Citat:
Beror ju på vad du menar med sällan. Pandemin har pågått i ungefär 1,5 år lite drygt och under den tiden har vi haft i alla fall tre ordentliga smittotoppar. Andra länder upplever nu sina fjärde och i vissa fall femte vågor. Vissa av dessa länder har liksom Sverige en god vaccinationstäckning. Förklara gärna för mig varför det inte skulle komma att ske i Sverige denna gång. Speciellt i ett läge när man inte vaccinerar tillräckligt snabbt med en tredje dos. Jag tror inte vi har ett sett slutet på pandemin ännu - tyvärr. Jag tror även att detta konstaterande ligger väldigt långt inne för såväl regering om FHM. Tar smittspridningen fart igen, tror jag inte vi kommer få se några direkta åtgärder. Återinförda restriktioner, rekommendationer m.m. Det kommer nämligen att tolkas som ett kvitto på att man gjorde fel som tog bort dem. Hoppet står egentligen bara till att få fler vaccinerade och snabba på processen med att ge alla en tredje påfyllnadsdos av vaccinet. Men här går det väldigt långsamt. Backar du bandet var cirka 50% av befolkningen vaccinerad för ett halvår sedan. Samtidigt är det nu bara 2% av befolkningen som fått sin tredje dos. Sen läser vi att antikropparna är i det närmaste borta 6 månader efter första vaccinationsomgången. Sen ser vi vad som händer i andra länder.
Är ju inte direkt svårt att se sambandet och risken här. Det måste du ju ändå hålla med om?
Är ju inte direkt svårt att se sambandet och risken här. Det måste du ju ändå hålla med om?
Jag var på vårdcentralen idag och överhörde en sjuksköterska som hade hand om bokningar och hon sa: "vi har fått strikta order uppifrån att det ska gå 6 månader från andra dosen till boosterdosen". Så var det med det, 6 månader får du vänta. Jag tror inte att antikroppar är borta efter 6 månader, det är nog väldigt individuellt.