Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Det är inte så. Vi trodde det förrut men vi vet nu att immuniteten inte varar speciellt länge och vi har statistik för att backa upp det:
https://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2021/10/covid-19-vaccine-gives-5-times-protection-natural-immunity-data-show
Ja, det är den studien där man hittat 89 återinfekterade personer av 1020 tidigare infekterade och ovaccinerade. Det är ett litet urval och inte speciellt alarmerande när man jämför med den återinfekterade vaccinerade gruppen -> 8.7% mot 5.1%. Små skillnader som kan bero på urvalsmetoder.
Men visst, jag är medveten om att det finns studier som visar både det ena och det andra. Om du väljer att bara tro på den studie som stämmer med din uppfattning så blir det din sanning.
Jag försöker skaffa mig en översiktlig bild genom att följa utvecklingen och studier från olika delar av världen. Min bild är att naturlig immunitet hittills har visat sig vara överlägsen den vaccin-inducerade immuniteten, både vad gäller hur länge den håller och hur brett skydd den ger.
Visst kan tidigare covid-19-sjuka bli smittade och infekterade igen, det säger jag inte emot. Men det avgörande, enligt min uppfattning, är huruvida man blir allvarligt sjuk igen. Och det har jag inte sett minsta tecken på, även om det säkert går att gräva fram enstaka fall.
Men vi får se nu i vinter, om de tidigare covid-sjuka som inte tagit vaccin, kommer att fylla sjukhusen igen. Jag tror inte det kommer att hända.