2021-11-11, 02:16
Medlem
varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Bra tänkt. Jag ser också det som åklagarens ENDA trumfkort efter åtta dagars rättegång.

Med det sagt, vem vill sätta sig till doms över en sjuttonåring som skjuter fyra skott när han blir attackerad av en psykiskt sjuk pedofil? Jag skulle tömma magasinet.
Rosenbaum var riktigt jävla flippad, hotat att mörda han om han blev ensam.
Ett utfall för att stjäla vapnet ses även i Sverige som en direkt livshotande situation.
Kyle hade helmantlad 5.56mm, inte mkt stoppkraft då. Att då vänta och se om Rosenbaum fortfarande är tillräckligt pigg för att stjäla hans vapen mellan varje skott är inte vettigt, det hade gjort det än mera kaotiskt och riskerat oskyldigas liv ifall skott brinner av i kamp om vapnet tex.
Han lossade inga efter första serien som gjorde att Rosenbaum inte längre utgjorde ett hot. Tror inte någon delstat har efterblivna självförsvars regler som Sverige där man hade isolerat varje skott som en enskild händelse.

Hade han haft hålspets hade man möjligen kunnat nosa på att stoppkraften i färre skott skulle kunna antas vara nog men jag gissar att även det setts som rimligt antal.
Men då hade den oseriösa, inkompetenta åklagaren rapat haranger om hålspetsars vara eller icke vara utöver allt annat dravel.
Den jävla åsnan började ju seriöst ifrågasätta nyttjadet rättigheter som garanteras i konstitutionen.

Ang. antal skott och ev. tömda magasin har vi ju fallet där 3 svenska snutar påbörjade 5 magasin med 9mm hålspets för att träffa 3/25 där även de upplevde omedelbar livsfara när ett mongo vägrade släppa (leksaks)puffran.

Att vakta egendom från plundrare och mordbrännare och bära vapen enl. de rättigheter man har i konstitutionen är inte en provokation.
Provoceras man av att folk nytjar sin rätt från en av de äldsta delarna av konstitutionen, likt många övriga medborgare i flera hundra år är det inte den som nytjar sin rätt som felar.
Därav bör då den provocerade inte vistas där folk kan tänkas nytka sin rättighet för att undvika att provoceras.
Lite om om en svensk skulle "provoceras" såpass mkt av de som nytjar TF att han mordhotar, angriper och försätter nytjaren av de rättigheter TF garanterar. Där är inte rättighetsnytjaren den felande.
Här bör då den provocerande undvika att försätta sig i situationer där denne ser media framställt genom tryck såvhan inte provoceras.

Ser man det som provokativt är man gravt efterbliven och bör bo på ett gruppboende. Vilket Rosenbaum iofs. borde gjort.
Han trodde Kyle var där för att posera, trodde det var fritt fram att spela mangas. Han testade fel pojk och fick vad han förtjänade.
Senast redigerad av varfor 2021-11-11 kl. 02:56.
2021-11-11, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Håller inte med. Jag uppfattar det som att Rosenbaum, sen tidigare i otåligt skick (liksom många andra), kände sig kränkta och nedputtade i hierarkin av 'jämlikar' som gick omkring och stöddade sig med militära vapen fullt synliga – så att säga. Det retade honom, mer och mer ur balans. Han går omkring och blänger uppretat, uppkäftigt och konfrontativt gastar ”So shoot me then? Shoot me?”. Lyssnar inte på reson, backar inte.
Senare jagar han just Rittenhouse i vredesmod. Anledningen? Jag har väldigt svårt att tänka mig att Rittenhouse mjäkiga personlighet typ gett Rosenbaum en smäll eller en gevärskolv eller nåt. Jag tror det är bara en förlängning, Rosenbaum retar sig själv mer och mer inombords, på allt och alla, en oresonlig personlighet. Och liksom en mobbare känner av vilka 'dom svaga' är, dom som inte kommer att slå tillbaka eller hämnas, så ger han sig på just Rittenhouse pojkaktiga 'ofarliga' personlighet. Troligen bara för att Rittenhouse råkade vara mer ensam för tillfället, utan sina beväpnade polare omkring som moraliskt stöd.

