2021-11-09, 12:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Beror ju på vad du menar med sällan. Pandemin har pågått i ungefär 1,5 år lite drygt och under den tiden har vi haft i alla fall tre ordentliga smittotoppar. Andra länder upplever nu sina fjärde och i vissa fall femte vågor. Vissa av dessa länder har liksom Sverige en god vaccinationstäckning. Förklara gärna för mig varför det inte skulle komma att ske i Sverige denna gång. Speciellt i ett läge när man inte vaccinerar tillräckligt snabbt med en tredje dos. Jag tror inte vi har ett sett slutet på pandemin ännu - tyvärr. Jag tror även att detta konstaterande ligger väldigt långt inne för såväl regering om FHM. Tar smittspridningen fart igen, tror jag inte vi kommer få se några direkta åtgärder. Återinförda restriktioner, rekommendationer m.m. Det kommer nämligen att tolkas som ett kvitto på att man gjorde fel som tog bort dem. Hoppet står egentligen bara till att få fler vaccinerade och snabba på processen med att ge alla en tredje påfyllnadsdos av vaccinet. Men här går det väldigt långsamt. Backar du bandet var cirka 50% av befolkningen vaccinerad för ett halvår sedan. Samtidigt är det nu bara 2% av befolkningen som fått sin tredje dos. Sen läser vi att antikropparna är i det närmaste borta 6 månader efter första vaccinationsomgången. Sen ser vi vad som händer i andra länder.

Är ju inte direkt svårt att se sambandet och risken här. Det måste du ju ändå hålla med om?

Jag var på vårdcentralen idag och överhörde en sjuksköterska som hade hand om bokningar och hon sa: "vi har fått strikta order uppifrån att det ska gå 6 månader från andra dosen till boosterdosen". Så var det med det, 6 månader får du vänta. Jag tror inte att antikroppar är borta efter 6 månader, det är nog väldigt individuellt.
Citera
2021-11-09, 12:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Även jag reagerade lite på ordvalen i Aftonbladet. Det är inte mina ord, men visst låter det dramatiskt? De beskriver dock inte läget i Sverige, utan i Rumäninen. Är dock osäker på om Aftonbladet använder dessa superlativ när Sverige nådde sina smittotoppar med liknande resultat tidigare under pandemin.

Varför läget i Sverige nu ser bättre ut än många länder i Västeuropa kan det finnas flera anledningar till. Kan lista tre.

1. Vi vaccinerade senare och under längre tid. Sverige var (som vanligt) långsamma. Det i sin tur innebär sannolikt att inte lika många i Sverige har blivit av med sitt skydd som i många andra länder.
2. På de brittiska öarna har man i större utsträckning använt sig av Astras vaccin och i mindre utsträckning Pfizers och Modernas vaccin. Är osäker på hur användningen ser ut i Belgien, Holland, Danmark och Tyskland däremot.
3. Sverige är ett mer glesbefolkat land än länderna i Europa.
4. Vi har sett hur pandemin sköljer över befolkningen i vågor. Det har aldrig förekommit lika mycket smitta i alla länder samtidigt. Sverige har ofta legat lite efter Europa.

Vad är din teori kring att läget i Sverige nu är bättre än i många andra länder i Europa?

Jag har en teori, vi är världsbäst på att vitaminberika maten, D-vitamin är viktigt för immunförsvaret. Pga vår fäbless för att vitaminberika så infaller vår stigning i kurvan senare då vi initialt har högre D-vitaminnivåer och det tar längre tid att nå en kritisk nivå. Sen är det ju inte hela förklaringen men jag tror det ligger något i det.
Citera
2021-11-09, 12:37
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Vi stängde aldrig ner och lät folk bli sjuka i Corona innan vaccinet fanns är min teori därför blir vi kanske mindre sjuka nu eller får inga symptom alls då de flesta insjukna i den första strängen av viruset, medans andra stängde ner , fick sin spruta och den slutar nu fungera och många länder saknar naturligt försvar .

Pausibel teori, när skiten brakade loss här 2020 hade vi ju brist på allt inklusive en handlingsplan....

Det som skulle vara intressant är om någon orkar lägga upp en typ av schema på årsbasis där man kan se vaccinationsomgångarna från start, så man kan se vilka grupper som nu kört slut på sin lånade "immunitetsperiod", eftersom sprutorna dyker i effektivitet ganska dramatiskt.

Att sen FHM ändrar i provtagningar m.m är ett typexempel på fusk med statistik, dom är lika goda kålsupare som gänget på Pfizer som nyligen blev avslöjade med forskningsfusk.

