2021-11-12, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Bilarna är jävligt fräcka ändå, kan tänka mig att det kommer bli riv efter både SUVen och pickisen. Särskilt SUVen är fräck, ser ut som en värsting Range Rover och jag kan tänka mig att den kommer locka en del som inte gillar det typiska "elbils-utseendet".

Bilarna är fräcka, men aktien verkar ännu fräckare hittills?! Upp 20+ % två dagar i rad nu. Går som en raket.

Gick du in? Köpte själv bara en småpost tyvärr men funderar på att köpa rejält mycket mer. Känns som att en del gamla Teslarävar stuvar om i sina innehav och köper in sig i Rivian nu.
Citera
2021-11-12, 11:29
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legos0ldat
Dito

Han verkar väldigt bitter och förvirrad.

Såg förövrigt filmen ikväll. Nu kan jag somna gott till inre bilder av totalförstörda svenska älvar. Nice!
Sjukt bra foto för övrigt. Hoppas fler ser denna och reflekterar en stund.

Det är ett jävla gnäll på dig i varenda tråd på forumet. Inte vidare konstigt att du stöter på kritik.

Antar att du sedan barnsben har växt upp kring ett dött vattendrag. Under nästkommande lekperiod för laxen kan jag tipsa dig om att sätta dig vid Sollefteå kraftverk, och beskåda hur laxarna möter en enorm betongmur som dom inte kan passera. Det känns riktigt fint!
I tidigare svar menar du att all energiproduktion har sina baksidor. Det har den utan tvekan men vi som aktieägare har också ett jävla ansvar att plocka in etiska perspektiv när det skall investeras.

Det är vid Hågesta jag brukar fiska och mot kraftverket så jag har god koll, har inte ifrågasatt problemen som rör vattnet och djuren däri, mitt inlägg rörde att det var effektivt som kraftförsörjning betraktat. Du hade väl böjt på tjurnacken va? Din läsförståelse var bra eller?

Har du varit där själv eller sett på film? Jag har fått ganska många avmagrade, angripna laxar som nästan ger en tårar i ögonen, så jag har egen erfarenhet av hur svårt laxen har av att komma förbi. Men el behöver vi likt förbannat
Citera
2021-11-12, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Det är vid Hågesta jag brukar fiska och mot kraftverket så jag har god koll, har inte ifrågasatt problemen som rör vattnet och djuren däri, mitt inlägg rörde att det var effektivt som kraftförsörjning betraktat. Du hade väl böjt på tjurnacken va? Din läsförståelse var bra eller?

Har du varit där själv eller sett på film? Jag har fått ganska många avmagrade, angripna laxar som nästan ger en tårar i ögonen, så jag har egen erfarenhet av hur svårt laxen har av att komma förbi. Men el behöver vi likt förbannat

Såja, ta ett djupt andetag nu kompis. Inte ska du behöva vakna på den sidan en sådan härlig fredagsmorgon.
Tjurnacken är för övrigt som den är. Ibland bör man rygga Fantomen och vara hård mot de hårda.
Har givetvis besökt ett antal nordliga kraftverk, vad fan nu det har med saken att göra.

Att endast förlita sig på vattenkraft och kärnkraft och samtidigt håna den gröna sektorn, det är nog inte vidare smart. Finns en anledning till varför bolag inom vindkraft och solkraft faktiskt stiger. Sätter personligen en del av slantarna på nya bränslen, fordon och alternativ produktion. Men vi får se. Aktien jag skrev om kanske går åt helvete idag men känner mig löjligt safe i det långa loppet. Lycka till!
Citera
2021-11-12, 12:20
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Såja, ta ett djupt andetag nu kompis. Inte ska du behöva vakna på den sidan en sådan härlig fredagsmorgon.
Tjurnacken är för övrigt som den är. Ibland bör man rygga Fantomen och vara hård mot de hårda.
Har givetvis besökt ett antal nordliga kraftverk, vad fan nu det har med saken att göra.

