Citat:
Ursprungligen postat av
jolter
Men vafan spelar de för roll om 70% eller 100% är vaccinerade om det så kallade vaccinet är totalt värdelöst. Vilket vi ser i länder där vaccinationstäckningen är väldigt hög men smittan ändå skenar just nu. Men då kommer folk som dig att visa på länder som inte är i en våg just nu och påstå att de är vaccinet förtjänst att folk inte dör där just nu. Vad vaccinet gör är att förstöra immunförsvaret! Du och många miljarder människor kommer bli beroende av sprutor.
Lol, "vaccin som förstör immunförsvaret".

Det är alltså antivaxxarnas nya "grej".
Sedan har jag inte hävdat att de nuvarande vaccinen, ensamt, kommer att stoppa Delta-variantenavSARS-COV2, utan det kommer en kombination av tidigare genomgången SARS-COV2 infektion plus vaccin, alternativt vaccin plus genombrottsinfektion, att göra. Dvs det som kallas hybridimmunitet.
Här verkar Sverige ligga i framkant, givet den relativt låga smittspridningen som vi har nu, jämfört med många andra europeiska länder. Förmodligen så var det väldigt många människor här som gick under radarn och fick en "naturlig" immunitet våren 2020, som, dessutom, nu, hunnit bli vaccinerade. Dessa människor har m.a.o hybridimmunitet och ett utmärkt fungerande immunförsvar.
Kanske kan de höga svenska dödsiffrorna, främst våren 2020 förklaras med ett extremt högt mörkertal för smittspridningen här. Vår smittspridning måste varit enormt högre än t.ex våra nordiska grannländer. Plus att smittan kom direkt till Stockholm och de särskilda boendena ifrån svenska sportlovsturister. Samt, helt under radarn ifrån främst Frankrike och USA.
Men nu verkar vi ändå nytta av denna, dyrköpta, smittspridning, i kombination med alla som vaccinerat sig som haft en tidigare SARS-COV2 infektion. En av dem är mig själv, ( att jag hade Covid-19 våren 2020 bekräftades av en antikroppstest som jag tog i augusti samma år). Jag låg sjuk i den ursprungliga varianten av SARS-COV2, men "naturlig" immunitet skyddar brett och länge. Och i kombination med mina två tagna vaccindoser och en tredje inom maximalt några månader, så har jag ett utmärkt skydd emot Delta-varianten av SARS-COV2. Det har alla andra hybridimmuna också. Det enda som kan stoppa Delta-varianten.