2021-11-14, 12:44
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolter
Exakt! Du kan inte lita på någon. Vi måste börja tänka själva och inte tro på allt som påstås! Eget tänk existerar inte hos väldigt många personer.

Om man saknar djup skolning om hur vår kropp fungerar ( läkare ) samt även saknar djup kunskap om läkemedel både rent kemiskt samt hur det påverkar kroppen. Då är men dum på riktigt ifall man hellre tänker själv i dessa frågor . Sedan är det ju valfritt att ta vaccin ..
Citera
2021-11-14, 13:10
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gilipolla
Skall vi ha en debatt om vilka som profiterar mest på pandemin?

För big pharma måste covid19 komma som en skänk från ovan. Deras lobbyorganisationer jobbar för högtryck med att maximera möjligheten att profitera på pandemin.

Säkert många i ledande positioner som kommer få välbetalda jobb inom industrin efter väl utfört arbete.
Citera
2021-11-14, 13:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gilipolla
Vaccinera hela världen för ett virus med 0,nånting % dödlighet?

Behövs inget mer. Argumentet skall absolut inte handla om varför man inte skall vaccinera sig

Debatten skall vara VARFÖR man skall vaccinera sig

Vill inte alla att det här ska vara över så fort som möjligt? Nu verkar ju delar av världen stänga ner igen och återinföra drakoniska åtgärder.
Citera
2021-11-14, 13:49
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Om man saknar djup skolning om hur vår kropp fungerar ( läkare ) samt även saknar djup kunskap om läkemedel både rent kemiskt samt hur det påverkar kroppen. Då är men dum på riktigt ifall man hellre tänker själv i dessa frågor . Sedan är det ju valfritt att ta vaccin ..

Om du kollar på hur mycket narkotiska preparat som skrivs ut i USA tex så förstår man att det kan gå illa om man okritiskt följer den så kallade expertisen.

Gäller att hitta oberoende experter som inte styrs av lobbyverksamhet för att få bra råd.
Citera
2021-11-14, 14:23
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan du förklara hur viruset kan vara motståndskraftigt mot vaccinet, det är väl individens immunförsvar som attackerar viruset, inte vaccinet?

Korrekt, vaccinet stimulerar bara immunförsvaret. Men eftersom vaccinet endast gör att immunförsvaret reagerar på spike-proteinet, så om viruset muterar så att spike-proteinet ändras mycket, så kanske inte immunförsvaret reagerar lika effektivt. Vid genomgången SARS-COV2 infektion så kodas däremot för hela viruset, vilket ger ett bredare och långvarigt skydd.

Men vaccinet är mycket bra vad gäller skydd emot allvarlig sjukdom. Så bäst är en kombination av "naturlig" infektion/genombrottsinfektion, dvs hybridimmunitet.
Citera
2021-11-14, 14:30
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Kul att du kallar mig antivaxxer när jag tagit stort sett alla vaccin utom mRNA injektionen som jag inte kallar vaccin pga att den uppenbarligen inte är värd att kalla vaccin. Du behöver inte tala om för mig vad som hänt det har jag koll på. Grattis du har tagit injektionen fast du haft konstaterad covid(ännu dummare).

Tja, om du inte känner till det:

Om du ändå åker på en återinfektion så riskerar den att bli betydligt svårare än din första SARS-COV2 infektion.

Du har alltså tagit i stort sett alla andra vacciner, som i många fall är bra mycket mer ineffektiva än mRNA vaccinerna mot SARS-COV2.

"Grattis!"
Citera
2021-11-14, 14:45
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Haha experter! Finns inga experter. Något som jag lär mig. Visste du tex om att du kan vara riktigt jävla korkad och bli läkare? Räcker att du har läshuvud dvs bra minne. Lägg där till ”experter” som är köpta att tycka saker eller ”experter” som inte kan tänka själv utan säger samma sak som andra ”experter”. Ta ett exempel. Vaccinet för svininfluensan. Var den nödvändig? Ja! Enligt dina experter så var den det. Men på riktigt då?

Vaccinet mot svininfluensan har används sedan 50-talet, man gjorde bara en lite ändring av det....Otur för ca 500 svenska barn/ ungdomar/vuxna som fick narkolepsi, men det var 5 miljoner svenskar som vaccinerade sig. Så, den gången hade alltså experterna fel. Lidandet kontra vinsterna av vaccineringen gick kanske bara jämt upp den gången, för det var, faktiskt, unga människor som blev rejält sjuka den gången, trots att det egentligen inte blev någon pandemin. Men, visst, experter är inte ofelbara, bara smartare och kunnigare än dig och mig!

