2021-11-12, 10:58
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Dom har inte så höga marknadsvärden.
Marknadsvärdet sätts av de hyresintäkter som man får in. Det är avkstning på kapital som styr.

Därav att alla okunniga storlipar över att allmännyttan skulle sälja hyreshus med rabatt när de ombildas. Dom fattar inte att det som säljs är en hyresfastighet som helt enkelt inte är värd mer när den säljs som just hyresfastighet.
Hade vi haft marknadshyra hade hyresfastigheterna varit mer värda. (Och därmed belåningsgraden vara lägre med nuvarande belåning).

Wallenstam har en belåningsgrad på 45%.

Marknadsvärde för Stockholmshems fastighetsbestånd har jag hämtat från deras årsredovisning, vilket är en bättre källa än dina fantasier. Det spelar dock ingen roll då det inte förändrar skuldnivån per kvm som är 8500kr exkl. lokalyta.

Wallenstam har hälften av sina intäkter från kommersiella lokaler och är ett börsnoterat bolag som försöker höja sin avkastning genom belåning och hävstång. Men de har alltså inte heller speciellt höga kostnader för sina lån, ungefär 10% av hyresintäkterna. Vad försökte du påvisa med W som exempel?
2021-11-12, 11:30
Avslutad
Citat:
Nej, jag säger inte att det är absolut omöjligt. Det är något som du bara fantiserat ihop. Fantisera inte så mycket.

Men jag invänder mot tanken på att bryta mot systemprinciperna. På samma sätt som jag skulle invända mot iden att lastbilar skall köra vänstertrafik. Eller något annat lika stolligt.

Som stöd för att det inte är fel att invända mot stolligheterna är att Regeringarna och partierna stått emot stolligheterna.
Och vissa partiledare har väl sagt att man kan tänka sig att minska ränteavdragen, men då också antytt att det blir minskad skatt på ränta. (Och just att det blir lägre skatt på ränta gör att det är omöjligt för (S)).

Minskar man skatten så minskar också avdragen som en konsekvens.

Man bör ju också vara medveten om (vilket knappt någon i forumet verkar vara) att minskar man ränteavdragen så gäller det också näringslivet.
Dvs hyrorna höjs och investeringarna går ned iom att kapitalkostnaden går upp.
Men de dönickar som gaggar om minskade ränteavdrag verkar inbilla sig att systemprinciperna på något sätt skulle vara olika bara för att det blir en juridisk person.

Du upprepar igen och igen att om rånteavdragen ändras så MÅSTE kapitalskatterna ändras. Du skriver inte borde utan måste.

IOM taket för ränteavdragen redan gör att "systemprinciperna" kringgås, och det rejält, finns det absolut inget alls som säger att det inte kan göras nya förändringar som också kringgår dessa "principer". Du pratar som om det är givna naturlagar vilket det inte alls är.
2021-11-12, 13:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
När jag tittar på 10-års räntan på statsobligationer runt om i världen så ser jag ju inte räntehöjningarna.
Tyskland ligger på -0.248%.

Och det är ju inte så att de som lever på att placera rätt skulle vara direkt inkompetenta.
10 årsräntan sätts efter hur förväntningarna ser ut idag.
Så vad säger det om hur ränteläget ser ut om 2-3 år ifall vi inte lyckas få ned inflationstakten?
2021-11-12, 14:07
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så vad säger det om hur ränteläget ser ut om 2-3 år ifall vi inte lyckas få ned inflationstakten?
Prognosen bygger ju på att de flesta är eniga om att ränteläget inte kommer ändras nämnvärt om 2-3 år.
2021-11-12, 14:26
Medlem
DVikings avatar
Citat:

För 10 år sedan låg 10-årsräntan på ca 2%. Verkar ju som de som jobbar med detta inte har någon vidare koll alltså.
2021-11-12, 16:01
Medlem
Citat:
Hur mycket skulle räntan stiga då, ifall RB slutade köpa obligationer?

Gissar jag fritt skulle jag tro att en rimlig marknadsränta för ett bolån vore 3.5-4% idag. Svårt att se varför någon alls skulle parkera sina pengar i bostadsobligatiuner om de inte gav bättre avkastning än så.

Inflation kring 2-2.5% och en ränta kring 4% vore rätt rimligt tror jag. Då kostar det lite att låna men man blir åtminstone inte rik på det. Det är ett sundare samhälle om man primärt blir rik på produktivt arbete snarare än att sitta på tillgångar
man köpt för lånade pengar...

En realränta på 1.5-2% bör ju inte vara något större hinder för den som behöver köpa ett boende. Det vore fortfarande en fantastiskt låg ränta.
2021-11-12, 19:07
Medlem
Citat:
Man bör ju också vara medveten om (vilket knappt någon i forumet verkar vara) att minskar man ränteavdragen så gäller det också näringslivet.
Dvs hyrorna höjs och investeringarna går ned iom att kapitalkostnaden går upp.
Men de dönickar som gaggar om minskade ränteavdrag verkar inbilla sig att systemprinciperna på något sätt skulle vara olika bara för att det blir en juridisk person.

