2021-11-09, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Så nu ska man utreda om Esbjörn varit vid sina sinnes fulla bruk när han skrev på. Lär ju inte bli något av detta. Vi kan ju inte ha en massa avtal där man kan ångra sig och skylla på sviktande psykisk förmåga.

Sedan är det väl som så, om vi ska vara helt ärliga. Han har blivit lurad hem till Monica P där hans advokat har sagt till honom påhejade av Monica P att skriva på.

Sen när är detta Ebbas problem då? Då får han väl ta det med sin "vän" Monica P och Advokaten.

Sedan spännande det här med advokaten. Esbjörn har hela tiden vidhållit att han älskar fastigheten och är där ofta. Nu helt plötsligt kan han gå med på att sälja, if the price is right. Skriker ju inte alls något om att arvtagarna är pengakåta och vill ha mer.
Advokat och advokat…jurist bara,
Vi minns även första ombudet binninge som uttalade att priset var fel och sedan lämnade in bedömning som visade att det var rätt. Han sa även att Esbjörn inte visste vad han gjorde (känns detta igen) och sedan lämnade in en bedömning som visade att han var fullt tillräknelig.

Allt går på repeat just nu…..

Mina popcorn håller på att ta slut…..
2021-11-09, 16:36
Medlem
Jag undrar om inte Esbjörns advokater kan stämma honom för förtal? Han hävdar ju att de åsidosatt sin yrkesetik. (Har inte hunnit läsa ikapp så om någon redan ställt frågan ber jag om ursäkt)
2021-11-09, 16:37
Medlem
Vad jag förstår är inte det nya ombudet heller advokat, utan bara jurist.

Så Esbjörn börjar med att använda en jurist (inte advokat) som lurar honom att inleda en process han omöjligt kan vinna.

När det är kört så använder han två advokater, som använder det enda kort som Esbjörn och hans anhang har, nämligen att EB inte vill lida politisk skada. De får till någon typ av förlikning som gör att Esbjörn slipper bli skinnad och EB med hedern i behåll kan gå vidare.

Men gubben är inte nöjd, och eftersom ingen advokat någonsin kommer vilja ta i ärendet med tång, så hittar han en ny jurist (inte advokat) som nu ska överklaga skiten, med hopp om att Esbjörn ska ha varit psykiskt sjuk, inte dement, eller möjligen att köpeskillingen var för låg. Så sjukdomen yttrade sig i att Esbjörn inte fick tillräckligt med pengar? Det är inte olagligt att göra en bra affär, och även om köpeskillingen möjligen är i det lägre häradet är det extremt långt från ocker.

För att det ska klassas som ocker krävs dessutom två rekvisit, inte bara att priset är lågt, utan även att gubben befann sig i trångmål. Att påstå trångmål när det gäller ett ruckel som inte varit besökt på år är bara patetiskt. Allt över 2 miljoner för den kåken är en fair deal, om än inte perfekt för honom.
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Det var väl just den linjen han företrädde och hånades så för här inne.

Det var när advokaterna kom in som det lossnade för Ebba och jo den linjen fördes ju också fram mot JB att han inte tog tillvara Esbjörns intressen så.....vi jag väl köra den linjen även nu då det gäller advokatparet.
Han körde flera linjer, blandannat den om värderingen, samma som Esb nya ombud kör. Man anar lite ugglor i mossen.
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TruckUrban
Kommer sluta med att Ebba säljer huset. Hon kommer aldrig komma till ro där efter den här cirkusen.
Hon kör ju snyftvalsen nu....att hon visat sina barn deras trygga punkt i livet....nämligen rucklet i Marielund
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Finns ingen blåsning, detta har avhandlats på ett par tusen sidor i tråden. De värderingar som finns visar att priset är rimligt.
Får inte intrycket av en medveten blåsning heller - men hon har varit för ivrig och som den du först citerar säger så borde hon tänkt sig för mer i hur hon skulle genomföra köpet
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Ryktas om Hyresgästföreningen Uppsala.
"Motivet" är att en borglig regering, inte skulle vara bra för hyresgästerna.
Skulle gissa på att ryktet är falskt, men inget förvånar mig längre.

Ryktet? Var kommer det ifrån?

Och detta rykte säger alltså att HGF i Uppsala mutar Esbjörn att gå vidare med denna rättsprocess för att misskreditera Ebba så att denna process i förlängningen ska fälla en borglig regering?

Nä inget förvånar mig längre heller. Alltså vilka jävla idiotrykten som folk tror på.
2021-11-09, 16:39
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Advokat och advokat…jurist bara,
Vi minns även första ombudet binninge som uttalade att priset var fel och sedan lämnade in bedömning som visade att det var rätt. Han sa även att Esbjörn inte visste vad han gjorde (känns detta igen) och sedan lämnade in en bedömning som visade att han var fullt tillräknelig.

Allt går på repeat just nu…..

