2021-11-08, 18:05
Medlem
Extra ordinära påståenden kräver extraordinär bevisning!
Det du räknat upp kan dom ha gissat rätt på, bland en massa andra felgissningar! Det är helt enkelt för fjuttigt för att vara dikterat av en Högre Intelligens, att människor påstår detta passar bättre in. - Det måste ligga på nivån; ”Det är sant det grekerna säger att Atomer finns, men dom har fel när dom säger att den inte är delbar. Kärnan består av positivt laddade partiklar och neutrala partiklar, och runt det snurrar negativt laddade partiklar. Det frigör en massa energi när man klyver Atomer, kan även användas som massförstörelsevapen!" "Sjukdomar sprids av mikroorganismer, inte svartkonst!" etc! Hade du sådant i Bibeln skulle alla inse att den bibeln är dikterad av en Högre Intelligens, vad Fåraherdarna skrev ner!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2021-11-08 kl. 18:07.
Citera
2021-11-08, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Det du räknat upp kan dom ha gissat rätt på, bland en massa andra felgissningar!

Vilka felgissningar menar du står i bibeln?
Citera
2021-11-08, 18:21
Medlem
Hade sagan om ringen kommit samma tid som Bibeln har de trott på den med.
Citera
2021-11-08, 18:35
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
"Gud tronar ovan jordens rund, de som bor på den är som myror." (Jesaja 40:22 Bibel2000)

Suck.
Det står "jordens cirkel" i originaltexten, inte att jorden var klotformad. Man trodde alltså att jorden var platt och cirkelfomad.

Jämför gärna med att Satan förde Jesus upp på det högsta berget så att han kunde se hela världen.
(Jo, jag vet att vissa anser att det är en metafor, men det är ju en platt metafor).

På andra platser står det att jorden vilar på fyra pelare.

Det står också att jorden var övertäckt av en kupa (himlen).

Alla dessa sätt att uttrycka sig om jorden pekar på att man trodde att jorden var platt och fungerar inte med ett klot.
Citera
2021-11-09, 08:48
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Suck.
Det står "jordens cirkel" i originaltexten, inte att jorden var klotformad. Man trodde alltså att jorden var platt och cirkelfomad.

Jämför gärna med att Satan förde Jesus upp på det högsta berget så att han kunde se hela världen.
(Jo, jag vet att vissa anser att det är en metafor, men det är ju en platt metafor).

På andra platser står det att jorden vilar på fyra pelare.

Det står också att jorden var övertäckt av en kupa (himlen).

Alla dessa sätt att uttrycka sig om jorden pekar på att man trodde att jorden var platt och fungerar inte med ett klot.

Detta trots att Eratosthenes räknade ut Jordens omkrets samt jordaxelns lutning år 200 f.kr.
Citera
2021-11-09, 13:26
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Nu ljuger du. Om man ska presentera bevis som inte är axiomatiska ska man presentera sin metod för att avgöra att det är sanning. Om man tror något så har man kommit till den insikten på något vis. Om man deltar i tråden så antingen demonstrerar man eller så erkänner man att man tror snarare än vet.
Så teisten har inget svar? Det är ok att erkänna att man bara tror.
Var har jag påstått att jag inte tror? Förmodligen debatterar du mot en halmgubbe här. Det verkar inte som att du debatterar mot något jag har påstått.
Det är du som eftersökt objektiva anledningar för "troende" att tro att deras tro är sanning.
Men du verkar inte själv ha någon objektiv anledning för din egen uppfattning. Jag förmodar ju att du har en egen uppfattning.

Citat:
Jag tror inte du har någon metod.
Som om en metod i sig garanterar sanning i en fråga av typen "är Bibeln sann?"
Jag har ju här upprepat förklarat min åsikt i frågan - Att i denna fråga metodiskt endast acceptera förklaringar till observation I termer av naturliga orsaker, ger att om Bibelns redogörelser rent objektivt skulle vara sanna, så kommer man aldrig att komma fram till det med en sådan metod, rent logiskt objektivt sett.
Det bör ju vara helt uppenbart för alla!
Citat:
Jag är transparent med mina uppfattningar och hur jag kommer till dem. Om jag gör något fel kan man lätt demonstrera detta.
Jag hävdar mig också vara transparent med mina uppfattningar! Jag har påtalat var jag har svårt att förstå din hållning. Demonstrera var jag har fel.

Citat:
Vad ateism är och vad ateister gör är inte alltid i överenstämmelse. Ateismen är en perifer egenskap till skillnad för hur teismen är för troende.
Med tanke på hur ateister reagerar i denna fråga håller jag inte med dig.

Citat:
Nej, jag skrev just att om en teist kan lägga sin tro åt sidan så kan han också göra det.
Kan en ateist lägga sin uppfattning åt sidan vid studier av observationer?

Citat:
Det är den vetenskapliga metoden jag förespråkar och det är för att den bevisligen och demonstrerbart fungerar.
I denna fråga är det naturligtvis inte konstigt eftersom man vid tvekan accepterar det "mest sannolika", och då kvittar det hur långsökt förklaringen i sig är.

Men det är också en av anledningarna till att man inte kan hävda objektiv sanning och egentlig motbevisning till Bibeln om metodisk naturalism används vid tolkning av observationer.

