Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-12, 19:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Jag tror inte på axelhölster för svårt att göra sig av med om man får jagen och måste göra sig av med vapnet.

Det går dock utmärkt att ha en 6" i en stor rockficka eller i ryggen i byxlinningen, dock inte lämpligt att
springa med den där.

Ja hölster är väl det mest troliga. Det går nog att få ner den i en rockficka såklart, men då måste den nog vara ganska stor och pistolen måste förmodligen vinklas diagonalt för att få plats.

Sedan är det förmodligen ett helvete att ha ett sånt stort metallföremål i en fladdrande rockficka slående mot kroppen när man springer.

Skulle vara intressant att testa denna revolver i olika rockar/jackor kontra hölster och samtidigt springa samma sträcka. Rockar som stämmer överens med dels vittnesuppgifter och dels med vad SE brukade ha. Huruvida det är möjligt/bekvämt och om springstilen påverkas osv.
Citera
2021-11-12, 20:09
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Ja hölster är väl det mest troliga. Det går nog att få ner den i en rockficka såklart, men då måste den nog vara ganska stor och pistolen måste förmodligen vinklas diagonalt för att få plats.

Sedan är det förmodligen ett helvete att ha ett sånt stort metallföremål i en fladdrande rockficka slående mot kroppen när man springer.

Skulle vara intressant att testa denna revolver i olika rockar/jackor kontra hölster och samtidigt springa samma sträcka. Rockar som stämmer överens med dels vittnesuppgifter och dels med vad SE brukade ha. Huruvida det är möjligt/bekvämt och om springstilen påverkas osv.

Jag har använt ett antal olika handeldvapen och kombinationer av hölster.
Om vi pratar om ett proffs/ torped så förväntar jag mig användning av hölster och nu pratar vi om en revolver dessutom.

Jag vill börja med revolvern, den lämnar inga hylsor kvar och den är väldigt driftsäker. Den kan lätt plocka åtminstone 2 personer utan omladdning. Revolver 357-magnum är kraftig och med rätt ammunition då så torde den kunna gå igenom en skyddsväst.

Dock så var det inte direkt bråttom här att verkställa "jobbet" så varför inte bara ett skott i huvudet, därtill behövs inte ett så kraftigt vapen som en 357- magnum?

Så är skytten professionell eller en på Palme trött "galning"?
Citera
2021-11-12, 20:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag har använt ett antal olika handeldvapen och kombinationer av hölster.
Om vi pratar om ett proffs/ torped så förväntar jag mig användning av hölster och nu pratar vi om en revolver dessutom.

Jag vill börja med revolvern, den lämnar inga hylsor kvar och den är väldigt driftsäker. Den kan lätt plocka åtminstone 2 personer utan omladdning. Revolver 357-magnum är kraftig och med rätt ammunition då så torde den kunna gå igenom en skyddsväst.

Dock så var det inte direkt bråttom här att verkställa "jobbet" så varför inte bara ett skott i huvudet, därtill behövs inte ett så kraftigt vapen som en 357- magnum?

Så är skytten professionell eller en på Palme trött "galning"?

Ja då vet du ungefär hur det känns.

Det användes penetrerande ammunition. Förmodligen för eventuell skyddsväst.

Skottet sattes mitt i ryggpelaren högt upp som är minst lika säkert, om inte säkrare, att släcka någons liv.

Skottet var nog därför genomtänkt/inövat.

Det mesta tyder alltså på en professionell skytt.

Sedan skulle jag inte säga att det inte var bråttom. Skytten gjorde det på öppen gata med flera vittnen och hade relativt kort tid på sig.

Men var skulle du säga om att springa med en 357 magnum med 6 tumspipa i en fladdrande rockficka? Skulle inte det vara jävligt otympligt och jobbigt? Skulle man inte föredra hölster?
Citera
2021-11-12, 20:54
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ja då vet du ungefär hur det känns.

Det användes penetrerande ammunition. Förmodligen för eventuell skyddsväst.

Skottet sattes mitt i ryggpelaren högt upp som är minst lika säkert, om inte säkrare, att släcka någons liv.

Skottet var nog därför genomtänkt/inövat.

Det mesta tyder alltså på en professionell skytt.

