2021-11-13, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Varför anmälde du inte Busch för bedrägeri?
Varför gjorde inte Esb det?
Varför gjorde inte de runt esb det?

Du är så upptagen med att spamma ut skit att du inte ens läser inläggen du citerar.

Jag skrev att hon verkar ha utsatt Esbjörn för ett lagligt bedrägeri på hur hon blandade in sina kompisar som arbetade som mäklare och Pr-konsult
2021-11-13, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om man ska göra en riktigt djupgående och komplett beskrivning av en människa så bör man inte utgå ifrån att en personlighet är tvådimensionell och att man i alla lägen är antingen rationell och kristallklar eller oförnuftig och viljelös. Dessa egenskaper är för det första inte varandras motsatser och kan dessutom variera över tid och rum.

Alla som till exempel någon gång i sitt liv drabbats av förälskelse vet att man då knappast är rationell och kristallklar även om man annars i hög grad kan vara det.
Rationell och oförnuftig är ganska precis varandras motsatser.

I övrigt delar jag uppfattningen om att människor och verkligheten är mindre dikotom, än vad det juridiska systemet inrymmer. När denna insikt framhålls selektivt - beroende på vad man argumenterar för - är insikten inte särskilt välgrundad.

Med det sagt har jag inga bättre alternativ till vad den rättsliga apparaten har att erbjuda, utifrån uppgiften den har. Min poäng är att det finns aspekter värda att betrakta som ligger utanför dess domäner.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag håller med om att det finns en mängd overifierade beskyllningar i tråden och att det bara är ibland som Esbs rättsförmögenhet framhålls. Ibland beskrivs han som rationell och kristallklar, för att i nästa mening som en oförnuftig och viljelös marionettdocka i händerna på andra. Det är mycket riktigt märkligt.
Det mycket enkla svaret är att ALLA människor kan utpressas - det har inget med kognitiv förmåga att göra. Esbjörn är klar i knoppen och har rättshandlingsförmåga, men han utrensa av ett gäng jävla dårar som under förevändning att de är hans ombud blåser honom så in i helvete på allt han äger.

Men du menar väl att coop - som också utpressades - helt saknar handlingsförmåga och är någon form av efterbliven lanthandel...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Du är så upptagen med att spamma ut skit att du inte ens läser inläggen du citerar.

Jag skrev att hon verkar ha utsatt Esbjörn för ett lagligt bedrägeri på hur hon blandade in sina kompisar som arbetade som mäklare och Pr-konsult
Definiera lagligt bedrägeri och hur polisen och domstolar borde hantera detta.
2021-11-13, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur

DU tror inte ens på det där själv. Du skiver i affekt för att du inte få ligga med Ebba..
Dina inlägg här kommer inte öka dina chanser.
Ebba har ju följt lagen, har inget att skämmas för och har gjort rätt för sig.
Alla fantasier om smäktande ballader, månsken, kandelabrar, vin och smicker är rena lögner.
2021-11-13, 12:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det mycket enkla svaret är att ALLA människor kan utpressas - det har inget med kognitiv förmåga att göra. Esbjörn är klar i knoppen och har rättshandlingsförmåga, men han utrensa av ett gäng jävla dårar som under förevändning att de är hans ombud blåser honom så in i helvete på allt han äger.

Men du menar väl att coop - som också utpressades - helt saknar handlingsförmåga och är någon form av efterbliven lanthandel...
Problemet med ditt resonemang är att det mig veterligen inte finns några bevis på att Esbjörn utpressas.

Men om du sitter på några sådana tycker jag att du ska delge både tråd och polis detta.
2021-11-13, 12:50
Medlem
Ebbas ovilja att svara på frågor offentligt angående husaffären kommenteras i Aftonbladet i dag. https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/7djLb3/det-ar-dags-att-slappa-rucklet-nu-ebba
2021-11-13, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Problemet med ditt resonemang är att det mig veterligen inte finns några bevis på att Esbjörn utpressas.

Men om du sitter på några sådana tycker jag att du ska delge både tråd och polis detta.
Du framför en hel del egna åsikter utan bevis. Det borde inte vara ett krav för övriga heller. Ett socialt tryck är en effektiv form av utpressning. Att vara beroende av någon för kost och logi likaså.

Hävdar du att det inte finns något som helst beroendeförhållande mellan Esbjörn och Majkgård? Det finns nämligen en hel del som talar för att detta finns.
2021-11-13, 12:54
Bannlyst
Citat:
Definiera lagligt bedrägeri och hur polisen och domstolar borde hantera detta.
Jag kan belysa det genom att ge ett exempel på det. Det är ungefär samma sak som somliga menar att Majkgård utsatt Esbjörn för.

Jag tror egentligen inte på något av det utan att Esbjörn är en förvirrad och irrationell person som några kvinnor försöker utnyttja sig av. Eftersom hans tillkortakommanden inte är att betrakta som så stora att han är otillräknelig, är det fullt lagligt för dem att fortsätta. Men särskilt snyggt är det svårt att påstå att det är.
2021-11-13, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Att Esbjörn har kognitiva svårigheter är helt uppenbart. Dessa svårigheter uppenbarar sig nu när han är lättpåverkad och behöver mer tid än det som ges honom när ha ska ta svåra beslut.

