Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-13, 21:58
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Fy fan vad mycket trams rent ut sagt, jag vet bättre en dig och nu tillrättavisar jag dig på ett par punkter.
"Och kulan är mantlad för att penetrera skyddsväst", jag tror att amunitionsvalet inte var en "option" utan man använde vad som fanns till hands.

"Inga hylsor på marken", varför skulle han tömma revolverns magasin på marken? Troligen har han ett fullt magasin (revolvertrumma) med ifrån början 6 skott och efter skjutningen 4 skott kvar.

Läs på vapens funktion rörande pistol och revolver.
Vad skulle han använt då?
Citera
2021-11-13, 22:01
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Fast under första världskriget hade soldaterna så svårt att skjuta rakt på fienden att man förstod att vi människor måste tränas i att döda. Det är inte samma sak som att döda ett djur.

Vissa har det i sig och andra inte, det man kan göra är att omvandla det till en nästan mekanisk process att sikta och skjuta och det blir enklare för varje avfyrat skott.

Jag tror inte att GM hade den erfarenheten och alla människor är inte "blödiga", vem som helst i princip kan bli en mördare.

Se bara alla skjutningar, sprängningar mm. som händer idag. Rent empiriskt är det därmed bevisat att man inte behöver vara speciellt "professionell" för att döda.
Citera
2021-11-13, 22:01
Citat:
TRAMS!
Hur många jägare har vi inte i landet som inte bara älskar att jaga och därmed också att döda. Inte nog med det, det tar rätt på bytet och slaktar det. För att sedan äta upp det, var det steken de hade i huvudet när de avfyrade skottet?

En hypotetisk fråga, men samtidigt ett motiv till att dräpa. För somliga kan belöningen att "ta chansen" vara anledning till att man skjuter Palme.

Det spelar ingen roll om du tog jägarexamen 1969 eller skjutit 100 stycken 20-taggare.

När det kommer till kritan att utföra ett mord på öppen gata inför flera vittnen, hade nog t.o.m. en tuffing som du darrat på handen. Var så säker.
Citera
2021-11-13, 22:03
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Vilket vapen och ammo skulle du valt?

Jag kan ingenting om det här, ska tilläggas.

Ha, ha. Jag är absolut ingen vapenexpert heller ska tilläggas. Men jag tänker mig nog snarare en mindre pistol med ljuddämpare. Låter mindre = mindre uppmärksamhet. Smidigare att springa runt med än en stor revolver med 6 tums pipa. Ammunition mjuk, fläker upp sig och ställer till större skada på inre organ. I ett av dina inlägg skriver du även att platsen är noga utvald. Hur skulle den kunna vara det? Hur skulle mördaren kunna veta att de skulle gå hem den vägen?
Senast redigerad av FranzMarc 2021-11-13 kl. 22:06.
Citera
2021-11-13, 22:08
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Ha, ha. Jag är absolut ingen expert heller ska tilläggas. Men jag tänker mig nog snarare en mindre pistol med ljuddämpare. Låter mindre = mindre uppmärksamhet. Smidigare att springa runt med än en stor revolver med 6 tums pipa. I ett av dina inlägg skriver du även att platsen är noga utvald. Hur skulle den kunna vara det? Hur skulle mördaren kunna veta att de skulle gå hem den vägen?
Palme hade väl ett begränsat antal valmöjligheter på sin väg hem från bion. Mördaren kan ha haft koll på dessa med hjälp av likasinnade.

Jag tänker att mördaren valde ett vapen som ett proffs aldrig skulle välja.
Citera
2021-11-13, 22:10
Citat:
Skulle verkligen ett proffs använda en otymplig och högt låtande revolver? Angående ammunition, den hårda penetrerade ammunitionen riskerade endast att göra mindre skada då den inte fläker upp sig som en mjukare ammunition skulle göra. Han tog nog helt enkelt det han hade. Men han hade onekligen kontroll över nerverna även om missen av Lisbeth var en stor risk han inte gjorde något åt.

En pistol lämnar hylsor efter sig och har större chans till funktionsfel.

Skottet skulle ju höras oavsett och dådet skulle inte få mindre vittnen för det. Det gjordes på öppen gata.

En stabil kraftfull magnum 357 gör garanterat jobbet och om det ändå fanns tillgänglig. Det behöver inte vara svårare än så.
Citera
2021-11-13, 22:10
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Det spelar ingen roll om du tog jägarexamen 1969 eller skjutit 100 stycken 20-taggare.

När det kommer till kritan att utföra ett mord på öppen gata inför flera vittnen, hade nog t.o.m. en tuffing som du darrat på handen. Var så säker.

Jag förstår inte riktigt vad du pratar om, det tycks uppenbart att du inte gjort militärtjänst.
"Darra på handen", inte fan darrar jag på handen när jag genomför ett uppdrag. Den mentala inställningen är allt som behövs och det behövs inte så mycket mer för att genomföra detta med en revolver, eller eventuellt en pistol.
Citera
2021-11-13, 22:11
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Palme hade väl ett begränsat antal valmöjligheter på sin väg hem från bion. Mördaren kan ha haft koll på dessa med hjälp av likasinnade.

Jag tänker att mördaren valde ett vapen som ett proffs aldrig skulle välja.

Hur visste de att han tänkte gå hem? Hur visste de att han skulle gå på bio? Om de visste det, hur visste de att han skulle gå just på Grand?
Citera
2021-11-13, 22:12
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Vissa har det i sig och andra inte, det man kan göra är att omvandla det till en nästan mekanisk process att sikta och skjuta och det blir enklare för varje avfyrat skott.

Jag tror inte att GM hade den erfarenheten och alla människor är inte "blödiga", vem som helst i princip kan bli en mördare.

Se bara alla skjutningar, sprängningar mm. som händer idag. Rent empiriskt är det därmed bevisat att man inte behöver vara speciellt "professionell" för att döda.
Det är ju ingen slump att drogade personer står för den större mängden våldsbrott.
Citera
2021-11-13, 22:14
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
En pistol lämnar hylsor efter sig och har större chans till funktionsfel.

Skottet skulle ju höras oavsett och dådet skulle inte få mindre vittnen för det. Det gjordes på öppen gata.

En stabil kraftfull magnum 357 gör garanterat jobbet och om det ändå fanns tillgänglig. Det behöver inte vara svårare än så.

Vad spelar det för roll om den lämnar hyllor efter sig? Är de känsligare för spårning en kulor? Genuin fråga fråga från en som inte vet.
Citera
2021-11-13, 22:15
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Det är ju ingen slump att drogade personer står för den större mängden våldsbrott.

Och de plötsligt blir "professionella mördare"?
Citera
2021-11-13, 22:15
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Hur visste de att han tänkte gå hem? Hur visste de att han skulle gå på bio? Om de visste det, hur visste de att han skulle gå just på Grand?
Lisbeth snackade ju om personer utanför lägenheten?

Om det är Mossad eller USA så var deras telefon avlyssnad. Tror Palme ringde och beställde biljetter? Eller också snackade han i telefon med sonen om bion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in