Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Det blev tydligen rejäla skador:
Det här känns ju mindre bra:
Slitage och dåligt underhåll, eller? Som lekman kan jag tycka att en bana som fraktar så pass stora värden borde hållas i bästa skick. Sådana här olyckor är väldigt kostsamma. Bara de 38 vagnarna har ett nypris på runt 50 MSEK, och av bilderna att döma lär en del av dem gå till skroten.
Någon som vet mer om hur det ser ut med underhåll, banans hållfasthet etc?
https://www.expressen.se/nyheter/38-godsvagnar-sparade-ur-i-gallivare/
Banunderhållet är säkert hyggligt, men belastningen är enorm på både bana och fordon, så minsta fel kan få förödande konsekvenser. Jag vet att I fjol skulle infranord försöka anställa 70 man I Kiruna och Gällivare, det måste vara en I det närmaste omöjlig uppgift att få tag I 70 dugliga arbetare i den regionen, kanske att underhåll blir eftersatt pga personalbrist, vad vet jag?!
Jag har en anekdot om hur det kan gå till på malmbanan:
För några år sedan skedde det en olycka med ett av LKABs oljetåg, en vagn gick helt sonika av under färd och rambalkarna grävde sig ner mellan rälsen och grävde av ett antal syllar innan det tog stopp.
Jag frågade min anhöriga som tidigare körde lok, bland annat malmtransporter på malmbanan, hur I hela fridens namn en dylik olycka kan ske?
Ja du, svarade han, oljetågen är från 1950-talet och ägs och underhålls av LKAB själva, oljetransporterna är en sekundär, eller rent av tertiär, uppgift för LKAB, därför prioriteras inte underhåll på dessa tågsätt.
Det var ju ett jävla märkligt förhållningssätt till saker som kan sabba malmbanan tyckte jag, men han menade att LKAB sysslar inte med järnvägstrafik, därför blir sånt mentalt lågprioriterat.
Annat är det med själva malmtransporterna, dessa är högprioriterade och därför är ägar och ansvarsförhållandena annorlunda mellan LKAB och Green Cargo, tågsätten är toppmoderna och underhålls väl.