Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-13, 13:55
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Om de inte fungerar så kommer det att bli varmare och varmare, snabbare och snabbare. Till någon gräns kanske runt 10 grader varmare än idag. Det tycks inte ha varit varmare än så på flera hundra miljoner år.

Just nu råkar dock jordens medeltemperatur befinna sig i en starkt fallande trend, vilket pågått sedan 5000 år tillbaka.
Citera
2021-11-13, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
Det är den mest osannolika utvecklingen dvs 10 grader varmare än idag 2100, inte ens IPCC's mest extrema scenario RCP 8,5 där C02 utsläppen skall öka gånger 3 dvs 120GT per år istället för dagens 40GT skulle leda till 8 grader varmare 2100.

Då är 1,5 grader ett hyfsat bra mål.
Citera
2021-11-13, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Människan lär inte dö ut, vi är för anpassningsbar, men vår civilisation kan definitivt kollapsa så att större delen dör av.

Om man tittar på historien så har 100% av alla domedagsprofeter haft fel. 100%!

Du har också fel.
Citera
2021-11-13, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det är bara makthavarna som kan lösa klimatkrisen och lyfta bort klimatångesten.

Alla utsläpp är kopplade till individens konsumtion. Det enda som kan uppnå det mål du påstår måste nås är att du slutar konsumera.
Det är typiskt för klimatpsykotiska att de själva inte gör något annat än gnäller på att andra inte gör något. Det bästa du kan göra för att nå ”klimatmålen” är att bygga en hydda och leva ur hand i mun, då har du gjort allt du kan. Men det vill du ju inte, eller hur? Man kan också ta livet av sig, då belastar man ingenting. Varför har du inte gjort det om du bryr dig så mycket om klimatet?
Citera
2021-11-13, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Om man tittar på historien så har 100% av alla domedagsprofeter haft fel. 100%!
Världen är full av ruinstäder och städer som bara lever kvar i myter där vi inte ens var de låg. Massor av civilisationer har gått under genom historien. Jag är säker på att de också hade sina domedagsprofeter som talade om att det skulle gå åt pipan.

Du är bara, av naturliga skäl, ättling till de som klarat sig bäst. Överlevnadsbias kallas det:
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96verlevnadsbias
Citera
2021-11-13, 14:50
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
Det är den mest osannolika utvecklingen dvs 10 grader varmare än idag 2100, inte ens IPCC's mest extrema scenario RCP 8,5 där C02 utsläppen skall öka gånger 3 dvs 120GT per år istället för dagens 40GT skulle leda till 8 grader varmare 2100.
Nej tio grader till 2100 blir det inte, men det verkar vara övre gräns. Så länge civilisationen överlever sina klimatförändringar kommer den också att driva på den.
Citera
2021-11-13, 14:57
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Jag hoppas inte Greta lägger sig i fosterställning och börjar suga på tummen igen nu med tanke på vad jag ska skriva.

Efter att vetenskapen , som Greta i vissa fall högaktar , är så oeniga om hur och när polskiften sker har jag blivit övertygad om att miljöeffekterna är ett polskifte och det sker fortare än vad vi tror just nu...så då står vi inför ett betydligt allvarligare fenomen än lite förhöjd CO2-halt.
Har ni öht tänkt på det förut?
Det har beskrivits tidigare i gamla religiösa apokalyptiska texter t.ex när de inte hade vetenskapliga bevis utan "shit just happened by god"!.

https://www.youtube.com/watch?v=I6Ggs7nUjxA

Kom gärna med en klämkäck kommentar och motbevisa mig nu , under tiden rivs de tektoniska plattorna isär med en rasande fart!

Det är sådant här som gemene man inte har en susning om.

Personligen tror jag stenhårt på en ny Carrington event inom tjugo år.
Då kommer särskole-Greta få precis som hon vill. Tror dock inte hon kommer bli särskilt nöjd...

0,7% risk för ett Carrington event varje år...
När det sker kommer vi förflyttas till medeltiden dom kommande tio åren.
Ni känsliga i tråden kan slå på er ångest nu.

https://earthsky.org/space/how-likely-space-super-storms-solar-flares-carrington-event/
Citera
2021-11-13, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Faen! Nu sprutade jag ut allt kaffe över hela tangentbordet! Varna mig nästa gång! "How dare you"!?

Ja, det var helt briljant! Men Greta säger ju själv att alla CO2-utsläpp måste ner till noll så vad väntar hon sig egentligen ...

https://klimatsans.com/2021/11/13/pr-samordning-med-greta/

Inte nog att hon fått kritik från sossehåll. Nu blåser det riktigt hårda vindar:

Citat:
Politico.eu skriver om GSCC, Global Strategic Communication Council, ett nätverk med ca 100 PR-konsulter i 20 länder som samarbetar för att ”möta Klimatkrisen”. De har under många år arbetat anonymt med att ex.vis anordna presskonferenser för Greta Thunberg (i Plymouth innan båtresan till FN, i Natural History Museum innan Glasgow mötet, etc). Tom Brookes, vd för GSCC, har tidigare arbetat med PR för Apple, Microsoft och European Climate Foundation, en filantropisk institution för att leda EU till net-zero utsläpp. Sedan Politico börjat ställa frågor till GSCC för en månad sedan, har de uppdaterat sin hemsida gsccnetwork.org med att beskriva sina stora internationella samarbetspartners och donatorer, till exempel Hewlett och IKEA Foundations. Budgeten sägs vara 150 – 200 miljoner SEK.

Citat:
Efter Parismötet ökade GSCC trycket genom att använda unga aktivister som Greta Thunberg och att börja tala även om bränder och översvämningar. Politico uppmanar forskare att studera Gretas inkommande epost för att se omfattningen av samarbetet.

Kan vi hoppas på lite läckta e-postmeddelanden a la Climategate?
Citera
2021-11-13, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Just nu råkar dock jordens medeltemperatur befinna sig i en starkt fallande trend, vilket pågått sedan 5000 år tillbaka.
Verkligen? Den har gått upp storleksordningen en grad på hundra år vilket du inte tycks finna så dramatiskt, men låt oss anta att den avkylande trenden innan dess inte var större än så. Det blir 50 grader på 5000 år

Enligt senaste studien som nyss länkade till i tråden har tvärtom temperaturen stigit under hela tiden. Om den är mer sann än tidigare vet jag inte, men någon "stark" trend i förhållande till den vi ser idag har det i alla händelser inte varit.
Citera
2021-11-13, 17:37
Medlem
Är teknisk utveckling och innovation en del av lösningen på klimat- och hållbarhetsproblematiken eller är det tekniken som är problemet? Eller både och? Hur resonerar ni?
Citera
2021-11-13, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zachwaro
Är teknisk utveckling och innovation en del av lösningen på klimat- och hållbarhetsproblematiken eller är det tekniken som är problemet? Eller både och? Hur resonerar ni?
Problemet är människan och hur kortsiktiga vi är när vi använder teknik, inte tekniken som sådan.
Citera
2021-11-13, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Problemet är människan och hur kortsiktiga vi är när vi använder teknik, inte tekniken som sådan.

Skulle du kunna ge något exempel som pekar på att människan är kortvarig? Jag tror snarare att det är både och. Kollar man på exempelvis elbilen, så är det en lösning på problemet långsiktigt, men skapandet av en sådan bil släpper ut en hel del koldioxid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in