Sedan skulle jag inte säga att det inte var bråttom. Skytten gjorde det på öppen gata med flera vittnen och hade relativt kort tid på sig.

Men var skulle du säga om att springa med en 357 magnum med 6 tumspipa i en fladdrande rockficka? Skulle inte det vara jävligt otympligt och jobbigt? Skulle man inte föredra hölster?

Jag skrev precis en stort inlägg rörande vapen, vapenval och hantering. Men kattfan hoppade runt på mitt tangentbord och förstörde alltihopa.

Jag håller inte alls med dig förövrigt och jag ser mer en frustrerad person med en revolver 357-magnum istället för en professionell mördare.

Du skrev "357 magnum med 6 tumspipa", kan mig lika gärna varit en 4 tums pipa och den går ned i byxfickan.
Citera
2021-11-12, 21:03
Medlem
Vasterass avatar
Varför dödade inte gärningsmannen Lisbet Palme? Troligen för att han inte var professionell i utövandet.
Varför skjuta emot någon på så kort håll och ändå missa? Jag kan göra detta betydligt mer precist och på långt längre avstånd med ett handeldvapen.

Men den här pajasen kan inte skjuta en människa till döds på detta löjligt korta avstånd med en "handkanon"!
Citera
2021-11-12, 21:04
Medlem
Spekulation angående den fipplande mannen med väskan, det behöver inte vara en revolver som han försöker lägga ner i väskan, det kan ju till exempel ha varit en Walkie-Talkie eller något annat han inte ville ha synligt.
Citera
2021-11-12, 21:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag skrev precis en stort inlägg rörande vapen, vapenval och hantering. Men kattfan hoppade runt på mitt tangentbord och förstörde alltihopa.

Jag håller inte alls med dig förövrigt och jag ser mer en frustrerad person med en revolver 357-magnum istället för en professionell mördare.

Du skrev "357 magnum med 6 tumspipa", kan mig lika gärna varit en 4 tums pipa och den går ned i byxfickan.

Jag tror utredarna konkluderat att det mest sannolika var att 6 tumspipa användes pga spårbilden på kulan och krutstänken osv. Jag kan ha fel. Men en 357 med 4 tumspipa är i direkt liten den heller.

Hur är det att springa med en sån i en rockficka egentligen?
Citera
2021-11-12, 21:32
Medlem
Vasterass avatar
Gärningsmannen var som jag ser det inte "vapentränad", Valet av vapen i kombination med nästan obefintlig professionalism i att gå fram och döda 1-2 individer på detta sett tycks för mig vara oplanerad om vi tänker oss istället att det var i stundens infall.

Motiv och handling: Kan vara någon som är jävligt trött på Palme och råkar se honom smidigt som det finns en möjlighet att verkställa en likvidering av den av personen hatade.
Tillgång till vapen så klart annars hade ju detta inte kunnat utspelas.

Varför väljer man denna typ av vapen och är så usel skytt?
Jag tänker mig att man kan vara fascinerad i vapnets kraft och därmed får kontakt med det.
Som jag tidigare sagt så känns valet av vapen mer som en slump än planerat.

Upplever inte detta som en professionell "manöver", men den/ de som gjorde det kanske var mer raffinerade än vi förstått.
Citera
2021-11-12, 21:43
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Jag tror utredarna konkluderat att det mest sannolika var att 6 tumspipa användes pga spårbilden på kulan och krutstänken osv. Jag kan ha fel. Men en 357 med 4 tumspipa är i direkt liten den heller.

Hur är det att springa med en sån i en rockficka egentligen?

En 357-magnum är en av de till också vikt ett tyngre vapen att bära, jag skulle inte gärna ha den slängande i en rockficka.
Hellre i byxfickan om den är kortad till 4 tum, annars tror jag att man rör sig bäst med den i handen.
Citera
2021-11-12, 22:06
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsach
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Var kan man läsa mer om KGB:s desinformation rörande MOP?
Har tidigare läst en del om sovjetisk desinformation när det gäller mordet på JFK.

Är det förresten någon som vet vad "International Foundation for Contemporary Studies", för vilken Anders Larsson skrev sin ofta omnämnda "analys" rörande mordet, var för något?
Var det en tidskrift, en organisation? Jag har aldrig sett någon som kommenterar vad det var för en Foundation, är det någon som vet? Publicerades något annat där? Av vilka? Vilka låg bakom?

