatar
Citat:

Håller med. Uppträdandet verkar vara typiskt för SE. Att A sen bara har fragmentariska synintryck för hur han såg ut är en sak. Han höll ju fullt fokus på B's jacka.
Citera
2021-11-14, 14:54
Medlem
Citat:
Personen som säger "Han vart skjuten", säger vidare "Vi hörde bara ett skott", låter inte som SE's röst alls /tycker jag), inte LL eller AD heller, möjligen JA, personen har ju en lite gällare röst än LL och AD, dialekten låter som från en stockholmare, tycker jag.

Hahaha.

SE säger ju i förhör/rättegång att han bara hörde EN smäll.

Då stämmer det ju bara in ännu bättre på SE.

Tack för tipset.

Snart kommer boken "Pusslet kring Stig Engström (eller varför Stig var ett vittne)".
Citera
2021-11-14, 14:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Förhör?

Länk?

Detta är CP 2.0!

https://wpu.nu/images/0/03/Pol-1986-05-14-E9978-01-C_Jan_Andersson_mordplatsvittne.pdf

JA pekar knappast ut SE i det förhöret heller. Jämför med vad JA säger vid de första förhören. Alltså innan SE's Rapport-inslag. Det är långt mer troligt att det (fortfarande) är vittnet JÅS.

"När han kommer till fotografi föreställande Engström, tycker han sig känna igen glasögonen, och han säger att möjligen hade han keps eller annan huvudbonad. Han är dock osäker men har en minnesbild av mannen som välliknande detta foto. Han säger att enligt hans minnesbild var mannen möjligen tunnhårig samt något yngre än på fotot"

För övrigt, lyssna på LAC-bandet där en person säger "Han vart skjuten, vi hörde bara ett skott", vrid upp volymen, jämför med JA's röst från tingsrätten 1989, när JA redan ett par minuter in i förhöret säger skott, det låter på pricken som mannen på LAC-bandet. Samma uttal och betoning, dialekt, etc.
Citera
2021-11-14, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Men det behövs inga krystade förklaringar. Det är snarare ni som tror på SE som GM som behöver göra krystade förklaringar.

1. Varför hade SE ett vapen?
2. Varför kunde SE uppge att han såg saker på mordplatsen som han inte kunde veta som GM?
3. Varför återkom SE till Skandia om han var GM?
4. Varför sa SE till grannen dan efter att han behöver inte läsa tidningen för jag kan berätta allt för jag
var där? Varför säga det om han var GM?

Det går att fylla på med mer men till de här frågorna krävs det krystade förklaringar.

Krystat eller inte men:
1. Finns flera tänkbara förklaringar. En kan vara att han har nyckel till vapenhandlarens hus (för att ibland hjälpa med blomvattning o.s.v.). Han vet att familjen inte är hemma den här kvällen. Han ser OP utanför grand och åker då och hämtar vapnet. En annan förklaring är att han har sett OP i området flera gånger tidigare och skaffat vapnet I fall han skulle få tillfälle.

2: Här har jag efterlyst en fullständig analys vad SE faktiskt kommer med vid olika tidpunkter som inte är känt i media. Som jag ser det är det framförallt att han vet att poliserna startar jakten utan signalement och att det tar en stund innan det går upp för de närvarande att det är OP, som behöver förklaras. Det finns vaga antydningar åt detta håll i media tidigt, men det känns inte starkt nog som förklaring. Dessa två uppgifter behöver helt klart förklaras om SE ska anses vara sannolik GM, där håller jag med.

3: Det är inte alls ovanligt att gärningsmän tar ett varv och återvänder till den trygga plats de har. Har för mig att LGWP pratade om det i veckans brott angående dubbelmordet i linköping för länge sen. Att de iaktagelser och spår man hade pekade mot ungefär var GMs bostad fanns. Har också för mig att LGWP nämnde att det var vanligare att GM tog detta varv moturs än medurs.

4: Det är väl ganska naturligt att han gör detta om strategin är att jobba in sig som ett vittne i alla sammanhang. Han vill helt enkelt att narrativet som sprids i grannskapet ska vara "har du hört? SE var faktiskt vittne till det som hände.". Inte "SE, jobbar ju typ där, men han verkar bli nervös och undviker ämnet när man för mordet på tal."
Citera
2021-11-14, 14:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Han som sade "Han vart skjuten" kanske var mannen i blå täckjacka. Enligt samma förhör var han också fram till bilen och pratade:

Som jag skrev till en annan användare precis, vrid upp volymen i lurarna och lyssna på LAC-bandet, personen som säger "han vart skjuten", säger sekunden senare "vi såg (eller om han säger hörde" bara ett skott". Jämför med ljudupptagningen från tingsrätten 1989, redan ett par minuter in, säger JA samma sak, han uttalar skott, etc på samma vis, det ÄR JA på LAC-bandet. Samma mjuka gälla och försiktiga röst, samma stockholmska, etc.
Citera
2021-11-14, 15:00
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Han som sade "Han vart skjuten" kanske var mannen med den blå täckjackan. Enligt samma förhör kom han också fram till bilen och pratade:
Fast A säger också snabbt däremellan: och så var det en man som pratade mycket.

Mannen som pratade mycket kom nog inte fram till bilen, gissar jag.

Från en ljudupptagning på Youtube.
Senast redigerad av ReedMe 2021-11-14 kl. 15:03.
Citera
2021-11-14, 15:01
Medlem
Citat:

Det är ju på pricken.

JA beskriver SE.

Vem är det om inte SE?

Går det att anmäla KP för tjänstefel? JO-anmäla?

Förstår att CA var livrädd för att bli indragen i PU.

Som CA sa om PU "århundradets rättsskandal".
Citera
2021-11-14, 15:03
Medlem
Citat:
https://wpu.nu/images/0/03/Pol-1986-05-14-E9978-01-C_Jan_Andersson_mordplatsvittne.pdf

JA pekar knappast ut SE i det förhöret heller. Jämför med vad JA säger vid de första förhören. Alltså innan SE's Rapport-inslag. Det är långt mer troligt att det (fortfarande) är vittnet JÅS.

"När han kommer till fotografi föreställande Engström, tycker han sig känna igen glasögonen, och han säger att möjligen hade han keps eller annan huvudbonad. Han är dock osäker men har en minnesbild av mannen som välliknande detta foto. Han säger att enligt hans minnesbild var mannen möjligen tunnhårig samt något yngre än på fotot"

För övrigt, lyssna på LAC-bandet där en person säger "Han vart skjuten, vi hörde bara ett skott", vrid upp volymen, jämför med JA's röst från tingsrätten 1989, när JA redan ett par minuter in i förhöret säger skott, det låter på pricken som mannen på LAC-bandet. Samma uttal och betoning, dialekt, etc.

JA nämner också keps.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in