2021-11-09, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
5-årings nivå, bättre kan du.
Jag navigerar dagligen över vatten, luft och land. Man använder den projektion som är bäst för det man gör. Däremot vill jag att du förklarar varför vi inte har endast en projektion av jorden?
Ni säger att hela världen ljuger och i hemlighet använder plattjord när vi navigerar.
Den bästa projektionen vore då globen eftersom jorden enligt dig är en glob, men ändå så används den inte för ändamålet navigation. Kan du ge ett exempel på där globen används på annat sätt än propaganda?

Citat:
Jag är villig att utmana dig på en navigering till udda platser på jorden på kortast tid. Du får endast använda plattjord kartor och navigering, jag endast utrustning för sfärisk jord.

Var och en står för kostnaden för sin egen utrustning och färdsätt.

Antar du den utmaningen? Om inte, varför?
Bevis biter inte, svider lite i egot men värre än så är det inte.
Jag antar utmaningen. Du börjar.

Citat:
Jag skulle direkt anta en platt jord om ett enda påstående ni kastar ur er går att bevisa ihop med era andra modeller utan att ni måste införa flummiga förklaringar likt ett barn som kämpar för sin rätt fastän det har fel.
Du skulle direkt anta en platt jord om man sa det på TV.
Citera
2021-11-09, 09:38
Medlem
Hur kan folk ens lyfta en sån här sak? Sån sjuk idioti.

En liten sak. Om jorden var platt… hur skulle man då kunna flyga från Australien direkt till LA? Är den platt som ett papper borde man då rimligtvis behövs flyga över Asien , Europa och Atlanten för att flyga dit?
Citera
2021-11-09, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
dom som åkt flygningen utan stopp har möjligtvis blivit vilseledda gällande avståndet. tex kanske det bara går att flyga hela sträckan i medvind.

nu får du svara tillbaka. varför går det inte att boka flighten? man får bara mellanlandning när man klickar vidare.

Du kan följa med mig, jag lovar jag tar mig till alla punkter på jorden. Ett flygbolag däremot lägger rutter efter ekonomi, politik med mera. Därav finns ganska få direktflyg. Senast jag flög kommersiellt var inte det flygbolag jag reste med välkommen över ett visst lands luftrum därav en omväg. Svårare än så är det faktiskt inte. En flygrutt bevisar inte en platt jord, flygnavigering visar dock en sfärisk jord.
Citera
2021-11-09, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaiserSoza
... Det finns in en enda karta som visar den riktiga jorden, alla är fake ...

Alla städer, gator, berg, dalar och floder ligger exakt där WGS84 förutsäger att de ska ligga. Det är 100% överenstämmelse mellan "kartan" WGS84 och verkligheten.

Dagligen är vi miljoner människor som promenerar, åker bil, flyger och färdas med båt mellan olika destinationer på jorden. Och de hittar fram tack vare att jordens form är känd. Att påstå motsatsen, att vi inte hittar på jorden, är ett fullständigt absurt påstående.
Citera
2021-11-09, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Gleason.
https://www.google.com/search?q=gleasons+map&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ve d=2ahUKEwja_KTDxYn0AhWn-ioKHQOPBQYQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1280&bih=600&safe=ac tive&ssui=on

Mercator.
https://www.google.com/search?q=mercator+map&tbm=isch&ved=2ahUKEwjCne_ExY n0AhXUtSoKHbzzCvUQ2-cCegQIABAA&oq=mercator+map&gs_lcp=CgNpbWcQAzIFCAAQ gAQyBQgAEIAEMgYIABAHEB4yBggAEAcQHjIGCAAQBxAeMgYIAB AHEB4yBggAEAcQHjIGCAAQBxAeM gQIABAeMgQIABAeOgQIABATOggIABAIEB4QEzoICAAQBxAeEBM 6BwgAELEDEEM6BAgAEEM6CwgAEIAEELEDEIMBUIAIWP4rYJsza ABwAHgAgAGNAYgB8g6SAQQzLjE0mAEAoAEBqgELZ3dzLXdpei1 pbWfAAQE&sclient=img&ei=NoCJYcKqD9TrqgG856uoDw&bih =600&biw=1280&safe=active&ssui=on

