2021-11-10, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dirtyrobber2018
Den fega lilla nollan kommer att få livstid, hans av MAGA-dårar finansierade försvar kan försöka med vad fan de vill. Helt sinnessjukt att det ens diskuteras; här eller annorstädes. Självförsvar? Yeah right.

Kokar av ilska. När jag läser dina ord önskar jag att det är du nästa gång som blir jagad, sparkad och skjuten på. O fan ta dig om du försvarar dig. Du ska bara ta emot din vita idiot.
2021-11-10, 15:53
Medlem
DerRoteBarons avatar
Huruvida det blir några kravaller eller ej om Rittenhouse frias är svårt att säga. Visserligen finns det ett incitament, men å andra sidan är Joe Biden president och AFA, BLM och liknande organisationer vaknar bara upp ur ide när en republikan är president. Kanske kommer de "protestera", men den typen av våld och förstörelse som man såg förra året lär inte ske. Rittenhouse själv kommer förmodligen aldrig att kunna leva ett vanligt liv igen då de mer galna marxisterna inte kommer vila innan han ligger i graven. Vad som händer ifall han får livstid är inget speciellt förutom att marxisterna kommer fira som aldrig förr, den patetiska högern lyfter aldrig ett finger och kommer inte göra det i detta fall heller.
2021-11-10, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datornkrabbar
Att som 17-åring bege sig ut med en automatkarbin mot en uppjagad mobb för att visa sig på styva linan och leka någon jävla hjälte är obotligt korkat, och resultatet har vi ju facit på; något man på förhand kunde räkna ut med röven och en bit krita, om man inte är lika dum i huvudet som du uppenbarligen är.

Jag håller med om att det är nödvärn, och att han avlossar samtliga skott i rädsla för sitt eget liv, men det är en situation han själv försätter sig i, just för att han är idiot.

Idioti är dock inget brott.

Skulle jag gå runt i valfri sthlmsförort o flasha en Rolex hade jag med störst sannolikhet blivit rånad, men det betyder ju inte att rånaren inte gjort sig skyldig till brott.
2021-11-10, 15:58
Medlem
MickeyMantles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Finns inte en chans att han frias med de åtalspunkterna och de bevis som finns.
Nödvärn kan vara ok men får inte inbegripa mer våld än nöden kräver. JU.
Lite annat smått och gott gör att han blir omöjlig att försvara fullt ut och får ett rättmätigt straff.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Jag tror därför att båda sidor kommer att protestera.
Rasisterna för att han blev straffad (ja de är idioter)
Antifa-isterna för att straffet var för milt (finns många idioter där med, men inte så hög andel)

Tror du de ptetiska svenska nödvärnslagarna är universiella? I USA har många stater såkallade stand-your-ground-lagar.
2021-11-10, 16:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DerRoteBaron
Huruvida det blir några kravaller eller ej om Rittenhouse frias är svårt att säga. Visserligen finns det ett incitament, men å andra sidan är Joe Biden president och AFA, BLM och liknande organisationer vaknar bara upp ur ide när en republikan är president. Kanske kommer de "protestera", men den typen av våld och förstörelse som man såg förra året lär inte ske. Rittenhouse själv kommer förmodligen aldrig att kunna leva ett vanligt liv igen då de mer galna marxisterna inte kommer vila innan han ligger i graven. Vad som händer ifall han får livstid är inget speciellt förutom att marxisterna kommer fira som aldrig förr, den patetiska högern lyfter aldrig ett finger och kommer inte göra det i detta fall heller.

Blir han friad, vilket jag tror och hoppas kan han nog använda det till sin fördel. Först och främst kan han stämma Kenosha och även privatpersoner för att ekonomiskt säkra sig. Sedan kan han skriva en bok och ställa upp på intervjuer och föreläsningar osv.
2021-11-10, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winningfeast
Ja, men det som är så dumt är att det mediala trycket även hamnar på jurymedlemmarna som ska döma. I värsta fall kan juryn döma efter politisk hemvist (det här fallet har även det blivit väldigt politiserat i USA) eller efter medialt och socialt tryck ifrån samhället och inte efter vad som faktiskt presenterats.

Det hade nog känts bättre att bli dömd utav en domare som förhoppningsvis har större civilkurage och dömer utifrån det som har presenterats i rättegången och om dem handlingar som Rittenhouse genomförde den kvällen når upp till kraven som ställs för att dömas till mord eller inte.
Ja politik och ras har blivit ofattbart viktigt numera igen, spec i usa. Risken är precis som du säger att det ska stämplas nåt offer för att gå mediatrycket tillmötes.
2021-11-10, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiketFaller
Naturligtvis är det inte optimalt att en 17-åring gör polisens jobb. Men detta faller inte på Kyle. Faktum är att USA hela den sommaren drabbades av kravaller så pass illa att polisen inte förmådde sig att sätta stopp för det.

Folk fick sina företag nedbrända. Hela polisstationer tändes förfan eld på i ett flertal städer. Då får medborgare ta saken i egna händer. Beklagligt. Men inte Kyles fel.
Ja, och det gick ju bra. Vilket jobb han gjorde!
2021-11-10, 16:04
Medlem
Spinnacers avatar
Han kommer få kort eller inget straff straff. Det kommer inte bli några kravaller då det inte finns något ras-element.
Det finns ju videor på hela händelseförloppet, polisen är frånvarande och han blir attackerad av antifa som är beväpnade.
2021-11-10, 16:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Datornkrabbar
Ja, och det gick ju bra. Vilket jobb han gjorde!

Du måste se till situationen i sin helhet. Det var fullständigt kaos, nationellt. Lag och ordning hade i stort kollapsat. Det dog folk även på andra platser i desa upplopp.

Rättegången drar igång nu igen
https://www.youtube.com/watch?v=BX7Wem7DzLc
2021-11-10, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeinChad
Hoppas du fattar att inget du skriver efter nåt sånt går att tas på allvar.
Haha, okej, hans tuffa karbin är halvautomatisk enl. lag och inte helautomatisk. Du vinner. Dock finns det halvautomatiska automatkarbiner.

Tror dock jag har fler vapenlicenser och timmar i vapensmedjan än dig.
2021-11-10, 16:08
Medlem
DerRoteBarons avatar
Citat:
Blir han friad, vilket jag tror och hoppas kan han nog använda det till sin fördel. Först och främst kan han stämma Kenosha och även privatpersoner för att ekonomiskt säkra sig. Sedan kan han skriva en bok och ställa upp på intervjuer och föreläsningar osv.
Visst kan det bli så och en kan väl hoppas att han gör som Covington kids gjorde och stämmer skiten ur lögnpressen. Kanske inte ska vara så pessimistisk, hoppas även jag att Rittenhouse frias och har en ljus framtid framför sig, han verkar vara en reko grabb som råkade hamna i en tråkig situation. Jag har tittat en hel del på rättegången och utifrån vad jag sett kan jag inte föreställa mig att han skulle dömas, men det är å andra sidan en högst politisk rättegång så jag hade väl inte blivit jätteförvånad om han faktiskt blev det.
2021-11-10, 16:09
Medlem
Citat:
Du måste se till situationen i sin helhet. Det var fullständigt kaos, nationellt. Lag och ordning hade i stort kollapsat. Det dog folk även på andra platser i desa upplopp.
I detta fallet, sett till hans föga ålder, tror jag hans agerande snarare bottnar i äventyrslystenhet och politiska motsättningar, och inte ett civilkurage som växt fram under år av passivitet. Inte sant?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in