2021-11-13, 16:28
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om man skulle försöka sig på att göra en sammanställning över de teorier som finns om SE så verkar det alltså handla om de här fyra:

1. Den officiella teorin om händelseförloppet, som går ut på att det var SE som sköt Palme.

2. Lars-Olof Lampers teori, om att SE ljög som en häst travade om att han skulle ha varit kring mordplatsen när det smällde, och att han i själva verket inte ens hade kommit ut från jobbet på Skandia vid den tidpunkten. Förklaringen till att SE ljuger sig till den här framskjutna positionen som misstänkt statsministermördare skall tydligen gå att finna inom psykologin.

3. Gunnar Walls teori, om att den jovialiske och obeväpnade grafikern från Täby talar sanning så gott han kan, om utstämplingstider, samtal med Lisbeth, språngmarsch och hela baletten.

4. Lars Borgnäs teori, om att SE "stod ett tjugotal meter in på Tunnelgatan när han blev vittne till mordet, och då sprang från platsen".

Tror på Nr 3! Visst finns det ett par detaljer som kan tala för SE som GM.

Men ju mer man granskar det hela i sömmarna, desto fler saker framkommer till hans fördel.

Det räcker med en enda obestridlig detalj för att ge honom alibi.

För att få honom till GM, däremot, krävs åtskilliga rektanglar in i många hål.

Och flera av dessa rektanglar är skrivbordsprodukter utan koppling till platsen.
Citera
2021-11-13, 16:38
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Angående det fetade i din text så påstår väktaren HO annat. Dörrarna öppnas automatiskt när man kommer inifrån huset, man behövde inte använda passerkort.

Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
SE gick ju ut tidigare på kvällen utan att stämpla ut, så det kunde man uppenbarligen. Förmodligen var det också anledningen till att han ljög om att han varit ute under kvällen, eftersom det inte skulle uppskattas av chefen.

Jo, man kunde säkert öppna ett antal dörrar inifrån med vred. Men inte passagen från husets inre in till receptionen.

(Möjligen kan han ha blivit utsläppt genom dessa också, av den väktare som inte förhördes.)

Dörrarna ut i receptionen hade enligt PH ett elektriskt lås: "Varenda gång du skall ut här och käka lunch eller någonting så har vi de här inre skjutdörrarna i entrén, alltså innanför entrén som är låsta med elektriskt lås: Där måste du använda, öppna dörrarna bara, om du skall prata med någon i receptionen till exempel måste du använda [passerkortet] ... Likaså om du lämnar Skandia som den här killen har gjort för att äta, då måste du, för att komma in i Skandia igen, använda kortet."

Och nu var det detta som diskussionen gällde: Att SE skaffat sig alibi i receptionen, efter att han gått ut genom dessa dörrar, och efter mordet på OP, om jag har förstått OY rätt.

Om HO säger annorlunda än PH så vill jag hemskt gärna läsa detta textavsnitt!

Men att passera ut till gatan från huset genom ett vred kunde man alldeles säkert, det är också PH inne på. Men för att komma in igen var det passerkortet som gällde, eller om väktarna öppnade.
Senast redigerad av Dalulven 2021-11-13 kl. 16:42.
Citera
2021-11-13, 16:52
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Oj, du fullkomligen eskalerar i hittepå och fria fantasier.

Källa på att SE använt bakdörren?

Mårten Palme har pekat ut och ständigt ändrat sina uppgifter efter senaste trenderna. Han är rökt.

YN har inte pekat ut SE. Det är lögn.

Du TROR att han haft ett vapen.

Fy fan vilken smutsig lögnare du är. Mår fan illa av att läsa inlägg som ditt. Skäms du inte?

Och du fortsätter raljera som det arselhål du är

Jag har ingen källa på att SE använt bakdörren aktuell afton, men jag vill minnas att det framkommit i vittnesmål med väktarna att anställda använder den dörren ibland, för all del det kan vara fel jag kommer inte dubbelkolla var jag läst det eftersom jag tycker du är ett stort äckligt arsel så jag bemödar mig inte det.

