Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-09-07, 18:03
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Det hade ju trots allt kommit in en handfull tips om WT-observationer innan efterlysningen gjordes. Så efterlysningen kan ju varit ett smart sätt att dölja relevanta tips i en flod av irrelevanta.

Ulla Strömbeck-Larsson och Skelleftehamnsmannen trodde jag var de enda som vittnade om WT-observationer innan efterlysningen. Fast jag kan ha fel då jag inte fördjupat mig så mycket i WT-tipsen som jag aldrig trott så mycket på.
Citera
2021-09-07, 18:10
Medlem
49 Åringen (GF) hade i början av 1986 lägenhet 80 meter ifrån 42-åringen (Rune T) på Luntmakargatan. Bägge söp ordentligt, och hade jobbat på tryckerier. Förutom alla andra egenskaper de delar…

Den som angav 42-åringen hade även han jobbat på tryckeri. Henrik och 42 åringen delar många attribut och egenskaper. Så även med GF.

GF kallar i ett brev 42 resp 44 (knarkbrott av modell grövre) åringen för ”kollegor” och påstår (skämtsamt eller inte) att de tre var i maskopi.

Alla tre dök upp i utredningen 94-95. Därtill lägger vi vittnet Henrik som var kompis med Danilo som blev mördad, försåg jugoslaviska maffian med knark inköpt av Sigge C, som bodde ytterligare ca 100 meter från 42-åringen.

GF härmar på bild och i text det som Henrik gjorde i pressen. Bla genom att kasta revolver i Albysjön. Vittnen finns som placerar Henrik, GF och Danilo i samma kretsar.

Är 42-åringen (även kallad Tuppen) samma person som Henrik? Dvs är Rune T ”Henrik”? Som ju egentligen inte heter Henrik ?
Vad hände med revolvern som lämnades in till PU i slutet av 95 som PU inte hittar i utredningen?
Varför avskrevs GF?
Vem är 44-åringen?
Vem tipsade Tommy Lindström om 42-åringen? Var det GF?
Varför dök alla de andra spåren upp precis när GF varvsområdet hetast i utredningen?…
Var Henriks historia om vapnet i Albysjön bara ett sätt att få åtalsimmunitet för de brott han var lyst för?
Är bilderna på GF med vapen vid Albysjön i själva verket på Henrik? Tagna av GF?
Det andra vapnet som skall ha slängts i Albysjön som var på tapeten 95-blev även det vittnet mördat?
Och hur kopplar detta till gruppen i Swedenborgskyrkan via 42-åringen?

Just nu suger maskningarna i PU lite extra…
Senast redigerad av Kall-Kyl 2021-09-07 kl. 18:13.
Citera
2021-09-07, 19:17
Bannlyst
Jag tror ärligt talat att GM helt enkelt kliver in i lägenheten på David bagares gata vänstra sida där Ö disponerade en lägenhet. Det stärks av att Lars Jeppsson uppfattade att en person gömde sig bakom en bil, alltså precis framför porten till fastigheten där Ö hade en lägenhet disponerad.

Vem på SÄPO (som vet om att makarna ska ut utan livvakter) har kontakter med Ö, och vem kan tredjeman vara som också är GM som har anknytning till Ö och någon i SÄPO med insyn över parets förehavande den kvällen?
Citera
2021-09-07, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Verkar som revolvern som hittades i Bällstaån var en Arminius.

https://www.instagram.com/p/CTRq7AeqkLi/?utm_medium=copy_link

Arminius .357 har 5 högervridna bommar, samma som palmevapnet.
Jag tror att NFC i trumman kommer hitta 2 tomhylsor samt 4 ytterligare patroner med samma bly-isotop som palmekulorna. NFC kommer kunna serienumret på vapnet och hitta en idag levande men okänd gärningsman som står som registrerad på vapnet som kan gripas och åtalas. Polisen har inte kollat Arminius .357, utan bara S&W därför har mannen inte förekommit tidigare i utredningen. Mannen har anknytning till Sundbyberg, alternativt Mariehäll. SE bodde i andra sidan stan, även CA bodde inte heller i närheten, och hemvägen med pendeln till Rotebro/Märsta för CP borde heller inte 1986 ha passerat Sundbyberg. Gångavståndet Sundbyberg C till Bällstabron är ca 5-10 minuter enkel väg.
Alternativt kan Sigge C ha dumpat vapnet där mordnatten på vägen ut till Mona i Lidingö.

