2021-11-13, 16:54
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Pröva med att utöka frekvenserna, vanligtvis så skall man kunna välja 20-40MHZ

En annan idé kan vara att tillfälligt ändra "Authentication Method" till OPEN, dvs inga lösenord för att se om det kan vara det som krånglar. Funkar det då så måste du kolla ditt nätverkskort på pcn
Japp, jag har provat även utan något form av login alls. Även då hittar den inget >.<
Och japp, provade även nu med 2-40. Inget.

Finns det kanske något billigare man kan köpa än en ny laptop? Nån slags adapter kanske?
Citera
2021-11-13, 16:59
Medlem
Hittar din dator i detta nu något trådlöst nätverk?

Om nej, dubbelkolla så att nätverkskortet inte blivit inaktiverat via någon knapp(kombination) på tangentbordet.

Om ja, testa att gå in i routerns gränssnitt och sätta en statisk ip-adress till din dators nätverkskort mac-adress. Försök sedan ansluta datorn genom att fylla i både SSID samt lösen för wifi.
Citera
2021-11-13, 17:00
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrollTabriken
Hittar din dator i detta nu något trådlöst nätverk?

Om nej, dubbelkolla så att nätverkskortet inte blivit inaktiverat via någon knapp(kombination) på tangentbordet.

Om ja, testa att gå in i routerns gränssnitt och sätta en statisk ip-adress till din dators nätverkskort mac-adress. Försök sedan ansluta datorn genom att fylla i både SSID samt lösen för wifi.
Jag har provat det sistnämnda, dock utan att göra det förstnämnda med statisk IP. Det ska jag prova. Ska bara lyckas hitta MAC-adressen först.
Citera
2021-11-13, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag har provat det sistnämnda, dock utan att göra det förstnämnda med statisk IP. Det ska jag prova. Ska bara lyckas hitta MAC-adressen först.

CMD som Admin och sen "ipconfig /all" (utan kanintänder) så ska du hitta den fysiska adressen.

I routern sedan så hittar du under Avancerade inställningar -> LAN -> DHCP
Citera
2021-11-13, 17:11
Medlem
Trådlös USB-dongle från Kjell m fl klarar förmodligen jobbet, i vart fall på 2,4GHz.

https://www.kjell.com/se/produkter/n...600-mbs-p61345
Citera
2021-11-13, 17:12
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Japp, jag har provat även utan något form av login alls. Även då hittar den inget >.<
Och japp, provade även nu med 2-40. Inget.

Finns det kanske något billigare man kan köpa än en ny laptop? Nån slags adapter kanske?

Vad är det för Laptop du har? Tycker att man borde få igång den men annars kan du ju prova med https://www.amazon.co.uk/Wireless-US...node=430581031
Citera
2021-11-13, 17:16
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrollTabriken
CMD som Admin och sen "ipconfig /all" (utan kanintänder) så ska du hitta den fysiska adressen.

I routern sedan så hittar du under Avancerade inställningar -> LAN -> DHCP
Yes, hittade. Provade att göra så och sen så gick jag in på att manuellt ansluta till ett wifi-nätverk och skrev in mina uppgifter. Fortfarande inget.

Nu är jag för övrigt säker också på att jag har samma inställningar på Wireless som på min gamla router. Jag tog en bild av de inställningarna innan jag bytte ut routern. Ja, det finns ju fler grejer i den nya routern, men det som fanns är exakt den samma.

Citat:
Ursprungligen postat av FZappa
Trådlös USB-dongle från Kjell m fl klarar förmodligen jobbet, i vart fall på 2,4GHz.

https://www.kjell.com/se/produkter/n...600-mbs-p61345

Citat:
Vad är det för Laptop du har? Tycker att man borde få igång den men annars kan du ju prova med https://www.amazon.co.uk/Wireless-US...node=430581031
Känns nästan som att jag får prova att köpa en sån sak, ja...

Det är en Toshiba Satellite C850D-109.
Citera
2021-11-13, 17:17
Medlem
Flaklypans avatar
Kolla även med att öppna kommandprompten.

klicka på start skriv CMD och i prompten skriv "netsh wlan show networks"
Citera
2021-11-13, 17:24
Medlem
Megaforces avatar
Kör du windows så testa med att avinstallera drivrutinen helt och installera om den. Vi har haft liknande problem med bärbara win7-maskiner som tappat förmågan att se vissa SSID och ominstallation löste problemet. I detta fall får man fortfarande upp vissa grann-SSID men det SSID man normalt kör mot syns inte. Felet uppstår främst när man bytt accesspunkt där routerns MAC-adress är detsamma som tidigare, men att själva accesspunkten inte använder samma inställningar som tidigare.

Genom att avinstallera drivrutinen och installera om den så rensar man ut gamla inställningar i windows-registret som spökar.
Citera
2021-11-13, 17:29
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Kolla även med att öppna kommandprompten.

klicka på start skriv CMD och i prompten skriv "netsh wlan show networks"
Yes. Även där är det tomt MEN! I listan finns ett där det inte står något SSID alls. Det står typ "SSID_7:" och inget mer. Det är bara en av dem som är sån också. Det kaaaaanske kan vara mitt nätverk?

I vanliga listan ser jag också typ bara 19 nätverk. I CMD ser jag 27.

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Kör du windows så testa med att avinstallera drivrutinen helt och installera om den. Vi har haft liknande problem med bärbara win7-maskiner som tappat förmågan att se vissa SSID och ominstallation löste problemet. I detta fall får man fortfarande upp vissa grann-SSID men det SSID man normalt kör mot syns inte. Felet uppstår främst när man bytt accesspunkt där routerns MAC-adress är detsamma som tidigare, men att själva accesspunkten inte använder samma inställningar som tidigare.

Genom att avinstallera drivrutinen och installera om den så rensar man ut gamla inställningar i windows-registret som spökar.
Det får jag prova. Får bara leta upp något gammalt USB-minne så jag kan ladda ner drivisen från min andra dator.
Citera
2021-11-13, 17:54
Medlem
Nihennas avatar
Nähäpp. Att ta bort drivisarna och installera dem igen hjälpte inte heller
Ger snart upp och köper mig en sån dongel bara när lön kommer. Får klara mig på mobil hotspot tills vidare.
Citera
2021-11-13, 18:07
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Nähäpp. Att ta bort drivisarna och installera dem igen hjälpte inte heller
Ger snart upp och köper mig en sån dongel bara när lön kommer. Får klara mig på mobil hotspot tills vidare.

Nätverkskabel...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in