Men den här gången har vi en pandemi. Mer 5 miljoner människor har dött i/med Covid-19. Samtidigt springer små myror som dig omkring och leker sk. "experter" samt propagerar emot vaccinering! Läkare kan säkert vara korkade på många olika sätt, men de måste kunna ställa diagnoser.
Citera
2021-11-14, 14:48
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Problemet idag är att man inte enbart kan ta hänsyn till kompetensen hos expertisen utan även måste förstå vad de har för agenda. Kanske inte alltid bra för karriären att vara transparent och göra egna analyser

Ja, förekommer säkert, men är inte del av någon stor konspiration.
Citera
2021-11-14, 14:51
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Om du kollar på hur mycket narkotiska preparat som skrivs ut i USA tex så förstår man att det kan gå illa om man okritiskt följer den så kallade expertisen.

Gäller att hitta oberoende experter som inte styrs av lobbyverksamhet för att få bra råd.

Jag förutsatt att vi pratade om förhållandet i Sverige . Vi har lång erfarenhet av egen forskning, framställan kring läkemedel. Så våra experter har extremt god kompetens för att göra bedömningar i denna fråga. Brukar du tänka att du skulle tänkt ut hur din Boeing borde byggas med? Inte lita på deras tekniker för de har vinstintresse?

Blir lite rättshaverisbeteende med den inställningen..
Citera
2021-11-14, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tja, om du inte känner till det:

Om du ändå åker på en återinfektion så riskerar den att bli betydligt svårare än din första SARS-COV2 infektion.

Du har alltså tagit i stort sett alla andra vacciner, som i många fall är bra mycket mer ineffektiva än mRNA vaccinerna mot SARS-COV2.

"Grattis!"

Jaså? Varför skulle den bli tuffare än första ? Jag var ett sheep precis som du förut. Men en dag vaknade jag ur min djupa sömn.
Citera
2021-11-14, 15:34
Medlem
Citat:
Vaccinet mot svininfluensan har används sedan 50-talet, man gjorde bara en lite ändring av det....Otur för ca 500 svenska barn/ ungdomar/vuxna som fick narkolepsi, men det var 5 miljoner svenskar som vaccinerade sig. Så, den gången hade alltså experterna fel. Lidandet kontra vinsterna av vaccineringen gick kanske bara jämt upp den gången, för det var, faktiskt, unga människor som blev rejält sjuka den gången, trots att det egentligen inte blev någon pandemin. Men, visst, experter är inte ofelbara, bara smartare och kunnigare än dig och mig!

Men den här gången har vi en pandemi. Mer 5 miljoner människor har dött i/med Covid-19. Samtidigt springer små myror som dig omkring och leker sk. "experter" samt propagerar emot vaccinering! Läkare kan säkert vara korkade på många olika sätt, men de måste kunna ställa diagnoser.

Men förklara varför man ska vaccinera sig mot en sjukdom som dödar ca2% även små barn ska tydligen vaccineras? Som har obefintlig risk att dö av covid. Med massa biverkningar som risk.

Det enda som vi vet verkligen fungerar mot covid smitta är genomgången infektion. Det finns bara bara tre orsaker till att staten vill att du ska ta injektionen.

Dom hoppas avlasta vården. Och en dålig ursäkt för att öppna upp landet så ekonomin kan börja rulla. Och för att skydda gamla och personer i riskgrupp.

Dvs den stora massan ska ”offras” för att skydda andra. Varför inte göra det som fungerar istället att ha restriktioner för att alla inte ska bli sjuka samtidigt så vården hinner med så med tiden bildas en naturlig immunitet utan massa injektioner!! Men nej! Pengar går före människoliv!
Citera
2021-11-14, 15:40
Medlem
Citat:
Korrekt, vaccinet stimulerar bara immunförsvaret. Men eftersom vaccinet endast gör att immunförsvaret reagerar på spike-proteinet, så om viruset muterar så att spike-proteinet ändras mycket, så kanske inte immunförsvaret reagerar lika effektivt. Vid genomgången SARS-COV2 infektion så kodas däremot för hela viruset, vilket ger ett bredare och långvarigt skydd.

Men vaccinet är mycket bra vad gäller skydd emot allvarlig sjukdom. Så bäst är en kombination av "naturlig" infektion/genombrottsinfektion, dvs hybridimmunitet.
Nej, det är inte bäst. Du är tappad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in