2021-11-09, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ok, så nu har svennen vaknat och börjat med att försöka tänka..
Då kan det t ex komma en sån här fundering:

"Lite föråldrat synsätt att bara se kvinnan som ansvarig."

Nu är det på det viset, förstår svennen, att i Sverige och de andra nordiska länderna har kvinnan fullt förfogande över sin reproduktivitet.
Det betyder att hon ensam kan bestämma om hon skall bli med barn och hon ensam har också möjlighet att bestämma om hon vill behålla det barn hon är gravid med. Så har det faktiskt varit väldigt länge för kvinnor i Sverige, jag tror att man kan säga sedan 1976 då nuvarande (med vissa senare ändringar) abortlag togs i drift.

Kvinnan ÄR alltså ansvarig i detta fall och land!
Om Lydia var medveten om att hon inte besatt förmåga att ta hand barn, men ändå skaffade barn -ja, då är det väldigt illa gjort av henne att skaffa dessa barn.

Om däremot Lydia inte var medveten om att hon var oförmögen att ta hand om barn -ja, då indikerar det i sig nån form av intellektuell funktionsnedsättning hos henne.

Iofs kan man tycka att den där idén med att låsa ut ett vapen och ladda det för att därefter med berått mod skjuta ihjäl en fullständigt försvarslös fyrabarnspappa, det i sig tyder på att det är nåt "supracervikalt" fel på henne, dvs att hon inte kan tänka klokt. Alls.

Ja du, du bör kanske själv ta och läsa över vad det handlade om.
I det här fallet var det ju syftat till att även pappor har ett ansvar efter att ett barn är fött. Det är inte bara kvinnan som skall bära ansvaret efter att ett barn är fött.
Men som sagt, du kanske är en sådan person så du tycker att kvinnan ska stå hemma och ta hand om barnen och laga mat till familjen hela tiden.
Jag tycker liksom inte det! Jag tycker att man ska hjälpas åt i en familj, relation eller vad det nu är.
2021-11-09, 12:12
Medlem
[quote=svennesanning|77859982]
Citat:
Ursprungligen postat av Captainspiced

Ja förutom K, så har dom andra inte tagit mycket ansvar verkar det som. Och ändå ser vissa att hon är den värsta föräldern. Lite föråldrat synsätt att bara se kvinnan som ansvarig.

Jo jo, men det är ju hon som uppenbarligen vakt djävligt risiga pappor som drog. Eller drog dem för att dem inte orkade med henne ?
2021-11-09, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cedderik
Jag återkommer i detta, en del av oss måste arbeta och kan inte hänga här hela dagarna och kasta ur oss osanningar 🙈
Inte heller jag kan "hänga här hela dagarna", men genom studier och planering har jag åstadkommit ett utrymme inom mina gebit att kunna disponera min tid. Tid som ibland kan medge möjlighet att kommentera.

Särskilt gärna vill jag kommentera rätt så fula antydningar om att jag skulle tillhöra dem som postar osanningar.
Kan du Cedderik presentera nån osanning jag lagt upp här? Jag har iofs redan medgett den "osanningen" att jag skrev att Lydia hade två kulvapen när det i själva verket bara var ett.
Men det har jag redan redan fått skämmas för..
2021-11-09, 12:47
Medlem
Jag önskar göra en proklamation här I tråden:
Pappor har ett ansvar för att ta hand om de barn de alstrar. Så är det!

En proklamation till:
Mammor har ett ansvar för att ta hand om de barn de alstrar. Så är det!

Proklamation nummer tre:
Mammor har ett ansvar för att inte skaffa barn med fel män. Så det det!

OnT: Det tycks mig som att Lydia inte är sådär väldigt inriktad på att vårda och fostra barn hon ändå har fött, faktiskt fyra stycken.
Nån som vet vad det här kan komma sig, denna önskan om att få föda fram barn, men sedan inte prioritera dem, utan istället ägna sig åt alkohol och mord.

I mina kretsar skulle det inte accepteras, särskilt inte det där med mördandet, men jag och mina väninnor kanske bara är allmänt inskränkta och mossigt konservativa? Vi prioriterar nämligen barnen, så gammalmodiga är vi..
2021-11-09, 13:06
Medlem
Cedderiks avatar
Citat:
Inte heller jag kan "hänga här hela dagarna", men genom studier och planering har jag åstadkommit ett utrymme inom mina gebit att kunna disponera min tid. Tid som ibland kan medge möjlighet att kommentera.

Särskilt gärna vill jag kommentera rätt så fula antydningar om att jag skulle tillhöra dem som postar osanningar.
Kan du Cedderik presentera nån osanning jag lagt upp här? Jag har iofs redan medgett den "osanningen" att jag skrev att Lydia hade två kulvapen när det i själva verket bara var ett.
Men det har jag redan redan fått skämmas för..
Som jag skrev i förra svaret till dig vräker du ur dig den ena antydningen efter andra, som till exempel det jag fetade då.
Och när det kommer till din undran om vem som betalade vapnen så kan du läsa i FUP sidan 152 - 153 att hon vid tillfället var gift med K, så möjligen ur gemensam kassa.
2021-11-09, 13:24
Medlem
Citat:

En proklamation till:

Proklamation nummer tre:

OnT: Det tycks mig som att Lydia inte är sådär väldigt inriktad på att vårda och fostra barn hon ändå har fött, faktiskt fyra stycken.
Nån som vet vad det här kan komma sig, denna önskan om att få föda fram barn, men sedan inte prioritera dem, utan istället ägna sig åt alkohol och mord.

