2021-11-10, 18:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BMH
Så sitter Eva Glaser Rydberg ,vapenhandlarens dotter, och gråter och talar om vilken fin person Stig Engström och hennes pappa var på TV4. Så fort någon känner en misstänkt så kan det aldrig vara han eller hon. Rydberg kunde förklarat varför Engström ljuger om sina förehavanden på brottsplatsen. Han lade inte Palme i framstupa sidoläge, han ljuger om det, och varför han ville vara med i tidningar och TV och varför beskrivningen av mördaren stämmer överens med Engström. Engström ringde till polisen och tidningar och sa att han förväxlats med mördaren. Detta måste väl Stig Engström ha berättat om och förklarat för henne eftersom hon träffade honom enligt sig själv varje vecka. Rydberg saknar totalt trovärdighet och tror hon att hon vet att Engström inte är mördaren för att han var trevlig när hon träffade honom är hon totalt från verkligheten. Olof Palme mördades och Engström är inte mördaren för att hon alltid träffade på en trevlig Stig Engström. Han dolde sitt rätta jag för henne kanske men så långt tänker hon inte. På den grunden frias ingen från mordmisstanke oavsett om Engström är skyldig eller inte. Engström dök upp på mordplatsen några minuter efter dom dödande skotten. Återvände mördaren till mordplatsen för att framställa sig som ett energiskt vittne? Man kan ju undra

Det är naturligtvis fullständigt ointressant vad en person som har ett känslomässigt band till en gärningsman uttalar sig om beträffande karaktären. Även Capones döttrar vittnade om att han var en mycket kärleksfull och mild person och detsamma kan de flesta släktingar och anhöriga till dömda brottslingar. Jag såg också inslaget, orkade faktiskt ta mig igenom hela och egentligen är det mest synd om henne. Det är det faktiskt, eftersom hennes pappa mest troligt var den som tillhandahöll vapnet till S.E. Exakta omständigheter kring detta, kan vi naturligtvis bara spekulera i, men det är ganska osannolikt att Engström skulle ha kommit över vapnet genom någon annan person.
Citera
2021-11-10, 19:04
Avslutad
Ett sista inlägg i debatten, bara för att jag äntligen kommit igång och vet att det inte kommer komma speciellt många fler tillfällen då jag orkar uppbåda tillräckligt mycket intresse för att skriva till Flashback-folk.

Någon frågade om Engströms vapenträning. Ja, den informationen är väl en av Thomas största bidrag till utredningen. Vapenträningen hade Engström från skytteföreningen på Kungliga Armétygförvaltningen, där han var anställd under några år. Enligt resultaten, var han dessutom en riktigt duktig skytt....
Själv spekulerade Engström i sin sista medieintervju 1992 för branschtidningen Skydd & säkerhet om motivet, en monolog tv-seriens sista avsnitt återger nästan i sin helhet. Den är så rik på detaljer, så uppenbart personligt hållen att man bara väntar på själva erkännandet.

Återstår vapnet, som Leif GW Persson menar måste ha varit ”stort som en liten julgris”. Det var också Holmérs misstag, då han tidigt låste mordutredningen vid en .357 Magnum av märket Smith & Wesson. I själva verket kan ammunitionen som användes vid mordet avfyras av flera modeller, inte alla av julgrisformat. Sådana fanns det flera av i den enorma vapensamlingen hos grannen. Personligen tror jag, återigen detta troende i denna svulstiga mordhistoria, att Engström var beväpnad av psykologiska orsaker. Det ger en känsla av makt att vara beväpnad, även om vapnet aldrig är tänkt att användas. Han var också i en period i livet när karriären gick i stå. Han hade svårt att fokusera och traskade mest runt och pratade med folk på kontoret, istället för att arbeta. Därav att han också ofta fick jobba över för att hinna ikapp. Vi vet också att han vid sitt frånfälle led av psykisk ohälsa, något som enligt mig säkerligen var en åkomma han haft under lång tid och som - återigen enligt min egen tro - var en indirekt orsak till att han tog en sådan enorm och extremt destruktiv risk under denna svarta vinternatt. S.E är en väldigt intressant historisk person och även om vi aldrig kommer att kunna döma honom för mordet, så förblir han trolig gärningsman i Världens största mordutredning. Ingen dålig bedrift för en alkoholiserad, halv-feminin grafiker med dålig självkänsla.
Citera
2021-11-10, 19:38
Avslutad
Olof Palmes söner fick uppleva att deras pappa mördades och deras mor utsattes för mordförsök och så sitter Eva Glaser Rydberg och säger att den troligaste mördaren Stig Engström var en trevlig, rolig och bra människa. Har inte TV4 något ansvar gentemot Olof och Lisbeth Palmes söner när kvinnan Eva Glaser Rydberg spottar på Olof och Lisbeths grav. Nej, istället sitter Tilde de Paula Eby och tycker synd om Eva Glaser Rydberg. För djävligt är det
Senast redigerad av BMH 2021-11-10 kl. 19:44.
Citera
2021-11-10, 20:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BMH
Olof Palmes söner fick uppleva att deras pappa mördades och deras mor utsattes för mordförsök och så sitter Eva Glaser Rydberg och säger att den troligaste mördaren Stig Engström var en trevlig, rolig och bra människa. Har inte TV4 något ansvar gentemot Olof och Lisbeth Palmes söner när kvinnan Eva Glaser Rydberg spottar på Olof och Lisbeths grav. Nej, istället sitter Tilde de Paula Eby och tycker synd om Eva Glaser Rydberg. För djävligt är det

