2021-11-11, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Min poäng var att domstolen borde ha frågat Esbjörn om hans klagoskrift skulle tolkas som att han drog tillbaka fullmakten och ville ha nya ombud. Det är ju ganska anmärkningvärt att en part skriver direkt till domstolen och anklagar sina ombud för oegentligheter.

Det är verkligen anmärkningsvärt, håller med dig. Vi skall dock ha i åtanke att detta är ett civilmål. Det där med "ville ha nya ombud" är något inte rätten styr över. Det är Esbjörns skyldighet att till rätten meddela vilka hans ombud är. Det har han gjort och om han inte återkallat fullmakten för Hestra advokatbyrå så gäller den. Rätten ger inte Esbjörn ombud utan han styr helt själv över denna fråga.
2021-11-11, 11:38
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Här kommer överklagandet från E*björn, har inte hunnit läsa det men ska läsa och begrunda den under dagen.

https://anonfiles.com/pa97NfT8u5/Uppsala_TR_T_8555-20_Aktbil_174_verklagande_fr_Esbj_rn_Bolin_pdf

Verkar som din länk har blivit anmäld nu.....
2021-11-11, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Min poäng var att domstolen borde ha frågat Esbjörn om hans klagoskrift skulle tolkas som att han drog tillbaka fullmakten och ville ha nya ombud. Det är ju ganska anmärkningvärt att en part skriver direkt till domstolen och anklagar sina ombud för oegentligheter.
Det bör väl föranleda en separat rättslig process att Esbjörn nu anklagar sin tidigare advokat för oegentligheter? Möjligen kan det väl även vara grund för en process från Ebba Busch sida gentemot advokaten som uppenbarligen har lurat inte bara Esbjörn Bolin utan även henne och tingsrätten?

Hon har ju som ett resultat av hans påstådda oärlighet nu betalat 3.9 miljoner för en fastighet som han har pressat och bedragit sin klient att sälja som hon trots hans löfte inte kan få lagfart på?

Ebba Busch måste göra en polisanmälan av Esbjörns advokat.
2021-11-11, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Om man skriver att man blivit överkörd, är det väl logiskt att man ser till att budskapet verkligen kommer fram till hovrätten inom besvärstiden. Särskilt när det var angeläget för advokaterna att få till en förlikning, är det bra ny rådgivning att överklagandet inkommer domstolen i rätt tid.

När någon person inte har förtroende för sitt ombud och skriver själv till domstolen, behöver man inte vara jurist för att komma till slutsatsen att fullmakten är återkallad.

Detta är ett bra exempel på att det finns många möjligheter juridiskt om man jobbar!

Ebba Busch får smaka på andra bullar inom en av de verksamheter hon klampade in i utan kunskaper, annat än lustar att där vill jag bo, och det vill jag pröjsa,.

Nu återstår det bara för Ebba Busch att pröjsa sig ur skiten.

Tack för morgonens riktigt goda skratt! Har visat det nu under lunchen och både jag och arbetskamraterna har nästan skrattat på oss av dina dumheter Fortsätt så!
2021-11-11, 11:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Du är rökt ändå om du dyker på en sådan som Esbjörn. Han kommer fortfarande ångra sig, vilja ha mer pengar, skylla ifrån sig. Du som köpare kan inte skydda dig från någon som obstruerar. Även om du vinner i slutänden, så är resan dit lång och jobbig.
Jag hade sannolikt dragit mig ur affären långt tidigare, med tanke på hur uppenbart det är att åldringen är förvirrad och dysfunktionell. Särskilt om det var jag själv som initierat kontakten och i ännu högre grad när en mäklare inte fanns med under hela affären. Det har funnits många tydliga tecken på det från början och under resans gång, som Ebba valde att blunda för. Istället gick hon in i en kamp för att beskriva honom som kristallklar och tillräknelig, vilket var omdömeslöst och oförnuftigt av henne. Han är inget av det, något en blind höna kan se.

