Citat:
Ursprungligen postat av
cmdfuckface
Det gjorde jag bestämt inte. Maken till (återigen) skräddarsytt resonemang får man leta efter. Plötsligt bär inte gärningspersonen ansvar för att ha dödat en annan människa - det är sammanhanget som dödar.
Jag anser att plundring är vansinnigt och lyckligtvis ägnar sig långt ifrån alla människor åt det. Om någon våldsromantiserande inskränkt vettvilling också anser (som jag) att det är vansinne, men väljer att - och här kommer den avgörande skillnaden - döda en person som inte aktivt deltagit i plundringen, då menar du att det är BLM:s ansvar och inte vettvillingen som tog saken i egna händer och tog ett oskyldigt liv? Är det så du tänker?
Jo det gjorde du. Läs igen.
Ansvaret för "collateral damage" ligger givetvis på AFA och BLM.
Naturligtvis ligger ansvaret också på individnivå, men orsaken till att situationen uppstår är det primära. Att endast koncentrera sig på effekten av beslut fattade i stor skala anser jag vara totalt förkastligt. Ja, de som begått brott ska dömas, men att fullständigt strunta i orsaken till hur en situation uppstår är ren idioti.
BLM och AFAs agerande skapade förutsättningarna för dödandet, alltså är det där huvudansvaret ligger och de ska givetvis ha dömts för resultaten av detta agerande, lika väl som de individer som dödade/skadade folk.
För att ta ett liknande exempel. Massinvandringen i Sverige skapar död, våld, eskalerande kriminalitet, våldtäkter, misshandel, rån etc i absurdum. De skyldiga till allt är givetvis individerna som begår brotten, MEN! dessa handlingar hade aldrig varit möjliga utan de beslut som politiker i riksdagen tagit, vilket innebär att Riksdagsledamöterna är lika skyldiga till brotten som individerna som utför dem. Svenska riksdagen dödar, våldtar, misshandlar, rånar etc den svenska befolkningen genom sitt agerande. Precis som BLM och AFA är skyldiga till att människor dödats i samband med deras terrorkravaller.
Orsak och verkan, handling och konsekvens. Genom att vägra se det stora hela och det ansvar som finns uppåt så ger vi legitimitet till makthavare/våldsbejakande organisationer att fortsätta med sitt agerande eftersom de hålls utanför ansvar.