Även om jag själv kan tänka mig att SE kan ha gjort det, vissa saker pekar ju faktiskt i den riktningen (om man läser förhör och utredning, etcetera). Men, det går ju inte att "klubba", bara misstänka. Att bränna in SE som OP:s baneman genom Netflix world wide är ett övergrepp, folk kommer ju köpa och tro att Netflixserien är sanningen, tyvärr. Och, det finns inget (vad jag läst i förhören med exfrun eller Glasers) som faktiskt pekar ut eller direkt antyder att SE eller WG är inblandade, det är varken bu eller bä, egentligen. Man kan tolka vissa yttranden så klart, men det är någonting annat. Även om jag hade behållning av serien som utomstående och mångårigt intresserad av SE och MOP, får jag ont i magen, över att exfrun hängs ut med namn på ålderns hört (finns inget konkret som tyder på att hon visste, misstänkte eller var medhjälpare i någon form, man kan mana misstänka), detsamma gäller Ulrika Glasers far Willy och hennes syster.

Att PU lade ner utredningen, begriper jag, att man misstänker SE, begriper jag - men PU hade inte behövt namnge honom med det material man visade (om man nu inte sitter med äss i rockärmen, redo att slita fram). Jag lider oerhört med främst exfrun, även med Glaseras. Det måste leva in en mardröm i detta nu. Ingen värdig tillvaro på livets eftermiddag för någon. Jag tycker att Netflix ska dra tillbaka serien på momangen, be exfrun och Glasers om ursäkt, ge dem rimliga plåster på såren. Annars tycker jag, att någon (varför inte LGWP) kan öppna sin hästhandlarplånbok och ordna en förstklassig advokat. Har SE och eventuellt W. Glaser varit inblandade in mordet i någon form, bör man även skona de efterlevande.

Jag önskar att någon journalist eller skribent, är beredd att ta sig an fallet, försöka få till ett nyanserad teveprogram eller bok, där exfrun och Glasers få komma till tals fult ut, både kring sig själva, sin bakgrund och Stig, brodera ut. Som en motvikt till Filter/TP/Netflix. Det förtjänar de tre damerna. De behöver en röst, precis som Stig.

Finns intresse från de tre, är jag gärna behjälplig med mina resurser, tid och kontakter att skapa en "verkligare och värdigare bild" om hur det faktiskt var. Det går bra att PM:a mig.
Senast redigerad av papperslapp2021 2021-11-10 kl. 20:32.
Citera
2021-11-10, 20:33
Medlem
Ja fy det är ju skandal. Folk som får odömda anhöriga uthängda som mördare av netflix. Och själv skrivs in i tvserier skall ju krypa undan någonstans skämmas och hålla käften. Att ha magen att ifrågasätta netflix bara för att man varit med själv.
Citera
2021-11-10, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Der.Untermensch
Det är naturligtvis fullständigt ointressant vad en person som har ett känslomässigt band till en gärningsman uttalar sig om beträffande karaktären.
Du fattar inte ens att det är netflix som skall styrka sin version.
Citera
2021-11-10, 20:42
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ett sista inlägg i debatten, bara för att jag äntligen kommit igång och vet att det inte kommer komma speciellt många fler tillfällen då jag orkar uppbåda tillräckligt mycket intresse för att skriva till Flashback-folk.

Någon frågade om Engströms vapenträning. Ja, den informationen är väl en av Thomas största bidrag till utredningen. Vapenträningen hade Engström från skytteföreningen på Kungliga Armétygförvaltningen, där han var anställd under några år. Enligt resultaten, var han dessutom en riktigt duktig skytt....
Själv spekulerade Engström i sin sista medieintervju 1992 för branschtidningen Skydd & säkerhet om motivet, en monolog tv-seriens sista avsnitt återger nästan i sin helhet. Den är så rik på detaljer, så uppenbart personligt hållen att man bara väntar på själva erkännandet.

Återstår vapnet, som Leif GW Persson menar måste ha varit ”stort som en liten julgris”. Det var också Holmérs misstag, då han tidigt låste mordutredningen vid en .357 Magnum av märket Smith & Wesson. I själva verket kan ammunitionen som användes vid mordet avfyras av flera modeller, inte alla av julgrisformat. Sådana fanns det flera av i den enorma vapensamlingen hos grannen. Personligen tror jag, återigen detta troende i denna svulstiga mordhistoria, att Engström var beväpnad av psykologiska orsaker. Det ger en känsla av makt att vara beväpnad, även om vapnet aldrig är tänkt att användas. Han var också i en period i livet när karriären gick i stå. Han hade svårt att fokusera och traskade mest runt och pratade med folk på kontoret, istället för att arbeta. Därav att han också ofta fick jobba över för att hinna ikapp. Vi vet också att han vid sitt frånfälle led av psykisk ohälsa, något som enligt mig säkerligen var en åkomma han haft under lång tid och som - återigen enligt min egen tro - var en indirekt orsak till att han tog en sådan enorm och extremt destruktiv risk under denna svarta vinternatt. S.E är en väldigt intressant historisk person och även om vi aldrig kommer att kunna döma honom för mordet, så förblir han trolig gärningsman i Världens största mordutredning. Ingen dålig bedrift för en alkoholiserad, halv-feminin grafiker med dålig självkänsla.

De har lyckats hjärntvätta dig i alla fall. Knappa in valfri fantasi och fiktion, så kommer du sjunga ut den lika lätt som att trycka på en bandspelare, och vidhålla att det är den heliga skrift.

Vilket år var denna vapenträning nu igen?

Var inte frånfället 14 år efter mordet? Vad är det som säger att han led av psykisk ohälsa år 1986?
Citera
2021-11-10, 21:39
Bannlyst
felpost
Citera
2021-11-10, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Vilket år var denna vapenträning nu igen?
Vapenträning i värnplikten.
På första jobbet efter värnplikten, i Armétygförvaltningen, var man med och tävlade i skytteklubben.

Så det va många år innan mordet - men spelar det roll?
Nån form av grundnivå kan man få i lumpen, men om man sen inte bara är med i skytteklubb utan också tävlar - då är man bättre än genomsnittslumparen. Och det kan nog sitta i.
Citera
2021-11-10, 21:52
Medlem
ReedMes avatar
Usch, har inte sett serien och tänker inte göra det heller. Här har man verkligen töjt på alla gränser in i absurdum. Redan porträttet av Stig är ju helt åt helvete, enligt hans dotter. Och vad som har framkommit om hans person genom alla dokumentärer, så verkar hon ha rätt.

Hoppas nån stämmer skiten ur Netflix.
Citera
2021-11-10, 21:59
Medlem
ReedMes avatar
Citat:

Nej, han stod och pratade med portvakten i några minuter efter att han stämplat ut. Han måste ha sprungit som en dåre för att hinna ikapp paret Palme. Han kan inte vara mördaren. Mördaren stod och väntade på Palme.
Citera
2021-11-10, 21:59
Medlem
Citat:
halv-feminin grafiker med dålig självkänsla.
Det här med att han skulle uppfattas som nämnvärt feminin har jag lite svårt att förstå.
Han är ju absolut inte macho, det är ju klart.
Visst att hans röst är lite ljus och han talar lite försiktigt och mesigt kanske men jag uppfattar det inte alls som femininitet eller bögigt.
Uppfattar honom mer som att han är en lite tråkig, stel, töntig, lite socialt trubbig nörd.
Rätt långt från från "you go girl"-bögstereotypen.

Men framförallt i relation till serien - så tycker jag inte han spelas feminin av Robert Gustavsson heller tycker jag så man verkar åtminstone inte tyckt det varit så viktigt att framhålla det som ett centralt drag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in