Man borde bortsätta magnetfiska/dyka vid fyndplatsen. Kanske kan fler patroner hittas, eller något från väskan/hölstret som vapnet möjligen förvarats i. Dock är det mesta troligen förmultnat, men allt hittat av metall borde synas noga, tex spänne, blixtlås, hyllsor etc.
Citera
2021-09-07, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kall-Kyl
49 Åringen (GF) hade i början av 1986 lägenhet 80 meter ifrån 42-åringen (Rune T) på Luntmakargatan. Bägge söp ordentligt, och hade jobbat på tryckerier. Förutom alla andra egenskaper de delar…

Den som angav 42-åringen hade även han jobbat på tryckeri. Henrik och 42 åringen delar många attribut och egenskaper. Så även med GF.

GF kallar i ett brev 42 resp 44 (knarkbrott av modell grövre) åringen för ”kollegor” och påstår (skämtsamt eller inte) att de tre var i maskopi.

Alla tre dök upp i utredningen 94-95. Därtill lägger vi vittnet Henrik som var kompis med Danilo som blev mördad, försåg jugoslaviska maffian med knark inköpt av Sigge C, som bodde ytterligare ca 100 meter från 42-åringen.

GF härmar på bild och i text det som Henrik gjorde i pressen. Bla genom att kasta revolver i Albysjön. Vittnen finns som placerar Henrik, GF och Danilo i samma kretsar.

Är 42-åringen (även kallad Tuppen) samma person som Henrik? Dvs är Rune T ”Henrik”? Som ju egentligen inte heter Henrik ?
Vad hände med revolvern som lämnades in till PU i slutet av 95 som PU inte hittar i utredningen?
Varför avskrevs GF?
Vem är 44-åringen?
Vem tipsade Tommy Lindström om 42-åringen? Var det GF?
Varför dök alla de andra spåren upp precis när GF varvsområdet hetast i utredningen?…
Var Henriks historia om vapnet i Albysjön bara ett sätt att få åtalsimmunitet för de brott han var lyst för?
Är bilderna på GF med vapen vid Albysjön i själva verket på Henrik? Tagna av GF?
Det andra vapnet som skall ha slängts i Albysjön som var på tapeten 95-blev även det vittnet mördat?
Och hur kopplar detta till gruppen i Swedenborgskyrkan via 42-åringen?

Just nu suger maskningarna i PU lite extra…

Tipsen om Albysjön är även de skrivna av Svartenbrandt.
Citera
2021-09-07, 23:21
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freefork

Har du en källa på det?

Arminius i andra kalibrar har 8 eller 10 högervridna bommar. Jag har inte lyckats hitta någon dokumentation specifikt på deras 357: a den är relativt ovanlig.

Vi får hoppas på en officiell uppdatering när polisen/NFC kikat på puffran.
Citera
2021-09-07, 23:23
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freefork
Jag tror att NFC i trumman kommer hitta 2 tomhylsor samt 4 ytterligare patroner med samma bly-isotop som palmekulorna. NFC kommer kunna serienumret på vapnet och hitta en idag levande men okänd gärningsman som står som registrerad på vapnet som kan gripas och åtalas. Polisen har inte kollat Arminius .357, utan bara S&W därför har mannen inte förekommit tidigare i utredningen. Mannen har anknytning till Sundbyberg, alternativt Mariehäll. SE bodde i andra sidan stan, även CA bodde inte heller i närheten, och hemvägen med pendeln till Rotebro/Märsta för CP borde heller inte 1986 ha passerat Sundbyberg. Gångavståndet Sundbyberg C till Bällstabron är ca 5-10 minuter enkel väg.
Alternativt kan Sigge C ha dumpat vapnet där mordnatten på vägen ut till Mona i Lidingö.

