2021-11-13, 08:51
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backwardation
Svårt att vara all björn nu. Folk har vant sig vid att stanna hemma på bidrag istället för att ta olika lågbetalda skitjobb, så vi har onekligen ett inflationstryck som centralbankernas överstepräster knappast räknade med. OMX, bitcoin, olja mm rallar när ingen frivilligt innehar devalverade Powell-pesetas eller Lagarde-liror.

För egen del har det varit ATH flera dagar i rad nu. Vill minnas att vi talades vid här under dippen tidigare i höstas, blev det några fynd?
Tror inte på fynd, folk som påstår att de lyckas sälja på topp och köpa på botten är inte trovärdiga. Långsiktigt sparande är det som gäller om man som jag saknar det kunnande och inblick i marknaden som behövs.
Citera
2021-11-13, 08:53
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Varnade jag inte dig för det här? Eller blandar jag ihop det med någon annan? Tror du ville köpa guld.
Nja? Jag vet att det alltid går upp och ner, men den här återhämtningen var mer än jag räknat med.
Citera
2021-11-13, 09:31
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duality
Omotiverat? Nej, snarare tvärtom. När pengapressarna går på högvarv och KPI skenar, så är pengarna bara säkrade om de trycks in i värdepapper. Därav så går börsen skitbra när USA (m.fl) nu ligger på 5-6% inflation, troligen mer beroende på mått.

Himmelsblå siffror idag för min portfölj, ligger viktad mot DJ än mer än i höstas. Tycker synd om alla fattiga där ute som ligger utanför börsen. Kom igen nu husbjörnarna, släpp honungen och häng med!
Nja, beror väl på lite vad man satsar på, måste väl vara företag som klarar av inflation bra, dvs kan höja priser utan att tappa kunder.
Sen vid eventuella räntehöjningar om inflationen riktigt drar iväg kan det bli ganska jobbigt att sitta på en del företag.
Citera
2021-11-13, 11:22
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Tänk om du hade lagt till 200 tusen. Då hade du varit miljonär.
Miljonär är jag redan och med en filosofi som går ut på att slita loss backspegeln och kasta ut den genom fönstret. Det som skett har skett och inget att grubbla över.
Citera
2021-11-13, 11:53
Medlem
Portföljen steg i värde med ca 1,5% den här veckan. Bäst gick Ferronordic samt medtechbolaget Beyond Air. Tyvärr utgör Beyond Air en liten del av portföljen. Sämst var nog Lundin energy och Gazprom
Citera
2021-11-13, 12:53
Medlem
Internetkrigares avatar
Prickade Assa Abloy på 240,6 för några veckor sen. Gått upp 12%. Feels good man.
Citera
2021-11-13, 12:59
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Miljonär är jag redan och med en filosofi som går ut på att slita loss backspegeln och kasta ut den genom fönstret. Det som skett har skett och inget att grubbla över.

Bra inställning!

Så om du är miljonär. Hur mycket vinst får du på din miljon per vecka? Tjänar du 1% extra per vecka? Det är ju 10 tusen.
Citera
2021-11-13, 13:25
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Bra inställning!

Så om du är miljonär. Hur mycket vinst får du på din miljon per vecka? Tjänar du 1% extra per vecka? Det är ju 10 tusen.
Väskan är bara en del av min totala förmögenhet men jo, den råkar vara värd en dryg miljon idag. Jag tittar inte på hur mycket pengar det rör sig om varje dag, så besatt är jag inte. Därför skriver jag bara då och då när min väska avviker från index. För närvarande plockar jag inte ut något då jag inte har andra investeringar på gång i närtid. De senaste decenniet har jag skaffat dyrare saker utan att låna bortsett från villan där det är lönsamt att låna. Sist jag köpte ny bil drog jag kortet hos bilhandlaren.
Citera
2021-11-13, 13:27
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Väskan är bara en del av min totala förmögenhet men jo, den råkar vara värd en dryg miljon idag. Jag tittar inte på hur mycket pengar det rör sig om varje dag, så besatt är jag inte. Därför skriver jag bara då och då när min väska avviker från index. För närvarande plockar jag inte ut något då jag inte har andra investeringar på gång i närtid. De senaste decenniet har jag skaffat dyrare saker utan att låna bortsett från villan där det är lönsamt att låna. Sist jag köpte ny bil drog jag kortet hos bilhandlaren.

Lyxigt. Jag har alltid tänk på att om man har 1 miljon och man går vinst med 1% för varje vecka. Borde man inte kunna leva på det då?

Det kanske inte är så enkelt?
Citera
2021-11-13, 13:34
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Lyxigt. Jag har alltid tänk på att om man har 1 miljon och man går vinst med 1% för varje vecka. Borde man inte kunna leva på det då?

Det kanske inte är så enkelt?
Så enkelt är det inte. Värdeökningen ska helst ligga kvar och accelerera värdeökningen, det vi kallar ränta på ränta. Det tar lång tid men nuvarande väska startade jag 2012 i samband med att ISK släpptes. Innan dess hade jag en mindre väska som jag fyllde på i slutet 2008 och in en bit 2009. Gör man inga dumma grejer och i huvudsak bara satsar på bolag ur large och midcap som har bevisad försäljnings- och vinsttillväxt senaste åren så får man en rätt bra tillväxt och överlever stora dippar. Man kan ha något enstaka förhoppningsbolag för att man tror på affärsidén men det ska vara en liten del av totalen, typ 1-2%. Sedan ska man hålla öga på de aktier man har så de sköter sig. Stagnerar ett bolag tenderar jag att sälja av och leta annat.

Ska man leva på sin portfölj bör det ske genom utdelningar, inte tillväxt.
Citera
2021-11-13, 13:37
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Så enkelt är det inte. Värdeökningen ska helst ligga kvar och accelerera värdeökningen, det vi kallar ränta på ränta. Det tar lång tid men nuvarande väska startade jag 2012 i samband med att ISK släpptes. Innan dess hade jag en mindre väska som jag fyllde på i slutet 2008 och in en bit 2009. Gör man inga dumma grejer och i huvudsak bara satsar på bolag ur large och midcap som har bevisad försäljnings- och vinsttillväxt senaste åren så får man en rätt bra tillväxt och överlever stora dippar. Man kan ha något enstaka förhoppningsbolag för att man tror på affärsidén men det ska vara en liten del av totalen, typ 1-2%. Sedan ska man hålla öga på de aktier man har så de sköter sig. Stagnerar ett bolag tenderar jag att sälja av och leta annat.

Ska man leva på sin portfölj bör det ske genom utdelningar, inte tillväxt.

Jag köper bara ur large cap och bolag som ökar starkt. Gjort bra vinst. Lite synd att jag köpte SSAB, men rykten säger att stålet kommer öka i pris efter årsskiftet.

Detta är skitsvårt då utdelningar brukar inte vara så mycket per aktie. Några kronor.
Citera
2021-11-13, 13:41
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckvakt
Portföljen steg i värde med ca 1,5% den här veckan. Bäst gick Ferronordic samt medtechbolaget Beyond Air. Tyvärr utgör Beyond Air en liten del av portföljen. Sämst var nog Lundin energy och Gazprom
Ferronordic är grymma!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in