2021-11-07, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Man skeppar ut mer än 4 miljoner ton malm per år via Luleå hamn, därutöver förbrukar SSAB malm också, oklart hur mycket dock.

Det rör sig om knappt 1000 tåglaster per år. Kunderna lär ha varulager så att de klarar sig ett kort tag utan att leveranserna kommer.

Ett annat sätt att uttrycka det: Låt säga att det blir ett stopp på en vecka, då är det alltså en nedgång på ca 2% sett på årsbasis.

Urspårningen skedde mellan Kiruna och Gällivare så det kommer att kunna fungera med leveranserna från Malmberget till Luleå och det är dessa leveranser som utgör lejonparten av malmtransporterna till Luleå. Det är det s.k södra omloppet. I det norra omloppet levereras det från Kiruna till Narvik.

Lite problematiskt kan det tänkas bli med de omvända transporterna upp till Kiruna. Det behövs en del råmaterial för att utvinna järnmalmen men jag antar att det finns betryggande lager. Problemet är att nu för tiden bygger allt på "just in time" så f-n vet.

Förmodligen låst artikel:

"Det är framför allt olja och cement som fraktas mellan Malmberget och Kiruna och de transporterna ska lösas så långt det är möjligt med lastbil.

– Det här visar ännu en gång hur känslig vår leveranskedja är, vi behöver dubbelspår nu, säger Jan Lundgren, logistikchef och vd för LKAB Malmtrafik."

https://nsd.se/nyheter/artikel/malmtag-med-38-vagnar-har-sparat-ur--stopp-i-tagtrafiken/rx13knvl

Få tag på lastbilstransporter kanske inte är det enklaste idag.

Filmsekvens från olycksplatsen:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/jarnvagsexperten-det-ar-de-vanligaste-orsakerna-att-tag-sparar-ur
Senast redigerad av Konrad 2021-11-07 kl. 18:08.
Citera
2021-11-07, 20:07
Medlem
Snabbaste lösningen?

Att se till o få bort vagnar från spåret som inte kördugliga - typ "tippa dom i diket" och sen köra igen med andra vagnar?

Antar att spåret kan skadas också.
Citera
2021-11-07, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Man skeppar ut mer än 4 miljoner ton malm per år via Luleå hamn, därutöver förbrukar SSAB malm också, oklart hur mycket dock.

Det rör sig om knappt 1000 tåglaster per år. Kunderna lär ha varulager så att de klarar sig ett kort tag utan att leveranserna kommer.

Ett annat sätt att uttrycka det: Låt säga att det blir ett stopp på en vecka, då är det alltså en nedgång på ca 2% sett på årsbasis.

Tack för informativt inlägg.
Citera
2021-11-07, 21:49
Medlem
Kappatalists avatar
Högst troligen får dom lyfta bort dom urspårade vagnarna med lyftkran. Och för att få fram lyftkranarna till olycksplatsen får dom bygga en väg genom skogen från från närmaste bilväg (vilket är 3 km)

När väl vagnarna är väck kan man återställa spåret. Jag tycker trafikverkets prognos på fredag nästa vecka låter väldigt optimistisk 2 veckor lär det ta innan trafik kan gå igen
Citera
2021-11-07, 22:01
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Snabbaste lösningen?

Att se till o få bort vagnar från spåret som inte kördugliga - typ "tippa dom i diket" och sen köra igen med andra vagnar?

Antar att spåret kan skadas också.

Citat:
Ursprungligen postat av Kappatalist
Högst troligen får dom lyfta bort dom urspårade vagnarna med lyftkran. Och för att få fram lyftkranarna till olycksplatsen får dom bygga en väg genom skogen från från närmaste bilväg (vilket är 3 km)

När väl vagnarna är väck kan man återställa spåret. Jag tycker trafikverkets prognos på fredag nästa vecka låter väldigt optimistisk 2 veckor lär det ta innan trafik kan gå igen

I klippet som Konrad länkade till såg det ut som att kontaktledningsstolparna var skadade, dessutom pratade den där professorstypen om att banvallen och spåret kunde vara skadade.

