Citat:
Ursprungligen postat av
BiffTannen
Tjena jag vill börja med att säga att mitt mål är inte att ha den perfekta vägd till sista grammet kosten utan jag är en person som levt mitt liv på hämtmat och skit i allmänhet. Nu har jag kommit igång lite med rutinen och träning och tänkte se vad de som vet mer än mig tycker om min ”genomsnittliga dag”:
Frukost - smoothie. 1 banan, 1 matsked jordnötssmör, två matskedar grekisk yoghurt, lite frusna bär, en skopa proteinpulver.
Lunch - lax eller kyckling med sallad, avokado, keso och bönor
Efter träning - protein shake
Middag - något helt vanligt så att säga. Spaghetti och köttfärssås, köttbullar och kokt potatis ja ni förstår.
Snack - biltong, cashewnötter eller liknande och ibland samma smoothie som till frukost men utan proteinpulver.
Det jag vill veta är om det här är tillräckligt med energi för att bygga lite muskler och tar gärna emot tips på hur man kan förbättra ”schemat”.
Tack på förhand!
Du äter rätt nyttigt så jag tycker du inte ska lägga mer tid på kosten. Kan förklara lite om varför jag tycker det. Kroppen reglerar kosten bra på egen hand och hur vet jag och du det då? Vi måste relatera till något och varför inte ta något enkelt. Tänk tex unga fotbollstjejer som är för unga för att kunna någonting om kost eller träning. Trots att tjejer pratas ner om hur dåliga de är på att bygga muskler så har ofta fotbollstjejer bra med muskelmassa. Varför är det så då?
Det vinnande konceptet är att träna rätt och regelbundet. De har en tränare som utformar träningen efter deras kroppar och tränar sådant de behöver bli bättre på. Deras hjärna talar om för dem när de är hungriga eller inte så där fixar de kosten.
Är kosten rätt så håller du vikten samtidigt som du mår bra. Är den dålig så kommer du bli hungrig, känna dig deppig/sliten eller gå upp i vikt. Så det är inte krångligt som många vill få det till.
Så slutsats:
Ha någon med god erfarenhet som talar om för dig exakt vad du ska göra på gymmet för en tid framöver. Lyssna på kroppen, fortsätt äta nyttig mat. Ät lagom så att du inte är hungrig.
Tror det kommer fungera bra för det fungerar för unga pojkar och flickor som vet betydligt mindre än dig.