Citat:
Ursprungligen postat av
DeValera
Jag litar nog mer på välrenommerade SvD-journalister än på debattören "liksom-fb" som har visat sig ha fel så ofta.
https://www.svd.se/beredskapspengar-...kholms-elbrist
https://www.dagensps.se/nyheter/ygem...va-harresande/
Föga förvånande har inte DeValera öht förstått vad artiklarna handlar om.
Offentlig sektor (Statliga Svenska Kraftnät) har inte sett till att ordna tillräcklig lokal transmission i Stockholm.
Då kommer (delvis) kommunala Stockholm Exergi på att man kan ju bygga om ett gammal oljekraftverk så det går på biobränsle. Det skulle kompensera för Offentlig sektors oduglighet.
Sagt och gjort. Men sedan poppar Yngeman upp av okänd anledning och halar upp devis statlig finansiering av ombyggnaden.
Detta lyckades DeValera fantisera ihop till en bisarr rövarhistoria som man kan läsa ovan.
-----------------------
Det positiva var dock att jag ovan postade vilken import och export det faktiskt var under vintermånaderna.
Var och en kan ju begrunda de siffrorna.
Citat:
Ursprungligen postat av
DeValera
Elbrist kan väl uppstå fast det exporteras el?
Hurdå?
Hade varit bra om du berättat det på en gång.
Citat:
Ursprungligen postat av
DeValera
Elbolagen får mera betalt för elen i Tyskland än i Sverige, så självklart säljer de till Tyskland istället.
Det låter sunt och vettigt.
Får Volvo mer betalt för sina lastbilar i Tyskland hoppas jag verkligen dom kränger dit.
(Och det säger inte att det är brist på vägar i Sverige).
Citat:
Ursprungligen postat av
DeValera
Vad har du för bevis att elbolag "plundras av fogden"? Du bara vräker ur dig en massa saker som du inte styrker.
Jaha, nu skall jag tydligen behöva visa att vi har en lagstiftning för bolagsskatt i Sverige.
Hur relevant är det?
Om Volvo tjänar med på att kränga lastbilar till Tyskland kommer då inte fogden att plundra Volvo mer?
Citat:
Ursprungligen postat av
DeValera
Däremot förlorar Sverige sett ur nationalekonomiskt perspektiv på att elen blir mycket dyr, då detta drabbar lönsamheten hos för landet viktiga exportindustrier.
Om det är oskäliga marginaler på elproduktionen så startar ju du bara ett elbolag och producerar och säljer billigare el. Eller hur?
Och då faller elpriset pga ökat utbud. Eller hur?
Tur att DeValera inte levde förr i tiden. Då hade DeValera fått svälta ihjäl. För potatisen odlar inte sig själv. Räcker inte med att sitta vid potatislandet och gnälla.