2021-11-13, 13:45
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag köper bara ur large cap och bolag som ökar starkt. Gjort bra vinst. Lite synd att jag köpte SSAB, men rykten säger att stålet kommer öka i pris efter årsskiftet.

Detta är skitsvårt då utdelningar brukar inte vara så mycket per aktie. Några kronor.
Utdelningsaktier köper man efter en krasch då kursen står lågt. Då brukar direktavkastningen vara rejält hög räknat på tidigare utdelningar. Innan 2012 hade jag ett innehav i NCC B jag köpte nära botten 2008 till en kurs som gav en direktavkastning på runt 30%. Sålde dem 2012 i samband med nya ISK för +200% och utdelningarna däremellan. Hade inte ISK kommit till hade jag haft dem kvar än idag.

Glöm inte att din personliga direktavkastning räknas på vad du en gång betalade för aktien, inte efter dagens kurs.
Citera
2021-11-13, 13:47
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Utdelningsaktier köper man efter en krasch då kursen står lågt. Då brukar direktavkastningen vara rejält hög räknat på tidigare utdelningar. Innan 2012 hade jag ett innehav i NCC B jag köpte nära botten 2008 till en kurs som gav en direktavkastning på runt 30%. Sålde dem 2012 i samband med nya ISK för +200% och utdelningarna däremellan. Hade inte ISK kommit till hade jag haft dem kvar än idag.

Glöm inte att din personliga direktavkastning räknas på vad du en gång betalade för aktien, inte efter dagens kurs.

Nu förstår jag inte?
Jag tittar mest bara på %.
Citera
2021-11-13, 13:54
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Nu förstår jag inte?
Säg att du har en aktie som idag har en kurs på 100kr och delar ut 1kr. En direktavkastning på 1%. Fast när du köpte aktien för några år sedan var kursen 25kr. 1kr på 25kr är en avkastning på 4%.
Citera
2021-11-13, 13:55
Medlem
Facades avatar
Citat:
Nu förstår jag inte?

Om du köper x aktie när den står i en kurs på 10kr som sedan går upp till 100kr.
De har sedan en utdelning på 5kr/aktie och då blir utdelningen 5% eftersom kursen är 100kr.
Men eftersom du köpte de för 10kr och får utdelning på 5kr så är din personliga utdelning på aktien 50%.
Citera
2021-11-13, 13:57
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Om du köper x aktie när den står i en kurs på 10kr som sedan går upp till 100kr.
De har sedan en utdelning på 5kr/aktie och då blir utdelningen 5% eftersom kursen är 100kr.
Men eftersom du köpte de för 10kr och får utdelning på 5kr så är din personliga utdelning på aktien 50%.

Ja. Du menar att man får avkastning + den där ökningen av aktien också. Ja det är rätt logiskt.
Citera
2021-11-13, 13:58
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Säg att du har en aktie som idag har en kurs på 100kr och delar ut 1kr. En direktavkastning på 1%. Fast när du köpte aktien för några år sedan var kursen 25kr. 1kr på 25kr är en avkastning på 4%.

Ja. Men man får ändå x kronor per y aktier som utdelning.
Jag har ju SSAB som inte har någon utdelning alls.
Citera
2021-11-15, 09:37
Medlem
ormbitens avatar
Nä men nu är jag glad igen!

Köpte 60000 stycken Volvo Cars för 59,10 kronor styck.
Sålde dom idag!
Första och enda värdepappers-affären i år... Och några fler lär det inte bli.

Får nog fira med en rejäl tårtbit idag.
Citera
2021-11-15, 18:36
Medlem
MrLevaLivets avatar
Skoj dag, Intervacc tar äntligen fart, upp över 7% nu, +3,5k i skrivande stund. Sitter och grubblar om jag skall in i Guggenheim, sen på bollen och ifrånåkt, det är själva fan vad man måste vara med överallt, vill se en fet dipp nu där jag kan handla!
Citera
2021-11-15, 22:00
Medlem
Hade gått lätt minus idag om det inte vore för mina 200 Rivianaktier jag köpt på mig de senaste dagarna. De bara går upp och upp. Slutade på $2400 plus idag, utan dem hade jag som sagt gått minus litegrann.

Kanske borde köpa mer men det känns som en riktig meme stock. Klart övervärderat och enbart hype.
Citera
2021-11-15, 22:29
Medlem
Idag var en sådan dag när "sämst idag" visar plussiffror Upp 4,700kr blev det, köpte även Palantir i dippen, sålde Coinbase.

Tourn International rapporterar imorgon, höga förväntningar! Bortsett från förra veckans blodbad så har senaste månaden varit fenomenal, jag närmar mig 6 siffrigt
Citera
2021-11-15, 22:30
Medlem
Jaha, idag åkte Lundin Energy ut ur portföljen. Läste Canslim boken för ett tag sedan och har stop lossar på alla innehav. Lite kul bok, rätt hafsigt skriven och med emellanåt godtyckliga strategier men jag gillar attityden och faktum är att affärerna har gått riktigt bra sen jag läste den. Satt helt likvid under nedgången i oktober, vilket inte hade hänt annars.

Annars tuffar det på, andra innehav för närvarande och utan inbördes ordning är MSFT, Inwido, Transtema, Note, SBB och Bufab och New Wave.

Är inte så sugen på något annat men Avanza ser ok ut tekniskt, även Google verkar bryta ur ett motstånd samt sneglar på Nyfosa också.

Gillar Hexatronic och Teqnion, men båda är för dyra just nu.

Är upp 73% på ett år förresten. Är antagligen inte mycket att skryta med i den här församlingen.
Senast redigerad av SWAG99 2021-11-15 kl. 22:32.
Citera
2021-11-16, 17:50
Medlem
kakburks avatar
Några decimaler blått idag.
Mina nyinköpta Fortum gick ganska bra. Jag köpte dem häromdagen när de bottnade efter Q3-rapporten.
En rapport som visade ett minus på rörelseresultatet på mer än 2 miljarder Euro.
Är du helt dum i huvet, kakburken? Investera när de går på dekis?

Faktiskt är det inte så illa som det låter. Minusposten handlar om en engångsavskrivning som hängt med det infogade dotterbolaget. I övrigt visade Fortum bra siffror och har ökat sin omsättning betydligt.
Jag är säker på att vi får se ett bra aktievärde framöver.

Och det bästa av allt är att Fortum ser kärnkraft som grön el....det språket förstår jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in