2021-06-07, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DuranDuran
Någon med erfarenhet från Sabbatsberg?
Undersökning för att se om jag är kvalificerad sen köra på med behandlingen efteråt direkt efter.

De skriver att man efter behandlingen inte kommer att kunna ögonen i 50 timmar. Stämmer verkligen detta? Av det jag sett och läst så kan man ju åtminstone ha ögonen öppna för att se. Hittar inte någonstans att man måste ha ögonen stängda så länge, eller så kanske det var en felformulering från deras sida?

Tänkte att det vore nice med sömntabletter så att man sover bort större delen av läkningen.
Något som är smart eller helt puckat? Tips på sömntabletter mottages gärna annars.

Jag skulle också vilja läsa om erfrenheter från Sabbatsbergs ögonlaser. tack
Citera
2021-10-18, 13:54
Medlem
cacablancas avatar
Hej jag undrar om man har haft näthinneavlossning på båda ögonen går det att göra ögon laser ändå vissa säger att det inte går då
Citera
2021-10-21, 10:46
Medlem
District9s avatar
Tänkte bara meddela er att vårdas nocut är exakt samma operation som annars heter "TransPRK". Så att ni kan jämföra och googla det. Vårdas Nocut är alltså inte unikt.
Citera
2021-10-21, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av District9
Tänkte bara meddela er att vårdas nocut är exakt samma operation som annars heter "TransPRK". Så att ni kan jämföra och googla det. Vårdas Nocut är alltså inte unikt.

Ja och den är väl även samma som lasik (smart) som lirema kör med. Olika namn och ofta olika pris.
Citera
2021-10-25, 16:55
Medlem
Idag har det gått 7 dagar sedan jag gjorde ICL (EVO) ögonoperation på Proforma, Södermalm, i Stockholm.

Synfel var -1,25 på vänster och -1,25 höger öga. Jag var tydlig för mig själv långt innan operationen att jag inte ville göra LASIK eller liknande: Jag vill ha möjlighet till reversibel operation om jag i framtiden behöver ändra något med ögonen. Operationen kostade 35k. Däremot var jag tvungen att vänta i 6 månader, eftersom ena linsen inte fanns i lager, och produktionsförseningar pga Corona tydligen..

Operation gick jättesmidigt på Proforma, kom till deras foajé/reception 1 timme innan operation för att mäta ögontryck och annat, fick en avslappnande tablett också inför operationen, och träffa ögonläkare Erngrund. Han var lugn, professionell och informerade om allting som skulle ske. I operationsrummet fanns 3 sjuksköterskor och ögonläkaren. Ögat var uppspärrat under operationen men man kände inget behov av att blinka eftersom ögat är så bedövat ändå. Metoden bestod av 3 steg:

1) Gör ett snitt/hål i hornhinnan för att föra in ICL-linsen i
2) Sätt in linsen
3) Tvätta och spola rent med vatten

De 3 stegen gick på 5-10 minuter för vardera öga.

Efteråt är man bländad på grund av de pupillvidgande ögondroppar man får inför operationen (förbered glasögon - people gonna stare at your crack eyes).

Erfarenheter
+ FRIHET att vakna upp och inte hålla på med linser
+ Ögat har läkt väldigt bra
+ Skönt, såklart, att kunna se bra igen

- Halos (även om jag var medveten om det, och att det tar tid för ögat att sortera bort det med tiden, så är det störande, det är inte bara halos, det är som runda regnbågsringar)
- Halos dagtid i solljus, det stör jag mig däremot väldigt mycket. Trodde bara Halos skulle uppträda kvällstid
- I starkt solljus upplever jag att allting blir grått, som att det är grumligt

Allt som allt så är jag nöjd, jag tyckte kliniken var väldigt professionell och allting gick smidigt. Jag rekommenderar Proforma, men hoppas också att halos som jag upplever i dagsljus försvinner med tiden
Senast redigerad av JWWJJWWJ 2021-10-25 kl. 16:58.
Citera
2021-11-12, 13:49
Medlem
CaPtaiN-MiFFos avatar
Genomgått en RLE den 26/10 på samma ställe som föregående inlägg. Trifokala linser. Jättenöjd med Proforma. Varför betala 55-60 000:- hos konkurenter, när man kommer undan med 37 000:- med samma tillverkare av linser och kanongod omvårdnad.
Citera
2021-11-12, 13:59
Bannlyst
Hur kan du ens tänka dig att få tips på ögonkirurgi här i Flashback?

Jag som lekman var nästan i hela världen redo att rekommendera dig verktyg som inte alls brukar finnas på kirurgens önskelista. Typ bågsåg och andra brutala verktyg.

Tanken var att du skulle avlägsna ditt huvud, för att senare kunna ge henne ett perfekt seende.

- - -

Sjukt, men det kan duga till en b-films skräckis.
Senast redigerad av Bensindriven 2021-11-12 kl. 14:28.
Citera
2021-12-05, 11:24
Medlem
pannkakaegotts avatar
Hittade denna tråd och jag undar hur länge efter en lasek operation ni kunde köra bil? Blev operad den 24 nov och synen känns inte stabil än. Mvh
Citera
2021-12-14, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pannkakaegott
Hittade denna tråd och jag undar hur länge efter en lasek operation ni kunde köra bil? Blev operad den 24 nov och synen känns inte stabil än. Mvh
Jag gjorde det också för ungefär 1 månad sen. Kunde köra bil efter ca 8 dagar.
Citera
2021-12-14, 08:37
Medlem
pannkakaegotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zulga
Jag gjorde det också för ungefär 1 månad sen. Kunde köra bil efter ca 8 dagar.
Ok, tack för svar! För mig tog det ca 3 veckor, körde bil första gg igår.
Citera
2021-12-16, 19:43
Är Lirema i Göteborg bra? Någon som varit där?
Citera
2021-12-17, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pannkakaegott
Ok, tack för svar! För mig tog det ca 3 veckor, körde bil första gg igår.

Hur känns det nu?

Jag gjorde min för runt 5-6 år sedan, minns inte exakt efter hur länge jag kunde köra bil, men runt 1-2 månader iallfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in