Två visuellt olika kartprojektioner. De har samma samma avstånd, vilket står angivet på båda kartor.
Att din linjal mäter olika betyder inget i sammanhanget, det är en projektion.
Vid Gleason är avståndet Johannesburg - Perth ca 11 gånger avståndet Norge - Grönland, dvs ca 16500 km.
Vid Mercator är avståndet Johannesburg - Perth ungefär dubbelt så långt som Norge - Grönland. Dvs ca 3000 mil.
Vilken av de två är korrekt?

Nu pratar jag om avstånd i kilometer, för det är det som är intressant. Longituder är bara en linje på en karta, och de kan inte ens ätas.
Citera
2021-11-09, 10:15
Medlem
Citat:
Den bästa projektionen vore då globen eftersom jorden enligt dig är en glob, men ändå så används den inte för ändamålet navigation. Kan du ge ett exempel på där globen används på annat sätt än propaganda?

Jo vi använder "globen" för att navigera, all modern navigation bygger på WGS84 som är en modell av en glob. Google Maps i din mobil och navigatorn i flygplanet bygger på WGS84 och därmed globen.

Citat:
Det räcker med att du visar upp bevis för den sfäriska jorden så är det över.

Finns massor med bevis men det faktum att vi hittar på jorden och därmed känner till dess storlek och form är nog det mest uppenbara. Vi befinner oss inte längre på medeltiden då de stora sjöfararna gav sig ut för att upptäcka världen, vi har gjort åtskilliga resor sedan dess och vi vet på metern när var olika platser ligger. Vi har sedan dess lyckats skapa perfekta kartor som stämmer på metern när.
Citera
2021-11-09, 10:16
Medlem
Citat:
Har du bevis för att UHF signaler fortsätter ut i rymden?

Jag vet inte varför dina signaler inte kan nå så långt som du vill.

Var får du radien till ditt matematiska exempel?

Hur bevisar den icke bevisade kraften gravitation att jorden är rund?

Det fetade: det skulle ju avslöja jorden som platt.

Var får du radien i ditt exempel ifrån?

Det räcker med att du visar upp bevis för den sfäriska jorden så är det över.

Sorry, dina tekniker för att debattera är lägre än mina barns 😁

Gick du verkligen högstadiet klart? För du verkar varken kunna läsa med förståelse eller använda matten du borde fått genom skolan. Det var du som skulle göra experimentet, inte jag. Det är inte jag som påstår jorden är platt och inte vill ha bevis, det är ju du. Gör nu experimentet och skriv ut vilka värden du får. Stämmer de med en platt jord eller en rund jord?

Du vet alltså inte varför mina signaler inte når fram, du har alltså ingen teori om det heller?
Att jag vet mina signaler går rakt ut i rymden är för att jag lyssnar på satelliter som när de är över horisonten når mig och jag dem.

Frågar igen eftersom du har oerhört svårt att svara. Vad är det för kraft som alla flygande föremål måste övervinna för att flyga?

Så du menar att ni sitter med sanningar som skulle underlätta all navigering på hela jorden, bevisa det så blir ni garanterat värderade därefter. Men sådana bevis kommer ni aldrig med tyvärr.

Angående radien du efterfrågar, använd ett måttband. Hade ni inte syslöjd och träslöjd i skolan?

Räcker det inte med att ni bevisar motsatsen, det är ni som kallar större delen av jordens befolkning som missledda och lögnare. Påstår man att någon är lögnare bör man kunna påvisa varför.
Du har mitt experiment att utföra, visar att avstånd vi känner till på jorden blir oerhört svårt att applicera på en platt jord...

Älskar att diskutera med barn men du är beter dig som ett barn i nejsägaråldern. Känns det klädsamt för dig så är det helt ok. Men du har experimentet att utföra själv, det klarar du utmärkt.
Citera
2021-11-09, 10:24
Medlem
Citat:
Experimentet med fotbollen/badbollen bygger på ett antagande om att jordens form är sfärisk. Exemplet innefattar enligt dig en fotboll eller en badboll, du har alltså utgått ifrån att det är en boll innan du bevisar att det är en boll.
Allt detta har du gjort utan att förstå det.

