2021-11-09, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag undrar varför Ebba inte drog sig ur köpet redan när Esbjörn började med att ångra köpet och fick medial uppmärksamhet. Det måste väl finnas andra fastigheter (eller sommarhus) som Ebba kunde köpa i området. Kanske att hon kunde köpa in sig i sina föräldrars fastighet, hon är ju skriven där. På den fastigheten finns ju flera hus. Hennes barn hade inte behövt bli hemlösa om hon gjort så. Är hennes barn hemlösa nu? Kanske någon av er som känner henne kan berätta om barnen är hemlösa.

Att hon inte drog sig ur var en laglig teknikalitet då hon redan hade betalat handpenning/värderare och börjat röja på tomten med ESBSJÖRNS NÄRVARO.
Skulle hon bara backat och sagt: ok behåll handpenningen och jag betalar allt extraarbete och fakturor kring värderingar och hantverkare mm???
Dessutom så var det redan långt gånget i ägarskiftet så det gick inte at bara backa utan at göra det rätt lagligen.

Esb var nöjd med deet hela ända tills de började röja på tomten och då fick Majken uppp ögonen/öronen och drog igång hela skiten med at sitta på facebook och prata öppet med RO gruppen och hennes vänninor om att möra till köparen.
Då gick JB til polisen i en anan stad där han var, Örebro? JB anmälde at Ebba sågat ned träd, men det var ju hon och Esb överens om och han var med när det hände. Men sen snackade Majken hål i huvudet på stackars Esb och pratade om at hon skötta hans hygien för at han var gaggig.
Skulle hon ha gjort det gratis på någon som bor i hennes pensionat mot at arbeta där?
Nix, hon vädrade efter hans fastighet.

Ebba kunde inte backa lagligen med att säja OK och kasta tillbaka nycklarna.
2021-11-09, 21:28
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Att informera om att man som ombud ämnar frånträda uppdraget är inte hot eller utpressning. Det kan tvärtom vara att göra sin plikt att tillvarata sin klients intressen. Man rekommenderar kanske sin klient någonting, men klienten vägrar följa det. Till exempel att inte ta ett hopplöst fall till rättegång. Då ska ombudet absolut kunna hoppa av. Man köper ju juridisk rådgivning men om man inte lyssnar ska men kunna tacka för samarbetet och skiljas åt.
Men nu upplevde Esbjörn det som hot och utpressning från advokaternas sida. Borde det inte vara deras uppgift att få honom att känna sig trygg och lugn i rättsprocessen?
2021-11-09, 21:30
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Ingen av de jurister som uttalat sig i media tror att det kommer att ske. Hovrätten kommer att returnera Esbjörns klagoskrift med vändande post.

Högst troligt att det blir så.
Frågan är väl vad som var målet med överklagandet?

Trodde man verkligen att det skulle gå igenom eller var det bättre att positionera Esbjörn som att han har blivit lurad än att han har kommit överens med Ebba och att de skall sitta tillsammans i trädgården och dricka kaffe?
2021-11-09, 21:31
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Men nu upplevde Esbjörn det som hot och utpressning från advokaternas sida. Borde det inte vara deras uppgift att få honom att känna sig trygg och lugn i rättsprocessen?

Då borde väl E*björn rimligtvis inleda en process mot advokaterna och inte ge sig på Ebba Busch en gång till?
2021-11-09, 21:32
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtehjulet
Om Ebba uppträtt fel på något sätt tycker jag är lite svårt att veta med säkerhet. Det är ju inget fel i att vilja köpa någons tomt.
Nu står det dock klart att motparten har något fel och uppträder väldigt konstigt. Otäckt att göra affärer med sådana människor.
Tidigare har jag tänkt lite om detta att "det är inte ens fel att två träter" men nu lutar jag mer åt att Ebba haft otur att göra en affär med en riktigt dum skurkaktig motpart. Det räcker inte med att gubben är halvt dement för att ta situationen hit den har kommit. Kvinnan som hjälpt honom ... usch.