Vapnens närvaro triggade fram just det som vapenbärarna ville förebygga, genom att bära vapen. Vuxendagis.

Eldsläckningen, där upplever jag mest att dom få som rullar fram soptunnan förstår i samma stund som elden släcks, att just detta upptåget blev inte av, och är nu över. Jag hör en person besviket klaga ”What the fuck did you do that for?”.
En pojkvasker som Rittenhouse, som hade varit obeväpnad, blir ju inte tagen av daga (för hand dessutom) av några uppviglare bara för att han sprutar brandsläckare i en soptunna. Käftsmällar måhända, sparkad på marken i värsta fall.

Tragikomik.
Det ska ochså nämnas Rosenbaum var bipolär och självmordsbenägen. Han hade inte tagit sin medicin den dagen. Bipolära personer kan vara farligt labila och oförutsägbara. Dagen innan han dog så skrevs ut från sjukhuset för ett självmordsförsök. Roligt att få en bipolär, rasande, självmordsbenägen pedofil efter sig. Kyle hjälpte honom att få slut på sitt liv.
2021-11-11, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winningfeast
Man kan dock ställa samma fråga till dem som attackerade Kyle, vad gjorde dem där? Var dem inte där för konflikt då också eftersom att dem bevisligen deltog i upploppet som resulterade i stor ekonomisk skada för bland annat många småföretagare och händelserna med Kyle som var oprovocerat?

Rättegången handlar inte om han skulle varit där eller inte, den handlar om han kan rättfärdiga dem skott som kom ut ifrån det vapnet han bar på. I mitt tycke efter att ha sett stora delar utav rättegången så har inte åklagarna kunnat bevisa att Kyle Rittenhouse inte försvarade sig själv.

Rosenbaum hade hotat Kyle till livet, jagade därefter honom, och slutade aldrig att jaga honom trots att Kyle vände sig om och siktade med sitt vapen på honom när ett pistolskott hördes bakom honom i Rosenbaum riktning, därefter när han är inom en meter vidrör han eller iallafall är väldigt nära mynningen på vapnet när han blir skjuten, vilket man har kunnat bevisa eftersom att Rosenbaum hade svarta märken på sin hand. = 100 % Självförsvar

Huber slår Kyle i huvudet med sin skateboard när han har ramlat samt blir han sparkad i huvudet av en annan individ. Huber blir skjuten. = 100 % Självförsvar

Grosskreutz tar upp sina händer, Kyle skjuter inte honom. Han tar sedan ner händerna och siktar med sin pistol mot Kyle huvud och han blir då skjuten av Kyle som Grosskreutz själv har vittnat. = 100 % Självförsvar

I vilka utav dem här skjutningarna tycker du att det inte är självförsvar om det är det du argumenterar?

Exakt, därför vi har poliser för att hålla ordningen, inte skjutglada små blekfeta fisar som Rittenhouse. Rittenhouse är en skithög som förmodligen skulle agera på samma sätt om han blivit trampad på gatan eller i skolan, nu var det en blessing in disguise att pedofilen Rosenbaum blev en av de skjutna. Men det visste ju inte knubbisen, kunde varit vem som helst. Också att avlossa ett automatvapen där, jag menar tänk om han missar och kulan studsar och träffar en oskyldig, sånt händer hela tiden.

Det är inte självförsvar om du aktivt söker upp situationen, för många med aspergers här.
2021-11-11, 02:29
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonKilluminati
Hahaha nu börjar man förstår, folk som tycker kyle bör frias sympatiserar med den modiga Chauvin som tryckte sitt knä på halsen på en bojad kille, modigt modigt , riktiga soy boys i denna tråd

Snacka om att generalisera. Jag tycker Chauvin gjorde fel och att domen var korrekt. Sedan förstår jag också att oavsett vad så hade dom inte kunnat fria Chauvin. Det hade blivit total kaos i landet.

