Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat:
0%
röster
2021-11-08, 19:50
Medlem
BiffTannens avatar
Äter jag bra eller kan jag ändra på något?

Tjena jag vill börja med att säga att mitt mål är inte att ha den perfekta vägd till sista grammet kosten utan jag är en person som levt mitt liv på hämtmat och skit i allmänhet. Nu har jag kommit igång lite med rutinen och träning och tänkte se vad de som vet mer än mig tycker om min ”genomsnittliga dag”:

Frukost - smoothie. 1 banan, 1 matsked jordnötssmör, två matskedar grekisk yoghurt, lite frusna bär, en skopa proteinpulver.

Lunch - lax eller kyckling med sallad, avokado, keso och bönor

Efter träning - protein shake

Middag - något helt vanligt så att säga. Spaghetti och köttfärssås, köttbullar och kokt potatis ja ni förstår.

Snack - biltong, cashewnötter eller liknande och ibland samma smoothie som till frukost men utan proteinpulver.

Det jag vill veta är om det här är tillräckligt med energi för att bygga lite muskler och tar gärna emot tips på hur man kan förbättra ”schemat”.

Tack på förhand!
Citera
2021-11-08, 20:16
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiffTannen
Tjena jag vill börja med att säga att mitt mål är inte att ha den perfekta vägd till sista grammet kosten utan jag är en person som levt mitt liv på hämtmat och skit i allmänhet. Nu har jag kommit igång lite med rutinen och träning och tänkte se vad de som vet mer än mig tycker om min ”genomsnittliga dag”:

Frukost - smoothie. 1 banan, 1 matsked jordnötssmör, två matskedar grekisk yoghurt, lite frusna bär, en skopa proteinpulver.

Middag - något helt vanligt så att säga. Spaghetti och köttfärssås, köttbullar och kokt potatis ja ni förstår.

Snack - biltong, cashewnötter eller liknande och ibland samma smoothie som till frukost men utan proteinpulver.

Det jag vill veta är om det här är tillräckligt med energi för att bygga lite muskler och tar gärna emot tips på hur man kan förbättra ”schemat”.

Tack på förhand!

Eftersom du inte anger några mått kan vi ju inte veta.. Men ser ut som att du har plats med nå kvällsmat typ ägg + keso eller nåt
Citera
2021-11-08, 20:31
Medlem
GBGlaceSvens avatar
Alla vet ju att det är varken proteinshaken efter träningen eller maten som är det viktiga. Det är glassen efter!

/MVH från oss alla på GBglace
Citera
2021-11-08, 20:39
Medlem
BiffTannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Eftersom du inte anger några mått kan vi ju inte veta.. Men ser ut som att du har plats med nå kvällsmat typ ägg + keso eller nåt

Nej du har rätt men kan säga att jag äter väl tilltagna portioner, kanske för stora känns det som ibland.

Ska försöka trycka in nån kvällsmat, äter middag mellan 18-19 oftast så ska jag köra lite ägg och keso tex runt 21-22 tiden tänker du?
Citera
2021-11-08, 20:41
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Nej du har rätt men kan säga att jag äter väl tilltagna portioner, kanske för stora känns det som ibland.

Ska försöka trycka in nån kvällsmat, äter middag mellan 18-19 oftast så ska jag köra lite ägg och keso tex runt 21-22 tiden tänker du?

Skriv tiden du vanligtvis äter så att vi kan få en bättre bild
Citera
2021-11-08, 20:47
Medlem
BiffTannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Skriv tiden du vanligtvis äter så att vi kan få en bättre bild

Absolut - en genomsnittlig dag ser väl ut såhär:

Frukost - 09.00

Träning och proteinshake - 10.00

Lunch - 13.00

Middag - 19.00

Snack (nötter, biltong / smoothie) - 21.00
Senast redigerad av BiffTannen 2021-11-08 kl. 20:53.
Citera
2021-11-09, 08:52
Medlem
Citat:

Tack på förhand!

Nyckeln är att skippa "hämtmat och skit". Sen vilka exakta tider du äter vad osv är inte så himla noga. Det ser väl bra ut antar jag. Mitt tips är att inte hänga upp sig för mycket på detaljer.

Edit: Sen att få i sig tillräckligt med protein är ju rätt viktigt. Det kan du ju räkna lite på om du vill.
Senast redigerad av ensam87a 2021-11-09 kl. 08:55.
Citera
2021-11-09, 17:48
Medlem
BiffTannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Nyckeln är att skippa "hämtmat och skit". Sen vilka exakta tider du äter vad osv är inte så himla noga. Det ser väl bra ut antar jag. Mitt tips är att inte hänga upp sig för mycket på detaljer.

Edit: Sen att få i sig tillräckligt med protein är ju rätt viktigt. Det kan du ju räkna lite på om du vill.