Nej, det har jag inte erkänt. Jag vet inte vad projektionen grundar sig i.

Ungefär som att anta att jorden ser ut som en fotboll för att bevisa att jorden ser ut som en fotboll.

Men hur var det nu, du vill bevisa att jorden är platt.
Vi vet avstånd på jorden, kommer dessa stämma med din syn på jorden?

Bete dig som om du faktiskt är 18 eller över, gillar att diskutera med barn och dårar men vart du hamnar får vi se 😁

Så gör nu experimentet och återkom med siffror, jämför dem sedan med avstånd vi känner till på jorden. Vilken modell passar de in på? Har inget med antagande att göra.

Ge mig ditt avstånd från nordpolen till ekvatorn och längden på din ekvatorn så utgår vi från ditt sätt. Stämmer avstånd med de vi känner till om jorden så har du rätt. I annat fall så får du nog bita i det sura äpplet 🤣
Citera
2021-11-09, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Vid Gleason är avståndet Johannesburg - Perth ca 11 gånger avståndet Norge - Grönland, dvs ca 16500 km.
Vid Mercator är avståndet Johannesburg - Perth ungefär dubbelt så långt som Norge - Grönland. Dvs ca 3000 mil.
Vilken av de två är korrekt?

Nu pratar jag om avstånd i kilometer, för det är det som är intressant. Longituder är bara en linje på en karta, och de kan inte ens ätas.
Båda är korrekta. Samma avstånd, olika projektioner. En kartprojektion kan utföras på en banan, avståndet är detsamma.
Citera
2021-11-09, 10:33
Medlem
Citat:

Jag antar utmaningen. Du börjar.

Du skulle direkt anta en platt jord om man sa det på TV.

Hmm, du är en blandning av barn och dåre och skrikande barn 🤣

Nädu, vi startar från samma punkt samtidigt, valfritt fordon. Den som först är tillbaka har klarat uppgiften, svårare än så är det inte.

Till skillnad från dig så tror jag inte på saker utan att kunna skapa mig en egen uppfattning.
Du som säger att man på sjön navigerar efter en projektion som faktiskt bygger på en sfärisk jord. Sen i nästa andetag säger du att du inte vet vad den projektionen grundar sig på, samtidigt säger du att andra inte förstår vad en projektion är?

Trollar dåligt gör du, svårt att hålla sig till lögnen när du inte minns vad du skriver.
Citera
2021-11-09, 10:35
Medlem
Citat:

Hur bevisar den icke bevisade kraften gravitation att jorden är rund?

Gravitation är väldigt mycket bevisad, den är lika mycket bevisat som allt annat inom fysiken. Den har stötts och blöts och testats om och om igen. De empiriska evidensen för gravitation är förkrossande starka.

Förekomsten av gravitationen visar två saker:
- en sfär är den form där lägesenergin är lägst, dvs det är den form en massa kommer att få över tid.
- tyngdkraft mot masscentrum är inte förenligt med en platt jord. Om jorden vore platt så skulle "ned" blir snett inåt mot masscentrum (nordpolen). Att "ned" är nedåt även i Sydney visar att jorden är en sfär.
Citera
2021-11-09, 10:43
Medlem
Citat:
Båda är korrekta. Samma avstånd, olika projektioner. En kartprojektion kan utföras på en banan, avståndet är detsamma.

Så hur långt är det då från nordpolen till ekvatorn och hur lång är ekvatorn enligt dig?
Och hur långt är det från Perth till Brisbane? 38 grader utefter latituden S30?

Ett av de starkaste skälen till att vi vet att jorden är en sfär är att vi känner till ovan avstånd. Och skälet du andra plattisar förtränger det enkla faktum att vi känner till avstånd på jorden är att det direkt falsifierar att jorden är platt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in