Citat:
Ursprungligen postat av
Prinzezzan
Du har delvis rätt. Den uppgift jag fick, var att TP var kvar hemma i familjen A:s hus den kvällen/natten; han ska därför varken ha varit med till Töreboda eller Stadt. Då uppgiften kom från en "person med insyn i utredningen", som det brukar heta, så bedömer jag den som trovärdig. Reservation dock för om källan blandat ihop det med något annat. Men jag dubbelfrågade, för att vara säker på att jag inte missförstått. Personen berättade att TP varit kvar hemma och fanns i huset. När jag upprepade det personen sagt, fick jag svaret: "Ja, kvar i villan på Ekudden." (Någonting liknande ordval. Jag har skrivit om detta tidigare, och det tillfället låg närmare i tid när jag fick uppgiften, än i dag. Så det ska vara ordagrant.)
Ok, vi får lita på att detta stämmer. Då har vi alltså minst två personer i villan på Hällristningsvägen 9 efter det att Ulrika hade kommit hem från inflyttningsfesten i Töreboda. Om nu också en ledsen väninna till Ulrika kommer på besök under kvällen/natten, får totalt tre personer i villan. Och kanske är alla tre kvar när Helena ringer hem runt 01:30?
Jag är inte felfri själv i frågan, men jag tror att det vore bra om alla seriösa i tråden lyssnar igenom alla avsnitten från radiodokumentären 2017. Man glömmer faktiskt en hel del. Jag lyssnade nyss igenom det första avsnittet igen och följande framgår av
Pernillas speakerröst:
* Helena åker taxi från inflyttningsfesten till Stadt i Mariestad
tillsammans med Ulrika och ytterligare två personer (varav vi vet att den ena personen är "mannen med pilotglasögon").
* Citat: "Helena går ur taxin men Ulrika fortsätter hem till föräldrahemmet i villaområdet på Ekudden i utkanten av stan." Det här kan i alla fall jag bara utläsa som att Ulrika fortsatte hem i taxin.
Av
Pelle Jenvéns speakerröst framgår att:
* Den första skon hittades ungefär halvvägs in på stigen, cirka åtta till tio meter in i vegetationen, och att skon måste ha kastats in där. (Och återigen menar jag att det är det här som en del användare felaktigt får för sig skulle vara att skon skulle ha varit "utplacerad i efterhand". Jag är övertygad om att förövaren/förövarna kastade ut skorna i vegetationen i all hast just där och då.)