Citat:
Jag efterfrågar rigorösa metoder för att testa och avgöra sanningshalten och att till skillnad från religion inte acceptera saker för att många tycker det, någon predikar det eller för att det är skrivet.
Väldigt få påståenden från det religiösa hållet producerar någonting alls. Vetenskapen är däremot enormt produktiv.
Har du ändrat dig från att efterfråga objektiva anledningar?
Jag förespråkar relevant logisk deduktion. Om det är så att metod saknar relevans i frågan bör det vägas in naturligtvis.
Citera
2021-11-09, 13:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Det är Bibeln år 2000, men vad säger första utgåvan av Bibeln?
Hela bibeln innehåller ingen kunskap som inte var allmänt känd då vid tiden!
En del trodde väl att jorden var rund, men dom flesta trodde att den var platt!
Om Gud dikterade Bibeln, visa upp kunskap från Bibeln som kan matcha våran idag?
Våran kunskap idag är superior till bibelns författare!

Vår kunskap idag är bättre för den som känner för en break och vill passa på att nörda av sig lite. Men när det kommer till överlevnad i en värld som kan vara hård och kall. Finns det få böcker än bibeln som är bättre.
Citera
2021-11-09, 14:00
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Var har jag påstått att jag inte tror? Förmodligen debatterar du mot en halmgubbe här. Det verkar inte som att du debatterar mot något jag har påstått.
Det är du som eftersökt objektiva anledningar för "troende" att tro att deras tro är sanning.
Som sagt, erkänner man att man tror snarare än vet är det ingen big deal. Om man påstår sig veta så har man en del krav att uppfylla.
Citat:
Men du verkar inte själv ha någon objektiv anledning för din egen uppfattning. Jag förmodar ju att du har en egen uppfattning.
I vad? Om du menar ämnet har jag redan demonstrerat det flertalet gånger. Bibeln uppfyller inte sin egen bevisbörda. Det är min uppfattning.

Citat:
Som om en metod i sig garanterar sanning i en fråga av typen "är Bibeln sann?"
Det gör att andra kan få insikt i ens argument. Jag trodde det var uppenbart.
Citat:
Jag har ju här upprepat förklarat min åsikt i frågan - Att i denna fråga metodiskt endast acceptera förklaringar till observation I termer av naturliga orsaker, ger att om Bibelns redogörelser rent objektivt skulle vara sanna, så kommer man aldrig att komma fram till det med en sådan metod, rent logiskt objektivt sett.
Ok, så du tror som jag att det inte finns någon objektiv anledning att tro att Bibeln är sann?
Citat:
Det bör ju vara helt uppenbart för alla!
Det är det inte.
Citat:
Jag hävdar mig också vara transparent med mina uppfattningar! Jag har påtalat var jag har svårt att förstå din hållning. Demonstrera var jag har fel.
Fel i vad?

Citat:
Med tanke på hur ateister reagerar i denna fråga håller jag inte med dig.
Reagerar hur? Genom att inte acceptera nonsens?

Citat:
Kan en ateist lägga sin uppfattning åt sidan vid studier av observationer?
Absolut. Som sagt, trosfrågor och ateism är perifert för ateismen. Tro för teisten är däremot väldigt ofta centralt till deras verklighetsuppfattning.

Citat:
I denna fråga är det naturligtvis inte konstigt eftersom man vid tvekan accepterar det "mest sannolika", och då kvittar det hur långsökt förklaringen i sig är.
Man börjar med vad för evidens och fakta det finns att förhålla sig till. Ditt problem med "naturalism" verkar vara att man inte förhåller sig till saker det inte finns evidens och fakta för.

Citat:
Men det är också en av anledningarna till att man inte kan hävda objektiv sanning och egentlig motbevisning till Bibeln om metodisk naturalism används vid tolkning av observationer.
Jag använder alltid Fantomens kodbrytare. Det är likvärdigt någon annan metod och om du inte accepterar det är du bara en inskränkt naturalist.

Citat:
Har du ändrat dig från att efterfråga objektiva anledningar?
Nej, jag beskrev det bara med andra ord.
Citat:
Jag förespråkar relevant logisk deduktion. Om det är så att metod saknar relevans i frågan bör det vägas in naturligtvis.
Nej, du förespråkar magiskt tänkande.
Citera
2021-11-09, 15:45
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Inte en enda teist i världshistorien har haft belägg för sina påståenden. ...
Det är detta jag säger, du är axiomatisk materialist. Det är därför, utifrån det axiomet, du kan uttala dig som du gör om alla teister i världshistorien & det är därför, utifrån det axiomet, som du är så körd.
Citera
2021-11-09, 15:46
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ingen metod, inget problem, likt ett icke tänkande djur. ...
Visst har väl icke tänkande djur enkla, rudimentära metoder? Jag tänker att även en robot kunde sägas ha en eller flera metoder.
Citera
2021-11-09, 15:51
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Nej, det är helt sant. Jag försöker låta bli att tro saker så långt det är möjligt.
Jag rapar inte ur mig ad populum, jag påpekar bara när du rapar ur dig dumheter som kvalificerar för det. Om du tycker jag säger det för ofta kanske det beror på att du konstant hänger dig till logikfel.
Du rapar visst ur dig ad populum. Men någon analys av eller argumentation för begreppet argumentum ad populum har jag inte sett från din sida. Du rapar bara ur dig det, gång på gång, som en sång man sjunger med dumtomma ögon i duschen: Ad populum, ad populum, ad-ad-ad-ad populum....
Citera
2021-11-09, 15:55
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Det är detta jag säger, du är axiomatisk materialist. Det är därför, utifrån det axiomet, du kan uttala dig som du gör om alla teister i världshistorien & det är därför, utifrån det axiomet, som du är så körd.
Det där är bara ursäkter för att du inte kan erkänna att du tror snarare än vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in