Att endast förlita sig på vattenkraft och kärnkraft och samtidigt håna den gröna sektorn, det är nog inte vidare smart. Finns en anledning till varför bolag inom vindkraft och solkraft faktiskt stiger. Sätter personligen en del av slantarna på nya bränslen, fordon och alternativ produktion. Men vi får se. Aktien jag skrev om kanske går åt helvete idag men känner mig löjligt safe i det långa loppet. Lycka till!

Som investering tror jag du kan tjäna pengar, absolut. Har du pengar över så köp lite billig mark, finns gott om i mina trakter och hyr ut marken för 50.000 per snurra och år. Det är going rate här, vad jag förstått. Men det går säkert bra att köpa aktier också i dessa bolag.

jag är inte motståndare till ny teknik tycker bara att det är korkat av ett land att sätta sig i en situation där vi riskerarar saknar el för att partier vill vara pk. På min sommarstuga fungerar för övrigt solenergi jättebra att värma varmvatten med, men allt här i världen är ju relativt,
Citera
2021-11-12, 12:22
Medlem
rallykalles avatar
Savelend.

Redeye värderar Savelend aktien till 12.40:- med en potential upp till 30:-
Aktien gick upp 10% igår och ligger 13% upp idag.

https://www.borskollen.se/nyheter/28/redeye-ser-motiverat-varde-om-12-4-kronor-i-savelend-estimerar-cagr-om-53-procent-till-2023?fbclid=I wAR3XASbH4WJ1QSkn_YVbPZsQk-qyMANp89PVt_pGT6Bl5TatLSE24GFSo9I

https://www.redeye.se/research/825716/savelend-group-high-yield-on-yield?searchResult=50511097-e6bf-3f70-9356-c601de86863c&query=savelend&fromPage=FULL
Citera
2021-11-12, 16:35
Medlem
Någon som köpte in sig i Hyzon reken och sålde av en del av innehavet på toppen idag?
Behövlig revansch på 30% efter skitstormen Ocugen. Gick plus även där men var alldeles för sen på säljknappen den gången.
Senast redigerad av legos0ldat 2021-11-12 kl. 16:40.
Citera
2021-11-12, 18:56
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
Savelend.

Redeye värderar Savelend aktien till 12.40:- med en potential upp till 30:-
Aktien gick upp 10% igår och ligger 13% upp idag.

https://www.borskollen.se/nyheter/28/redeye-ser-motiverat-varde-om-12-4-kronor-i-savelend-estimerar-cagr-om-53-procent-till-2023?fbclid=I wAR3XASbH4WJ1QSkn_YVbPZsQk-qyMANp89PVt_pGT6Bl5TatLSE24GFSo9I

https://www.redeye.se/research/825716/savelend-group-high-yield-on-yield?searchResult=50511097-e6bf-3f70-9356-c601de86863c&query=savelend&fromPage=FULL

Stängde på 18.6% upp idag.
Citera
2021-11-12, 20:38
Medlem
Tror att Karolinska har en hel del att ge fortfarande kommande veckan. Rapport den 18/11 som jag tror kommer visa fina siffror.
Citera
2021-11-14, 00:33
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Dito

Han verkar väldigt bitter och förvirrad.

Såg förövrigt filmen ikväll. Nu kan jag somna gott till inre bilder av totalförstörda svenska älvar. Nice!
Sjukt bra foto för övrigt. Hoppas fler ser denna och reflekterar en stund.

Det är ett jävla gnäll på dig i varenda tråd på forumet. Inte vidare konstigt att du stöter på kritik.

Antar att du sedan barnsben har växt upp kring ett dött vattendrag. Under nästkommande lekperiod för laxen kan jag tipsa dig om att sätta dig vid Sollefteå kraftverk, och beskåda hur laxarna möter en enorm betongmur som dom inte kan passera. Det känns riktigt fint!
I tidigare svar menar du att all energiproduktion har sina baksidor. Det har den utan tvekan men vi som aktieägare har också ett jävla ansvar att plocka in etiska perspektiv när det skall investeras.

