2021-11-13, 02:12
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför borde han det, finns det någon tidsuppgift som visar att LJ och SE tvunget måste ha sammanstrålat på baksidan av Skandiahuset?

SE kan ha stått i radio eller telefonförbindelse med en organiserad övervakning. (Låst rum, vad fanns i rummet?)

Efter mordet fanns det ett skäl till att prata med väktarna i receptionen. De ser SE komma ut i receptionen och de tänker då att SE just har stämplat ut, men det gjorde SE innan mordet och väktarna kan inte uppge exakt tid för samtalet med SE. Väktarna, polis, media och allmänhet utgår ifrån att SE stämplade ut i samband med samtalet med väktarna. SE och konspiratörerna skapade en illussion, inte särskilt märkligt om det är vad som hände. Finns väl inget som motbevisar hypotesen?

Det fanns ett antal personer i anslutning till mordplatsen som bevittnade vad som hände, finns det något som bevisar att ingen kan ha varit i maskopi med SE och också berättade i efterhand att LJ stod där han stod? Finns det något som utesluter att polis i efterhand har berättat om LJ för SE?

Egentligen är det inte jag som skall svara på frågor, det är du som bör visa att min hypotes inte kan vara sann, tycker jag.

Jag påstår inte att hypotesen är vad som hände, men den kan väl inte uteslutas, i så fall visa hur?

Det är enkelt: de inre elektriska dörrarna före receptionen. Efter att ha dragit kortet kl. 23:19 så kunde han passera igenom dem och sedan prata med väktarna. HO menar att SE sedan gick runt kl. 23:20.

Om SE istället gick ut bakvägen och utförde dådet, och sen kom in igen, måste han ju ändå dra kortet för att komma ut till receptionen. Och då skulle tidsangivelsen för utpassering / utstämpling vara flera minuter senare ...

Som tidigare angivits blir det dessutom svårt att hinna in före det att bakdörren stängs kl. 23:22.

Såvida inte nästa bok kommer heta "Skandiakvinnan" ...
Senast redigerad av Dalulven 2021-11-13 kl. 02:15.
Citera
2021-11-13, 04:38
Medlem
carltellin88s avatar
Några små FAKTA som är svåra att komma runt.
1. Finns INGEN teknisk bevisning mot SE.
2. INGET av vittnena pekar ut SE, trotts att han var på bild i tidningen dagarna efter mordet. Flera hävdar dessutom att det INTE var SE.
3. INGEN av familj, grannar eller bekanta tror på SE som GM. I sånna här fall så är det ofta de närmaste som fattar misstanke först.
4. SE var bevisligen på sitt kontor precis innan mordet. INGEN har lyckats förklara hur han som GM skulle kunnat veta att Palme skulle välja den vägen han gjorde. Utan måste i så fall vara en slump.
5. Finns INGET bevis på att SE skulle lånat eller ägt ett vapen, än mindre haft ett med sig på jobbet.

Jag säger inte att SE inte skulle kunna vara GM, men det ENDA som kommit fram hitintills är rena fantasier.

Tycker det här klippet är ganska talande där Hasse Aro skämmer ut Mattias Göransson.
Citera
2021-11-13, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
2. INGET av vittnena pekar ut SE, trotts att han var på bild i tidningen dagarna efter mordet. Flera hävdar dessutom att det INTE var SE.
3. INGEN av familj, grannar eller bekanta tror på SE som GM. I sånna här fall så är det ofta de närmaste som fattar misstanke först.
4. SE var bevisligen på sitt kontor precis innan mordet. INGEN har lyckats förklara hur han som GM skulle kunnat veta att Palme skulle välja den vägen han gjorde. Utan måste i så fall vara en slump.
5. Finns INGET bevis på att SE skulle lånat eller ägt ett vapen, än mindre haft ett med sig på jobbet.

Jag säger inte att SE inte skulle kunna vara GM, men det ENDA som kommit fram hitintills är rena fantasier.

Tycker det här klippet är ganska talande där Hasse Aro skämmer ut Mattias Göransson.

Ja tänk om bevis hade funnits då hade vi sluppit vänta i 34år...

O eftersom det inte finns bevis mot någon annan GM så borde vi då helt enkelt sluta spekulera om GM ?

Sen nämner du fantasier o det är väl inte direkt en fantasi att SE är utanför Skandia 23:20 - 23:21 ?

Inte heller fantasier att påstå att SE uppgifter kan bestridas om vad han gjorde på brottsplatsen...?

Vänd på det o spekulera ang CA ...

Finns ju inte ens något belägg på att han ens var på Sveavägen 23:21 så då är det bara att lägga ner direkt för 34år har gått så du kanske dödade all spekulation med ditt inlägg !?
Citera
2021-11-13, 07:00
Medlem
carltellin88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ja tänk om bevis hade funnits då hade vi sluppit vänta i 34år...

