2021-11-15, 15:52
Medlem
Fortsatt uppåt för ”Tesladödaren” Rivian. Har gradvis köpt på mig mer och sitter nu på 125 aktier. Förhoppningsvis fortsätter den uppåt. Men som sagt, den är ju redan klart övervärderad. Men samtidigt rena fyndet jämfört med Teslas värdering.
Citera
2021-11-15, 18:01
Medlem
Freeze89s avatar
GGPI/Polestar. Tar den $20 innan dagen är över?
Ev stocksen går utav bara helvete i USA, och det kommer denna också att göra.
Citera
2021-11-15, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freeze89
GGPI/Polestar. Tar den $20 innan dagen är över?
Ev stocksen går utav bara helvete i USA, och det kommer denna också att göra.

Tack för tipset! Löjligt hur bra EV går nu, helt klart en överdriven hype men även i bubblor går det ju att tjäna pengar. Köpte en liten post.
Citera
2021-11-16, 03:19
Medlem
Jag repeterar: kolla in Hyzon motors. Gör det nu! Tror den drar ytterligare imorgon. Kommer nyheter på eftermiddagen.
Kan vara vettigt läge att köpa in sig under denna REA.
Citera
2021-11-16, 17:14
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Tack för tipset! Löjligt hur bra EV går nu, helt klart en överdriven hype men även i bubblor går det ju att tjäna pengar. Köpte en liten post.

Nådde den slutsatsen också nu, Jag hängde på vid 15,11. Kändes svindyrt men va fasiken är det hype så är det. Trött att se andra EVs gå till skyarna. Får vi se hur veckan går. Lycka till!
Citera
2021-11-16, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Nådde den slutsatsen också nu, Jag hängde på vid 15,11. Kändes svindyrt men va fasiken är det hype så är det. Trött att se andra EVs gå till skyarna. Får vi se hur veckan går. Lycka till!

Lycka till själv! Jag har nämnt det många gånger redan men jag har ännu större hopp för Rivian. Även det en bubbla (just nu värderat som tredje största bilbolag efter Tesla och Toyota och mer värt än Volkswagen). Men den går upp 6-20% varje dag sen IPOn förra veckan. Köper bara mer och mer av den och den fortsätter upp. Men snart kanske den kraschar iofs.
Citera
2021-11-16, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Kul att du uppskattade dokumentärserien. Har alltid varit skeptisk till vattenkraft, känns som att man vaggat in pöbeln i bättre troende som grön bränslekälla. Det talas tyst om det utbredda lidande det skapar gentemot vattenlevande organismer och växtlighet, samt miljö i nära anslutning.

Enligt SLU:s Utvärdering av den svenska ålförvaltningen dör 140 ton ål i vattenkraftverken årligen. En ål kan komma upp till en massa på 3,6 kg. Låt oss snitta en medianvikt på hälften, á 1,8 kg, och göra en uträkning - detta är antalet individer som dör av tortyr. Här inkluderar vi inte laxen. Varför "brolin" fått upp mager och sargad lax på spöt beror på att dessa via instinkt försöker att ta sig upp för forsarna där kraftverken är belägna. De försöker, och försöker. Instinkten är så pass hårt driven så att laxen fortsätter tills den dör av utmattning eller svält, eller av interna blödningar, från upprepade misslyckade försök, att ta sig upp för den blockerade forsen.

Revidering och ny-formation rent "mekaniskt" hur vattenkraftverken är utformade måste bli aktuellt. Fiskar och andra vattenlevande organismer måste kunna ta sig igenom passager utan att mista livet till, eller att torteras till döds. Det finns "passager" hos ett fåtal vattenkraftverk, dessa är inte optimalt utformade från första början, det räcker inte.

Att tycka detta är okej, utan att ens lyfta på ögonbrynet, det är skamligt. Finner därför "brolin" som något av en psykopat, som ställer sig positiv till vattenkraft.

Jag länkar dokumentär-serien igen, så hoppas vi att fler får ett uppvaknande:

https://www.svtplay.se/fiskarnas-rike

Fiskar, och vattenlevande djur, har alltid fått komma i skymundan när det handlar om djurplågeri. Jag tror att den största anledningen är att vi inte direkt kan se fysiskt, alltså utåt, på om dessa djur lider eller plågas. Men det finns studier som visar på att deras centrala nervsystem reagerar kraftigt på både psykologiskt trauma och smärtstimuli.