Betänk bara det faktumet att Esb, enligt vad som framkommit i denna tråd, har struntat i att betala skadeståndet till den drabbade som han dömdes till i den trafikolyckan som har orsakade. Helt uppenbart verkar det vara en man som anser att lagar, regler och avtal inte gäller för honom.

Det skulle vara intressant att få veta om detta är en person som han alltid har varit, eller om det på något sätt är kopplat till hans åldrande.
2021-11-09, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Uppgift och uppgift...

Att ombudet säger "du ska göra så här annars hoppar jag av" är inte olaga hot eller utpressning i lagens mening. Ett ombud får hoppa av. Liksom klienten får ge ombudet sparken.

Blanda inte bort det med att man ska vara snäll mot klienten etc etc.
2021-11-09, 21:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Då borde väl E*björn rimligtvis inleda en process mot advokaterna och inte ge sig på Ebba Busch en gång till?

Se verkligheten som den är.

Esbjörn är en gammal dåre som inte vet vad han vill förrän efteråt.

Om Esbjörn dör i morgon vilka kommer att sakna denne gnällspik
2021-11-09, 21:34
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, men jag tror nog att bevisningen är lite klen där och det är nog Esbjörn medveten om också.

Eller också orkar han bara slåss mot en väderkvarn i taget.
2021-11-09, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Jag är inte så säker på det. Förlikningen, som är det som domstolen fastställt och som nu överklagats, innehåller egentligen bara en överrenskommelse om att Esb ska medverka till slutförandet av affären enligt det ursprungliga köpekontraktet. Även om han, vilket jag starkt tvivlar på, skulle nå framgång i sitt överklagande så har han ju oavsett redan slutfört affären och skrivit under köpebrevet. Så först ska han lyckas att ogiltigförklara förlikningen, sedan ska han i nästa steg få köpet ogiltigförklarat också (köpet i sig är ju inte beroende av förlikningen, den innebar ju bara att han skulle slutföra köpet).

Har mycket, mycket svårt att se hur Esb ska kunna få köpet hävt på juridiska grunder. Hans enda realistiska möjlighet som jag kan se är att EB skulle frivilligt gå med på att häva köpet, och det tvivlar jag starkt på att hon kommer att göra. Men visst, märkligare saker har ju hänt förr…
Bra poäng.
Om förlikningen skulle ogiltigförklaras har han ju samma uppförsbacke som innan att hävda att den ursprungliga affären var ogiltig. Han har bara backat ett steg och är längre bort från sitt mål.
2021-11-09, 21:36
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Högst troligt att det blir så. Frågan är väl vad som var målet med överklagandet?

Trodde man verkligen att det skulle gå igenom eller var det bättre att positionera Esbjörn som att han har blivit lurad än att han har kommit överens med Ebba och att de skall sitta tillsammans i trädgården och dricka kaffe?

Jag har i det längsta vägrat att tro på politiska konspirationer av den typ som nuförtiden florerar i USA. Men efter de senaste turerna, som tycks vara tajmade för valrörelsen, börjar man ju undra.
2021-11-09, 21:37
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Uppgift och uppgift...

Att ombudet säger "du ska göra så här annars hoppar jag av" är inte olaga hot eller utpressning i lagens mening. Ett ombud får hoppa av. Liksom klienten får ge ombudet sparken.

Blanda inte bort det med att man ska vara snäll mot klienten etc etc.
Jag har en advokat i familjen som brukar bita ihop och jobba vidare när klienterna trilskas. Det är inte så enkelt att man bara ger den trilskande foten när det inte passar. Men det kanske är vanligt att advokater gör så?
2021-11-09, 21:38
Medlem
KillenArCPs avatar
Hur kan Esbjörn, en man med en större förmögenhet ge på sig en ensamstående, nyskild, hårt arbetande småbarnsmamma? Har verkligen den mannen ingen skam i kroppen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in