Man borde bortsätta magnetfiska/dyka vid fyndplatsen. Kanske kan fler patroner hittas, eller något från väskan/hölstret som vapnet möjligen förvarats i. Dock är det mesta troligen förmultnat, men allt hittat av metall borde synas noga, tex spänne, blixtlås, hyllsor etc.

Jag ser det inte som troligt att någon mördar Palme och kastar mordvapnet nära sin bostad? Det är väl heller inte troligt att han använder en revolver som står registrerad på honom själv? Han borde ju begripa att även en revolver kastad i vattnet kan hittas.

Däremot ser jag att fyndplatsen (bron mellan Sundbyberg och Mariehäll) ligger väldigt nära Bromma flygplats. Det kanske inte gick några flyg på mordnatten men dagen/dagarna därpå gick det givetvis att flyga iväg från Bromma.

När det gäller revolvern får då NFC anlita amerikansk expertis som vi konstaterade i tråden häromdagen. Att mordvapnet kan ha varit en Arminius håller jag inte alls för otroligt. HH:s fokus på endast S&W faller på sin egen orimlighet när vi vet att det finns många fler fabrikat. Mordvapnet måste ju inte vara den mest köpta sorten.

Så vitt jag förstår kan man flyga både inrikes och utrikes från Bromma.
Citera
2021-09-08, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag ser det inte som troligt att någon mördar Palme och kastar mordvapnet nära sin bostad? Det är väl heller inte troligt att han använder en revolver som står registrerad på honom själv? Han borde ju begripa att även en revolver kastad i vattnet kan hittas./.../
Det beror ju förstås på vad det var för en mördare. "Ensamma galningar" tenderar att lämna spår efter sig, oavsett om mordet är planerat eller inte, eftersom flykten oavsett vilket inte brukar vara planerad. Att mördaren i fallet MOP inte lämnade några spår, inte ens signalement, trots tjugo vittnen eller så, och än idag är helt okänd, talar i någon utsträckning för att det inte var en förbipasserande gök (även om det givetvis inte bevisar något).
Citera
2021-09-08, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Tipsen om Albysjön är även de skrivna av Svartenbrandt.

vilka rips då menar du?
Senast redigerad av Kall-Kyl 2021-09-08 kl. 00:40.
Citera
2021-09-08, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Däremot ser jag att fyndplatsen (bron mellan Sundbyberg och Mariehäll) ligger väldigt nära Bromma flygplats. Det kanske inte gick några flyg på mordnatten men dagen/dagarna därpå gick det givetvis att flyga iväg från Bromma.

Så vitt jag förstår kan man flyga både inrikes och utrikes från Bromma.

Förekom det reguljär trafik på Bromma 1986? Vad jag kan se hade man bara affärsflyg och skolflyg vid den tiden.

Men fyra inhyrda utländska GM kan ju haft ett eget litet plan typ Cessna 182. Det tar väl en 15 min med bil till Bromma från t ex Birger Jarlsgatan. Så i princip kan de vara i luften innan OP dödförklaras. Och de är utanför Sveriges gränser när rikslarmet går ut. Och man kan dumpa vapnet vid Bällstabron på vägen till flygplatsen.

I Birgitta Brolunds protokoll noteras dock att inga flyg avgått från Bromma efter kl 22. Men man kanske inte inkluderar små privatplan här.
Citera
2021-09-08, 09:04
Medlem
Kände ett visst hopp när nyheten om detta vapen hade fiskats upp.
Hoppas detta kan ge något.
Kan ingenting om vapen...är detta en ovanlig pistol och i så fall varför?
Citera
2021-09-08, 09:34
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Har du en källa på det?

Arminius i andra kalibrar har 8 eller 10 högervridna bommar. Jag har inte lyckats hitta någon dokumentation specifikt på deras 357: a den är relativt ovanlig.

Och i nån vapenencyklopedi står att fabrikatets 357 är "much the same as" deras 38. Om det nu innebär ngt i sammanhanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in