Citat:
Ursprungligen postat av
ReedMe
Vittnesuppgifter kan vara vanskliga, men Chevamannen kan särskilja på mördaren och Engström, och det tycker jag styrker hans uppgifter även om han antagligen inte minns rätt om allt.
Vi människor är ju duktiga på att skapa falska minnen, att fylla ut minnena med egenhändigt skapade bilder/ljud.
Chevamannen verkar ju mena (2:20 i denna video
https://www.youtube.com/watch?v=8TU041pXY50) att Engström kom gåendes längs Sveavägen sent i händelseförloppet och sen sprang in i gränden - vilket då innebär att han talar för teorin om att Engström va en knasboll och lögnaktigt vittne. Vilket förstås är en av huvudteorierna i sig.
Men en sak som får mig att tvivla extra mycket efter att ha sett serien nu är ju att Chevamannen beskriver Engström som bärandes brun rock. Vilket Osannolika Mördaren målar upp som en felaktighet - de menar ju att Stig hade blå täckjacka under mordnatten, och bara sen förvirrat allmänheten genom att byta till sin rock i alla rekonstruktioner, bilder etc. Så OM det stämmer - då kan det ju va tecken på att Chevamannen lurats av alla bilder han sett på Stig.
(Fast kanske inte supersannolikt att Chevamannen skulle sett en helt annan person i liknande rock som också skulle ha "sprungit in i gränden" )
Citat:
Ursprungligen postat av
avec
Nu har inte jag sett hela serien. Såg ett avsnitt idag.
Tiden är varken ett bevis för att han är mördaren eller att han inte skulle vara det. Att han försökt mixtra med tiden är däremot helt klart ett indicium på att han är skyldig.
Varför skulle han göra det om han är oskyldig?
Är det förövrigt bevisat att Engström försökt mixtra med tiden för då han stämpla ut, eller är det baserat på ett enstaka vittnesmål?
Man kan ju helt enkelt glömma/slarva/missuppfatta saker.
Felaktigt vittnesmål måste inte va medveten lögn.
Jag tänker ofta att det vore för korkat att medvetet ljuga om en faktauppgift som stämplingstid - då den så lätt kan motbevisas, vilket också gjordes (i senare avsnitt talas det mer om tiden). Jag har tidigare tänkt att eftersom han ringde och kollade upp stämplingstiden vore det för osannolikt att han skulle bluffa om den - då det ju bevisligen va en faktauppgift andra också kunde få tag på för att motbevisa hans lögn.
Fast förvisso - serien hjälper till med att måla upp ett scenario kring hur han kan ha tänkt. Han framställs ju som ganska orädd för att bli utredd så i detalj och tänkte att han kunde spontanljuga sig fram till ett läge där han blev avfärdad som vittne. Så kanske chansade vilt på att ingen skulle dubbelkolla stämplingstiden. (Dock en galen chansning när man går ut med det i tryck - om jag va personen som gav honom tiden och jag läste att han sa fel tid i tidningen då skulle jag kontakta tidningen med en rättning)
Enligt mig är hans värsta lögn att han i polisförhör fick frågan om han varit på kontoret hela kvällen och då ljög om att han gått ut för att äta middag.
Men det var ju också lätt motbevisbart.
Så alla dessa lätt motbevisbara lögner gör det svårt att tro varken bu eller bä. Han kan ha ljugit i desperation för att han va mördaren - eller bara för att han, som ju snuten va säker på först, var en ren mediakåt mytoman.