2021-11-11, 08:51
Medlem
Masingas avatar
Några grundläggande uppfattningar från min synvinkel.

En politiker går inte att lita på!
En gamling behöver per automatik inte vara ärlig, just bara för att denne är gammal och man skall visa respekt för äldre, det är inte alla som förtjänar respekt.

I detta fall tror jag att gubbens familj/släktingar är de som betett sig suspekt.
2021-11-11, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Jag vill inte diskutera detaljerade lagförslag i den här tråden. Tänk dig istället bara att människor tar mer hänsyn till varandra och anstränger sig mer för att göra varandra nöjda vid affärer. Och tänker åt varandra vid behov.
Varför kastar du då ur dig såna tankar?

Problemet med ditt förslag är att det förkastades redan på medeltiden. Framgår av lantmäteriets historiebeskrivning om du verkligen är nyfiken på varför det ser ut som det gör. Läs gärna den.

I detta fall gick det 2 månader innan signatur. Han försöker samma sak igen med förlikningen. Problemet är inte att komma överens vilket de verkar ha gjort vid varje tillfälle utan att han återkommer med sk ånger i efterhand, inte ens hans egna ombud och advokater kan lita på honom.

Nej finns ingen anledning att ändra på reglerna för en tjyvgubbe som inte vill stå för sina överenskommelser. Dessutom finns det en del som talar för att han är pressad ”hemifrån”.
2021-11-11, 08:56
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Jag svarade just på den frågan med ett exempel, en månads betänketid innan avtalet skrivs, och en månads ångerrätt efter att avtalet skrivits. Avtalet börjar alltså gälla en månad efter det skrivits, om inte säljaren bryter det innan dess.
Och barnfamiljen väntar då förstås med att säga upp eller sälja sin bostad tills efter en månad när avtalet är giltigt.
Men man kan istället ha bara en veckas betänketid och en veckas ångerrätt.

Och det behövs ingen särskild lag, om människor väljer att ta hänsyn till äldre när de köper fastigheter av dem. För då räknar de med att den äldre säljaren kan ångra sig snart efter att den skrivit under avtalet. Tex pga att den missförstod något i avtalet.
Givetvis vore det bra om man tog sådan hänsyn till alla människor, men just äldre människor vet man ju att de får problem med att läsa, höra och förstå vad som står skrivet och sägs, så det är mer uppenbart att man behöver ta mer hänsyn till dem.

Om man nu har två månader på sig att vänja sig vid tanken att sälja sin fastighet, innan man skriver på ett kontrakt, vad gör då en vecka eller månads ångerrätt för skillnad? Rent juridiskt har du hur lång betänketid som helst, innan du skriver på kontraktet. Är du minsta osäker, skriv inte på.

En sak är väl om köparen har en hyresrätt de bara kan säga upp senare, men nuförtiden kräver banken ofta att du ska sälja din bostad innan du får köpa en ny. Hur bra fungerar det med din ångerrättstanke? Barnfamiljen som har sålt sin fastighet, har inte någon ångerrätt då de inte är gamla, utan hamnar på gatan.

Sedan, vad ska gälla som ångerrätt? Alla tänkbara skäl, eller någon begränsning?

Bara för att man är gammal, hör och ser sämre, är det inte samma sak som att man inte förstår andemeningen i en försäljning. Är man så illa ute, bör släkt och vänner ha märkt det och borde vidta åtgärder för att skydda gamlingen från sig själv om inte annat.
2021-11-11, 08:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IngenHemma
Du har alltså insett att förslaget var dödfött.
I princip ett förbud för äldre människor att sälja sin bostad, eller sin sommarstuga, snabbare än två månader. Vad har du emot äldre människor?

Nej men det är inte ämnet här i tråden att diskutera lagförslag. Och jag har inte heller föreslagit ett lagstadgat förbud.