Hamnade i en liknande situation för många år sedan - om än med ett billigare och mindre attraktivt objekt - där överenskommelsen bröts pga en äldre dams seperationsångest, ålderssvaghet och förvirring. Ingen tvekan om att jag hade rätt i sak, men valde av lika delar hänsyn till henne som mig själv, dra mig ur. Visst finns det något rättshaveristiskt över Esbjörn, men det gör det som jag ser det även över Ebba. Livet är för kort för att alltid få rätt.

Med det sagt är Ebbas bevekelsegrunder och vilja att köpa huset begripliga, givet hennes bakgrund i byn och hennes rådande livssituation. Min bedömning är att det var det som fick henne att blunda för det uppenbara.
Senast redigerad av Krmkr 2021-11-11 kl. 12:01.
2021-11-11, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Vi noterar att om man vill köpa ett hus så får man inte göra det om ägaren är äldre än 60 och om man är partiledare så ska man aldrig köpa ett hus utan bo där man bor.

"https://www.expressen.se/dinapengar/...-tradfallning/

"Inför detta skulle ett möte ha hållits på Ebba Bushs advokats, Katrin Björklund, kontor i Uppsala. Men det avbröts innan det ens hade börjat.

– Formerna för mötets hållande hade avhandlats med Esbjörns ombud. Hans ombud skulle vara med på telefon och Esbjörn ville ha med en annan person vid mötet. Innan vi ens hann reda ut vem den personen var så lämnade han lokalen, har Katrin Björklund tidigare sagt till Expressen.""

Jag tror du förstår, men med flit låtsas vara okunnig.

Jag vill också se ett regimskifte. Men med folk som Ebba Bush går vi ur askan i elden. När respekt saknas för äganderätten och enskilda människors rätt till att bli fredade från kontakter om deras egendom, har man inte förstått omfattningen av hur utsatta äldre och svaga är i dagens Sverige.

Brottsligheten mot äldre eskalerar nu i det kontantlösa samhället som skyddar bankerna och handeln, Nu är hemmen de nya brottsplatserna, med hårfina gränser mellan att "hjälpa" och bedrägerier.

Visst får man köpa hus av äldre, men det finns hos de flesta människor en spärr för hur långt man får gå när ett hus inte är till försäljning hos mäklare. De flesta av oss som som köpt bostad har gjort det av äldre människor. Det ligger i sakens natur att yngre köpare vill ha större bostäder och att äldre vill sälja för att lytta till mindre när de inte orkar mer, eller barnen flyttat.

När en överlåtelse sker hos mäklare har säljaren tänkt igenom sitt beslut, och det finns inget hinder som i detta fall med Esbjörn. Vid tvivel, skulle inte jag ge mig in i ett köp om en sådan viktig sak som fast egendom.

Det handlar om individens ansvar i dagens Sverige, från att inte öppna dörren för främlingar, inte inlåta sig i samtal med försäljare, till att låsa dörren, köpa gallergrindar och larm. Att inte ge sig ut ens på löparrundor ensam i skogen eller rasta hunden när det är mörkt.

Den trygghet Esbjörn hade när en grannjänta kontaktade honom med hembakta bullar, när hon dessutom var partiledare för KD, är nu borta. Det är politik på en nivå vi inte sett i Sverige. Det är politik från en svunnen tid i historien och i andra länder. Det är så sunkigt de kan bli i det nya Sverige.
2021-11-11, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Vi noterar att om man vill köpa ett hus så får man inte göra det om ägaren är äldre än 60 och om man är partiledare så ska man aldrig köpa ett hus utan bo där man bor.

"https://www.expressen.se/dinapengar/...-tradfallning/

"Inför detta skulle ett möte ha hållits på Ebba Bushs advokats, Katrin Björklund, kontor i Uppsala. Men det avbröts innan det ens hade börjat.

– Formerna för mötets hållande hade avhandlats med Esbjörns ombud. Hans ombud skulle vara med på telefon och Esbjörn ville ha med en annan person vid mötet. Innan vi ens hann reda ut vem den personen var så lämnade han lokalen, har Katrin Björklund tidigare sagt till Expressen.""