Descartes gjorde verkligen avtryck med tanken på att djur är avancerade maskiner som saknar känslor och smärta, må jag säga. Märkligt att vi inte kommit längre än så!
Givetvis finns det effektivare metoder att avhjälpa problemet men det saknas tydligt initiativ och villighet. Då blir det som för Brolinaren. Biterhet och gnäll över alternativa vägar, och ett samtidigt fullkomligt icke-intresse att åtminstone göra något åt problemet med vattenkraft.

Har du kikat in Hyzon förresten? Hoppas att Neom och Hyzon går ut med ett riktigt bra avtal idag.
Citera
2021-11-16, 18:59
Medlem
God kväll!
Hoppas dagen/kvällen har gått bra för alla här inne.

Hade en liten tanke.

Det råder brist på halvledare över allt, och det har varit på tapeten hur länge som helst utan att få bukt på problemet. Så att investera i företag som tillverkar dessa borde väl vara väldigt lönsamt då dom måste kunna expandera något offentligt med tanke på hur eftertraktade de är?
Eller är det råvaran för att göra dom som är den stora flaskhalsen?

Samma med grafikkort, råder stor brist världen över där också och det går knappt att få tag i ett nu för tiden varken i butik eller på nätet.
Nu vet jag att nVidia gått bra som tusan i år, men finns det några egentliga indikationer på att efterfrågan kommer att mattas av?
Eller är det även här en brist på råvara? (Ädelmetaller osv) som är det största problemet?

Tack för nyttig läsning. Många som är väldigt kunniga inom olika områden.
Citera
2021-11-16, 19:04
Medlem
Freeze89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet

Nog får du allt ha en lite längre tidshorisont än den här veckan. Kommer att pendla upp och ned tills vi vet säkert vilket datum konverteringen kommer att ske. Men sen så borde en rejäl uppvärdering komma!

Ingen annan som tycker att Rivian är fruktansvärt övervärderad? Hade aldrig vågat köpa på mig i dagsläget.
Citera
2021-11-16, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freeze89
Nog får du allt ha en lite längre tidshorisont än den här veckan. Kommer att pendla upp och ned tills vi vet säkert vilket datum konverteringen kommer att ske. Men sen så borde en rejäl uppvärdering komma!

Ingen annan som tycker att Rivian är fruktansvärt övervärderad? Hade aldrig vågat köpa på mig i dagsläget.

Jag ligger +$2597 på Rivian just nu sedan i morse (+8.5%) och +$6183 sedan IPO:n förra veckan. Har köpt lite varje dag och den bara fortsätter upp. Det enda jag ångrar är att jag inte gick in med mer.

Visst känns det som en bubbla. Men även Tesla är ju en bubbla helt frikopplad från verkligheten. Jag tror att många hoppas på att Rivian är en ny Teslaaktie och det är väl så alltså möjligt att den tiodubblas på sikt i så fall.

Köp lite i taget och sälj om den går ner. Jag tror att den kan fortsätta uppåt en bra bit. Men den kan så klart kollapsa också.
Citera
2021-11-16, 19:19
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Jag hade inte hört talas om onlyfans, men kan tjusningen vara att det är hemmagjord porr av en riktig girl next door, och inte ett proffs som låtsas vara det? Det skulle i så fall kunna locka lite abonnenter tror jag. Någon som har koll, annars låter det ju som du säger helt utsiktslöst. Porr har ju inte kostat pengar sedan jag var ung

Nästan 30% upp idag, mänskligheten är verkligen förtappad.
Citera
2021-11-16, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Bilarna är fräcka, men aktien verkar ännu fräckare hittills?! Upp 20+ % två dagar i rad nu. Går som en raket.

Gick du in? Köpte själv bara en småpost tyvärr men funderar på att köpa rejält mycket mer. Känns som att en del gamla Teslarävar stuvar om i sina innehav och köper in sig i Rivian nu.
Tyvärr inte, men glädjer mig att det verkar går bra för dig Även om värderingen är en av dom galnaste jag sett

Hoppas ändå att det går bra för rivian och att bilarna börjar rulla ut. Skulle absolut kunna tänka mig att byta frugans cayenne mot en rivian suv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in