Jag har heller inte "sagt" att att YN pekat ut SE det är åter igen ett stort jävla rövhål som påstår att jag gjort det. Det jag har sagt är att signalementet hon ger inte kan förkastas med avseende på fästet på SE.

Och ja jag tror inte att vapnet om nu SE är GM kommer från vapensamlaren, det är rätt det är vad jag tror, det är det de flesta i denna tråd ängnar sig åt ibland, dvs att tro hur det förhåller sig.
Citera
2021-11-13, 17:04
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Jo, man kunde säkert öppna ett antal dörrar inifrån med vred. Men inte passagen från husets inre in till receptionen.

(Möjligen kan han ha blivit utsläppt genom dessa också, av den väktare som inte förhördes.)

Dörrarna ut i receptionen hade enligt PH ett elektriskt lås: "Varenda gång du skall ut här och käka lunch eller någonting så har vi de här inre skjutdörrarna i entrén, alltså innanför entrén som är låsta med elektriskt lås: Där måste du använda, öppna dörrarna bara, om du skall prata med någon i receptionen till exempel måste du använda [passerkortet] ... Likaså om du lämnar Skandia som den här killen har gjort för att äta, då måste du, för att komma in i Skandia igen, använda kortet."

Och nu var det detta som diskussionen gällde: Att SE skaffat sig alibi i receptionen, efter att han gått ut genom dessa dörrar, och efter mordet på OP, om jag har förstått OY rätt.

Men att passera ut till gatan från huset genom ett vred kunde man alldeles säkert, det är också PH inne på. Men för att komma in igen var det passerkortet som gällde, eller om väktarna öppnade.
Då är det säkert så. Väktarna måste ha öppnat åt SE när han var ute under kvällen. Och vid närmare eftertanke har jag för mig att någon väktare i något förhör faktiskt sagt att de brukade göra så.
Citera
2021-11-13, 17:13
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Då är det säkert så. Väktarna måste ha öppnat åt SE när han var ute under kvällen. Och vid närmare eftertanke har jag för mig att någon väktare i något förhör faktiskt sagt att de brukade göra så.

Så minns jag det också från väktarnas förhör, men jag vill också minnas att det nämndes att man måste använda kort in och ut genom de inre dörrarna. Det är konstigt att loggar från dessa inte presenterats i
FUP.

Jag tror inte tidredovisningssystemet är samma system, möjligen ihopkopplat, men då brukar det
vara en egen speciell kortläsare för detta, där tiden syns. På ett kortläsarsystem på 80-talet så var det väldigt ovanlig med någon form av display som visade tiden. Jag har aldrig sett eller monterat något sådant.

På moderna system idag är det däremot mer eller mindre standard.
Citera
2021-11-13, 17:23
Medlem
Citat:
Andra reklampelaren är en bra bit ifrån korsningen. GM kan ha kommit fram efter att NF passerade.

Nått slags önsketänkande skulle jag säga. Men set är ju min personliga åsikt så klart
Citera
2021-11-13, 18:11
Moderator
OYs avatar
Citat:

Förhör med HO 12 juni 1986 s.178-179.
Citera
2021-11-13, 18:37
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Förhör med HO 12 juni 1986 s.178-179.

Ja, det har du rätt i, s. 179. Enligt HO är det rörelsedetektorer som gör att de inre dörrarna öppnas.

Men PH menar att man måste (eller kanske snarare bör?) använda sitt kort för att passera igenom dem.

Detta är en aning märkligt. Varför dra ett kort för att öppna en dörr som redan står öppen?

Ja, det här hade man förstås gärna velat få rätsida på. Men det är ändå de inre dörrarna som ger utstämplingstiden, för enligt HO kommer man ut på gatan genom ett vred. Annars j**lar!
Citera
2021-11-13, 18:45
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ja, det har du rätt i, s. 179. Enligt HO är det rörelsedetektorer som gör att de inre dörrarna öppnas.

Men PH menar att man måste (eller kanske snarare bör?) använda sitt kort för att passera igenom dem.

Detta är en aning märkligt. Varför dra ett kort för att öppna en dörr som redan står öppen?