O eftersom det inte finns bevis mot någon annan GM så borde vi då helt enkelt sluta spekulera om GM ?

Sen nämner du fantasier o det är väl inte direkt en fantasi att SE är utanför Skandia 23:20 - 23:21 ?

Inte heller fantasier att påstå att SE uppgifter kan bestridas om vad han gjorde på brottsplatsen...?

Vänd på det o spekulera ang CA ...

Finns ju inte ens något belägg på att han ens var på Sveavägen 23:21 så då är det bara att lägga ner direkt för 34år har gått så du kanske dödade all spekulation med ditt inlägg !?

Fantisera o spekulera kan man väl alltid göra. men att peka ut någon utan bevis är inte rätt. Många var på sveavägen den kvällen, gör dem inte till mördare.
Ingen har direkt pekat ut CA, så jag fattar inte vad du drar upp honom för.
Citera
2021-11-13, 08:21
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Frågan är, var håller handledsväskan hus?

Jo men att vissa ser en handledsväska och vissa inte betyder bara att de inte såg den inte att det är möjligt att han hade den.

Samma gäller ju vid skottillfället, om SE är GM så kan den mycket väl vara undanstoppad en stund, samma gäller för språngmarschen in i gränden och upp för trappan.

Så tänker jag, men det är ett signalement som fäster på SE som LJ ger både vid första men främst vid andra förhöret dagen efter. (Innan SE valsat runt på bild mmm)
Citera
2021-11-13, 09:13
Medlem
Citat:

Vilket klipp?
Citera
2021-11-13, 09:20
Medlem
carltellin88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dioll99
Vilket klipp?
https://www.youtube.com/watch?v=cOLf3en8N7o
Citera
2021-11-13, 09:32
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Hur sikten var uppifrån trappen, får någon annan gärna bidra med. Om man får tro de SE-frälsta räckte det med ett hastigt ögonkast "snett bakåt höger" för att GM/SE skulle kunna konstatera att LJ stod och tittade ner mot Sveavägen i 5-10 sekunder ...
Jag vet inte om det finns några bra bilder som visar ljus- och avståndsförhållanden uppifrån trappan sett, men teorin om att SE skulle ha sett Lars J från trappan är ju knepig av flera andra skäl också. T.ex. berättar ju SE dagen efter mordet att han skall ha sett mördaren springa och vända sig om och titta mot mordplatsen bara 5-10 sek. efter skotten, och det här stämmer ju bra överens med de uppgifter som även Lisbeth P och Hans J lämnar om den flyende gärningsmannen. Så vad finns det egentligen för skäl att tro att SE här berättar om Lars J?

Ett annat problem med den här teorin är att det blir svårt att förstå vad SE skulle ha för intresse av att peka ut Lars J som gärningsmannen. Det måste ju i så fall bygga på en förhoppning från SE:s sida om att Lars J inte kommer att ge sig till känna för polisen. För i samma stund som det blir känt att Lars J bara är ett vittne så kommer han ju inte längre att fungera som alternativ gärningsman. Tvärtom blir väl då SE:s eventuella iakttagelse av Lars J bara ytterligare en omständighet som talar för att SE själv är den som springer uppför trappan?
Senast redigerad av Draifos 2021-11-13 kl. 09:42.
Citera
2021-11-13, 09:58
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=cOLf3en8N7o
Ja det där kommer jag ihåg, speciellt slutet där Aro menade att KP valt bort vittnet JA men MG påpekade att Aro uppenbarligen lyssnat ouppmärksamt på KP:s presskonferens, JA fick ju nästan störst utrymme.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-11-13 kl. 10:29.
Citera
2021-11-13, 10:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag vet inte om det finns några bra bilder som visar ljus- och avståndsförhållanden uppifrån trappan sett, men teorin om att SE skulle ha sett Lars J från trappan är ju knepig av flera andra skäl också. T.ex. berättar ju SE dagen efter mordet att han skall ha sett mördaren springa och vända sig om och titta mot mordplatsen bara 5-10 sek. efter skotten, och det här stämmer ju bra överens med de uppgifter som även Lisbeth P och Hans J lämnar om den flyende gärningsmannen. Så vad finns det egentligen för skäl att tro att SE här berättar om Lars J?

Ett annat problem med den här teorin är att det blir svårt att förstå vad SE skulle ha för intresse av att peka ut Lars J som gärningsmannen. Det måste ju i så fall bygga på en förhoppning från SE:s sida om att Lars J inte kommer att ge sig till känna för polisen. För i samma stund som det blir känt att Lars J bara är ett vittne så kommer han ju inte längre att fungera som alternativ gärningsman. Tvärtom blir väl då SE:s eventuella iakttagelse av Lars J bara ytterligare en omständighet som talar för att SE själv är den som springer uppför trappan?