Kul att du uppskattade dokumentärserien. Har alltid varit skeptisk till vattenkraft, känns som att man vaggat in pöbeln i bättre troende som grön bränslekälla. Det talas tyst om det utbredda lidande det skapar gentemot vattenlevande organismer och växtlighet, samt miljö i nära anslutning.

Enligt SLU:s Utvärdering av den svenska ålförvaltningen dör 140 ton ål i vattenkraftverken årligen. En ål kan komma upp till en massa på 3,6 kg. Låt oss snitta en medianvikt på hälften, á 1,8 kg, och göra en uträkning - detta är antalet individer som dör av tortyr. Här inkluderar vi inte laxen. Varför "brolin" fått upp mager och sargad lax på spöt beror på att dessa via instinkt försöker att ta sig upp för forsarna där kraftverken är belägna. De försöker, och försöker. Instinkten är så pass hårt driven så att laxen fortsätter tills den dör av utmattning eller svält, eller av interna blödningar, från upprepade misslyckade försök, att ta sig upp för den blockerade forsen.

Revidering och ny-formation rent "mekaniskt" hur vattenkraftverken är utformade måste bli aktuellt. Fiskar och andra vattenlevande organismer måste kunna ta sig igenom passager utan att mista livet till, eller att torteras till döds. Det finns "passager" hos ett fåtal vattenkraftverk, dessa är inte optimalt utformade från första början, det räcker inte.

Att tycka detta är okej, utan att ens lyfta på ögonbrynet, det är skamligt. Finner därför "brolin" som något av en psykopat, som ställer sig positiv till vattenkraft.

Jag länkar dokumentär-serien igen, så hoppas vi att fler får ett uppvaknande:

https://www.svtplay.se/fiskarnas-rike

Fiskar, och vattenlevande djur, har alltid fått komma i skymundan när det handlar om djurplågeri. Jag tror att den största anledningen är att vi inte direkt kan se fysiskt, alltså utåt, på om dessa djur lider eller plågas. Men det finns studier som visar på att deras centrala nervsystem reagerar kraftigt på både psykologiskt trauma och smärtstimuli.
Senast redigerad av stockcock 2021-11-14 kl. 00:44.
Citera
2021-11-14, 15:45
Medlem
Smutzs avatar
Här kommer något för den riskvillige och lite snuskige investeraren. Förmodligen blir det bara skit av allt men man vet aldrig.

Såg precis ett tips på reddit om Plby group (alltså de som äger Playboy). Jag uppmanar alla att ta en titt där själva men i korthet ligger det till såhär.

Playboy kommer snart lansera en konkurrent till OnlyFans vid namn Centerfold. Det tror jag inte blir någon större succé. Nakenbilder finns fortfarande gratis senast jag kollade och de har inte framgått varför de skulle lyckas bättre än OnlyFans.

De ska dessutom sälja olika NFT:s med kaniner och skit. Det är alltså helt värdelösa pixlar som en blockkedja påstår är unik och vars "rättigheter" kan köpas och säljas.

Det här är så dumt att jag blev arg av att läsa skiten. Men ska du bara köpa en riktig skräpaktie i julklapp till svärmor, slå till nu!
Senast redigerad av Smutz 2021-11-14 kl. 15:56.
Citera
2021-11-15, 11:43
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Kul att du uppskattade dokumentärserien. Har alltid varit skeptisk till vattenkraft, känns som att man vaggat in pöbeln i bättre troende som grön bränslekälla. Det talas tyst om det utbredda lidande det skapar gentemot vattenlevande organismer och växtlighet, samt miljö i nära anslutning.