Jag tycker att Ebba bla hade kunnat ge Esbjörn ångerrätt en tid efter att han skrev på avtalet, så att han i lugn och ro hade kunnat läsa igenom avtalet.
Och det hade inte blivit svårare för äldre människor att sälja sina fastigheter om köpare går mer hänsynsfullt till väga. De äldre som verkligen vill sälja alltså.
Senast redigerad av eoku 2021-11-11 kl. 09:01.
2021-11-11, 08:58
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Den här historien börjar ta sig episkt komiska och mödosamma proportioner. Om det är något som jag lärt mig av den, är att jag aldrig kommer att göra en större affär med en äldre förvirrad människa, utan att en mäklare som följer varje steg av den - hur nällad jag än är på objektet. Det är inte värt det.

Du är rökt ändå om du dyker på en sådan som Esbjörn. Han kommer fortfarande ångra sig, vilja ha mer pengar, skylla ifrån sig. Du som köpare kan inte skydda dig från någon som obstruerar. Även om du vinner i slutänden, så är resan dit lång och jobbig.
2021-11-11, 09:00
Medlem
fnirps avatar
Citat:
En bilaffär går oftast till så att köparen letar efter en bil att köpa, och säljaren letar efter någon att sälja sin bil till, och sen hittar de varandra. De har båda därför oftast tänkt igenom köpet/försäljningen en längre tid innan affären, och därför är risken för missnöje mycket mindre, iallafall för säljaren. Och därför är behovet av ångerrätt då inte lika stort, iallafall inte för säljaren.

Men i det här fallet är det annorlunda, om det stämmer att det var Ebba som bad om att få köpa fastigheten av Esbjörn. För han har då kanske inte tänkt så mycket själv på affären, och därför är risken större att han blir missnöjd.

Och därför är det viktigt att man strävar efter att de man gör affärer med ska bli långvarigt nöjda med affären. Och därför är det också viktigt i sådana här fall, att man börjar med att lära känna de man gör affärer med, så att man vet vad som gör dem nöjda.

Esbjörn hade minst två månader att tänka i det här fallet. Tyckte han inte att det räckte, varför skrev han då på och var nöjd i en vecka eller två och ångrade sig först när Ebba röjde sly?
2021-11-11, 09:04
Medlem
Citat:
Nej men det är inte ämnet här i tråden att diskutera lagförslag. Och jag har inte heller föreslagit ett lagstadgat förbud.

Jag tycker att Ebba bla hade kunnat ge Esbjörn ångerrätt en tid efter att han skrev på avtalet, så att han i lugn och ro hade kunnat läsa igenom avtalet.
Och det hade inte blivit svårare för äldre människor att sälja sina fastigheter om köpare går mer hänsynsfullt till väga. De äldre som verkligen vill sälja alltså.
Det dröjde två veckor innan han uttryckte någon ånger, under dessa två veckor träffades de dessutom vid något/några tillfällen. Hur lång ångerrätt tycker du är rimlig och hur gör du rent praktiskt med banklån och liknande?
2021-11-11, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenHemma
Skulle köparen också kunna ångra sig? Normalt ska ju avtalsparter kunna vara någorlunda jämbördiga, och det är oftast köparen som behöver skyddas.
Resultatet av det hela skulle bli att det skrevs en massa avtal som revs upp hela tiden.
-Någon kom och erbjöd lite mer betalt, då river jag avtalet och skriver ett nytt.
-Jag hörde att köparen håller på en viss fotbollsklubb, då river jag avtalet.
Ditt förslag hade skjutit sank på hela bostadsmarknaden.

Du har rätt i det du skriver!

Fastighetsmarknaden och lag och rätt på den är viktigt i denna fråga. Politik och annan skit är ointressant. Men, var är mäklarsamfundets röst? Journalisterna tycker tydligen att fastighetsmarknaden skall skjutas i sank eftersom de inte tar kontakt med mäklarsamfundet för en genomlysning av hur fastighetsaffärer skall genomföras och vilka regler det finns kring detta. Skulle detta gjorts, omedelbart denna cirkus Esbjörn bröt ut, vore gemeneman inte så okunnig som de är idag. Jag vet att hatpropaganda är mer säljande för tidningarna, men någon moral måste man väl kunna kräva av murvlarna ändå.