Vräker man de skadade vagnarna åt sidan och lagar kontaktledningen och skadad räls kanske man kan krypa förbi platsen med reducerad hastighet tills vidare.
Citera
2021-11-07, 22:05
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Det blev tydligen rejäla skador:

Citat:
800 meter räls måste ny bytas ut, rapporterar Sveriges radio Ekot.
– Trafiken kan i värsta fall bli stående i flera veckor, säger Jan Lundgren, logistikchef och vd för LKAB Malmtrafik i ett pressmeddelande.

Det här känns ju mindre bra:

Citat:
Det senaste året har LKAB råkat ut för liknande olyckor vid fyra tillfällen

Slitage och dåligt underhåll, eller? Som lekman kan jag tycka att en bana som fraktar så pass stora värden borde hållas i bästa skick. Sådana här olyckor är väldigt kostsamma. Bara de 38 vagnarna har ett nypris på runt 50 MSEK, och av bilderna att döma lär en del av dem gå till skroten.

Någon som vet mer om hur det ser ut med underhåll, banans hållfasthet etc?

https://www.expressen.se/nyheter/38-godsvagnar-sparade-ur-i-gallivare/
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2021-11-07 kl. 22:07.
Citera
2021-11-07, 22:23
Medlem
Matte99ses avatar
Vad som hänt...
Lite spekulationer från mig.

Det är 50 kgs räl, valsad i mitten av 80-talet, med okänd neutraltemperatur (uppgift från BIS)

Under den korta sommaren har säkert ett flertal banarbeten utförts, t ex byte av isolskarvar, yttersträngsbyten och dylikt.
Okänd neutraltemp kombinerat med ett flertal byten av passbitar och annat har antagligen orsakat brist på räl, när det blev kallt (var under -20 grader c när detta inträffade) så sträcks rälen och belastningen orsakar ett brott. Spåren neutraliseras efter större arbeten för att återställa korrekt rälsmängd, men detta är en "färskvara" och brukas anses vara förbrukat efter några säsonger. Sträckan Sikträsk - Linaälv är 13 km, blir lite skjutande och dragande krafter när dygnsmedeltempen varierar från +35 till -30 över ett år.

Lägg även till att banan byggdes för Stax 25 (största tillåtna axeltryck 25 ton) numera kör dom med stax 30 så slitaget har ökat markant.

Så jag är villig att sätta mina slantar på ett rälsbrott, antagligen rullade loken och några vagnar över brottanvisningen, vibrationerna orsakade ett brott och nästa hjulaxel som rullade över tryckte ut rälen i sidled.

Normalt förfarande vid en sån här olycka är att samtliga inblandade parter (Trafikverket och LKAB i det här fallet) skickar ut egna utredare som genomför faktainsamling på platsen, när dessa är klara lämnar de röjningsmedgivande till Trafikverkets representant (kallas OPA) på platsen. Vid vissa svårare olyckor tillkallas även Statens haverikommission (även dessa ska lämna röjningsmedgivande). När OPA fått röjningsmedgivande från samtliga inblandade parter lämnas detta vidare till Driftledningscentralen som i sin tur lämnar ett röjningsmedgivande till tågets ägare som kan börja ta bort sitt skrot, när detta är klart påbörjas återställningsfasen.

Normalt är att det som kan rulla från platsen ställs på spåret och dras bort, det som är bortom all räddning skjuts åt sidan för att skrotskäras och lastas på godsvagnar vid ett senare tillfälle. Som någon påpekat brukar man fokusera på att få igång trafiken igen. Järnmalmen lastas med grävmaskiner/hjullastare på andra vagnar under röjningsfasen för att inte vara i vägen när den nya banvallen byggs upp.
Citera
2021-11-07, 22:23
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falafelfel
Så nu är malmbrist att vänta då eller?

Till viss del kan man nog kompensera med lastbilar.
Citera
2021-11-07, 22:29
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det blev tydligen rejäla skador:

Det här känns ju mindre bra:

Slitage och dåligt underhåll, eller? Som lekman kan jag tycka att en bana som fraktar så pass stora värden borde hållas i bästa skick. Sådana här olyckor är väldigt kostsamma. Bara de 38 vagnarna har ett nypris på runt 50 MSEK, och av bilderna att döma lär en del av dem gå till skroten.

