Citat:
Ursprungligen postat av
LaurentiusLucidor
Sådana är reglerna.
EU kräver att Sverige sätter av 70 procent av sin nätkapacitet till elhandel med andra länder.
I podden framförs argumentet att elkunderna inte längre kan vara "nationalistiska" utan måste se elmarknaden som en helhet. Den som är beredd att betala mest får köpa.
Intressant och det må vara hänt. Och jag är inte en omedelbar kritiker av den stora elexporten och onatiotionalistiskt tänkande runt elförsörjningen. Men detta måste bli allmänt känt när politiker och andra tjatar om att vi måste bygga flera kablar från norr till söder eller att slå ihop SE3 och SE4 för att göra det billigare i SE4 (men dyrare i SE3).
Man måste även nämna att det billigaste sättet att göra elen billigare i SE4 är att klippa kablarna utomlands söderut... De kostar noll kronor att klippa kablar. Jag säger absolut inte att vi ska klippa kablar... men jag säger att vi måste nämna detta i debatten... så att folk begriper hur det verkligen ligger till.
Folk tror på allvar att anledningen till det höga elpriset i SE4 är att vi har lagt ner några gamla relativt svaga kärnkraftsreaktorer. Jag menar att den stora anledningen till det höga elpriset är att nettoexporten har ökat mycket (andra länder har lagt ner många fler kraftverk, t ex tyskland).
Den svenska nettoexporten har på ca 10 år ökat från några enstaka TWh till ca 25 TWh per år ( i takt med att tyskarna efter fukushima började lägga ner kärnkraft). 25TWh är ca 15% av produktionen. Vattenfall tjänar massor med Euro på detta. Dessa förtjänster tycker jag bör återföras till kunderna i SE4. Och kunderna i Norrland har lägre skatt på el... varför det? De har ju redan billig el. Det borde ju vara tvärtom! Sänk skatten i SE4 istället.