Enligt SLU:s Utvärdering av den svenska ålförvaltningen dör 140 ton ål i vattenkraftverken årligen. En ål kan komma upp till en massa på 3,6 kg. Låt oss snitta en medianvikt på hälften, á 1,8 kg, och göra en uträkning - detta är antalet individer som dör av tortyr. Här inkluderar vi inte laxen. Varför "brolin" fått upp mager och sargad lax på spöt beror på att dessa via instinkt försöker att ta sig upp för forsarna där kraftverken är belägna. De försöker, och försöker. Instinkten är så pass hårt driven så att laxen fortsätter tills den dör av utmattning eller svält, eller av interna blödningar, från upprepade misslyckade försök, att ta sig upp för den blockerade forsen.

Revidering och ny-formation rent "mekaniskt" hur vattenkraftverken är utformade måste bli aktuellt. Fiskar och andra vattenlevande organismer måste kunna ta sig igenom passager utan att mista livet till, eller att torteras till döds. Det finns "passager" hos ett fåtal vattenkraftverk, dessa är inte optimalt utformade från första början, det räcker inte.

Att tycka detta är okej, utan att ens lyfta på ögonbrynet, det är skamligt. Finner därför "brolin" som något av en psykopat, som ställer sig positiv till vattenkraft.

Jag länkar dokumentär-serien igen, så hoppas vi att fler får ett uppvaknande:

https://www.svtplay.se/fiskarnas-rike

Fiskar, och vattenlevande djur, har alltid fått komma i skymundan när det handlar om djurplågeri. Jag tror att den största anledningen är att vi inte direkt kan se fysiskt, alltså utåt, på om dessa djur lider eller plågas. Men det finns studier som visar på att deras centrala nervsystem reagerar kraftigt på både psykologiskt trauma och smärtstimuli.

Att det inte framgår för dig att jag inte tycker det är särkilt kul med angripen avmagrad lax är nog problem med läsförståelse eller verkliga upplevelser, det får du fundera kring själv. Du kanske läste lite slarvigt eftersom du är så engagerad när du nyss upptäckt att fiskar har svårt att simma
genom betongfundament. Det är nyheter för dig, men som sagt jag har känt till det ganska länge. Som keyboardwarrior från pojkrummet förstår jag att det kan upplevas som konstigt att man inte bara tar ström från vägguttaget istället för att envisas med vattenkraft.

Tänkte att folk söderöver begripit att det är lite problem med strömförsörjningen nu när priserna höjts, men tydligen inte, betalar mamma räkningen kanske. Ungefär hälften av vår el kommer från vattenkraft, har du en lösning på hur vi klarar oss utan den halvan så tror jag många här i norr är intresserade av den lösningen, då det trots allt är vi som får leva med konsekvenserna av kraftverken och inte bara se dessa på tv. Skriv inga mer tomteinlägg till mig om hur det ser ut på baksidan av min gård, det syns bättre från fönstret än från dataskärmen.
Citera
2021-11-15, 12:38
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Här kommer något för den riskvillige och lite snuskige investeraren. Förmodligen blir det bara skit av allt men man vet aldrig.

Såg precis ett tips på reddit om Plby group (alltså de som äger Playboy). Jag uppmanar alla att ta en titt där själva men i korthet ligger det till såhär.

Playboy kommer snart lansera en konkurrent till OnlyFans vid namn Centerfold. Det tror jag inte blir någon större succé. Nakenbilder finns fortfarande gratis senast jag kollade och de har inte framgått varför de skulle lyckas bättre än OnlyFans.

De ska dessutom sälja olika NFT:s med kaniner och skit. Det är alltså helt värdelösa pixlar som en blockkedja påstår är unik och vars "rättigheter" kan köpas och säljas.

Det här är så dumt att jag blev arg av att läsa skiten. Men ska du bara köpa en riktig skräpaktie i julklapp till svärmor, slå till nu!

Jag hade inte hört talas om onlyfans, men kan tjusningen vara att det är hemmagjord porr av en riktig girl next door, och inte ett proffs som låtsas vara det? Det skulle i så fall kunna locka lite abonnenter tror jag. Någon som har koll, annars låter det ju som du säger helt utsiktslöst. Porr har ju inte kostat pengar sedan jag var ung
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in