I mina kretsar skulle det inte accepteras, särskilt inte det där med mördandet, men jag och mina väninnor kanske bara är allmänt inskränkta och mossigt konservativa? Vi prioriterar nämligen barnen, så gammalmodiga är vi..

Att du är gammalmodig.
Är bra för dig.

Men jag tror många här försöker förstå varför en människa begår sådana handlingar som Lydia begick.
2021-11-09, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svennesanning
Ja du, du bör kanske själv ta och läsa över vad det handlade om.
I det här fallet var det ju syftat till att även pappor har ett ansvar efter att ett barn är fött. Det är inte bara kvinnan som skall bära ansvaret efter att ett barn är fött.
Men som sagt, du kanske är en sådan person så du tycker att kvinnan ska stå hemma och ta hand om barnen och laga mat till familjen hela tiden.
Jag tycker liksom inte det! Jag tycker att man ska hjälpas åt i en familj, relation eller vad det nu är.

Ot
Det är inget fel i att kvinnan sköter hushållet. Medan mannen fokuserar på annat.

Kan det vara en av anledningarna till att Lydia begick mordet?
2021-11-09, 13:30
Medlem
Citat:

En proklamation till:

Proklamation nummer tre:

Mammor har ett ansvar att inte skaffa barn med fel män? Säger du det till alla mammor som skiljer sig från män som misshandlar dom? De kvinnor som bor ihop med en man som blir en alkoholist? Män som bedrar dom?

Du är inte lite fräck du, direkt elak. Du måste må riktigt jäkla dåligt som du håller på. Angriper alla som ej tycker som du, beter dig som en diktator härinne. Utöver det, berättar du att Lydia är en dålig mamma, du känner ju inte henne utan går bara nu på det som hänt. Var hon en dålig mamma tidigare? Alla människor kan hamna snett här i livet. Man vet inte vad framtiden alltid bär med sig.
Har hon ägnat sig åt mord och alkohol hela sitt liv? När hon väntade sina barn, vet du vad du ens skriver och anklagar henne för?

Du som är så perfekt, hur kommer det sig då att du dagligen sitter härinne och öser ur dig hat och påhopp mot alla som ej delar din åsikt? Hur har du ens tid? Du är en nedlåtande människa mot andra och du är helt blind för hur du beter dig mot andra. Usch, för mobbare som dig! Stackars dina väninnor om de råkar träffa fel man.
2021-11-09, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartInombords
Ot
Det är inget fel i att kvinnan sköter hushållet. Medan mannen fokuserar på annat.

Absolut inget fel i det, så länge man kommer överens om det. Att ta sådana saker för givet är däremot inte okej enligt min mening.
2021-11-09, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svennesanning
Mammor har ett ansvar att inte skaffa barn med fel män? Säger du det till alla mammor som skiljer sig från män som misshandlar dom? De kvinnor som bor ihop med en man som blir en alkoholist? Män som bedrar dom?

Du är inte lite fräck du, direkt elak. Du måste må riktigt jäkla dåligt som du håller på. Angriper alla som ej tycker som du, beter dig som en diktator härinne. Utöver det, berättar du att Lydia är en dålig mamma, du känner ju inte henne utan går bara nu på det som hänt. Var hon en dålig mamma tidigare? Alla människor kan hamna snett här i livet. Man vet inte vad framtiden alltid bär med sig.
Har hon ägnat sig åt mord och alkohol hela sitt liv? När hon väntade sina barn, vet du vad du ens skriver och anklagar henne för?

Du som är så perfekt, hur kommer det sig då att du dagligen sitter härinne och öser ur dig hat och påhopp mot alla som ej delar din åsikt? Hur har du ens tid? Du är en nedlåtande människa mot andra och du är helt blind för hur du beter dig mot andra. Usch, för mobbare som dig! Stackars dina väninnor om de råkar träffa fel man.

Nu blir ju inte soc inkopplat pga att Lydia är en sån fantastiskt mamma.

Och hennes barn ville ju inte ens vara hos henne - läs Kimmos vittnesmål igen. Står mycket nyttig info där om hur Lydia betett sig. Och det redan för flera år sen.
Hade varit mycket intressant att höra M säga sitt. Men är väl knappast nåt man vill bli känd för - jag som slapp undan en iskall mördare.
2021-11-09, 13:46
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartInombords
Ot

Eller vise versa. Här där jag bor brukar den som är arbetslös ta hand om barn och hushåll, oavsett kön. För de som är i den situationen.

Men, nej.

Jag har fått intrycket att det snarare var så att L ville fokusera på sin universitetsutbildning, men E kanske inte tyckte att det var så viktigt, och att L (tvingades ?) att lägga alldeles för mycket av sin tid på att sitta barnvakt för Es barn, hämta-lämna Es barn på dagis etc.

Det kanske mer var Es baktanke med "presenten" bilen!
2021-11-09, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
OT:

Varsego! Jag funderade själv på det när jag var ny på Flashen en gång i tiden.

Du ska nog gå tillbaka och läsa hela tråden igen, för det är inte Svenne som kommer med dessa "uppgifter"!

Det är andra användare som i så fall ska "upp till bevis" som du kallar det.

Förövrigt verkar du missförstå hela meningen med Flashback!
Han har hela tiden sagt att han har hållhake på henne! Och om han inte kan förklara vad han menar är det mest skitsnack.
Vad vet du om flashback som inte jag vet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in