2021-11-11, 12:18
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Absolut, men domstolen borde ha insett att förlikningen var på väg mot ett haveri när de får ett sådant brev och agerat för att få klarhet i frågan om vad Esbjörn egentligen vill.

Mitt intryck är att domstolen hade lite väl bråttom att få ärendet ur händerna.

Men domstolen agerade ju, de stämde av med advokat Berg om hur saken låg till och enligt Berg så fanns det ju inga problem.
Senast redigerad av Reimer 2021-11-11 kl. 12:22.
2021-11-11, 12:23
Medlem
Xius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
Tack för morgonens riktigt goda skratt! Har visat det nu under lunchen och både jag och arbetskamraterna har nästan skrattat på oss av dina dumheter Fortsätt så!

Tips: Personen har tidigare skrivit ett episkt inlägg där hen försökt förklara juridik som fick tårarna att spruta.
2021-11-11, 12:25
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det bör väl föranleda en separat rättslig process att Esbjörn nu anklagar sin tidigare advokat för oegentligheter? Möjligen kan det väl även vara grund för en process från Ebba Busch sida gentemot advokaten som uppenbarligen har lurat inte bara Esbjörn Bolin utan även henne och tingsrätten?

Hon har ju som ett resultat av hans påstådda oärlighet nu betalat 3.9 miljoner för en fastighet som han har pressat och bedragit sin klient att sälja som hon trots hans löfte inte kan få lagfart på?

Ebba Busch måste göra en polisanmälan av Esbjörns advokat.

Frågan är om Esbjörns advokater överhuvud taget kunde företräda honom efter hans anklagelser. Även han kan ju stämma dem och begära skadestånd om det verkligen gått till som han påstår. Vilket skulle göra dem till jäviga.
2021-11-11, 12:29
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men domstolen agerade ju, de stämde av med advokat Berg om hur saken låg till och enligt Berg så fanns det ju inga problem.

När en part klagar på sina egna ombud bör man fråga parten om han eller hon fortfarande har förtroende för ombuden. Det är iofs bra att höra med ombuden, men det räcker inte. Det var ju Esbjörn själv som vände sig till domstolen, inte ombuden.
2021-11-11, 12:33
Medlem
Citat:
Absolut, men domstolen borde ha insett att förlikningen var på väg mot ett haveri när de får ett sådant brev och agerat för att få klarhet i frågan om vad Esbjörn egentligen vill.

Mitt intryck är att domstolen hade lite väl bråttom att få ärendet ur händerna.

Menar du att tinget har brutit mot någon regel eller lag så bör du omgående anmäla detta till vederbörligt ställe.

Om du läser aktbilaga 171 så ser du att Esbjörn på inget sätt har klagomål på förlikningen som sådan utan endast på hur personer i hans närhet agerat och detta skall inte köparen av hans före detta fastighet beröras av. Tingsfiskalen gör helt rätt som kontaktar Esbjörns advokat och sedan stadsfäster förlikningen. Det hade varit annorlunda om Esbjörns brev innehållit för förlikningens innehåll relevanta uppgifter! Det gör den inte!! Eller menar du att Esbjörn skall behandlas annorlunda för??? han är gammal? han är Esbjörn eller för att köparen är en känd person? Likheten inför lagen kan alltid ifråga sättas men den bör upprätthållas så långt det över huvud taget är möjligt!
2021-11-11, 12:34
Medlem
Reimers avatar
Citat:
När en part klagar på sina egna ombud bör man fråga parten om han eller hon fortfarande har förtroende för ombuden. Det är iofs bra att höra med ombuden, men det räcker inte. Det var ju Esbjörn själv som vände sig till domstolen, inte ombuden.

Du menar att i det här fallet så skulle domstolen runda E*björns ombud och fråga E*björn direkt?

Tror knappast det är vanligt i ett domstolsförehavande så varför skulle Uppsala Tingsrätt göra så?
2021-11-11, 12:36
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Det skulle kunna fungera. Köparen får då hoppas att aktien inte stiger under ångerrättstiden, så att säljaren inte bryter köpeavtalet av den orsaken innan ångerrättstiden har gått ut.

