Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Det mest kontroversiella är ju hur han sköt ihjäl Anthony Huber. Till och med en av personerna som var i Kyles egna gäng, Ryan Balch, säger klart och tydligt att Kyle betedde sig felaktigt efter att han sköt ihjäl Rosenbaum. Folk skrek att Kyle hade skjutit någon och Kyle springer därifrån och då blir han slagen med en skateboard och Huber försöker dra vapnet ifrån honom. Till och med Ryan Balch har ordagrant sagt att "Anthony Huber went down like a hero, he thought there was a threat there and he was reacting to it."
Jo, men det spelar ingen roll för självförsvarsfrågan. Två personer kan hamna i en situation där de båda upplever att de agerar utifrån självförsvar, hjältemod eller någon annan omständighet där lagen tillåter våldsanvändning. Hade det varit Huber som dödat Rittenhouse så hade rättegången nu förmodligen handlat om att bedöma huruvida Huber kunde ha ansett sig agera i självförsvar och för att skydda sin omgivning från en masskjutare. Och i det läget hade inte Rittenhouses död automatiskt gjort Huber till en mördare eller Rittenhouse till ett offer.
Det man får bedöma är hur personen agerade i just den situation han ansåg sig befinna sig i när våldet brukades. Precis som man gjorde med poliserna i Thorell-fallet. Och händelserna i Kenosha skedde så snabbt och var så tumultartade att jag har svårt att se varför inte samtliga involverade skulle kunna ha upplevt sig agera i självförsvar just då (även om jag personligen fortfarande är lite skeptisk till Rosenbaum som faktiskt verkade vara rätt aggressiv och galen).
Det är detta som domslutet kommer att handla om. Oaktat vem som var pedofil, kvinnomisshandlare, plundrare eller annat innan händelserna utspelade sig, kan Rittenhouse ha ansett sig agera i självförsvar där och då? Jag tror domstolen kommer besluta sig för att han gjorde det.