Att han har förtroende för sina advokater är helt naturligt. Därför är det extra sorgligt när han inte får med sig förlikningen hem, och att det får gå några dagar att fundera över detta nya avtal, i lugn och ro, och diskutera med andra personer i sin närhet. En person i Esbjörns ålder har förtroende för en partiledare för ett kristet parti när han kontaktas av Ebba Busch. Samma förtroende har man som en äldre medborgare för läkare och advokater, innan man har mött den nya sorts aktörer inom dessa yrken som är elaka och oförskämda. Respektlösa och fulla av skit.

Det vi ser är det nya Sverige med nya aktörer överallt. Det handlar om en ny människotyp som nästlar in sig på högskolor och kommer ut med en titel, som förr var en garanti för att det var bra folk. Nytt folk som saknar spärrar. De ger sig på de gamla och svaga, där graderna i helvetet varierar.

Jag är i en ålder där jag noterar att de personer jag haft förtroende för, i deras yrkesverksamhet, går i pension eller dör. De jag saknar mest är olika läkare och hantverkare där det var en god ton, och man fick den hjälp man bad om.

I det nya Sverige blir man bemött på ett sätt man inte är van till, och det är bara att gilla läget, eller emigrera. Alla tycker de har rätt att prata omkull en patient eller en kund. Man får absolut inte klaga!

Det nya Sverige handlar om bedrägerier på alla nivåer. Jag ofredas ofta i mitt eget hem. Telefonen ringer från främlingar som vill diskutera mina privata angelägenheter som telefoni, el, lån, vitaminer och hur man ska skydda sig mot bedragare. Jag tycker det är otäckt, när folk jag inte känner, ringer mig när som helst, och vill tjäna en ohemul krona, och med len röst ska "hjälpa" mig med sådant som inte angår dem. Jag ser en tendens där privatpersoners tillgångar, från lösöre som Rolex, smycken m.m. till fast egendom är ett byte i dessa tider.

Man ska vara ung och stark i dagens Sverige om man vill ha kvar det man äger. Att ha kognitiva svårigheter och svaghet är ingen bra överlevnadsstrategi. Att vara svag betyder i klarspråk att i stället för att få hjälp blir man avhänd fast egendom, genom ett avtalsbedrägeri och hamnar på äldreboende med en robot som husdjur att klappa.

Det som skrämmer mig är att det som pågår, sker med att få brottslingar som åker fast. Det som är värst ser vi nu, när det framförs att allt som sker är Esbjörns fel. Att han förtjänar att bli av med sin egendom. Trots att han bara råkade äga det Ebba Busch vill äga till billig penning. Det är ett nytt bottennapp i Sverige med alla dessa personer som tycker att det som sker med Esbjörn är helt Ok och lagligt.
Alla som inte själv deltar i roffarmentaliteten känner igen sig i dn utmärkta sammanfattning av den nya tidens Kd-anda. Ebba Busch - genom det parti hon leder personifierar telefonförsäljareran. Med tjyvknep, "vänexperter" och trixande i lagens utmarker (och över) förverkligar man sig själv på sitt åldriga offers lidande.

Esbjörn borde bli nominerad till årets hjälte som avslöjade den tvetungade Ebba Busch .
Senast redigerad av 90510 2021-11-13 kl. 13:02.
2021-11-13, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Nej, jag försöker inte spela Allan Ballan. Jag försöker bara se aspekten från Esbjörns sida.
Det som triggar lite extra är att alla( så gott som) Ebbafans visar riktigt otrevliga egenskaper i sann kristen anda. Målet helgar medlen!

Svaret på din fråga: Hade Esbjörn kunnat dokumentera demens hade denna affär slutat helt annorlunda, det är jag övertygad om.
Du kan begära i tingsrätten att Godmanskapet ska upphöra så det är inte för evigt
Här skjuter du över målet tycker jag. Man måste inte gilla KD bara för att man gillar rättvisa.

Det här är en juridisk fråga där säljaren av någon anledning fått de flesta sympatier från början medan köparen blivit ifrågasatt.

En ung frånskild heltidsarbetande småbarnsmamma måste kunna skriva avtal om husköp utan att bli lurad. Hade hon varit en vanlig Svensson kan ni ju gissa hur vinklingen varit.
2021-11-13, 13:04
Medlem
Citat:
Om man ska göra en riktigt djupgående och komplett beskrivning av en människa så bör man inte utgå ifrån att en personlighet är tvådimensionell och att man i alla lägen är antingen rationell och kristallklar eller oförnuftig och viljelös. Dessa egenskaper är för det första inte varandras motsatser och kan dessutom variera över tid och rum.

Alla som till exempel någon gång i sitt liv drabbats av förälskelse vet att man då knappast är rationell och kristallklar även om man annars i hög grad kan vara det.

För att då använda sig av Ebba-klanens retorik så menar du att Esbjörn var/är förälskad i Ebba o därför inte agerar rationellt o kristallklart!

Ebba tyckte att Esbjörn var kristallklar. Var/är hon förälskad i Esbjörn/o hans hus?

Är det en kärlekshistoria vi bevittnar o inte en fastighetsaffär?

Är det därför som Ebba ger Esbjörn tillträde till fastigheten (o henne)?

Många frågor blir det!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in