Du är verkligen en totalidiot, det skulle inte gå att göra aktieaffärer eller andra affärer med äldre om de ska ha ångerrätt. Aktier rör sig hela tiden så när du förespråkar ångerrätt även för dessa så får man inte uppgången om det stiger men man får nedgången om det faller. Uppenbarligen är du en kommunist som inte förstår ekonomi alls.
2021-11-11, 12:42
Medlem
Citat:

Jag har faktiskt inte en aning, den här cirkusen börjar ju tangera en sketch från Monty Python

En sak vet jag i alla fall, om nu Hovrätten drabbas av kollektiv hjärnblödning och beviljar prövningstillstånd kommer Hestras två advokater att vara Ebba Buschs huvudvittnen på att de inte utövat några som helst påtryckningar mot E*björn , fan vad kärringen Majkgård kan snurra till något som är väldigt enkelt egentligen.

Majkgård borde släppa taget om de här fastigheterna, undrar hur de andra i grannskapet ser på henne nu.

Snarare Ebba som borde släppa sitt anspråk på en gård hon lovat att hon inte ska tvinga sig till om Esbjörn inte vill sälja.

Affären var skum redan från början, hade hon gjort som normala människor hade det inte varit några konstigheter.

Hon är en av Sveriges bäst betalda politiker och borde ha råd att fixa strandtomt utan att hålla på och smussla och blanda in sina kompisar som enda utomstående.
2021-11-11, 12:43
Medlem
Citat:

Jag har faktiskt inte en aning, den här cirkusen börjar ju tangera en sketch från Monty Python

En sak vet jag i alla fall, om nu Hovrätten drabbas av kollektiv hjärnblödning och beviljar prövningstillstånd kommer Hestras två advokater att vara Ebba Buschs huvudvittnen på att de inte utövat några som helst påtryckningar mot E*björn , fan vad kärringen Majkgård kan snurra till något som är väldigt enkelt egentligen.

Majkgård borde släppa taget om de här fastigheterna, undrar hur de andra i grannskapet ser på henne nu.

Nu blir jag nyfiken. Vad ska Hestras advokater vittna om och i vilken tvist? Vem ska inkalla dem som vittnen, och vad skulle bevistemat vara till äventyrs i det fall de bryter sin tystnadsplikt?

Hestras uppdrag var att företräda Esbjörn som inte ville sälja. Esbjörn var stämd, eftersom han inte ville förlikas och skriva avtal, och det han får av Hestra, var just det han inte ville. Att Hestra får kalla fötter är faktiskt deras problem.

Jag tror du överskattar M*jkgårds makt att styra över Esbjörn och rättsväsendets olika tjänare. Jag ser bara äldre människor med en vänskap där de stöttar vandra i ett landskap som består av en skenbar idyll.

När brottsoffer, eller motparter i en tvist smutskastas kommer jag till slutsatsen, att det sker i brist på juridiska grunder. Det kan Ebba Busch syssla med på Facebook, med ett strafföreläggande som påföljd, men inte i en domstolstvist. Då måste det till bevisning som styrker denna rövarhistoria om hur hon ser på "schysst och korrekt" och om det verkligen är så som hon framhärdar.

Esbjörn tvingas till förlikning, med den offentliga förklaring att Ebba Busch har lagen på sin sida. I ett utomrättsligt förfarande på avtalsrättens bakgård där Ebba Busch segrat.
Senast redigerad av Vresrosen 2021-11-11 kl. 12:50.
2021-11-11, 12:46
Medlem
Citat:
Frågan är om Esbjörns advokater överhuvud taget kunde företräda honom efter hans anklagelser. Även han kan ju stämma dem och begära skadestånd om det verkligen gått till som han påstår. Vilket skulle göra dem till jäviga.

Mitt tips är att Esbjörn skiner i Hestras arvode. De får gå till tinget för att driva sin fordran. Kanske får de kalla fötter och ingår en förlikning?
Hi. Hi.

En process, för oss som gillar diskussioner, har att se fram emot.
2021-11-11, 12:47
Medlem
Insyn5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Säga vad man vill, om Ebbas beteende ska vara den nya normen så kommer samhället gå utför rejält.
Juholt fick avgå för en bidragsmiss, Ebba sitter kvar trots att det har kommit fram att hon blåser gamlingar och förtalar människor som bara gör sitt jobb.

Hur har hon blåst honom? Han har ju skrivit under alla papper och avtal, sedan ångrat sig. Om du vill att hon ska avgå för en sådan sak så är du ju helt väck.
2021-11-11, 12:48
Medlem
Någon hade räknat till 200 artiklar på SVT om denna fastighetsaffär som var helt laglig och korrekt. Men när svenska barn tortyrvåldtas av gäng av anonyma islamister, då hyllar samma SVT gärningsmännen och ger dem guldmedaljer. Fatta hur du är HATAD av din egen stat! Och det leder oundvikligen till folkmord.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in