Och det någon som har Larssons artikel tillgänglig?
Joel Haukka har skickat en mängd rapporter till PU och 2/10 1987 har åklagarna koll på att det är mest desinformation till exempel: Svd 2/10: En av åklagarna i Palmeutredningen säger till Svd: - 57-åringens rapporter och brev om den så kallade högerextremisten har enbart skapat förvirring inom Palmeutredningen. Fel personer har blivit misstänkta.
Personer då som säger att JH är KGB:
Alf Carlsson, Stig Johansson (dessa i Svd:s artikelserie) ,
Alex Milits ( i NWT),
Jüri Lina ( i förhör PU och i Contra 6/85 och här efter tryckfrihetsrättegången https://www.contra.nu/data/tidningen/Contra881.pdf),
Arvo Horm/August Rei har blivit varnade för JH vid kontroll hos brittiska säkerhetstjänsten.
Indrek Jürjo berättar om en VEKSA-aktivitet i Finland där bland annat JH var med (i boken Pagulus ja Noukogude Eesti )
Sen har vi Larouches tidskrift. https://larouchepub.com/eiw/public/1987/eirv14n38-19870925/eirv14n38-19870925_044-find_soviet_moles_in_swedish_int.pdf

Bertil Wedin skriver ju också i Contra ett antal gånger men blev osäker på om han nämner Haukka. I alla fall pekar han ut Anders Larsson (Som han känner sedan Demokratisk Allians-tiden) som KGB-agent.
Ivan von Birchan samarbetar ju med Sovjet i första hand (i alla fall om man skall tro Haukkas utskick Samtal med Ivan von Birchan 4. April 1986)

mvagrippa skrev ovan om Hermanson/Wenanders bok och då kan man ju även läsa Stocklassas Stieg Larssons arkiv med KGB-ögon. Här varnar ju Stieg Larsson själv Hermansson att han är Trotskist och undrar om han fortfarande vill att Stieg skall göra researchen.

Sen har vi ju Viktor Gunnarsson som i sitt manifest skriver: "Under polisutredningen *lät jag förstå att* ifrågasatte jag om inte KGB har vitala intressen inom svenske polisen. "
https://www.leopoldreport.com/manifest.html

Jag tror faktiskt att han kan ha rätt med det överstrukna "lät jag förstå att" . Han nämnde KGB flera gånger i förhören. Han har sovit över hos Åke Wedin och Victor kan till och med ha blivit värvad av KGB själv när han åkte fast för bibelsmuggling runt 1978.

Stiftelsen är nog en enmansstiftelse påhittad av Anders Larsson
Tack för uppslag!

Bertil Wedin, som du nämner, är väl ett annat bra exempel på en dessinformatör, då väl han antagligen hade en roll i att sprida PKK-spåret?

Håller med om att "International Foundation for Contemporary Studies" troligtvis är något påhitt från Larssons sida, men aldrig hört någon kommentera det ytterligare, eller försöka nå klarhet i frågan.
Citera
2021-11-12, 22:17
Medlem
"Internmeddelande
I hörnet av Olofsgatan-Tunnelgatan den 28 feb 1986 kl 23,23 iaktttogs av vittne en man som talade eller lyssnade i en "Walkie-Talkie"

Således bara någon minut efter mordet.

https://drive.google.com/file/d/10rVyKZG6jfYug7vOXEuGiyUk7_DYawsj/view
Internmeddelande EAE 1486 19860308
Citera
2021-11-12, 22:17
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Tack för uppslag!

Bertil Wedin, som du nämner, är väl ett annat bra exempel på en dessinformatör, då väl han antagligen hade en roll i att sprida PKK-spåret?

Håller med om att "International Foundation for Contemporary Studies" troligtvis är något påhitt från Larssons sida, men aldrig hört någon kommentera det ytterligare, eller försöka nå klarhet i frågan.

Skulle inte Modus Operandi kunna vägleda oss till ett viktigt vägskäl i vilken väg som är troligast att arbeta efter.

Som jag nämnt tidigare så har jag svårt att se professionalism i dådet, vilket för mig utesluter mycket av möjlighet att någon utomsvensk organisation varit ingången till denna händelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in