Mina popcorn håller på att ta slut…..
Precis så. Känns som Binninges tvillingbror tagit över. Men förhoppningsvis blir det blankt nej i hovrätten och därmed lär ju historien vara över.
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiggeO
Tittade på fastighetskartan - om köpeskillingen landade på 4,4 mille så är det troligen ett fördelaktigt köp oavsett husets skick. Sjötomt på 4000 kvm en mil från Uppsala borde väl börja där någonstans - eller ligger det så mycket högre på landets baksida att man kan prata om "blåsning"?
Är kåken i gott skick och kräver enbart invändig renovering så kan det nog kallas blåsning, men Esbjörn verkar ju inte ha bott där på många år och då blir det snabbt fuktskador om inte värmen är igång.
Är kåken i dåligt skick så är plusvärdet i princip noll - el och va är värt en del, men finns kommunalt VA därute och är fastigheten ansluten?
Man kan fråga sig hur fastigheten kom ut på marknaden?? Tips från grannar att ingen bodde där, annons?
Om det var tips så kan många tycka att det är lite påfluget att ringa upp o fråga om man kan få köpa, men det händer nog titt som tätt - så det är inte heller något fel
Så att förtydliga skeendet och vad som inbegrep "blåsning" skulle vara intressant att veta

Det har skett en besiktning och två värderingar som har delats ut i tråden. 4,2 respektive 4,6 miljoner i värdering, men då man justerar för tidsskillnaden mellan värderingarna, så hamnar det på 4,2 ungefär i båda fallen. I köpesumman på 3,9 ingick att Ebba övertog ansvaret för röjning, städning och sanering. Alla byggnader och tomten är fulla av Esbjörns "värdefulla" saker. Eller som Esbjörns brorson sa, det kommer krävas massa containrar att frakta bort det. Huruvida det är värt 300 000 eller inte, har debatterats till leda.

Det finns inget dricksvatten, inget godkänt avlopp och elen är klart bristfällig. Det är ett sommarhus som inte blivit underhållet på många år. Läget är förvisso vid en sjö, men tomten är igenvuxen, ingen egen brygga och viken är igenvuxen den med. Solmässigt inte fördelaktigt läge heller.

Är det för mycket eller för lite pengar? Om det tvistar de lärde här i tråden.

Fastigheten har inte varit på marknaden, men det kan ha varit så att Esbjörn själv har frågat runt. Dock har han fått flera erbjudanden om att sälja och Ebba frågade via en gemensam bekant. Inga direkta vittnen till hur tvåmånadersprocessen har gått till och många tveksamma påståenden från de få inblandade.
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Det är knappast KDs "vanliga" väljarbas man attraherar med det beteende som Ebba Busch visar upp. Dom lär istället fly från partiet. Det är inte direkt smickrande ord som sägs om henne av dom i partiet som inte är rädda för att inte bli omvalda.

Tror man att detta är en orkestrerad politisk komplott mot Ebba Busch där någon av hennes meningsmotståndare betalar för Esbjörns slumpmässiga agerande så behöver man nog både en och två foliehattar.

Tror man ska ta ner det här på marken och hålla det enkelt.

Esbjörn ville inte sälja, det vet vi. Han blev övertalad mot sin vilja.

Det här följer precis samma tillvägagångssätt som alla åldringsbrott som det rapporteras om i media. Skillnaden är bara att det är en förövare som är både känd och resursstark.

Att han blev övertalad är enbart hans egen utsago. Finns inga konkreta bevis på att han blivit övertalad.

Den här överklagan som nu inkommit utan någon som helst verklighetsförankring, tydliggör snarare bilden av en rättshaveristisk individ som trögat sig genom en försäljningsprocess.
Är uppenbart, då han slåss mot både sin motpart såväl som sina ombud såväl som sina tidigare grannar.
Gubben är ju galen, och man är själv galen om man inte ser detta.
2021-11-09, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Esbjörn är ju inte frisk. Det ser väl även du? Det har iaf jag sett ända sen jag läste om hans tester som ju var helt kokko.

Då jag inte är hans läkare så kommer jag inte göra en sån bedömning.

Har esb advokater lurat esb?
2021-11-09, 16:41
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Senaste på aftonblaskan:

” För att säkerställa att Esbjörn Bolin fullt ut förstått innebörden kommer man bland annat att konsultera en läkare.
– Vi kommer att utreda hans mentala hälsa och se om det är så att han har varit i psykisk obalans och därmed inte tillförlitlig och på så sätt försatts i ett trängt läge. I så fall är det här avtalet rättsvidrigt, säger Sture Tersaeus.
Han anser även att det överenskomna priset på fastigheterna är för lågt.
– Jag tycker att det kan ifrågasättas. Man vill i vart fall rätta till så att det blir ett skäligt pris. Om det blir det så kanske jag kan få Esbjörn att acceptera priset, och därmed acceptera att fastigheten är såld.
Sture Tersaeus är dock medveten om att överklagan kan avslås.
– Om det är så får Esbjörn finna sig i det. Men först ska det utredas att detta inte har gått till på ett oriktigt sätt.
På frågan varför inte motparten informerats om överklagan innan det nådde media säger Sture Tersaeus att det inte fanns något krav på det.
– Men jag har ingenting emot att prata med dem. Tvärtom, jag välkomnar en öppen dialog oss emellan.”

Jaja, here we go again…….idioternas julafton tydligen…..

Intressant att ombuden vill driva saker genom media och inte rättsapparaten. Det borde säga något om det juridiska läget.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in