2021-11-07, 14:28
Bannlyst
Sann och sann.. bibeln ska väl ses som en viktig bok med en hel del goda kapitel som handlar om hur vi ska bete och föra oss människor emellan.

Det behöver inte vara värre än så när vi talar om bibeln.
Citera
2021-11-08, 10:25
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Att du inte har den blekaste, men att Bibeltrornde måste ge ingående - inom naturalismens paradigm accepterade bevis - för att observationer endast kan förklaras av att Bibelns berättelse är absolut sann även där det teoretiskt sett inte kan styrkas genom observation idag, ex. påstådda mirakler.
Nu ljuger du. Om man ska presentera bevis som inte är axiomatiska ska man presentera sin metod för att avgöra att det är sanning. Om man tror något så har man kommit till den insikten på något vis. Om man deltar i tråden så antingen demonstrerar man eller så erkänner man att man tror snarare än vet.

Citat:
se ovan, du efterfrågar något du aldrig kommer acceptera, så länge du inte förstår hur det ligger till och modifierar din uppfattning om vad som är realistiskt.
Så teisten har inget svar? Det är ok att erkänna att man bara tror.

Citat:
Inte alls. Metoden i sig har inget med observationer att göra. Bara hur de ska tolkas.
Jag tror inte du har någon metod.

Citat:
Dito!
Jag är transparent med mina uppfattningar och hur jag kommer till dem. Om jag gör något fel kan man lätt demonstrera detta.

Citat:
Och ateister har tydligen ingen uppfattning om några objektiva anledningar till att deras uppfattning om omvärlden är i överensstämmelse med någon sanning.
Vad ateism är och vad ateister gör är inte alltid i överenstämmelse. Ateismen är en perifer egenskap till skillnad för hur teismen är för troende.

Citat:
Alltmedan en ateist, eller en i praktiken ateist, enligt dig är den ende om är kapabel att bedriva seriös forskning.
Nej, jag skrev just att om en teist kan lägga sin tro åt sidan så kan han också göra det.
Citat:
Och då kan forskningen handla om teorin kring vilken ögonfärg en varelse som levde för 300 miljoner år sedan i teorin kan ha haft och vilken genomgripande betydelse detta kan ha på oss idag. Eller hur? Det handlar om en ateist som utför seriös forskning.
Vad svamlar du om?
Citat:
Du får välja vad du vill som ger en objektiv anledning att anta att naturalismen är sann!!! Ska det vara så svårt?
Det är den vetenskapliga metoden jag förespråkar och det är för att den bevisligen och demonstrerbart fungerar.
Jag efterfrågar rigorösa metoder för att testa och avgöra sanningshalten och att till skillnad från religion inte acceptera saker för att många tycker det, någon predikar det eller för att det är skrivet.
Väldigt få påståenden från det religiösa hållet producerar någonting alls. Vetenskapen är däremot enormt produktiv.
Citera
2021-11-08, 10:27
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Nej. Jag skrev att jag inte har problem med att hålla isär dem. Vilket du har. Vilket är ditt problem.
Ingen metod, inget problem, likt ett icke tänkande djur.
Citat:
Vilket gör dig till en problemtyngd (körd) själsfrände med Stalin, Mao och andra illbattingar. Hur känns det.
För att du säger det? Knappast.
Citera
2021-11-08, 10:28
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Hur menar du dig veta det? Hur anser du att du tog reda på det? Åsså demonstrera'na, metoden.
Inte en enda teist i världshistorien har haft belägg för sina påståenden. Tvärt om har många påståenden varit grundlösa. Det är en dålig trend.
Citera
2021-11-08, 10:31
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Bara för att du tror något så betyder det inte att det är korrekt.
Sedan så kan du inte bara komma och rapa ur dig ad populum ad populum ad populum och tro att du är klar med frågeställningen. Men visst, det är den nivå du är på.
Nej, det är helt sant. Jag försöker låta bli att tro saker så långt det är möjligt.
Jag rapar inte ur mig ad populum, jag påpekar bara när du rapar ur dig dumheter som kvalificerar för det. Om du tycker jag säger det för ofta kanske det beror på att du konstant hänger dig till logikfel.
Citera
2021-11-08, 10:33
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Konstig fråga. Bibeln är inte en homogen bok skriven av en person, på en plats, vid ett tillfälle, med ett syfte utan tvärtom.
Säg så här. Skala bort alla gudar, gudinnor, övernaturligheter, hjälteskildringar, överdrifter, det som bli kvar kan vara sant om det får stöd av andra helt oberoende arkeologiska elker historiska källor.
Det håller jag med om. Det kan finnas historiska fakta i Bibeln som är sanna.
Citera
2021-11-08, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det kan finnas historiska fakta i Bibeln som är sanna.

