2021-11-14, 13:24
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Elbrist kan väl uppstå fast det exporteras el?

Exporten får enligt reglerna inte avbrytas ens om roterande lastbortkoppling sker, en fråga som omnämns i podden jag länkat till här ovan.
Citera
2021-11-14, 13:27
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Exporten får enligt reglerna inte avbrytas ens om roterande lastbortkoppling sker, en fråga som omnämns i podden jag länkat till här ovan.
Du menar att elexporten är högre prioriterad än inhemska kunder!? Det låter galet... men rimmar med hur det ser ut idag... Den stora elexporten leder ju till höga priser för sydsvenskarna.
Citera
2021-11-14, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Imorgon händer det igen!

Mellan kl 17 och 18 är spotpriset på elen i Skåne, Danmark och Tyskland:

3 kr per kWh .

Mellan kl 17 och 18 lokal tid är spotpriset på elen i UK:

23 kr per kWh. Yep. 23 kr!!

https://www.nordpoolgroup.com/Market...ly/?view=table

det är tydligt att vi behöver ett pristak på elen vi förbrukar i sverige

överskottet får väl bolagen sedan sälja till högstbjudande

https://www.bbc.com/news/business-58746953
Citera
2021-11-14, 13:29
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Däremot förlorar Sverige sett ur nationalekonomiskt perspektiv på att elen blir mycket dyr, då detta drabbar lönsamheten hos för landet viktiga exportindustrier.
Privatpersoner betalar visst 2 kronor för elen med skatt medan industrin betalar 50 öre. Är inte detta en viktig orsak till att elen är så dyr. Hur kan WTO tillåta att privatpersoner subventionerar industrin?
Senast redigerad av wwr 2021-11-14 kl. 13:49.
Citera
2021-11-14, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Du menar att elexporten är högre prioriterad än inhemska kunder!? Det låter galet.

Sådana är reglerna.

EU kräver att Sverige sätter av 70 procent av sin nätkapacitet till elhandel med andra länder.
I podden framförs argumentet att elkunderna inte längre kan vara "nationalistiska" utan måste se elmarknaden som en helhet. Den som är beredd att betala mest får köpa.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2021-11-14 kl. 13:43.
Citera
2021-11-14, 13:49
Medlem
Citat:
Vad har du för bevis att elbolag "plundras av fogden"? Hur vet du hur mycket bolagsskatt som dessa betalar? Du bara vräker ur dig en massa saker som du inte styrker.

Citat:
Kinesisk vindkraftjätte får bakläxa av Bolagsverket

Det statsägda kinesiska bolaget CGN, som via ett dotterbolag är delägare i flera svenska vindkraftparker, missköter sina räkenskaper, skriver DN. Under 2021 har Bolagsverket skickat ut fyra påminnelser till bolaget om att årsredovisningen måste kompletteras.

https://omni.se/kinesisk-vindkraftja...erket/a/1OrzbB
Citera
2021-11-14, 14:02
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
https://omni.se/kinesisk-vindkraftja...erket/a/1OrzbB

Genom internprissättning kan koncerner helt och hållet dra ned vinsten till 0 eller minus, enligt den svenska skattelagstiftningen (förbjudet i många andra länder). Så kineserna behöver inte ens slarva med bokföringen de kan få bort den totalt vilket många stora kända svenska bolag gör.
Citera
2021-11-14, 14:04
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Sådana är reglerna.

EU kräver att Sverige sätter av 70 procent av sin nätkapacitet till elhandel med andra länder.
I podden framförs argumentet att elkunderna inte längre kan vara "nationalistiska" utan måste se elmarknaden som en helhet. Den som är beredd att betala mest får köpa.

Detta måste tyskarna hittat på, då de avvecklat sin egen förmåga att producera elkraft så ska de snylta på andras produktioner. Undrar egentligen vilka som vann WWII....

Jag antar att Sverige har skrivit på avtal om detta. En ny regering borde undersöka ifall dessa avtal går att bryta. Går de inte att bryta, borde man istället lägga en skatt på elexporten vilket gör den olönsam att exportera. Då bryter man inget avtal men reglerar så att elproduktionen kvarstannar i Sverige.
Citera
2021-11-14, 14:05
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Sådana är reglerna.

Intressant och det må vara hänt. Och jag är inte en omedelbar kritiker av den stora elexporten och onatiotionalistiskt tänkande runt elförsörjningen. Men detta måste bli allmänt känt när politiker och andra tjatar om att vi måste bygga flera kablar från norr till söder eller att slå ihop SE3 och SE4 för att göra det billigare i SE4 (men dyrare i SE3).

Man måste även nämna att det billigaste sättet att göra elen billigare i SE4 är att klippa kablarna utomlands söderut... De kostar noll kronor att klippa kablar. Jag säger absolut inte att vi ska klippa kablar... men jag säger att vi måste nämna detta i debatten... så att folk begriper hur det verkligen ligger till.

Folk tror på allvar att anledningen till det höga elpriset i SE4 är att vi har lagt ner några gamla relativt svaga kärnkraftsreaktorer. Jag menar att den stora anledningen till det höga elpriset är att nettoexporten har ökat mycket (andra länder har lagt ner många fler kraftverk, t ex tyskland).

Den svenska nettoexporten har på ca 10 år ökat från några enstaka TWh till ca 25 TWh per år ( i takt med att tyskarna efter fukushima började lägga ner kärnkraft). 25TWh är ca 15% av produktionen. Vattenfall tjänar massor med Euro på detta. Dessa förtjänster tycker jag bör återföras till kunderna i SE4. Och kunderna i Norrland har lägre skatt på el... varför det? De har ju redan billig el. Det borde ju vara tvärtom! Sänk skatten i SE4 istället.
Senast redigerad av Madagascar 2021-11-14 kl. 14:18.
Citera
2021-11-14, 14:07
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Privatpersoner betalar visst 2 kronor för elen med skatt medan industrin betalar 50 öre. Är inte detta en viktig orsak till att elen är så dyr. Hur kan WTO tillåta att privatpersoner subventionerar industrin?

Vare sig industri eller hushåll ska ha höga elavgifter. Att industrin har lägre pris kanske beror på att varje enskild industri är större kund än varje enskilt hushåll. Ett pappersbruk förbrukar mycket mera el än ditt eget hushåll. Inom de flesta affärsverksamheter brukar storkunder få rabatter.
Citera
2021-11-14, 14:11
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Vare sig industri eller hushåll ska ha höga elavgifter. Att industrin har lägre pris kanske beror på att varje enskild industri är större kund än varje enskilt hushåll. Ett pappersbruk förbrukar mycket mera el än ditt eget hushåll. Inom de flesta affärsverksamheter brukar storkunder få rabatter.
Va' bra. Då går bara alla boende i mitt kvarter ihop och köper el tillsammans för 50 öre. Att vi aldrig tänkt på det förut. 75% rabatt!
Citera
2021-11-14, 14:21
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Va' bra. Då går bara alla boende i mitt kvarter ihop och köper el tillsammans för 50 öre. Att vi aldrig tänkt på det förut. 75% rabatt!

Ja varsågod det är bara att köra på...

Annars finns det väl företag som typ elskling och kundkraft som förhandlar åt enskilda hushåll.

Skulle pappersindustri eller stålindustrin ha hushållspriser på elen - ja då har vi ingen sådan industri kvar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback