2021-11-10, 16:09
Medlem
Grisigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiketFaller
Du får nog sätta dig in i fallet innan du drar så drastiska slutsatser.

Kyle var med i ett poliskadett program för ungdomar och ställde därmed upp på att vakta en butik. Han var också utbildad EMT (sjukvårdare) och agerade också utifrån det. Butiken hade kvällen innan vandaliserats och runt ett hundratal bilar hade bränts.

Att en sjuttonåring bär vapen låter ur ett svenskt perspektiv sjukt men är i USA ganska normalt i vissa delstater. Man har en helt annan syn på vapen både juridiskt och kulturellt.

2nd amendment är mycket reglerat på ens kriminella register, vilket för mig in på målsäganden.

Samtliga är dömda innan. Rosenbaum för att ha sexuellt förgripit sig på barn bla (han har ett långt register). Faktum är att han blivit släppt ifrån häktet tidigare samma dag som allt hände. Den andra som blev skjuten i armen, som sprang fram mot Rittenhouse med en pistol dragen i ansiktet på Kyle, hade sin däremot inte rätt att bära vapen. Hans licens var indragen pga av ett inbrott han begått.

Du borde faktiskt ta till dig av information innan du uttrycker dig så starkt om ett fall du inte tycks ha koll på.

Vad var det för poliskadett för minderåriga? Var det officiellt, polisens egna?
Var han certifierad EMT?

Okej han höll vapen mot Kyles ansikte?
Och kyles vapen däremot var lagligt och han fick ha det?
2021-11-10, 16:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Datornkrabbar
I detta fallet, sett till hans föga ålder, tror jag hans agerande snarare bottnar i äventyrslystenhet och politiska motsättningar, och inte ett civilkurage som växt fram under år av passivitet. Inte sant?

Baserat på hans beteende under kvällen, som togs upp under rättegången igår men även förrgår så nej.
2021-11-10, 16:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grisigt
Vad var det för poliskadett för minderåriga? Var det officiellt, polisens egna?
Var han certifierad EMT?

Svarar snabbt då jag tittar på rättegången just nu. Nu vittnade Gaiges rumskamrat. Han hade dagen efter skottlossningen postat på sin facebook att Gaige sagt att "my only regret is not killing him".

I vart fall så var det någon form av lokalt poliskadett program. I USA har man helt annan syn på vapen,säkerhet och minderåriga. Du får sätta dig i den lokala kulturen i landet vi diskuterar.

Han höll ett vapen mot kyles ansikte bilden kom fram igår på rättegången. Han hade innan detta ljugit för polisen och Kenosha stad som han stämt på 10 miljiner dollar för incidenten och påstått att han inte haft en pistol i handen.

Igår framkom bild och videobevis på att han sprungit emot Kyle och riktat vapnet emot hans ansikte medans Kyle låg ner på marken nedstampad och slagen av en mobb.

Föreslår att du ser Gaige Grosskreutz hela vittnesmål. Just nu vittnar hans rumskamrat.

https://www.youtube.com/watch?v=BX7Wem7DzLc

Se rättegången och bilda dig en uppfattning direkt ifrån källan, istället för att läsa DNs, eller annan pk medias tolkning av rättegången.

Tillägg angående Kyle och vapnet. Huruvida han hade rätt att inneha vapnet är diskuterbart. I sin egen delstat är det fine. Men han har korsat gränser mellan delstater. Han riskerar således att dömas för ett vapenbrott. Mord ser jag och de flesta andra som uteslutet just pga av självförsvarsaspekten.
Senast redigerad av RiketFaller 2021-11-10 kl. 16:29.
2021-11-10, 16:19
Medlem
DerRoteBarons avatar
Citat:
Grosskreutz sprang mot Rittenhouse, Rittenhouse riktar sitt vapen mot Grosskreutz varvid han stannar och kastar upp sina händer, Rittenhouse skjuter inte då Grosskreutz inte förefaller utgöra någon fara. Grosskreutz drar sedan sitt vapen och riktar det mot Rittenhouse, varpå Rittenhouse skjuter Grosskreutz i armen. Rittenhouses innehav av vapnet var så vitt jag vet inte olagligt och narrativet att han skulle ha åkt från en stat till en annan med det är falskt. Vidare gör man skillnad på open carry och concealed carry i USA, alltså huruvida man öppet bär ett vapen som Rittenhouse gjorde, eller om man döljer det som Grosskreutz gjorde. Det senare kräver ett tillstånd, vilket Grosskreutz inte hade, medan det föregående så vitt jag vet oftast inte kräver något tillstånd.
2021-11-10, 16:21
Medlem
Citat:
Du måste se till situationen i sin helhet. Det var fullständigt kaos, nationellt. Lag och ordning hade i stort kollapsat. Det dog folk även på andra platser i desa upplopp.

Rättegången drar igång nu igen
https://www.youtube.com/watch?v=BX7Wem7DzLc
Rekommenderar starkt denna livesändning där rättegången refereras.
https://www.youtube.com/watch?v=dH7Sch5mXfw
2021-11-10, 16:24
Medlem
Citat:
Hahahaha så jävla triggered äger både bil och andra egendomar men hade nog inte mördat någon bara för att dom gjorde sönder min bil t.ex.
Men det var inte Kyles egendom och inte heller din, om din släta hjärna kan förstå skillnaden. Varför mörda över någon annans egendom och varför sitter du bakom din skärm i Sverige och gråter över någon annans egendom? Är du sån som slickar ”de rikas” fötter också om dom ber om det? Du hade säker fjäskat för mig irl då för jag klär mig fint och kör en snygg bil. Riktig dörrmatta för dom rika för du tror att det blir du någon vacker dag?

Att han skyddades någons egendom är i detta fall irrelevant då det inte var anledningen till att avfyra skotten. Skotten avfyrades eftersom KR kände sig hotad till livet. Stor skillnad.
2021-11-10, 16:30
Medlem
Grisigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quet
Att han skyddades någons egendom är i detta fall irrelevant då det inte var anledningen till att avfyra skotten. Skotten avfyrades eftersom KR kände sig hotad till livet. Stor skillnad.

Jag vet redan detta, men vad gör han DÄR??
Finns väl vuxna/riktiga poliser som kan skydda allmänheten istället för em 17-åring:
Han vill ju LARPa militär/polis för han är ett barn.
Sen om man jagar någon med vapen så får man skylla sig själv om man blir skjuten såklart, dom är idioter, men han då fan ingen hjälte, han är en mupp.
Ser man inte detta så är man antagligen en mupp själv.
2021-11-10, 16:36
Bannlyst
Inte hängt med, skrev här istället. Den här ägaren till verkstaden som brann ner, hur är han relevant? Har han begått ett försäkringsbedrägeri?

Försvarsadvokaten som ser ut som Uncle Junior är på hugget

Edit: Shit nu ska Kyle själv vittna!!! Trodde inte han skulle göra det.
2021-11-10, 16:41
Bannlyst
Misstag av försvaret att låta Kyle vittna. Helt onödig risk. Crosskreutz tog den för Kyle.
2021-11-10, 16:43
Medlem
winningfeasts avatar
Citat:
Misstag av försvaret att låta Kyle vittna. Helt onödig risk. Crosskreutz tog den för Kyle.

Håller helt med, det enda positiva är att man "humaniserar" honom till en ung kille och inte bara gör honom till en brottsmisstänkt.

Blir väldigt intressant att se detta.
2021-11-10, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
En sak är iaf helt säker, om Rittenhouse döms så är det helt och hållet en politisk dom.

Det var inte någon som försökte slå en skateboard i huvudet på Rittenhouse utan personen slog skateboard i huvudet på honom.

Kolla gärna in den här videon. Programmet Louder with Crowder livesände under rättegångens start och i programmet går de noggrant igenom allt som sker som vi kan se i videoklippen från händelsen.

De hade nedskrivet en massa poänger och argument som de hade tänkt invända mot sådant som åklagaren kunde tänkas framföra men det blev i princip inget av det eftersom att åklagaren istället verkade agera som försvarare åt Rittenhouse.

https://m.youtube.com/watch?v=ncvSbymtSP8

För övrigt ett mycket intressant meme bland alla memes i länken i trådstarten.

En svart grabb som sköt fyra personer i skolan släpptes efter bara 24 timmar och med 75.000 dollar i borgen medans Kyle Rittenhouse satt i flera månader och med två miljoner dollar i borgen.

Det snackas så ofta om "white privilege" och allt det där men om man istället ser till fakta så är det i dagens läge snarare svarta som är priviligerade på olika sätt.

Borgen sätts på basis av ens inkomst, så att den är högre för Kyle är bara en reflektion av dennes arbetsinkomster
Så om något, så är det snarare en manifestation på ojämlikhet i amerikanska samhället och Kyle borde vara glad att bail sätts så högt det visar bara att han är rik, inget annat
2021-11-10, 16:56
Medlem
Citat:
Hahahaha så jävla triggered äger både bil och andra egendomar men hade nog inte mördat någon bara för att dom gjorde sönder min bil t.ex.
Men det var inte Kyles egendom och inte heller din, om din släta hjärna kan förstå skillnaden. Varför mörda över någon annans egendom och varför sitter du bakom din skärm i Sverige och gråter över någon annans egendom? Är du sån som slickar ”de rikas” fötter också om dom ber om det? Du hade säker fjäskat för mig irl då för jag klär mig fint och kör en snygg bil. Riktig dörrmatta för dom rika för du tror att det blir du någon vacker dag?
Bra att ingen mördades i denna situation då, självförsvar är helt lagligt

Citat:
Jag vet redan detta, men vad gör han DÄR??
Finns väl vuxna/riktiga poliser som kan skydda allmänheten istället för em 17-åring:
Han vill ju LARPa militär/polis för han är ett barn.
Sen om man jagar någon med vapen så får man skylla sig själv om man blir skjuten såklart, dom är idioter, men han då fan ingen hjälte, han är en mupp.
Ser man inte detta så är man antagligen en mupp själv.
Han BOR 20 min bort och har hjälpt till o städat i det området under hela sitt liv
Han blev ombedd att komma dit då det var kaos o polisen gjorde ingenting.

Håll käft om du vet noll.
Du skämmer ut dig själv totalt

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in