Kyle bör dock frias. Han gjorde inget annat än att försvarade sig själv. Han har lagen på sin sida angående självförsvaret - videomaterialet visar detta väldigt tydligt.

Riktiga "soy boys" brukar vara dom som generaliserar och jag misstänker att du inte vill ramla i din egna grop.
2021-11-11, 02:32
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Exakt, därför vi har poliser för att hålla ordningen, inte skjutglada små blekfeta fisar som Rittenhouse. Rittenhouse är en skithög som förmodligen skulle agera på samma sätt om han blivit trampad på gatan eller i skolan, nu var det en blessing in disguise att pedofilen Rosenbaum blev en av de skjutna. Men det visste ju inte knubbisen, kunde varit vem som helst. Också att avlossa ett automatvapen där, jag menar tänk om han missar och kulan studsar och träffar en oskyldig, sånt händer hela tiden.

Det är inte självförsvar om du aktivt söker upp situationen, för många med aspergers här.

Videon visar ganska tydligt att han inte är skjutgalen imo. Han skjuter endast när det är nödvändigt.

Din argumentation är märklig. På vilket sätt bad han om att bli attackerad? Han själv attackerade inte någon annan förrän han själv blev attackerad.
2021-11-11, 02:35
Medlem
winningfeasts avatar
Citat:

Nej, det håller jag med om. Men nu är det inte det som rättegången handlar om, som beskrivet i mitt tidigare inlägg. Om den enda anledningen till att det inte var självförsvar var för att du tyckte att han inte hade där att göra, men att upprorsmakarna hade rätt att vara där är väldigt märkligt.

Den logiken och argumentationen för att det inte skulle vara självförsvar är ytterst märklig.
2021-11-11, 02:36
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:

Rittenhouse är en patriot som försvarade sitt närområde från plundrande, egendomsnedbrännade kommunistligister och kaosnegrer.
2021-11-11, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xavian
Det ska ochså nämnas Rosenbaum var bipolär och självmordsbenägen. Han hade inte tagit sin medicin den dagen. Bipolära personer kan vara farligt labila och oförutsägbara. Dagen innan han dog så skrevs ut från sjukhuset för ett självmordsförsök. Roligt att få en bipolär, rasande, självmordsbenägen pedofil efter sig.
Finns alltid personer i allmänheten som bär på alla möjliga stenar i ryggsäcken, från personlighetsstörningar till bara dåligt humör den dagen, drogpåverkan, radikalist-tänkande osv. Det är mycket klokt att undvika att ge dom skäl att släppa loss dom sidorna av sig själva. Alla blir lidande av det, speciellt när kaosälskande uppviglare ser det och eldar på situationen från andra hållet.
Bär man t.ex. skjutvapen synligt, och ännu mer beordrar folk omkring lite, så triggar det mer i folket än vapenbärarna kan hantera, i alla möjliga och omöjliga personligheter. T.o.m. mycket erfarna poliser upplever svårigheter att balansera den ekvationen i sin yrkesutövning. En vänlig tillrättavisning kan tolkas som rena krigsförklaringen av fel personlighet. Man triggar problemet själv, som inte hade behövt hända.
Citat:
Kyle hjälpte honom att få slut på sitt liv.
Uff. Hjärtlöst rått.
Citat:
Statistiken talar väl för sig själv, den mest beväpnade befolkningen i världen och likaså flest dödsfall kopplade till skjutvapen, det är väl bara Brasilien som är värre, men den ekvationen verkar vara lite svår för jänkarna att lösa
Kan ligga nåt i det. Tyvärr går det ju att politiskt rationalisera/motivera precis allt, bara man är tillräckligt bra agitatör med feeling för manipulation och illusion, och har en tillräckligt ljudstark mikrofon i medialandskapet. Svårt att ändra på.
Vet inte hur det är i Brasilien. Men amerikaner i synnerhet är så vana vid principen att alla får ha vilken dum övertygelse dom vill, och att det skulle ligga styrka och ära i att vara principmässigt rigid. Dum och envis, dödlig kombination.
Om alla får ha sin egna övertygelse, tvingas man tampas med att alla agerar ut sin egna övertygelse med. Men detta accepteras inte av andra, för agerar man ut sin egna övertygelse så gör man ju intrång på andra oliktänkande människors rätt till samma frihet att göra detsamma. Paradoxen är given. Synd att se att Sverige är på väg mer åt samma håll.
Senast redigerad av Robbinist 2021-11-11 kl. 03:03.
2021-11-11, 02:46
Medlem
Citat:
Hittar du på det eller vet du att det är så i amerikansk rätt? Här är definitionen av självförsvar i svensk rätt. Det fetade är relevant i målet.
Citat:
K241 § En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.