Nu är du ute och cyklar igen. Ränteavdragen har redan minskats i näringslivet (för juridiska personer med höga ränteavdrag) efter implementering av EU-direktiv
https://www.bjornlunden.se/skatt/r%C3%A4nteavdragsbegr%C3%A4nsningar__471

Det finns alltså ingenting som säger att reglerna för ränteavdrag i inkomstslaget näringsverksamhet ska vara samma som i inkomstslaget kapital. Är liksom olika regler redan idag. Mitt förslag är att ränteutgifter ska få kvittas mot kapitalinkomster men inte mer än så. Uppstår ett underskott av kapital ska man alltså inte få en skattereduktion som idag.
2021-11-12, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
En bank måste få in pengar också så att de har täckning. När banken bestämt sig för att låna ut pengar till en kund tar banken inte av de pengar den faktiskt har fått in.

Banken debiterar kundens konto som en fordran. Banken krediterar samma konto (kundens konto) med samma belopp. När kundens konto krediteras skapas i det ögonblicket nya pengar. Kassakontot berörs inte.

När kunden betalar ränta tar banken hand om räntan. När kunden amorterar bokför banken detta. Sedan ska dessa pengar dödas, förstöras. Morte Amorte betyder döda. Banken har en dataprocess för detta. Ett belopp ersätts med siffran noll och nu är pengarna borta.

Min källa är professor Richard Werner som finns på youtube. Jag tycker det här är intressant men jag har inte jobbat på bank eller riksbanken och då är det svårt att vara helt säker. På siten Rikbank.se finns info som jag tycker stöder mitt påstående. Jag vill inte vara alltför kaxig.

Pengar är något tillfälligt mellan det att lånet beviljas och när lånet betalas tillbaka upphör de att finnas till.

Richard Werner har skrivit en avhandling om pengaskapande. Det finns ingen transaktion intern eller extern som flyttar pengar till kundens konto vid lån. Banken fyller i kontot manellt i princip och då skapas pengarna.

Precis som covid-vaccinet finns det en omfattande konspirationsindustri kring detta som sprids av mer eller mindre kända teoretiker. Kalla mig naiv, men jag väljer att lita på Riksbank och myndigheter i dessa fall.
https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/nyheter-och-pressmeddelanden/nyheter/2020/sa-skapar-riksbanken-pengar-i-kristider/
2021-11-12, 21:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Prognosen bygger ju på att de flesta är eniga om att ränteläget inte kommer ändras nämnvärt om 2-3 år.
Bygger 10 års räntan på vad man tror ränteläget kommer att se ut de närmaste 2-3 åren?
2021-11-12, 21:31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
För 10 år sedan låg 10-årsräntan på ca 2%. Verkar ju som de som jobbar med detta inte har någon vidare koll alltså.
Så vi har exakt samma situation idag som vi hade för 10 år sedan? Eller vad försöker du säga?Kan du inte försöka beskriva vad som händer med tillgången på pengar om QE för ett antal tusen miljarder rullas tillbaka?
2021-11-12, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Ok, så banken har ingen skuld i sin balansräkning mer än sina kunders kontobehållning eftersom de skapar pengarna själva?. Varför ställer de då ut bostadsobligationer som riksbanken och andra köper om de kan skapa sina pengar själva? Blir kundernas amorteringar ren vinst för bankerna eftersom de i sin tur inte måste betala tillbaka några lån?

Självklart kan inte banker skapa pengar ur intet, det monopolet har endast Riksbanken.

Det är precis det banker kan göra och det är också de kommersiella bankerna som skapar runt 98% av de pengar vi har idag. (I samband med nya lån)

Bank of england har tagit fram en väldigt pedagogisk PDF om hur pengaskapande går till (och även QE). Kan rekommendera att titta på denna. https://www.bankofengland.co.uk/quarterly-bulletin/2014/q1/money-creation-in-the-modern-economy
2021-11-13, 00:41
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Så vi har exakt samma situation idag som vi hade för 10 år sedan? Eller vad försöker du säga?Kan du inte försöka beskriva vad som händer med tillgången på pengar om QE för ett antal tusen miljarder rullas tillbaka?

Tror du missförstår mig. De långa räntorna är inget mått på hur utvecklingen av räntorna kommer vara, vilket lågräntekramarna brukar önska, utan bara hur dessa har prissatts på marknaden just nu baserat på en massa olika saker. Givetvis har all QE påverkat dessa, det var ju själva anledningen till QE. Hade 10-åringens yield kunnat förutspå framtida ränteläge hade den konstant legat lägre än de korta räntorna de senaste 10-15 åren, men det har varit tvärtom.

Prognoser över 1 år är inte värda någonting längre. Knappt så att "proffsen" kan gissa hyfsat rätt på nästa månad eller kvartal.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in