Citat:
Ursprungligen postat av
Kontemplikt
Att du inte har den blekaste, men att Bibeltrornde måste ge ingående - inom naturalismens paradigm accepterade bevis - för att observationer endast kan förklaras av att Bibelns berättelse är absolut sann även där det teoretiskt sett inte kan styrkas genom observation idag, ex. påstådda mirakler.
Nu ljuger du. Om man ska presentera bevis som inte är axiomatiska ska man presentera sin metod för att avgöra att det är sanning. Om man tror något så har man kommit till den insikten på något vis. Om man deltar i tråden så antingen demonstrerar man eller så erkänner man att man tror snarare än vet.
Citat:
se ovan, du efterfrågar något du aldrig kommer acceptera, så länge du inte förstår hur det ligger till och modifierar din uppfattning om vad som är realistiskt.
Så teisten har inget svar? Det är ok att erkänna att man bara tror.
Citat:
Inte alls. Metoden i sig har inget med observationer att göra. Bara hur de ska tolkas.
Jag tror inte du har någon metod.
Jag är transparent med mina uppfattningar och hur jag kommer till dem. Om jag gör något fel kan man lätt demonstrera detta.
Citat:
Och ateister har tydligen ingen uppfattning om några objektiva anledningar till att deras uppfattning om omvärlden är i överensstämmelse med någon sanning.
Vad ateism är och vad ateister gör är inte alltid i överenstämmelse. Ateismen är en perifer egenskap till skillnad för hur teismen är för troende.
Citat:
Alltmedan en ateist, eller en i praktiken ateist, enligt dig är den ende om är kapabel att bedriva seriös forskning.
Nej, jag skrev just att om en teist kan lägga sin tro åt sidan så kan han också göra det.
Citat:
Och då kan forskningen handla om teorin kring vilken ögonfärg en varelse som levde för 300 miljoner år sedan i teorin kan ha haft och vilken genomgripande betydelse detta kan ha på oss idag. Eller hur? Det handlar om en ateist som utför seriös forskning.
Vad svamlar du om?
Citat:
Du får välja vad du vill som ger en objektiv anledning att anta att naturalismen är sann!!! Ska det vara så svårt?
Det är den vetenskapliga metoden jag förespråkar och det är för att den bevisligen och demonstrerbart fungerar.
Jag efterfrågar rigorösa metoder för att testa och avgöra sanningshalten och att till skillnad från religion inte acceptera saker för att många tycker det, någon predikar det eller för att det är skrivet.
Väldigt få påståenden från det religiösa hållet producerar någonting alls. Vetenskapen är däremot enormt produktiv.