[S2]Rätt till nödvärn föreligger mot

1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning, 3. 3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458).
I en svensk domstol hade det inte spelat någon roll om någon gått runt beväpnad på stan. I samma stund som personen blir angripen så inträder en rätt att försvara sig med dödligt våld om så krävs.

Återigen: Rätten till självförsvar är den mest grundläggande och fundamentala av alla mänskliga rättigheter. Den har alltid existerat och kommer alltid att existera.

Tillägg: Notera också att det finns ett uppenbarhetsrekvisit i svensk rätt. Att döda någon i självförsvar är endast olagligt om handlingen är ”uppenbart” oförsvarlig. Svensk rätt har alltså ett utomordentligt starkt skydd för rätten att försvara sitt liv och egendom, och jag gissar att detsamma gäller i USA.
Senast redigerad av Friherr 2021-11-11 kl. 02:55.
2021-11-11, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Uff. Hjärtlöst rått.
Jag tycker inte det är synd när pedofiler blir skjutna till döds. Han spenderade 12 år i fängelse för att ha våldtagit flera barn mellan åldrarna 9 till 11 år. En gång pedofil alltid en pedofil. Var bara en tidsfråga innan han skulle vålda mer barn. Kyle gjorde samhället en tjänst.
2021-11-11, 03:02
Medlem
varfors avatar
Citat:
Jag tycker inte det är synd när pedofiler blir skjutna till döds. Han spenderade 12 år i fängelse för att ha våldtagit flera barn mellan åldrarna 9 till 11 år. En gång pedofil alltid en pedofil. Var bara en tidsfråga innan han skulle vålda mer barn. Kyle gjorde samhället en tjänst.
Jag tycker synd om Kyle och de svårläkta mentala ärr som skapas av att ta någons liv, då dessa uppstår oaktat om man tvingades att freda sitt liv eller egendom med dödligt våld eller ej.
Ja om man inte är en samvetslös våldspsykopat som de två avlivade och den tredje som borde avlivats på plats, men klarade sig.

Den överlevande våldspsykopaten och de avlivades släkt bör självfallet få stå för alla nuvarande och framtida kostnader för den psykiska ohälsan samt det lidande de tre våldspsykopaterna orsakade Kyle.
Senast redigerad av varfor 2021-11-11 kl. 03:07.
2021-11-11, 03:28
Medlem
Citat:
Ah ok. Ja .. jag håller nog inte fullt med ändå. I så fall kunde man skjuta Rosenbaums unga offer med, för sexbrottsutsatta barn har en tydlig risk att bli sexförövare själva i vuxen ålder. Kanske därför Rosenbaum brottades med det han brottades med?

Anyway, Rittenhouse sköt nog inte för Rosenbaums tidigare brott. Tror mer det var skjutvapnen som retade Rosenbaums överaktiva personlighet. Hade vapnen inte funnits där, hade förvisso Rosenbaum hittat något annat att reta sig på, men det hade nog inte slutat lika allvarligt alls. Han hade nog bara åkt på skäll och smäll, som kanske många gånger tidigare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in