Den stora elefanten i rummet just nu stavas vaccinpass, för under hösten började folk åka till Spanien igen på semester, och släpade med sig både Delta Plus hem, samt orsakade en egen unik mutation, och detta trots både dubbel och enkelvaccineringar, så teorin om att vaccinerade accelererar mutationsfrekvensen får allt mer bäring.

Men så klart måste man skylla allt på de ovaccinerade nu, då alla andra svepskäl har havererat en efter en, t.om de som har bättre immunitetsskydd genom tidig infektion får nu ta smällen ihop med de ovaxxade, snacka om häxjakt...

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/08/ny-deltavariant-upptackt-i-uppsala/
Citera
2021-11-09, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du gissar tokigt när du skriver 5-20 gånger fler än officiellt antal sjuka.
Om vi tar de minsta i din gissning så skulle nästan 6 miljoner varit sjuka.
Inse det orimliga.

Hur stor andel är det som inte känner sig sjuka?
Hur många har inte testat sig?

Du gissat precis som FHM gjorde 2020 när de trodde vi skulle ha flockimmunitet rätt tidigt och sedan visade det sig att det inte var så många som hade antikroppar.

Så slut nu gissa för det blir bara larvigt.
Skydd får man enklast via vaccinering.

Enklast men kort. Det är ju efterblivet att inte erkänna fördelarna med naturlig immunitet. Det spelar ju ingen roll hur man uppnår skyddet. Men jag gissar att det är agendadrivet. För att vaccinera så många som möjligt. Man utgår från att folk är idioter, vilket stämmer till viss del. Tjafsar med varandra om vaccin liksom...Precis som hela PK-debaklet vi levt med i många år. Ljug eller mörka sanningar för agendan.
Citera
2021-11-09, 12:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Va???
Hur mår du egentligen , är ångesten övermäktig idag?
Jag har aldrig kallat dig något av det du påstår.
Däremot har du själv skrivit att ditt BMI var "närmare 80" men det antar jag var påhitt för så smällfet tror jag inte du är. Om du är det så kan det ifs förklara lite av din ångest.

Själv ligger jag på 24-25.

Det mesta vi gjorde var balanserat och bra då vi klarade att hålla IVA-fallen runt 500.
Det stora misstaget var att vi har plattfötter som jobbar i hemtjänst och på SÄBO + obefintligt med skydds-material pga år av nedmonering. Det blir svårt att skydda dom då.

Då borde du inte kalla mig för din "lilla vän", för jag är garanterat både längre, större, tyngre och äldre än dig
Hur många IVA-fall vi har är främst en funktion av hur många IVA-platser vi har tillgängliga. Det är inget som kan hållas på en "lagom nivå". Är du verkligen så naiv att du tror det? Du är medveten om att vi har en befolkning på över 10 miljoner? Tror du Folkhälsomyndigheten genom detaljåtgärder kan "hålla IVA-fallen runt 500" ? Inte 5, 50 eller 5000? 500 av 10 miljoner är 0,005%. Du tar verkligen rekord i dumhet du!

För övrigt finns det inte ett enda land som har klarat av att skydda några riskgrupper när smittan väl brer ut sig i samhället. Speciellt inte på vårdboenden och sjukhus. Det finns en stark korrelation mellan dödstal och smittspridning. Det är därför man inte kan smittsprida lagom.
Citera
2021-11-09, 13:01
Medlem
hyssasess avatar
Dags att införa covid-pass per omgående tycker jag!
Så länge som pandemin fortgår borde man behöva visa upp negativt test eller covid-pass om man t.ex ska in på en bio, fotbollsarena eller ett varuhus
Citera
2021-11-09, 13:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Fast på punkt 4 har du fel. Sverige har hela tiden legat före i smittspridning.

Samtidigt som hela Europa stängde ner och människor inte ens fick lämna sina bostäder levde vi i Sverige som vanligt i princip förutom att vi slutade skaka händer med varandra. Massor av svenskar smittades det första året jämfört med alla andra länder. Smittan har redan gått igenom vårt samhälle. Redan i våras visade antikroppsstudier att uppemot 40% av de unga hade antikroppar utan att ha blivit vaccinerade. Det innebär sannolikt att deras föräldrar också har ungefär samma siffror och smittan fortsätter att spridas i samhället.

Du sitter och killgissar och dessutom killgissar du fel.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-10-16..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_cases&hideControls=true&Metric=Confirmed+ca ses&Interval=Cumulative&Relative+to+Population=tru e&Align+outbreaks=false&country=SWE~ISR~NLD~GBR~US A
Citera
2021-11-09, 13:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Suck! Uppenbarligen inte alla.viruspartiklar. Gjorde de det så skulle ju skyddet vara 100% men så långt tånkte du inte den här gången heller.

