2021-11-09, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Du svarar som förväntat, men det här är projektioner där man har försökt göra en rund jord platt, och jag förhåller mig till verkligheten. Det gör inte du, för det blir för obehagligt. Om jorden är platt måste det finnas en karta. Tycker du inte att det är rimligt? När man ser de två projektionerna bredvid varandra kan man inte på allvar hävda att avståndet Johannesburg – Perth i kilometer är detsamma på båda. I den verkliga världen pratar vi om kilometer och inte longituder. Så skillnaden är 11 000 km på Gleason och 3 000 km på Mercator, och du hävdar att det är samma sak? Hur många kilometer är det i verkligheten? Om jag ska flyga från Johannesburg till Perth är det vad jag behöver veta.
Det fetade: Jo, det kan man. Det kallas för en kartprojektion.

Här har du en lista på kartprojektioner, de är samtliga korrekta. Det är du som inte begriper vad en kartprojektion är.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_map_projections
Citera
2021-11-09, 11:54
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag har visat dig bevis för att du ljuger. Du säger att den runda jorden visas i videon men vi får enbart se en platt horisont. Bevis för att du ljuger. Bevis för att ditt påstådda bevis är en lögn.

Är det så här du för en diskussion inom vetenskapen?

1. Du ser effekterna av en rund jord. Det är därför halva tornet är dolt.

2. Du förstår inte detta.

3. Du påstår att du har bevis för att jag och alla andra normalt begåvade ljuger.

Nej, du har inga bevis. Att du säger en sak är inte bevis.
Citera
2021-11-09, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaiserSoza
Fejkade bilder från en kalle anka organisation som Nasa som har fejkat allt från månlandning till satelliter har bar kommit upp med fake bilder på jorden.

Det finns in en enda karta som visar den riktiga jorden, alla är fake

Den riktiga bilden vår jord som är mycket större än vad all

Du misslyckas backa upp dina egna påståenden. Du är fejk.
Citera
2021-11-09, 12:08
Medlem
Citat:

Här har du en lista på kartprojektioner, de är samtliga korrekta. Det är du som inte begriper vad en kartprojektion är.

Jag vet bättre än du vad en projektion är.
En projektion stämmer inte överens med verkligheten, det kan den aldrig göra. Du kan aldrig flyga eller resa över längre avstånd efter en projektion eftersom avstånden är fel. I den verkliga världen har vi att göra med kilometer och då frågar jag om det är Mercator jag ska använda när jag flyger från Johannesburg till Perth, eller är det Gleason?
Citera
2021-11-09, 12:09
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Finns bara en karta som är 100% korrekt med tanke på avstånd, vinklar, former osv. och det är en karta ritad utan projektion. Varför över huvud taget använda en projektion för att avbilda en platt jord på en platt karta? Vet man alla avstånd och jorden verkligen var platt så borde vilket amatörkartritare som helst kunna rita en korrekt plattjordskarta utan projektion. Det troligaste anledningen är att detta inte går därför att jorden inte är platt.
Citera
2021-11-09, 12:10
Medlem
Citat:

Här har du en lista på kartprojektioner, de är samtliga korrekta.

Hur verifierar du personligen att samtliga är korrekta?
Citera
2021-11-09, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Du glömde visst att svara på min fråga:
" Om du färdas sträckan Johannesburg - Perth, Hur många km färdas du då?"
Frågan du ställer används i syfte att motbevisa plattjord och den baseras på påståendet att Gleasons kartprojektion visar den platta jorden. Jag håller inte med om påståendet att Gleasons visar den platta jorden, den är snarare än projektion av en glob.

Vad avståndet är mellan dessa orter kan du mäta själv genom samtliga kartprojektioner listade i länken nedan eller googla det.

Citera
2021-11-09, 12:20
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Frågan du ställer används i syfte att motbevisa plattjord och den baseras på påståendet att Gleasons kartprojektion visar den platta jorden. Jag håller inte med om påståendet att Gleasons visar den platta jorden, den är snarare än projektion av en glob.

Vad avståndet är mellan dessa orter kan du mäta själv genom samtliga kartprojektioner listade i länken nedan eller googla det.

Det stämmer att jag kan mäta på en skalenlig karta hur långt det är mellan två orter.
Men kan du mäta hur många kilometer det är mellan de två orter frågan gäller.?
Frågan kvarstår:
Hur många km färdas du] mellan Johannesburg och Perth?
Senast redigerad av Mr.KlockRingare 2021-11-09 kl. 12:23.
Citera
2021-11-09, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Är det så här du för en diskussion inom vetenskapen?

1. Du ser effekterna av en rund jord. Det är därför halva tornet är dolt.
Effekt är inget bevis utan orsak. Orsaken skulle vara att jorden var rund, du fallerar i att visa detta.

Citat:
2. Du förstår inte detta.
Jag förstår att du vill att jag ska tror på din religion.

Citat:
3. Du påstår att du har bevis för att jag och alla andra normalt begåvade ljuger.

Nej, du har inga bevis. Att du säger en sak är inte bevis.
Du har en effekt utan orsak, du antar orsaken och kallar människor som inte håller med dig för obegåvade.
Du har nu demonstrerat att du är en religiös lögnare.
Citera
2021-11-09, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Det stämmer att jag kan mäta på en skalenlig karta hur långt det är mellan två orter.
Men kan du mäta hur många kilometer det är mellan de två orter frågan gäller.?
Frågan kvarstår:
Hur många km färdas du] mellan Johannesburg och Perth?

Jag kan nog hjälpa honom eftersom han verkar ha svårt för det, använt flygkarta som hjälpmedel och får det till 4487 nautiska mil (8309 km) kan säkert diffa lite då jag använt klassiska mätmetoder och beräkningar Men jag är rätt säker på att jag skulle komma väldigt rakt på med min navigering
Citera
2021-11-09, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Jag vet bättre än du vad en projektion är.
En projektion stämmer inte överens med verkligheten, det kan den aldrig göra. Du kan aldrig flyga eller resa över längre avstånd efter en projektion eftersom avstånden är fel. I den verkliga världen har vi att göra med kilometer och då frågar jag om det är Mercator jag ska använda när jag flyger från Johannesburg till Perth, eller är det Gleason?
Mercators projektion används för navigation till sjöss.
Citera
2021-11-09, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Finns bara en karta som är 100% korrekt med tanke på avstånd, vinklar, former osv. och det är en karta ritad utan projektion. Varför över huvud taget använda en projektion för att avbilda en platt jord på en platt karta? Vet man alla avstånd och jorden verkligen var platt så borde vilket amatörkartritare som helst kunna rita en korrekt plattjordskarta utan projektion. Det troligaste anledningen är att detta inte går därför att jorden inte är platt.

Tänk vad lite felseglingar vi haft om jorden varit platt, inga felflygningar under WWII osv. Spot on varenda gång utan att behöva kompensera under flygningen eller seglingen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in