Säger verkligen SE detta? Detta har jag inget minne av alls. Däremot, säger han väl, att när han kikar in i gränden (efter att ha samtalat med Lisbeth), så ser han en figur/siluett långt där inne (sannolikt LJ), stå blick stilla (han upplever personen i gränden som lite hotfull). När SE 25 april ombeds rita av figuren/siluetten, är den "väldigt lik" LJ. Den påminner ju rent av om bilden som återfinns i Aftonbladet 4 mars. Ska man vara elak, och misstänksam mot SE, så är det som att han lagt ett tunt smörpapper över fotot, och tecknat. Så lik är teckningen och bilden av varandra. Tycker jag. Men. Det berättar inte att SE är GM. Bara att han lite "unik", sannolikt ville vara mer delaktig i den historiska händelsen, än vad han i själva verket var?
Senast redigerad av papperslapp2021 2021-11-13 kl. 10:03.
Citera
2021-11-13, 10:31
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Säger verkligen SE detta? Detta har jag inget minne av alls.
De är flera som lämnar liknande uppgifter:
(FB) Skandiamannen

Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Däremot, säger han väl, att när han kikar in i gränden (efter att ha samtalat med Lisbeth), så ser han en figur/siluett långt där inne (sannolikt LJ), stå blick stilla (han upplever personen i gränden som lite hotfull). När SE 25 april ombeds rita av figuren/siluetten, är den "väldigt lik" LJ. Den påminner ju rent av om bilden som återfinns i Aftonbladet 4 mars. Ska man vara elak, och misstänksam mot SE, så är det som att han lagt ett tunt smörpapper över fotot, och tecknat. Så lik är teckningen och bilden av varandra. Tycker jag. Men. Det berättar inte att SE är GM. Bara att han lite "unik", sannolikt ville vara mer delaktig i den historiska händelsen, än vad han i själva verket var?
Teorin om att SE skall ha sett Lars J från mordplatsen har ju redan diskuterats ganska mycket här i tråden, och i alla fall jag har väl kommit fram till att den är helt tokig. Jag tänkte mer att det kunde vara dags att titta närmare på teorin om att SE skall ha sett Lars J från trappkrönet.
Senast redigerad av Draifos 2021-11-13 kl. 10:37.
Citera
2021-11-13, 10:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
De är flera som lämnar liknande uppgifter:
(FB) Skandiamannen

Teorin om att SE skall ha sett Lars J från mordplatsen har ju redan diskuterats ganska mycket här i tråden, och i alla fall jag har väl kommit fram till att den är helt tokig. Jag tänkte mer att det kunde vara dags att titta närmare på teorin om att SE skall ha sett Lars J från trappkrönet. Vad tror du om själv om just den teorin?

Jo, jag vet att (exempelvis) vittnet HJ nämner att GM stannade upp inne i gränden och vände sig om mot mordplatsen. Dock har har jag inte läst i något av förhören med SE att han, ser GM fly in i gränden, allra minst ser honom stanna upp och vända sig om. Dock säger han sig se en person där inne och blicka mot platsen, när han släpper honom med blicken ett antal sekunder, är han sedan borta. Enligt mig, är det mest sannolika att han ser vittnet LJ.

Ska man lita på att SE sett LJ från mordplatsen (alltså som vittne), innebär det att han var rätt snabbt på plats, och står vid en central plats, då innebär det att han varit på platsen under väldigt många minuter. Och, om SE inte backade undan just där och då, fick kalla fötter och ställde sig långt norrut/söderut och intog en helt passiv roll. Så borde någon ha sett honom (med betoning på borde). Jag tror som sagt inte att han var i närheten av mordplatsens kärna alls de först 10 minuterna. Möjligt gick han fram nyfiket när allt lugnat ner sig, det förklarar att ingen har sett honom, eller minns honom.

Som GM, är det väl fullt möjligt, att han sett vittnet LJ uppe från krönet. Det är ju svårt att hugga i sten, exakt hur mycket GM sett av LJ där uppe. Kanske såg han bara en siluett, konturerna av LJ's hår, jacka, smala ben, ev en färgnyans.

Ska man vara vrång, kan man inte ens fastslå att det är samme man som springer uppför trappan, som springer nerför DBG. Mannen på DBG kan ha varit en livrädd man som hörde skotten, såg en stressad man nå trappkrönet. GM kan ha sprungit söderut på Malmskillnadsgatan, eller söderut mot kyrkan. Klurigt.
Senast redigerad av papperslapp2021 2021-11-13 kl. 10:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in