Någon som vet mer om hur det ser ut med underhåll, banans hållfasthet etc?

https://www.expressen.se/nyheter/38-godsvagnar-sparade-ur-i-gallivare/

Banunderhållet är säkert hyggligt, men belastningen är enorm på både bana och fordon, så minsta fel kan få förödande konsekvenser. Jag vet att I fjol skulle infranord försöka anställa 70 man I Kiruna och Gällivare, det måste vara en I det närmaste omöjlig uppgift att få tag I 70 dugliga arbetare i den regionen, kanske att underhåll blir eftersatt pga personalbrist, vad vet jag?!

Jag har en anekdot om hur det kan gå till på malmbanan:

För några år sedan skedde det en olycka med ett av LKABs oljetåg, en vagn gick helt sonika av under färd och rambalkarna grävde sig ner mellan rälsen och grävde av ett antal syllar innan det tog stopp.

Jag frågade min anhöriga som tidigare körde lok, bland annat malmtransporter på malmbanan, hur I hela fridens namn en dylik olycka kan ske?

Ja du, svarade han, oljetågen är från 1950-talet och ägs och underhålls av LKAB själva, oljetransporterna är en sekundär, eller rent av tertiär, uppgift för LKAB, därför prioriteras inte underhåll på dessa tågsätt.

Det var ju ett jävla märkligt förhållningssätt till saker som kan sabba malmbanan tyckte jag, men han menade att LKAB sysslar inte med järnvägstrafik, därför blir sånt mentalt lågprioriterat.

Annat är det med själva malmtransporterna, dessa är högprioriterade och därför är ägar och ansvarsförhållandena annorlunda mellan LKAB och Green Cargo, tågsätten är toppmoderna och underhålls väl.
Citera
2021-11-08, 00:04
Medlem
Med anledning av att urspårningen har skett på enkelspår där sidospår saknas finns ingen anledning att anta att vassa hjulflänsar skurit upp en växeltunga. Rälsbrott framstår som osannolikt då det inte varit någon påtaglig kyla. Det mesta talar för att en överhettad hjulring släppt från stommen då hjulringarna krymps på hjulstommarna.
Citera
2021-11-08, 01:40
Medlem
Pryade, jo jag vet att jag börjar bli gammal , på SJ i mitten av 70-talet. Det var SJ som då hade hand om malmtransporterna. Ett av momenten jag fick vara med om på bangården ut från LKAB i riktning mot Narvik var att gå med en anställd och kolla vagnbromsarna.

Det var ungefär den här tiden på året och det fanns en risk för att vagnarnas backbromsar frös fast vid hjulen. I princip gick jobbet ut på att manuellt med ett kortare järnspett ge misstänkta bromsar ett slag så att en fastfrysning mellan hjul och broms skulle lätta. Malmtåget lastades inne i den fuktiga och lite varmare gruvmiljön för att sedan komma ut i höst- eller vinterkylan.

Som jag förstår det hela så var ett inte helt ovanligt driftproblem, om nu bromsarna frös fast, att hjulen i det fastlåsta läget började slipas mot rälen och en s.k hjulplatta bildades. Plötsligt kunde denna fastlåsning lossna under drift och hjulplattan började i värsta fall helt sonika att slå sönder rälen. Vad som sedan kunde hända är ganska lätt att räkna ut.

Jag kan inget om de moderna malmvagnarna men jag förmodar att det ser helt annorlunda med riskerna nu år 2021 eller? Har inte hört talas om hjulplattor på länge men har heller inte varit involverad i tågteknik på mycket länge.

( Svårt OffT. Jag antar dessutom att de anställda bromsarna som i ur och skur satt uppe på varje malmvagn i mitten av 1910 nu mera har pensionerats, så någon av dessa kan vi nog inte skylla på. 😄, Har ni tid över så leta fram Jan Troells kortfilm "Uppehåll i myrlandet" på nätet.)
Citera
2021-11-08, 08:52
Medlem
SHK behöver minst sagt lång betänketid för om det över huvud taget ska utredas.

"I dag beger sig Statens haverikommission, Trafikverket och LKAB till den oländiga platsen för att påbörja utredningen av tågurspårningen på Malmbanan.

Hos Statens haverikommission (SHK) har man tagit emot en anmälan, men ännu inte fattat beslut om utredning.

– Det vi gör nu är en ärendebedömning, och en del av den är att göra besök på olycksplatsen. Beslutet om vi ska utreda tas förmodligen inom den närmaste veckan, säger utredare Eva-Lotta Högberg."

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/nu-boerjar-utredningen-av-taagurspaarningen.B8LeZ7U-Y
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in