Samma sak gäller nu även advokatsamfundet. Journalisterna vägrar ta kontakt med advokatsamfundet för att reda ut de anklagelser Esbjörn riktar mot Hestra advokatbyrå, se aktbilaga 174 för Esbjörns anklagelser. Jag som är mycket intresserad av lag och rätt vill verkligen veta hur advokatsamfundet ser på att Esbjörn PÅSTÅR att advokaten utövat påtryckningar på honom vid förlikningen och ljugit till tingsfiskal Samuelsson!
2021-11-11, 09:07
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebba-busch-erbjuds-over-en-miljon-for-att-riva-kontraktet/

Ebba Buschs team har i varje fall ej dementerat det som fake news så det ligger nog någon sanning i det.

Katrin uttalade sig väl i stil med att man som advokat inte ska uttala sig om förlikningsprocessen?

Men ja, det ligger säkert någon sanning i erbjudandet. Men intressant är att veta när i processen kom det budet? Hade Esbjörn, innan smutskastningen i media hände, personligen kommit med en önskan om att backa och ta alla Ebbas kostnader, så tror jag att hon hade tagit det. Men efter den kampanj Esbjörnsidan fört och de konsekvenser det fört med sig för henne som person, som partiledare och för partiet, så handlade det nog inte längre om pengar, utan om att visa att hon gjort rätt.

Hade Esbjörn sent i processen kommit med ett erbjudande att täcka Ebbas kostnader och offentligt be om ursäkt och tagit skulden för vad de ställt till med, så hade hon nog också backat.

Att godta ett monetärt bud från Esbjörn och bli av med fastigheten, hade fått ännu fler att tro att Esbjörn hade rätt och Ebba hade fel och därmed bidragit till mer skada för Ebba. Så varför ta det?
2021-11-11, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Finns det erbjudandet dokumenterat någonstans eller är det en trådsanning?

Erbjudandet om att Esbjörn skulle betala en miljon för att få köpet att återgå är dokumenterat i Expesten att det feta äckelpeddot Binninge ränt omkring och sladdrat. (Mitt minne är dock att det var 1,5 miljoner, men skit samma)
2021-11-11, 09:19
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Jag vill inte diskutera detaljerade lagförslag i den här tråden. Tänk dig istället bara att människor tar mer hänsyn till varandra och anstränger sig mer för att göra varandra nöjda vid affärer. Och tänker åt varandra vid behov.

Självklart är det bra om människor tar mer hänsyn till varandra, men det gäller åt båda håll. Hur mycket hänsyn Ebba och Esbjörn tog till varandra vet bara de. Vi andra var inte med.

Vad gäller lagförslag, så har du öppnat Pandoras ask. En lag måste vara detaljerad för att fungera i alla scenarion och ibland räcker inte ens det. Tillämpningen av en lag får konsekvenser man måste tänka på, innan det blir en lag.
2021-11-11, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Du har rätt i det du skriver!

Fastighetsmarknaden och lag och rätt på den är viktigt i denna fråga. Politik och annan skit är ointressant. Men, var är mäklarsamfundets röst? Journalisterna tycker tydligen att fastighetsmarknaden skall skjutas i sank eftersom de inte tar kontakt med mäklarsamfundet för en genomlysning av hur fastighetsaffärer skall genomföras och vilka regler det finns kring detta. Skulle detta gjorts, omedelbart denna cirkus Esbjörn bröt ut, vore gemeneman inte så okunnig som de är idag. Jag vet att hatpropaganda är mer säljande för tidningarna, men någon moral måste man väl kunna kräva av murvlarna ändå.

Samma sak gäller nu även advokatsamfundet. Journalisterna vägrar ta kontakt med advokatsamfundet för att reda ut de anklagelser Esbjörn riktar mot Hestra advokatbyrå, se aktbilaga 174 för Esbjörns anklagelser. Jag som är mycket intresserad av lag och rätt vill verkligen veta hur advokatsamfundet ser på att Esbjörn PÅSTÅR att advokaten utövat påtryckningar på honom vid förlikningen och ljugit till tingsfiskal Samuelsson!
Det är tydligt att det är som du säger, viktigare med hatpropaganda än fakta. I detta fall nån som vänstermedia avskyr och som står i vägen för en vänsterregering.

Jag skulle också se att de kollar detta istället för en ny artikel om klanen Wahlgren.

Även det gamla ordspråket kommer igen, kolla aldrig en bra story eftersom fakta sänker den.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in