Citat:
Ursprungligen postat av
Kontemplikt
Var har jag påstått att jag inte tror? Förmodligen debatterar du mot en halmgubbe här. Det verkar inte som att du debatterar mot något jag har påstått.
Det är du som eftersökt objektiva anledningar för "troende" att tro att deras tro är sanning.
Som sagt, erkänner man att man tror snarare än vet är det ingen big deal. Om man påstår sig veta så har man en del krav att uppfylla.
Citat:
Men du verkar inte själv ha någon objektiv anledning för din egen uppfattning. Jag förmodar ju att du har en egen uppfattning.
I vad? Om du menar ämnet har jag redan demonstrerat det flertalet gånger. Bibeln uppfyller inte sin egen bevisbörda. Det är min uppfattning.
Citat:
Som om en metod i sig garanterar sanning i en fråga av typen "är Bibeln sann?"
Det gör att andra kan få insikt i ens argument. Jag trodde det var uppenbart.
Citat:
Jag har ju här upprepat förklarat min åsikt i frågan - Att i denna fråga metodiskt endast acceptera förklaringar till observation I termer av naturliga orsaker, ger att om Bibelns redogörelser rent objektivt skulle vara sanna, så kommer man aldrig att komma fram till det med en sådan metod, rent logiskt objektivt sett.
Ok, så du tror som jag att det inte finns någon objektiv anledning att tro att Bibeln är sann?
Citat:
Det bör ju vara helt uppenbart för alla!
Det är det inte.
Citat:
Jag hävdar mig också vara transparent med mina uppfattningar! Jag har påtalat var jag har svårt att förstå din hållning. Demonstrera var jag har fel.
Fel i vad?
Citat:
Med tanke på hur ateister reagerar i denna fråga håller jag inte med dig.
Reagerar hur? Genom att inte acceptera nonsens?
Citat:
Kan en ateist lägga sin uppfattning åt sidan vid studier av observationer?
Absolut. Som sagt, trosfrågor och ateism är perifert för ateismen. Tro för teisten är däremot väldigt ofta centralt till deras verklighetsuppfattning.
Citat:
I denna fråga är det naturligtvis inte konstigt eftersom man vid tvekan accepterar det "mest sannolika", och då kvittar det hur långsökt förklaringen i sig är.
Man börjar med vad för evidens och fakta det finns att förhålla sig till. Ditt problem med "naturalism" verkar vara att man inte förhåller sig till saker det inte finns evidens och fakta för.
Citat:
Men det är också en av anledningarna till att man inte kan hävda objektiv sanning och egentlig motbevisning till Bibeln om metodisk naturalism används vid tolkning av observationer.
Jag använder alltid Fantomens kodbrytare. Det är likvärdigt någon annan metod och om du inte accepterar det är du bara en inskränkt naturalist.
Citat:
Har du ändrat dig från att efterfråga objektiva anledningar?
Nej, jag beskrev det bara med andra ord.
Citat:
Jag förespråkar relevant logisk deduktion. Om det är så att metod saknar relevans i frågan bör det vägas in naturligtvis.
Nej, du förespråkar magiskt tänkande.