Man kan väl konstatera att om man är partiledare och vill knacka på hos en 81-åring och erbjuda sig att köpa hans gård, så kan det vara bra att koppla in en oberoende mäklare och inte bara sitt eget kompisgäng.
2021-11-11, 11:55
Medlem
Säga vad man vill, om Ebbas beteende ska vara den nya normen så kommer samhället gå utför rejält.
Juholt fick avgå för en bidragsmiss, Ebba sitter kvar trots att det har kommit fram att hon blåser gamlingar och förtalar människor som bara gör sitt jobb.
2021-11-11, 12:09
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, är jag förvånad?

Den stora frågan är om nya ombudet ens blir godkänt, ingen återkallelse av fullmakt för förra ombudet, inget meddelande om ombudsbyte etc, tidsaxeln visar här med det som du lagt ut att det helt plötsligt finns 2 verksamma ombud med fullmakt-det funkar helt enkelt inte, och domstolen ska också avgöra om nya ombudet kan godkännas-här finns heller ingen dokumentation ..

https://lagen.nu/1942:740#K12

Solklart är att Esp går bakom ryggen på Hestra och drar in en ny "Binninge-kopia" som inte ens är advokat, och det här är gjort veckor före, så detta visar klart att detta varit planerat och ingen sista minutengrej.

Också intressant är tjafset mellan Esb och TR om hur skrivelserna skulle utformas etc....
2021-11-11, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Säga vad man vill, om Ebbas beteende ska vara den nya normen så kommer samhället gå utför rejält.
Juholt fick avgå för en bidragsmiss, Ebba sitter kvar trots att det har kommit fram att hon blåser gamlingar och förtalar människor som bara gör sitt jobb.
Kan du förklara hur hon blåser gamlingar genom att köpa ett hus till av oberoende av värderingsman bekräftat marknadsvärde?
2021-11-11, 12:16
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Det är verkligen anmärkningsvärt, håller med dig. Vi skall dock ha i åtanke att detta är ett civilmål. Det där med "ville ha nya ombud" är något inte rätten styr över. Det är Esbjörns skyldighet att till rätten meddela vilka hans ombud är. Det har han gjort och om han inte återkallat fullmakten för Hestra advokatbyrå så gäller den. Rätten ger inte Esbjörn ombud utan han styr helt själv över denna fråga.

Absolut, men domstolen borde ha insett att förlikningen var på väg mot ett haveri när de får ett sådant brev och agerat för att få klarhet i frågan om vad Esbjörn egentligen vill.

Mitt intryck är att domstolen hade lite väl bråttom att få ärendet ur händerna.
2021-11-11, 12:17
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Den stora frågan är om nya ombudet ens blir godkänt, ingen återkallelse av fullmakt för förra ombudet, inget meddelande om ombudsbyte etc, tidsaxeln visar här med det som du lagt ut att det helt plötsligt finns 2 verksamma ombud med fullmakt-det funkar helt enkelt inte, och domstolen ska också avgöra om nya ombudet kan godkännas-här finns heller ingen dokumentation ..

https://lagen.nu/1942:740#K12

Solklart är att Esp går bakom ryggen på Hestra och drar in en ny "Binninge-kopia" som inte ens är advokat, och det här är gjort veckor före, så detta visar klart att detta varit planerat och ingen sista minutengrej.

Också intressant är tjafset mellan Esb och TR om hur skrivelserna skulle utformas etc....

Jag har faktiskt inte en aning, den här cirkusen börjar ju tangera en sketch från Monty Python

En sak vet jag i alla fall, om nu Hovrätten drabbas av kollektiv hjärnblödning och beviljar prövningstillstånd kommer Hestras två advokater att vara Ebba Buschs huvudvittnen på att de inte utövat några som helst påtryckningar mot E*björn , fan vad kärringen Majkgård kan snurra till något som är väldigt enkelt egentligen.

Majkgård borde släppa taget om de här fastigheterna, undrar hur de andra i grannskapet ser på henne nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in