"Det KAN finnas", suck.
Citera
2021-11-08, 10:42
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Vad ateism är och vad ateister gör är inte alltid i överenstämmelse. Ateismen är en perifer egenskap till skillnad för hur teismen är för troende.
Jag skulle vilja gå ett steg längre här faktiskt och säga att ateism inte är en egenskap över huvud taget egentligen. Enligt den gamla devisen att frånvaron av nånting inte är nånting.
Men nu är jag bra OT så det räcker så.
Citera
2021-11-08, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kashi
Människor som refererar till bibeln använder förhoppningsvis det som en metaforisk beskrivning som går att översätta till vadän man nu diskuterar.
Det är alltså en bok med exempel på historier som stämmer överens med diverse situationer som kan uppstå än i våran tid.
Att Adam & Eva inte kunde hålla sig ifrån den förbjudna frukten fast polisen (gud) bara hade två individer att hålla koll på kan jämföras med hur människor idag använder sig av illegala preparat trots att dom inte får.
Vissa historier stämmer överens men den är inte sann för det, högst en metaforisk beskrivning om hur människor fungerar.
Nja, när den skrevs så trodde väl dåtidens folk på att den var bokstavligen sann!
I en Tid då nästan alla var analfabeter, och trodde att jorden var platt, Jesaja 11:12 "The Four corners of the Earth!", en schackbräda som Solen Roterade runt, jämtemot idag då vi vet att Jorden är globformad, och i en omloppsbana runt Solen! Det är ju uppenbart att det inte var något Högre Väsen som dikterat bibeln. Så det går inte att tolka den bokstavligt som dom gjorde då, så dom troende för att kunna fortsätta att tro, har hittat på diverse tolkningar, för att kunna fortsätta att tro!

Jesaja 11:12 en Gudasaga!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2021-11-08 kl. 11:38.
Citera
2021-11-08, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
I en Tid då nästan alla var analfabeter, och trodde att jorden var platt,

"Gud tronar ovan jordens rund, de som bor på den är som myror." (Jesaja 40:22 Bibel2000)
Citera
2021-11-08, 12:27
Medlem
Det är Bibeln år 2000, men vad säger första utgåvan av Bibeln?
Hela bibeln innehåller ingen kunskap som inte var allmänt känd då vid tiden!
En del trodde väl att jorden var rund, men dom flesta trodde att den var platt!
Om Gud dikterade Bibeln, visa upp kunskap från Bibeln som kan matcha våran idag?
Våran kunskap idag är superior till bibelns författare!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2021-11-08 kl. 12:34.
Citera
2021-11-08, 12:55
Medlem
Citat:
Det är Bibeln år 2000, men vad säger första utgåvan av Bibeln?

Bibeln har varit i stort sett oförändrad åtminstone i 2000 år.

Citat:
Hela bibeln innehåller ingen kunskap som inte var allmänt känd då vid tiden!

"jorden har han hängt över tomma intet." (Job 26:7 Bibel2000)

I en tid då man trodde att jorden hölls upp av elefanter.

Citat:
En del trodde väl att jorden var rund, men dom flesta trodde att den var platt!

När bibeln tar upp vetenskapliga frågor så är den korrekt, trots att folk på den tiden trodde annat.

Citat:
Om Gud dikterade Bibeln, visa upp kunskap från Bibeln som kan matcha våran idag?
Våran kunskap idag är superior till bibelns författare!

T.ex. hade Guds folk renhetslagar och karantän som förhindrade smitta via bakterier och virus, i en tid då t.ex. egyptierna förband sår med avföring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in