Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
De är flera som lämnar liknande uppgifter:
(FB) Skandiamannen
Teorin om att SE skall ha sett Lars J
från mordplatsen har ju redan diskuterats ganska mycket här i tråden, och i alla fall jag har väl kommit fram till att den är helt tokig. Jag tänkte mer att det kunde vara dags att titta närmare på teorin om att SE skall ha sett Lars J
från trappkrönet. Vad tror du om själv om just den teorin?
Jo, jag vet att (exempelvis) vittnet HJ nämner att GM stannade upp inne i gränden och vände sig om mot mordplatsen. Dock har har jag inte läst i något av förhören med SE att han, ser GM fly in i gränden, allra minst ser honom stanna upp och vända sig om. Dock säger han sig se en person där inne och blicka mot platsen, när han släpper honom med blicken ett antal sekunder, är han sedan borta. Enligt mig, är det mest sannolika att han ser vittnet LJ.
Ska man lita på att SE sett LJ från mordplatsen (alltså som vittne), innebär det att han var rätt snabbt på plats, och står vid en central plats, då innebär det att han varit på platsen under väldigt många minuter. Och, om SE inte backade undan just där och då, fick kalla fötter och ställde sig långt norrut/söderut och intog en helt passiv roll. Så borde någon ha sett honom (med betoning på borde). Jag tror som sagt inte att han var i närheten av mordplatsens kärna alls de först 10 minuterna. Möjligt gick han fram nyfiket när allt lugnat ner sig, det förklarar att ingen har sett honom, eller minns honom.
Som GM, är det väl fullt möjligt, att han sett vittnet LJ uppe från krönet. Det är ju svårt att hugga i sten, exakt hur mycket GM sett av LJ där uppe. Kanske såg han bara en siluett, konturerna av LJ's hår, jacka, smala ben, ev en färgnyans.
Ska man vara vrång, kan man inte ens fastslå att det är samme man som springer uppför trappan, som springer nerför DBG. Mannen på DBG kan ha varit en livrädd man som hörde skotten, såg en stressad man nå trappkrönet. GM kan ha sprungit söderut på Malmskillnadsgatan, eller söderut mot kyrkan. Klurigt.