Ja, det här hade man förstås gärna velat få rätsida på. Men det är ändå de inre dörrarna som ger utstämplingstiden, för enligt HO kommer man ut på gatan genom ett vred. Annars j**lar!

Felpost, mittåt

En notering är också att ALG uppger att hon kommer kl ca 20:10 vilket rövhålet Murdock tagit som en absolut sanning, men AK påstår att ALG bör ha börjat 20:45 som är det vanliga.

Vad som stämmer lär vi aldrig få veta.
Senast redigerad av Snowsmile 2021-11-13 kl. 18:47.
Citera
2021-11-13, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om man skulle försöka sig på att göra en sammanställning över de teorier som finns om SE så verkar det alltså handla om de här fyra:

1. Den officiella teorin om händelseförloppet, som går ut på att det var SE som sköt Palme.

2. Lars-Olof Lampers teori, om att SE ljög som en häst travade om att han skulle ha varit kring mordplatsen när det smällde, och att han i själva verket inte ens hade kommit ut från jobbet på Skandia vid den tidpunkten. Förklaringen till att SE ljuger sig till den här framskjutna positionen som misstänkt statsministermördare skall tydligen gå att finna inom psykologin.

3. Gunnar Walls teori, om att den jovialiske och obeväpnade grafikern från Täby talar sanning så gott han kan, om utstämplingstider, samtal med Lisbeth, språngmarsch och hela baletten.

4. Lars Borgnäs teori, om att SE "stod ett tjugotal meter in på Tunnelgatan när han blev vittne till mordet, och då sprang från platsen".

Självklart nr 1
Citera
2021-11-13, 18:56
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Oj, du fullkomligen eskalerar i hittepå och fria fantasier.

Källa på att SE använt bakdörren?

Mårten Palme har pekat ut och ständigt ändrat sina uppgifter efter senaste trenderna. Han är rökt.

YN har inte pekat ut SE. Det är lögn.

Du TROR att han haft ett vapen.

Fy fan vilken smutsig lögnare du är. Mår fan illa av att läsa inlägg som ditt. Skäms du inte?

Rövhålet, har du läst detta?
Första förhöret med MP på natten den 1/3
Citat:
Mårten beskriver mannen som varande omkring 40 år gammal, cirka 180 cm lång och kraftigt byggd.
Han var vid tillfället iklädd en blå täckjacka som var ganska så lång, gick en bra bit ner åt benen på mannen.
Han var också iklädd en Ceps med knäppe till skärmen.

Mannen gick en aning framåtlutad kanske beroende på att han hade båda händerna instuckna i jackfickorna eller att han bar på någonting under jackan.

Han såg också ganska så bufflig ut dock utan att vara sjaskig.

Mårten är helt säker på att mannen följde efter hans föräldrar men tänkte inte då närmare på detta skeende.
För Mårten framvisas ett stycken foto på en person xx , som kan tänkas ha med mordet att göra.

Mårten reagerar direkt och säger, att fotot mycket väl kan vara identiskt med den man han såg på Sveavägen.
Mårten tillägger, att mannen troligen bar på ett par stålbågade glasögon

Du tycker inte att det kan stämma med SE eller YNs vittnesmål?

Dock ska väl tilläggas att det blir snävt tidsfönster att hinna in på Skandia och ut genom receptionen, her inte koll på exakta tidsperspektiv. Men att avfärda signalementet är ju att idiotförklara sig själv....
Senast redigerad av Snowsmile 2021-11-13 kl. 18:59.
Citera
2021-11-13, 18:58
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Felpost, mittåt

En notering är också att ALG uppger att hon kommer kl ca 20:10 vilket rövhålet Murdock tagit som en absolut sanning, men AK påstår att ALG bör ha börjat 20:45 som är det vanliga.

Vad som stämmer lär vi aldrig få veta.

Håller med Murdock i denna slutledning. Väktarens berättelse är tämligen utförlig på den punkten.

Hon kan knappast ha sett SE komma in kl. 21 om hon var ute i huset på en rond?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in