Ingen har påstått några 100%, vill du ha det skyddet så får du ha stridsmask 90 eller en Sundström SR-200 som man har på covid-IVA.

Men som sagt, du kan ju säga till sjukvårdspersonalen att FFP3 skydd inte fungerar, de kommer ju givetvis att kasta av sig dessa direkt i soptunnan! Du låter som Don Quijote.
Citera
2021-11-09, 13:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag var på vårdcentralen idag och överhörde en sjuksköterska som hade hand om bokningar och hon sa: "vi har fått strikta order uppifrån att det ska gå 6 månader från andra dosen till boosterdosen". Så var det med det, 6 månader får du vänta. Jag tror inte att antikroppar är borta efter 6 månader, det är nog väldigt individuellt.

Ja, de vill väl experimentera med folket som insats. Obegripligt att folk ställer upp på det måste jag säga. Får man dessutom inte boosterdosen i tid nu i vinter undrar jag inte om det rent taktiskt kan vara smartare att vänta med den till hösten 2022. Då går man visserligen ovaccinerad en längre tid, men samtidigt kommer man ha som bäst skydd när det som bäst behövs. Låter man vaccinera sig under våren 2022 kommer det bara att leda till att man är vaccinerad när det knappt råder någon smitta och går runt oskyddad när virusen sprids.
Citera
2021-11-09, 13:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har en teori, vi är världsbäst på att vitaminberika maten, D-vitamin är viktigt för immunförsvaret. Pga vår fäbless för att vitaminberika så infaller vår stigning i kurvan senare då vi initialt har högre D-vitaminnivåer och det tar längre tid att nå en kritisk nivå. Sen är det ju inte hela förklaringen men jag tror det ligger något i det.

Jag tror faktiskt inte att det är förklaringen. Vi vitaminberikar mjölk, men vad mer än det? Dessutom dricker inte vuxna så mycket mjölk. Dessutom är det väl omstritt huruvida höga D-vitaminnivåer fungerar bra som motmedel mot covid19. Det är mest en teori som sprids på olika internetforum likt Flashback. Tror dock inte du hittar några som helst rekommendationer från Socialstyrelsen, Folkhälsomyndigheten m.m. att ta extra tillskott av vitamin D som skydd mot covid19. Anledningen är antagligen rätt enkel. Det hjälper inte och saknar betydelse.
Citera
2021-11-09, 13:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ja, de vill väl experimentera med folket som insats. Obegripligt att folk ställer upp på det måste jag säga. Får man dessutom inte boosterdosen i tid nu i vinter undrar jag inte om det rent taktiskt kan vara smartare att vänta med den till hösten 2022. Då går man visserligen ovaccinerad en längre tid, men samtidigt kommer man ha som bäst skydd när det som bäst behövs. Låter man vaccinera sig under våren 2022 kommer det bara att leda till att man är vaccinerad när det knappt råder någon smitta och går runt oskyddad när virusen sprids.

Jag tror du oroar dig i onödan. Det är ju trots allt inte bara du som är vaccinerad, en majoritet i landet är också vaccinerade. Om man tänker på influensavaccinet och vilken nytta det gör och hur låg effektivitet det har så är ju covidvaccinerna betydligt bättre och många fler vaccinerade. Av de siffror vi sett hittills är ju genombrottsinfektionerna väldigt få. Umgås inte med okända i trånga utrymmen så ska det nog gå bra ska du se.
Citera
2021-11-09, 13:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jag tror faktiskt inte att det är förklaringen. Vi vitaminberikar mjölk, men vad mer än det? Dessutom dricker inte vuxna så mycket mjölk. Dessutom är det väl omstritt huruvida höga D-vitaminnivåer fungerar bra som motmedel mot covid19. Det är mest en teori som sprids på olika internetforum likt Flashback. Tror dock inte du hittar några som helst rekommendationer från Socialstyrelsen, Folkhälsomyndigheten m.m. att ta extra tillskott av vitamin D som skydd mot covid19. Anledningen är antagligen rätt enkel. Det hjälper inte och saknar betydelse.

Att våra myndigheter skulle rekommendera något är väl osannolikt. Men engelska NHS har gått ut med rekommendationen att BAME och pensionärer ska höja sina D-vitamindoser och majoriteten på IVA har ju varit dessa. Jag säger inte att det är ett motmedel mot covid, men det hjälper ditt immunförsvar att reagera fortare. Ju snabbare din kropp reagerar och avger antikroppar ju snabbare blir du av med viruset och får en lindrigare sjukdom. Jag vet inte hur det ser ut nu men har sett undersökningar om att av de som ligger på IVA så har 70% D-vitaminbrist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in