2021-11-09, 11:41
Medlem
ElongatedMuskrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kappatalist
Högst troligen får dom lyfta bort dom urspårade vagnarna med lyftkran. Och för att få fram lyftkranarna till olycksplatsen får dom bygga en väg genom skogen från från närmaste bilväg (vilket är 3 km)

När väl vagnarna är väck kan man återställa spåret. Jag tycker trafikverkets prognos på fredag nästa vecka låter väldigt optimistisk 2 veckor lär det ta innan trafik kan gå igen

trams, finns självklart lyftkran som går på järnväg.
Citera
2021-11-09, 11:55
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElongatedMuskrat
Sen är frågan om den går att använda; rälsen ser ut att vara rejält deformerad på en icke försumbar sträcka, och kontaktledningarna är nedrivna.
Citera
2021-11-09, 12:18
Medlem
Kappatalists avatar
Citat:

Du får gärna länka till en sådan lyftkran som går på järnväg och lyfter 100 ton, som en röjningsplanerare kan skaka fram i Sverige. Mvh trams
Citera
2021-11-09, 12:47
Medlem
Citat:
Du får gärna länka till en sådan lyftkran som går på järnväg och lyfter 100 ton, som en röjningsplanerare kan skaka fram i Sverige. Mvh trams

Nu vet jag inget om bärgning på järnväg men på bilderna ser det ut som att loket står på oskadad räls.

Om jag skulle fått ansvaret att bärga detta så skulle jag koppla loss loket och eventuella vagnar som fortfarande står på oskadad räls. Sedan bärga bort eller köra bort detta. De vagnar som är kvar får tömmas på plats och vältas undan. Sen kan reparation av räls/banvall börja.

https://www.svtstatic.se/image/wide/992/33125122/1636284299?format=auto
Citera
2021-11-09, 13:43
Medlem
Returpappers avatar
Citat:

Ja eller hur hur skulle de annars kunna bygga järnvägen från början. Men det går långsamt eftersom de får börja från Gällivare. Har de någon stor kran på den andra sidan Kiruna sidan kan de jobba från två håll?
Sedan måste de reparera rälsen bit för bit så kranen kan komma fram för att lyfta nya vagnar. 2-3 veckor kanske?
Citera
2021-11-09, 18:11
Medlem
arbetets avatar
Lång Twittertråd med bilder från olyckan och bärgningsplanerna:

Anders Lindberg
@Anders_Lindberg
Jag vet att ni undrar hur det går, så idag åkte jag ut till haveriplatsen för det urspårade malmtåget. Här kommer en exklusiv rapport i trådform. Många bilder!
Tråd: https://twitter.com/Anders_Lindberg/status/1458083986513747979?s=20
Citera
2021-11-09, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Anders Lindberg
@Anders_Lindberg
Jag vet att ni undrar hur det går, så idag åkte jag ut till haveriplatsen för det urspårade malmtåget. Här kommer en exklusiv rapport i trådform. Många bilder!
Tråd: https://twitter.com/Anders_Lindberg/status/1458083986513747979?s=20

Tack för länken. Helt sinnessjukt "coola" bilder (i den mån att jag är häpen över de extrema krafter som pågick under urspårningen). Lasten var alltså 6669 ton och enbart tågvikten (lok+last) på ca 8000 ton? Det vill säga totalvikt på 14669 ton? Otroligt...
Citera
2021-11-09, 19:32
Medlem
Kappatalists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Tack för länken! Fina bilder och kul info

Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Tack för länken. Helt sinnessjukt "coola" bilder (i den mån att jag är häpen över de extrema krafter som pågick under urspårningen). Lasten var alltså 6669 ton och enbart tågvikten (lok+last) på ca 8000 ton? Det vill säga totalvikt på 14669 ton? Otroligt...

Nja. En Malmvagn väger 20 ton och kan lasta 100-110 ton malm. Ett Malmlok väger 320 ton (vilket är väldigt mycket. Ett vanligt green cargo diesel Lok väger typ 80 ton om jag inte missminner mig.)

Så totala vikten på tågsettet med lok och 68 fullastade vagnar hamnar på ca 8600 ton - 9200 ton.

Vilket är riktigt tungt men inte 14000 ton tugnt
Citera
2021-11-09, 19:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Ja eller hur hur skulle de annars kunna bygga järnvägen från början. Men det går långsamt eftersom de får börja från Gällivare. Har de någon stor kran på den andra sidan Kiruna sidan kan de jobba från två håll?
Sedan måste de reparera rälsen bit för bit så kranen kan komma fram för att lyfta nya vagnar. 2-3 veckor kanske?

Du behöver inte ha en lyftkran för att lägga räl:
https://www.youtube.com/watch?v=tMXfU8blPMM

Du behöver inte lyfta ett urspårat tåg heller:
https://www.youtube.com/watch?v=IZ7DHivuA-I

Däremot är vagnarna på malmtåget välta och krossade, så dessa vagnar behöver lyftas. Det eftersom att de flesta vagnar saknar axlar, dessa axlar ligger ju bredvid vagnar och rälen. Det går ju inte att ställa vagnarna tillbaka på rälen då.

Att reparera rälen tar kanske några timmar, om det finns plats.
Senast redigerad av Methos 2021-11-09 kl. 19:35.
Citera
2021-11-09, 19:37
Medlem
Citat:
Nja. En Malmvagn väger 20 ton och kan lasta 100-110 ton malm. Ett Malmlok väger 320 ton (vilket är väldigt mycket. Ett vanligt green cargo diesel Lok väger typ 80 ton om jag inte missminner mig.)

Så totala vikten på tågsettet med lok och 68 fullastade vagnar hamnar på ca 8600 ton - 9200 ton.

Vilket är riktigt tungt men inte 14000 ton tugnt

Okej. I den där twitter-länken så sa personen:
"Ett malmtåg består av ett IORE dubbellok, världens starkaste ellok som väger 360 ton, och 68 malmvagnar (byggda av Kiruna Wagon) som lastar 100 ton styck. Ett helt tågsätt väger över 8000 ton!"

Givetvis så läste jag "som väger 100 ton styck", men det verkar alltså som att tåget med last väger över 8000 ton. Antar att han menar att tåget som spårade ur har en totalvikt på 6669 ton en dagen.

Tack för rättelsen.
Citera
2021-11-09, 21:30
Medlem
RyanCrockers avatar
Vad är det mest bråttom med oberoende av varandra, är det att bärga lasten, tåget, eller få igång trafiken på Malmbanan?
Citera
2021-11-09, 21:46
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyanCrocker
Vad är det mest bråttom med oberoende av varandra, är det att bärga lasten, tåget, eller få igång trafiken på Malmbanan?

Få igång trafiken, utan tvekan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in