Jag förstår det och det är därför jag börjat försöka följa det här schemat. Fattar också att jag kan räkna på protein men som sagt jag är inte kunnig alls inom ämnet så tänkte om någon kunde räkna grovt baserat på det jag skrev.
Citera
2021-11-10, 08:03
Medlem
Citat:
Jag förstår det och det är därför jag börjat försöka följa det här schemat. Fattar också att jag kan räkna på protein men som sagt jag är inte kunnig alls inom ämnet så tänkte om någon kunde räkna grovt baserat på det jag skrev.

Jag har aldrig räknat vare sig protein eller kalorier och har aldrig tänkt göra det heller. Mitt tips är att äta nyttigt och träna. Sen löser sig resten. Vad är då äta nyttigt? Ja det beror på .. men av vad jag kan se du skrev är det där definitivt nyttigare än genomsnitt. Om man verkligne har för sig att man inte kan gå ner i vikt eller att man strävar efter en exakt fettprocent är det säkert bra att räkna, för normala människor tror jag det är för jobbigt.
Citera
2021-11-23, 10:39
Medlem
Citat:

Tack på förhand!

Du äter rätt nyttigt så jag tycker du inte ska lägga mer tid på kosten. Kan förklara lite om varför jag tycker det. Kroppen reglerar kosten bra på egen hand och hur vet jag och du det då? Vi måste relatera till något och varför inte ta något enkelt. Tänk tex unga fotbollstjejer som är för unga för att kunna någonting om kost eller träning. Trots att tjejer pratas ner om hur dåliga de är på att bygga muskler så har ofta fotbollstjejer bra med muskelmassa. Varför är det så då?
Det vinnande konceptet är att träna rätt och regelbundet. De har en tränare som utformar träningen efter deras kroppar och tränar sådant de behöver bli bättre på. Deras hjärna talar om för dem när de är hungriga eller inte så där fixar de kosten.
Är kosten rätt så håller du vikten samtidigt som du mår bra. Är den dålig så kommer du bli hungrig, känna dig deppig/sliten eller gå upp i vikt. Så det är inte krångligt som många vill få det till.

Så slutsats:
Ha någon med god erfarenhet som talar om för dig exakt vad du ska göra på gymmet för en tid framöver. Lyssna på kroppen, fortsätt äta nyttig mat. Ät lagom så att du inte är hungrig.

Tror det kommer fungera bra för det fungerar för unga pojkar och flickor som vet betydligt mindre än dig.
Citera
2021-12-29, 13:12
Medlem
TokyoBarns avatar
Hatar verkligen allt som har med matlagning att göra, när jag äter "riktig" mat så är det oftast bara tacos, färdiga kycklingköttbullar med penne pasta, pasta och kyckling etc. Resten av dagarna slänger jag in nå färdigrätt i mikron samt äter hämtmat.

Men det är slut med det nu när jag tänkte ta tag i träningen på allvar, min kost har alltid varit skit.

Man tror att det är lätt egentligen, men det är ännu krångligare än att träna, tänker att man bara kan äta kyckling broccoli samt ris var och varannan dag, då upptäcker man helt plötsligt att det är arsenik i ris och att man inte bör äta det ofta, då måste man kringgå detta, pasta? Det är inte lika gott tillsammans med kyckling.

Så om någon har förslag på simpla saker jag kan laga och trycka i mig under en dag så kom gärna med tips, äter i princip allt förutom fisk/skaldjur/potatis (sista mest av lathet)

Funderar på att köra mkt kycklingfilé och pasta av någon form trots allt, sedan dricka protein 2 ggr om dagen, men frukost och kvällsmat, vad är det ultimata?

Smoothies och sånt orkar jag inte hålla på med.

Och hur skadligt är egentligen färdiga kycklingköttbullar från Willys? Är det verkligen big No?
Senast redigerad av TokyoBarn 2021-12-29 kl. 13:18.
Citera
2021-12-29, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TokyoBarn
Hatar verkligen allt som har med matlagning att göra, när jag äter "riktig" mat så är det oftast bara tacos, färdiga kycklingköttbullar med penne pasta, pasta och kyckling etc. Resten av dagarna slänger jag in nå färdigrätt i mikron samt äter hämtmat.

Men det är slut med det nu när jag tänkte ta tag i träningen på allvar, min kost har alltid varit skit.

Man tror att det är lätt egentligen, men det är ännu krångligare än att träna, tänker att man bara kan äta kyckling broccoli samt ris var och varannan dag, då upptäcker man helt plötsligt att det är arsenik i ris och att man inte bör äta det ofta, då måste man kringgå detta, pasta? Det är inte lika gott tillsammans med kyckling.

Så om någon har förslag på simpla saker jag kan laga och trycka i mig under en dag så kom gärna med tips, äter i princip allt förutom fisk/skaldjur/potatis (sista mest av lathet)

Funderar på att köra mkt kycklingfilé och pasta av någon form trots allt, sedan dricka protein 2 ggr om dagen, men frukost och kvällsmat, vad är det ultimata?

Smoothies och sånt orkar jag inte hålla på med.

Och hur skadligt är egentligen färdiga kycklingköttbullar från Willys? Är det verkligen big No?

Hur gammal är du? Låter som du söker en livsstilsförändring. Finns böcker, föreläsningar, influensers etc etc Börja någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in