Citat:
Ursprungligen postat av
barkeeper
Börja kolla vem du diskuterar med innan du börjar gapa, så blir du lite mindre dum i huvet. Det där var mitt första inlägg i tråden.
Aah, absolut, det var ett misstag av mig att blanda ihop två olika i all hast. Men om du förstod att jag blandat ihop två olika personer så hade jag önskat att du även förstod vem jag syftade på som var dum i huvudet.
Frågan kvarstår dock:
Citat:
Vem är det du tror har använt vapen för att försvara egendom?
Citat:
Ursprungligen postat av
barkeeper
Det vet jag inte. Jag fick det från en diskussion mellan åklagaren och domaren. Domaren tillåter inte att åklagaren använder dom citaten från den åtalade, trots att den åtalade har medgett det. Det fick inte diskuteras inför juryn, så domaren skickade ut juryn, och läxade upp åklagaren.
Ahh, så du förfalskar citat? Det pratas ingen svenska i domstolen, och svenska översättningar är ingen intresserad av, så jag önskar du lät bli att sätta citattecken runt saker som inte ska ha det, när du inte citerar någon, något utan framför din minnesbild av vad som sagts.
Det är ett växande problem med svenskar som översätter citat tagna ur sitt sammanhang utan att fatta att det per definition är förvanskande, i synnerhet SVT som varit experter på att förvanska innehållet eller andemeningen i citat av Trump, och sen sätter ett citattecken runt det, utan att ange källa, så man kan få fram originalet.
Problemet är nämligen att det blir svårt att back-tracka och verifiera vad som är sant och inte eller vad som egentligen påstods, när idioter som dom på SVT och tyvärr även du gör som ni gör.
Men efter lite sökande grävde jag fram lite på engelska:
Citat:
..trying to introduce testimony that the judge earlier said he was inclined to prohibit — video made some 15 days before the shootings, in which Rittenhouse watches men leave a CVS Pharmacy and is heard commenting that he wished he had his rifle so he could shoot them because he thought they were shoplifters..
Om vi bortser från faktumet att det tydligen inte ens är fastställt att det överhuvudtaget är Kyle i videon, som sa det "han" sa i videon, vilket i sin tur inte alls var i det du skrev, eller ens den sammanfattningen som jag citerade ovan, och att det faktiska uttalandet skedde under antagandet att det var beväpnade maskerade rånare som just hade rånat ett apotek..
..så att skojsamt eller informellt bland vänner säga att man önskar att man hade ett vapen så man kunde skjuta i riktningen mot beväpnade brottslingar som just rånat ett apotek är helt ok, det tyder på att man har synen att daltandet med brottslingar gått på tok för långt i västvärlden.
Det uttalandet är dock inte på något endaste sätt likställt med att när man väl har med sig sitt vapen för självförsvar under pågående oroligheter som förstör samhället man älskar, har med sig vapnet för något annat skäl än för självförsvar.
Tror man på rätten att bära vapen för självförsvar, så är det en logisk självklarhet att alltid eller så ofta som möjligt ha vapnet med dig, om utifall att någon brottsling skulle få för sig något just den dagen, svårare än så är det inte. Att en 2nd amendment supporter har ett vapen med sig kan aldrig logiskt kopplas till att den har med sig vapnet just "den" gången för att göra något med det, i fall en brottsling tvingade in personen i någon form av situation där den tvingas bruka självförsvar. Korrelation är aldrig kausalitet. Tror man motsatsen så behärskar man inte logik, vilket tyvärr åklagaren uppvisat stora brister kring.
Du kanske inte delar Kyle's humor eller åsikter(om vi nu gör antagandet att det överhuvudtaget är hans röst i videon) om hur det är helt ok att politiskt inkorrekt uttrycka sig om dom beväpnade brottslingar som förstör samhällen, människoliv och just har begått väpnat rån mot ett apotek, men det där uttalandet har ingen som helst bäring på fallet, och det var helt korrekt av domaren att kasta ut det som bevis, även om jag har full förståelse för att brottslings-apologeter som åklagaren och många andra psykiskt sjuka individer tror att det går att koppla till något helt annat, som självklarheten att man bär vapen för självförsvar om man tror på den rätten, om utifall att någon psykiskt sjuk brottsling skulle få för sig att angripa en.